Instrumenter og alder

Z

Zomby_Woof

Gjest
http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/artikkel.php?id=5001080040300&tag=item&words=gimse;andsnes

Torsdag spiller Leif Ove Andsnes og Det Norske Kammerorkester
i Oslo Konserthus. For Andsnes' del skjer det på et innleid
flygel. Det utløser transportkostnader på 7000-8000 kroner,
men konserthusdirektør Knut Vigar Hansen mener at det ikke er
Oslo Konserthus' ansvar å ta regninga.
- Jeg har nektet å spille på konserthusets flygeler i flere
år. De har to Steinway'er som er 22 og 25 år gamle, og så
gamle flygeler har ikke lyd med den spensten, briljansen og
klangfylden som kreves, sier Leif Ove Andsnes.

[...]

Håvard Gimse og Sigurd Slåttebrekk har i likhet med Andsnes
selv leid inn flygeler til sine siste konserter i Oslo
Konserthus.
- Flygelene i konserthuset er godt vedlikeholdt, men de er
rett og slett blitt for gamle, sier Gimse.
Pussige greier. Strykere skal være fra 1700-tallet, en Fender skal helst være 'pre CBS', men et flygel dør i 20-årene? ...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.051
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Pussige greier. Strykere skal være fra 1700-tallet, en Fender skal helst være 'pre CBS', men et flygel dør i 20-årene? ...
Om 200 år derimot er de å anse som originalinstrumenter og akkurat det rette å spille Cage på. Så det er best å pakke de ned og ta godt vare på de for kommende generasjoner.

K

kbwh

Gjest
Interressant. Kanskje flygler virkelig er ferskvare?
Noen pianister her?

Er det 4:17 du tenker de skal spille på konserthusets flygler om to hundre år, erato?

N

nb

Gjest
Tipper det er en fin dose kjemi, akustikk, levende tre, en dæsj snobberi og litt "slik skal det være" som bestemmer hvor gammelt et instrument skal være for å ha topp ytelse. De er jo litt konservative i den leiren der, kvinner var ikke gode nok for de beste orkestrene (bortsett fra harpeferdighetene) før de begynte med blinde prøvespillinger.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.051
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Noen pianister her?

Er det 4:17 du tenker de skal spille på konserthusets flygler om to hundre år, erato?
4:33 !!!

Men om 200 år kan det godt tenkes tidligmusikkbevegelsen mener Cage bør spilles raskere enn vi mener i dag.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.051
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
De er jo litt konservative i den leiren der, kvinner var ikke gode nok for de beste orkestrene (bortsett fra harpeferdighetene) før de begynte med blinde prøvespillinger.
I likhet med pianoer bør de vel være under 20; deretter mister de litt av spensten og briljansen, selv om de klarer fylden.

Z

Zomby_Woof

Gjest
erato skrev:
nb skrev:
De er jo litt konservative i den leiren der, kvinner var ikke gode nok for de beste orkestrene (bortsett fra harpeferdighetene) før de begynte med blinde prøvespillinger.
I likhet med pianoer bør de vel være under 20; deretter mister de litt av spensten og briljansen, selv om de klarer fylden.
;D

K

kbwh

Gjest
Kammertonen er sikkert oppe på 500Hz om to hundre år, og bare de "beste" Guarneriene vil klare brasene uten å klappe sammen.

Forresten så vil jeg ikke vite hvordan favorittbratsjsten min ser ut om to hundre år.

P

Parelius

Gjest
erato skrev:
Valentino skrev:
Noen pianister her?

4:33 !!!

Men om 200 år kan det godt tenkes tidligmusikkbevegelsen mener Cage bør spilles raskere enn vi mener i dag.
Nesten genialt hvordan en kan få til dette uten bruk av pauker.

Musikk, det er essensielt stillheten mellom tonene.

K

kbwh

Gjest
Fascinerende er det. I tillegg låter det bra på laptopens innebygde høyttalere.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Med dette verket av Cage kunne jeg lett ha tatt innstudering og min premiere med Oslo Filharmonien...... ;)
( Mulig jeg ville slitt med å starte i rett tempo på 3.sats)

Når det gjelder messinginstrumenter, er det slik at jo yngre dess bedre, etter litt innspilling.
Dette har i høyeste grad med spenst og respons fra metallet å gjøre.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Den godeste leif Ove hadde jo ingenting imot å spille inn Griegs lyriske stykker på komponistens eget piano...

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Zomby_Woof skrev:
http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/artikkel.php?id=5001080040300&tag=item&words=gimse;andsnes

Torsdag spiller Leif Ove Andsnes og Det Norske Kammerorkester
i Oslo Konserthus. For Andsnes' del skjer det på et innleid
flygel. Det utløser transportkostnader på 7000-8000 kroner,
men konserthusdirektør Knut Vigar Hansen mener at det ikke er
Oslo Konserthus' ansvar å ta regninga.
- Jeg har nektet å spille på konserthusets flygeler i flere
år. De har to Steinway'er som er 22 og 25 år gamle, og så
gamle flygeler har ikke lyd med den spensten, briljansen og
klangfylden som kreves, sier Leif Ove Andsnes.

[...]

Håvard Gimse og Sigurd Slåttebrekk har i likhet med Andsnes
selv leid inn flygeler til sine siste konserter i Oslo
Konserthus.
- Flygelene i konserthuset er godt vedlikeholdt, men de er
rett og slett blitt for gamle, sier Gimse.
Både en fiolin og et flygel er "levende" instrumenter, men den store forskjellen ligger i spillesituasjonen; Fiolinen er mekanisk "passiv" i forhold til den særdeles aktive mekanikken i et flygel. Det skal særdeles godt vedlikehold til for at et flygel skal fungere optimalt etter 20 års lagring og bruk. Steinway'en som vi bruker til innspilling i Sofienberg kirke blir aldri eldre enn 18 måneder før den selges videre og et nytt instrument kjøres inn. Et flygel er på sitt absolutt beste etter 6 måneders spilling, med daglig preparering og finpuss :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Interessant, Morten.

Nå forstår jeg godt at de mekaniske delene i tangenter og pedaler slites. Men det må da gå an å bytte ut bare disse?

Treverket i 'kassa' er jo passivt på samme måte som på et strykeinstrument. Metallramma som 'bærer' strengene burde vel tåle tidens tann ganske fint.

Man kan vel også bytte strenger?

N

nb

Gjest
Jøss! 18 måneder - det var ikke lenge... neste gang jeg kjøper en CD med klaversonater skal jeg ikke henge meg opp i prisen på den i alle fall;)

K

kbwh

Gjest
Takk skal du ha, Morten. Slik innsideinformasjon er lærerik. Det er herlig å slippe den journalistiske vinklingen.

Det er kanskje slik at det bare er de aller beste pianistene som har bruk for ferskvaren. Jeg har en ide om at et totaloverhalt flygel vil spille og føles som et nytt, og at en pianist som Andsnes ville kunne akseptere et slikt også. Er det riktig?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.895
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
om en BØSENDORFER må erstattes etter 18mndr,DA blir timeprisen EXTREM!?!
KAN det være riktig?
mvh

K

kbwh

Gjest
Og plutselig! går det opp for meg hvorfor highend hifiutstyr byttes ut så ofte. ;D

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Valentino skrev:
Takk skal du ha, Morten. Slik innsideinformasjon er lærerik. Det er herlig å slippe den journalistiske vinklingen.

Det er kanskje slik at det bare er de aller beste pianistene som har bruk for ferskvaren. Jeg har en ide om at et totaloverhalt flygel vil spille og føles som et nytt, og at en pianist som Andsnes ville kunne akseptere et slikt også. Er det riktig?
Jeg uttrykte meg kanskje litt unyansert; Det er ikke slik at flygelet blir dramatisk dårligere etter 18 måneder, men det er den tiden som Steinway Norge fremdeles kan få tilnærmet nypris for instrumentet når det selges videre. Med godt vedlikehold bør du kunne få minst fem år på toppen. La oss også se det i et perspektiv hvor de klanglige detaljene vi her snakker om kun ytes rettferdighet av mindre enn 200 pianister i hele verden.

Komplett bytte av mekanikk er en naturlig del av en renovering, som typisk bør gjøres hvert tiende år på et instrument som brukes aktivt. Blandt internasjonale top-pianister er det flere som reiser rundt med sin egen mekanikk, som de setter inn i lokalt instrument. Ramme og klangbunn kan holde kvaliteten i 100 år :)

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
LMC skrev:
om en BØSENDORFER må erstattes etter 18mndr,DA blir timeprisen EXTREM!?!
KAN det være riktig?
mvh
Både Steinway, Bösendorfer og Fazioli er instrumenter som i konsertmodell (ca. 270 cm) koster nær 1.5 millioner kroner.
Min personligte mening er at alle disse tre typene ofte fremdeles låter bedre etter 50 år enn et Yamaha etter 5 års bruk :-X

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Hvis jeg forstår deg riktig, Morten, så er det mekanikken som er den begrensende del av flygelet? Mht. presisjon etc? Klangbunn etc foredles jo ofte med alder og temperatur/fuktstabilisering etc? :) Bare for å dra en analogi til min lille verden som beståre av gitarer..... :)

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
donnerwetter skrev:
Hvis jeg forstår deg riktig, Morten, så er det mekanikken som er den begrensende del av flygelet? Mht. presisjon etc? Klangbunn etc foredles jo ofte med alder og temperatur/fuktstabilisering etc? :) Bare for å dra en analogi til min lille verden som beståre av gitarer..... :)
Ja, bortsett fra mekanikk og strenger, så kan et flygel vokse med alderen :)

Du kan gjøre en enkel visuell sjekk; se ned på klangbunn gjennom strengene: Dersom lakken har krakelering/marmorering i lakken, så har instrumentet blitt utsatt for store temperatur- og fuktighetsvariasjoner som kan ødelegge spennet og kvaliteten i klangbunn.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
For å komme litt tilbake til Andsnes så er det slik at han på lørdag skal spille konsert i Logen i Bergen, hvor husflygelet er omtrent like gammelt som de i Oslo Konserthus. Han har imidlertid ikke noe imot å spille på dette flygelet, noe han begrunner med at lokalet er såpass lite at det blir nok lyd uansett. Dessuten har han et personlig forhold til dette instrumentet fra student-tiden og tidlig karriere. Forøvrig skal flygelet stå på gulvet, ikke på scenen, ettersom denne konfigurasjonen antas å gi bedre lyd i Logen.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
nb skrev:
Jøss! 18 måneder - det var ikke lenge... neste gang jeg kjøper en CD med klaversonater skal jeg ikke henge meg opp i prisen på den i alle fall;)
Neste uke slipper vi en ny SACD som er gjort med dette flygelet i Sofienberg kirke, og vi deler gjerne noen promoeksemplarer med HFS. Send oss en epost med din postadresse til lyd@lindberg.no merket "HFS-piano".

www.2L.musikkonline.no/shop/displayAlbum.asp?id=33892

K

kbwh

Gjest
De nye høyttalerne mine simpelthen elsker gode pianoopptak. Jeg skal få plate!

Topp Bunn