Integrert 300B forsterker

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Mazzy Star sier denne var spesiell og passer perfekt sammen med en gammel kiste vi har stående i stua ;)

Lin
Vet ikke om Mazzy Star og ELEL ville like den bedre om den var i sort tre og forkrommet stål (som er en option), eller om dette vil ødelegge den gode matchen med den gamle kista i stua??!! PS! JJ322 ser faktisk bedre ut i virkeligheten enn på bildet! Mitt forslag var mest myntet på at jeg mener JJ322 har et godt forhold når det gjelder lyd/pris, hvis ikke skulle jeg også ha slengt meg på med anbefalinger av Hørning, Wavac og andre godbiter i den høyere prisklassen
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.147
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Leser tråden med stor interesse. Har ikke mye å bidra med selv, men jeg lærer raskt.  

Honkey_Chateau  sier; "ekte" vare med rør likeretting mm (anbefales).
Kan du gi noen konkrete eksempler?

Ingen gode 300B integrerte forsterkere fra østen?

Lf
Ofte vil "Kina forsterkere" ikke være noe mer enn et rimelig og brukbart utgangspunkt for en god forsterker. Det benyttes billige rør. Selv de må holde kostnadene nede. Så spørs det om trafoer etc. er av slik kvalitet at det er noe å bygge videre på. Se på alle de her som bytter alt som byttes kan i slike forsterkere.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Mazzy Star sier denne var spesiell og passer perfekt sammen med en gammel kiste vi har stående i stua ;)

Lin
Vet ikke om Mazzy Star og ELEL ville like den bedre om den var i sort tre og forkrommet stål (som er en option), eller om dette vil ødelegge den gode matchen med den gamle kista i stua??!! PS! JJ322 ser faktisk bedre ut i virkeligheten enn på bildet! Mitt forslag var mest myntet på at jeg mener JJ322 har et godt forhold når det gjelder lyd/pris, hvis ikke skulle jeg også ha slengt meg på med anbefalinger av Hørning, Wavac og andre godbiter i den høyere prisklassen
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Vet ikke om Mazzy Star og ELEL ville like den bedre om den var i sort tre og forkrommet stål (som er en option), eller om dette vil ødelegge den gode matchen med den gamle kista i stua??!! PS! JJ322 ser faktisk bedre ut i virkeligheten enn på bildet! Mitt forslag var mest myntet på at jeg mener JJ322 har et godt forhold når det gjelder lyd/pris, hvis ikke skulle jeg også ha slengt meg på med anbefalinger av Hørning, Wavac og andre godbiter i den høyere prisklassen
Denne forsterkeren frister (sort). Hva må du betale og hvem selger JJ322?
Lf
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
2A3 regnes som tiltet mot det litt kjølige.
mvh
Prøvde en DIY JOPLIN 2A3. Spilte med bra bass, detaljert, dynamisk med en flott mellomtone, men med lite varme (mere fokus på diskant enn bass?). En knall god forsterker i rett oppsett, men jeg ble ikke fortryllet.  Håper 300B forsterkere låter litt anderledes, kanskje med litt mer varme og kropp. Forsterkeren drev mine Reference 3A Royal master lett som ingen ting.

Lf
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Gjengir 300B forsterkere de fleste musikkformer på en god måte eller "favoriserer" de enkelte stilarter? Er det noen lydmessige fellestrekk for 300B forsterkere?
Lf
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.794
Antall liker
11.508
Torget vurderinger
2
Hei igjen ELEL,
300B-forsterkere er gjerne dronningen av mellomtone. De gir til beste en gjengivelse med sitrende nerve og utrolig innsyn. Riktig gjort (bl. a. REN klasse A SET-kobling) er forsterkerne presise, raske og lekne i lyden. På den annen side balanserer de på en tynn egg; de bare MÅ backes av en god strømforsyning og (ikke minst) forbannet gode utgangstrafoer. Resultat: dyrt og digert. Skal du spille seriøs rock med dem, må du enten pare enkle 300 B (typisk 7 - 9 Watt) med ekstremt lettdrevne og lettstyrte høyttalere (og disse finnes det ikke mange av!), eller du må gå for doble 300B (15 - 18 Watt).
Et eksempel på en meget godt sammensatt (enkel) 300B integrert er Audio Note Meishu. Ingen utpreget rocker, akkurat, men det gir garantert ståpels og tårer i øyekroken.
Det er fort gjort å gå seg litt vill; du har et oppsett allerede med mye punch og god nerve, du riskerer å miste like mye som du vinner, om du ikke balanserer sytemet nøye. 300B er nemlig ikke en autostrada til musikkglede, snarere er det en vei belagt med torner, men med enorm glede når du har funnet veien helt fram. For gi en halvbra 300B-forsterker litt tung last, og hele greia blir flytende og slapp. I utgangspunktet ville jeg være litt skeptisk til for lette konstruksjoner uten rør likeretting f.eks; som eksempel kan nevnes min monoblokker 30 kg pr stk, 2x15 Watt; du kopierer ikke slikt med halve vekta, for å si det rett ut.
Og ellers: Lykke til!

Håkon
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Hei igjen ELEL,
300B-forsterkere er gjerne dronningen av mellomtone. De gir til beste en gjengivelse med sitrende nerve og utrolig innsyn. Riktig gjort (bl. a. REN klasse A SET-kobling) er forsterkerne presise, raske og lekne i lyden. På den annen side balanserer de på en tynn egg; de bare MÅ backes av en god strømforsyning og (ikke minst) forbannet gode utgangstrafoer. Resultat: dyrt og digert. Skal du spille seriøs rock med dem, må du enten pare enkle 300 B (typisk 7 - 9 Watt) med ekstremt lettdrevne og lettstyrte høyttalere (og disse finnes det ikke mange av!), eller du må gå for doble 300B (15 - 18 Watt).
Et eksempel på en meget godt sammensatt (enkel) 300B integrert er Audio Note Meishu. Ingen utpreget rocker, akkurat, men det gir garantert ståpels og tårer i øyekroken.
Det er fort gjort å gå seg litt vill; du har et oppsett allerede med mye punch og god nerve, du riskerer å miste like mye som du vinner, om du ikke balanserer sytemet nøye. 300B er nemlig ikke en autostrada til musikkglede, snarere er det en vei belagt med torner, men med enorm glede når du har funnet veien helt fram. For gi en halvbra 300B-forsterker litt tung last, og hele greia blir flytende og slapp. I utgangspunktet ville jeg være litt skeptisk til for lette konstruksjoner uten rør likeretting f.eks; som eksempel kan nevnes min monoblokker 30 kg pr stk, 2x15 Watt; du kopierer ikke slikt med halve vekta, for å si det rett ut.
Og ellers: Lykke til!

Håkon
Enig......det er ett par nåløyer en må igjennom, men passerer du disse og får ett blikk inn i hva det vil si å få gjengitt musikk via 300B, så lurer du nok på hva disse andre "nerdene" driver med. :D
Men smaken er som kjent som baken. ;)
Husk "stivt power" ref. LMC 8)
 
R

Rojoh

Gjest
Kanskje du skulle spurt etter en King Crimson-forsterker istedet for 300B-forsterker, Ellef? ;)

Hilsen Johan.
 
Topp Bunn