Innspillingstid for CD-spiller..... X? timer (feks Edge G CD)

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Vel........ Da var jeg ikke helt ute på bærtur alikevel da ;D Fikk inntrykk av at enkelte mente det ;D ;D ;D

nb skrev:
Vet dette er en gammel tråd, men åkke som:

Sendte for morro skyld et spørsmål til Edge om innspillingstiden for deres produkter og fikk meget raskt og utfyllende svar fra de. Synes ikke noe om å legge ut mail jeg har fått personlig, men essensen av det de sa er det samme som Endre har sagt her: Oppimot 1000 timer, og ca halvparten av det for "G-serien" av produkter. De sa også at det aller meste er på plass innen 48-72 timer, men at det er en gradvis, subtil forandring i lang tid etter det.

N

nb

Gjest
Endre Askeland skrev:
Vel........ Da var jeg ikke helt ute på bærtur alikevel da ;D Fikk inntrykk av at enkelte mente det ;D ;D ;D

nb skrev:

Sendte for morro skyld et spørsmål til Edge om innspillingstiden for deres produkter og fikk meget raskt og utfyllende svar fra de. Synes ikke noe om å legge ut mail jeg har fått personlig, men essensen av det de sa er det samme som Endre har sagt her: Oppimot 1000 timer, og ca halvparten av det for "G-serien" av produkter. De sa også at det aller meste er på plass innen 48-72 timer, men at det er en gradvis, subtil forandring i lang tid etter det.
Du er i alle fall enig med produsenten;) send meg en pm om du vil ha svaret jeg fikk fra de.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Det må jo være bra at en forbruker har samme erfaring som produsenten. Det viser at produsenten ikke farer med tull og tøys og lureri :)

mvh
nb skrev:
Endre Askeland skrev:

nb skrev:

Du er i alle fall enig med produsenten;) send meg en pm om du vil ha svaret jeg fikk fra de.

J

Janpe

Gjest
Endre, du er definitivt IKKE på jordet. Ei heller de produsentene som utifra egne erfaringer anbefaler innspillingstid. Har samme erfaringer med Edge CD-spiller og min nåværende CD-spiller. Og med mine Avalon som trengte minst 500 timer før de "løsnet".

At dette skal være et stridstema er for meg en gåte, men kan vel skyldes at vi alle har forskjellige komponenter som trenger mer og mindre innspillingstid.

L

Lab

Gjest
JP skrev:
Endre, du er definitivt IKKE på jordet. Ei heller de produsentene som utifra egne erfaringer anbefaler innspillingstid. Har samme erfaringer med Edge CD-spiller og min nåværende CD-spiller. Og med mine Avalon som trengte minst 500 timer før de "løsnet".

At dette skal være et stridstema er for meg en gåte, men kan vel skyldes at vi alle har forskjellige komponenter som trenger mer og mindre innspillingstid.
Litt spennende hvilken spiller du har byttet ut Edge mot?

K

kbwh

Gjest
Etter hva Edge skriver kunne en fyr som jeg med god samvittighet slappe av etter 72 timer med deres utstyr også. Det liker jeg.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Uten å være produktorientert må jeg si meg enig i at alt HiFi utstyr som vi omgir oss med endrer seg fra nytt. Særlig i de første timer. Min erfaring er at elektronikk trenger 100 til 200 timer før det har satt seg. Med høyttalere mye lengre tid, gjerne opp mot 1000 timer og her spiller tid også inn ikke bare spilletid. Pick Up'er blir godt hørbart bedre etter ca. 100 timer.
Jeg har en rimelig CD spiller (ca kr 2000,-) som spiller pausemusikk i telefonsentralen på jobben. Den har gått på repeat nå i 6 år og funker fremdeles OK. Tok den med hjem en helg for å teste den og den spiller absolutt meget bra for typen/alder. Tror at utstyr bare blir bedre og bedre med bruk, særlig høyttalere, slitasje på kondensatorer, rør, cantilever osv holdes utenfor.

Samleren

J

Janpe

Gjest
Lab:
Jeg har nå en Muse Electronics Erato 2. Den spiller CD, DVD-V/ DVD-A og har HDMI inngang. Jeg leker med tanken om å kjøpe en flatskjerm for å se musikk-DVD`er, som nok kan gi mitt 2-kanals system en ny dimensjon.

High end lyd OG bilde er fristende, så får jeg se om fristelsen blir for sterk. Noe den egentlig pleier å bli i denne hobbyen!

L

Lab

Gjest
JP skrev:
Lab:
Jeg har nå en Muse Electronics Erato 2. Den spiller CD, DVD-V/ DVD-A og har HDMI inngang. Jeg leker med tanken om å kjøpe en flatskjerm for å se musikk-DVD`er, som nok kan gi mitt 2-kanals system en ny dimensjon. High end lyd OG bilde er fristende, så får jeg se om fristelsen blir for sterk. Noe den egentlig pleier å bli i denne hobbyen!
Skal være en lydmessig meget god spiller, og forstår at kombinasjonen med bilde er spennende. Har dog hørt at byggekvalitet på denne spiller er deprimerende dårlig, og gir lite eierglede ?

J

Janpe

Gjest
Lab; PM

Men for ordens skyld:
Glitrende musikalsk, mye eierglede. Byggekvalitet; Svært god.

IMHO, selvsagt!

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

En fyr som meg er uhyggelig kresen når det gjelder lydkvalitet :) Derfor mine valg av komponenter, og også derfor kan jeg ikke være helt fornøyd før komponentene mine er helt innspilt :) Men å kose meg med lydkvalitetene fra oppsettet, det har jeg gjort fra dag 1 :D

mvh
Valentino skrev:
Etter hva Edge skriver kunne en fyr som jeg med god samvittighet slappe av etter 72 timer med deres utstyr også. Det liker jeg.

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Hei,
fint å se at noen lufta denne tråden igjen... takk-takk.

Som trådstarter, skal det innrømmes at jeg er SVÆRT glad for at produsenten har bekreftet mine erfaringer - Edge G CD trenger lang innspillingstid får å yte sitt fulle potensiale!

Jeg begynte faktisk å lure på om det var en feil med ørene evt hjernen min, eller annen elektronikk i anlegget, ettersom mange var mange var så samstemte i at elektronikk ikke trenger innspilling evt kun i meget begrenset grad! ;) Basert på min erfaring, synes jeg dette var høyst merkverdig......

Nå har spilleren min ruslet og gått i 300-350 t. Den tidvis skarpe og pågående lyden forsvant engang rundt 200-250t - og jeg kan ikke si at jeg har merket særlige endringer senere.

Har i det siste jobbet litt med høyttalerplassering igjen ettersom den ble gjort tidligere med en annen spiller (med helt annen lyd). Nå har jeg plassert ML Clarity noe nærmere bakvegg, og dette gir litt mer trøkk i mellomtonen, men prisen er noe redusert holografi, men dette kom seg delvis da jeg vinklet høyttalerne litt mindre. Reduksjonen i vinkling dempet også diskanten en tanke...

Nå gleder jeg meg bare til hva som vil skje i fortsettelsen av innspillingen. Vil jeg fortsatt merke endringer etter ytterligere 2-300t???

Edge G CD er en MEGET god spiller - og som dessverre kun svært få av oss har hørt - det er virkelig leit. Tror de fleste med "eldre" spillere på 2-3 år (uansett prisklasse) ville fått seg en skikkelig aha-opplevelse under en demo.

PS: Jeg har tatt en titt inni spilleren (jeg angrer ennå!!!) Må virkelig si jeg ble overrasket - det er nesten ingenting inni !!! Minst 80% av vekta (ca 15 kg, trur eg) må komme fra det solide kabinettet. Herved er dere "advart" om dette i det minste, MEN det er kanskje nettopp derfor den låter så inni granskauen bra!!??? Få komponenter og liten "skade" på lyden? Samma for meg... "Trøster" meg med det finnes vel også noe Linn-elektronikk i klassen +100kkr som veier mindre enn en huskatt....

- Brum

supersubb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
0
Hei!
Varier en del fra merke til merke, men som skrevet i denne tråden noen trenger Laaaang tid og andre litt kortere, cd spilleren min har nå stått og gått jent og trutt i ca 14 dager nå og merker ennå at ting faller på plass, regner med ca 400 timer innspilling men av erfaring vet jeg at ting blr bare bedre og bedre også etter dette!
men som det er sagt, den som venter på noe godt venter ikke forgjeves!
8)

K

kbwh

Gjest
Også jeg hører forskjeller om jeg endrer vinkling på høyttalerne 300 timer etter at jeg har satt inn ny elektronikk i kjeden.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
...en ting jeg lurer på når en skal spille inn feks en cd spiller...Er det tilstrekkelig at bare cd spilleren står på eller må hele kjeden inn i drift ? :eek:

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.624
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
Også jeg hører forskjeller om jeg endrer vinkling på høyttalerne 300 timer etter at jeg har satt inn ny elektronikk i kjeden.
Fint for deg, hva om du stikker fingrene i ørene? ;)

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.624
Torget vurderinger
10
HCS skrev:
...en ting jeg lurer på når en skal spille inn feks en cd spiller...Er det tilstrekkelig at bare cd spilleren står på eller må hele kjeden inn i drift ? :eek:
Signalkablene må være koblet til amp/pre,(trenger etter sigende ikke å stå på) er det volumkontroll på cd spilleren går det litt raskere om den står på høyt volum. Tar spilleren flere formater må man veksle mellom disse.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Mye rart følk har for seg...

PK

supersubb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
0
Hei!
Noen stoler på ørene sine, mens andre igjen stoler litt for mye på hva de "erfarne" har å komme med, men artig lell!
;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Min cd spiller krevde 96 timer innspilling.

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Here we go - here we go!!!

Når en produsent sier at elektronikken trenger innspilling og det samsvarer med egne erfaringer, skal man da tenke "Det er nok best å høre på hva mange her på sentralen mener - innspilling av elektronikk er svada og jeg må nok lete etter andre forklaringer på hvorfor lyden forbedres".

Man trenger verken mye kunnskap innen hifi, elektronikk eller akustikk for å ramse opp faktorer som påvirker lyd ...... og bruke disse som alternative forklaringer når man ikke selv har erfaring for at elektronikk endrer seg over tid.

Jeg har ingen annen forklaring - vi må være utrustet med forskjellig "signalsystem" mellom og ører og hjerne fra naturens side som gjør at vi har ulike terskel for å detektere endringer i lyd.

- Brum

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.098
Torget vurderinger
2
Enkelte kommentarer her er helt unødvendig, og medfører bare forsuring av tråden.

Hyggelig om vi kan holde tråden på et saklig nivå, og respektere andres meninger og erfaringer.

Mvh
Høvdingen

Topp Bunn