Diverse Integrere innfelt høyttalere til KNX

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
513
Antall liker
895
Sted
Sandnessjøen
Hei! :)

Som overskriften sier så skal jeg ha innfelt høyttalere i nesten samtlige rom. Tanken min er å ha KNX brytere i alle rom med Display for styring av lys, varme, lydanlegg, persienner, ja egentlig alt. Disse bryterne har 7 lag der det ene laget blir kun til lyd.

Slik jeg forstår det så har jeg egentlig funnet bare en løsning:

Bruke KNX til Sonos gateway og bruke Sonos som lydkilde som er koblet opp mot en multikanals forsterker. Da vil signalene sendes slik:
KNX-->KNX/Sonos gateway-->Sonos Connect--->multikalans forsterker--> høyttalere

Dette er jo en svindyr løsning da jeg har 17 soner og hver sonos connect koster ca. 3500,- stk. Har søkt litt og f.eks Ieast støtter Fibaro. Får vi Fibaro opp mot KNX? De bruker Z-wave?


Ser jo også at du får multikanals forsterker med KNX. Finnes det en Spotify plugin til KNX slik at mann kan kjøre lydsignalet via KNX direkte til forsterkeren? Da slipper jeg gateway, sonos eller lignende lydkilde osv.

Se link til forsterkere:
https://www.basalte.be/en/products/asano
 

dumdumboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.10.2004
Innlegg
75
Antall liker
2
Control4 har multirom løsninger som kan være rimeligere enn Sonos og de støtter KNX
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Har vært med å innstallere 2-3 smarthus. (Jeg er elektriker)

Jeg har ikke så ekstremt mye oversikt på data biten da en annen aktør gjør denne biten, men jeg ser det ofte blir brukt kontrol4 produkter for å dekke mediabiten. Ved flere soner er somregel en rackmontert flerkanals forsterker brukt.
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
513
Antall liker
895
Sted
Sandnessjøen
Topp Bunn