Hmmm - "rask befolkningsvekst er det verste for et land."
Det avhenger vel av situasjonen landet befinner seg i - og man kan ha ulike utgangspunkt.
1. USA hadde enorm befolkningsvekst ved innvandring, og det synes da å ha styrket det landet, kanskje mer enn godt er, på mange måter og i mange tiår. Du skal se det kan være nyttig å få et flerkulturelt perspektiv på ting. Nå går man gjennom noen utfordringer der, men det skyldes ikke innvandring, men snarere skjevfordeling av inntekter, formue og muligheter - samt konsekvensene av outsourcing og automatisering. (Man regner med at 47% av arbeidsstokken i USA vil være irrelevant for arbeidsgivere om noen år.)
Technology and jobs: Coming to an office near you | The Economist
2. Landet kan ha store regioner der det har skjedd avvikling og nedbygging av aktivitet, fordi den opprinnelige befolkningen har søkt seg inn til tettsteder.
Dette er aktuelt i Norge, og om man ser seg blind på noen taxi-sjåfører i Oslo kan det godt være man går glipp av at veldig mange innvandrere søker seg ut i bygder i Norge. Faktisk er det innvandrerne som har satt en brems på fraflyttingsstatistikken for norske bygder, mens norske nordmenn vil inn og slåss om kvadratmeterprisene i byene.
Det er mange flere scenarier som kan trekkes opp, men "rask befolkningsvekst er det verste for et land," blir et rart utsagn, nesten hvordan man vrir og vender på det.
Om medias dekning av norsk innvandringspolitikk hadde vært mindre fokusert på "krisehjelp" og mer rettet mot "kompetanse, kunnskaper og bosettingsvilje vi trenger," så tviler jeg på at man i det hele tatt ville diskutert dette. Underliggende er vel en fremmedfrykt som gjør at man ser seg blind på innbilte konsekvenser, uten å forstå hva som faktisk foregår.
Hva syns Fjernkontrollen om at 90.000 svensker har norsk skattekort? Er dette positivt eller negativt? Sist jeg var på en av turistforeningens større hytter snakket jeg med daglig leder, som var norsk, og vi diskuterte at alle øvrige ansatte var svensker. "Ja, norsk ungdom gidder ikke arbeide, mens disse svenskene arbeider som helter." En nordmann, 38 svensker på stedet.
Er det bra eller dårlig at vi får inn folk som viser oss hvordan man skal arbeide?