Forsterkere Integrert forsterker som pre?

Hifi novise

Medlem
Ble medlem
28.03.2025
Antall liker
6
Sted
Nordland
Hei alle flinke og hjelpsomme folk! Jeg tenker litt på å anskaffe en effektforsterker med litt mere kraft enn det den integrerte forsterkeren jeg bruker i dag har. Har ikke lyst å bytte ut det jeg har i dag, og ønsker et minimum av komponenter i oppsettet. I dag har jeg en Quad Artera Solus Play (75 W i 8 ohm), den har innebygget DAC, streamer (streamer Tidal gjennom DTS Play- Fi appen) og CD-spiller. Godt med tilkoblingsmuligheter til andre kilder, både analoge og digitale. Forsterkeren har både balanserte (XLR) og RCA utgang.

Spørsmålet er da om dere tror det blir en bra løsning å benytte denne som forforsterker til en effektforsterker? Effektforsterkeren det primært kan være snakk om er Quad Artera Stereo 140 W (både på grunn av matching med det jeg har nå og fysiske mål). Denne yter 140 W i 8 ohm. Håper på gode og konstruktive innspill fra dere som har kompetanse på dette. Vedlegger bilde av baksiden til Quad Artera Solus Play.
IMG_0225.png

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
102
Hei og velkommen til forumet!
Du bør si hva slags høyttalere du bruker, for at de skarpeste hjernene her inne skal få krønsja tall og gi deg best mulig svar 👍

Nex

Hifi novise

Medlem
Ble medlem
28.03.2025
Antall liker
6
Sted
Nordland
Høyttalerne som brukes i oppsettet nå (og i overskuelig fremtid), er PSB Synchrony B600. Følgende spesifikasjoner er oppgitt:

Følsomhet (ekkofritt kammer) 86dB og Lytterom 88dB
Impedans: Nomiell 6 Ohm og Minimum 4 Ohm

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
10.084
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere helt fint og gjerne bedre enn bare den integrerte. Høyttalerne er temmelig tungdrevne, så 140W burde gi litt ekstra pønsch. Du kan jo også teste bi-amping, hvis ikke det var tanken til å begynne med.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.262
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Høyttalerne som brukes i oppsettet nå (og i overskuelig fremtid), er PSB Synchrony B600. Følgende spesifikasjoner er oppgitt:

Følsomhet (ekkofritt kammer) 86dB og Lytterom 88dB
Impedans: Nomiell 6 Ohm og Minimum 4 Ohm
Hei! Tror den kan funke knallbra, har selv en Quad Vena Play 2 jeg har brukt som Pre med glimrende resultat, og det virker som din Artera er utrustet spesielt for formålet mtp utganger. MEN det er en ting du bør sjekke: Sett at du velger Artera Stereo som ny power amp, så kan det være at den matcher gain med Play. Dvs. at de gir samme volum ut på høyttalerutgangene.
Og da kan du biampe, da dine PSB har denne muligheten. VinnVinn:)

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.613
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Som de andre sier, så kan jeg ikke skjønne at det finnes noe safere valg av effektforsterker til din integrerte. Samme produsent og samme produktserie, da bør utgangs- og inngangs-impedanse være en optimal match 👍🏻 med dobbelt av krefter så bør det være null stress å drive de høyttalerne. Det vet du forsåvidt best selv selv siden du hittil har kjørt de med «bare» den integrerte 🙂

Hifi novise

Medlem
Ble medlem
28.03.2025
Antall liker
6
Sted
Nordland
Tusen takk til dere alle for gode tilbakemeldinger👍 Ville dere valgt XLR eller RCA utgangene? Har selv et inntrykk av at XLR er et lite hakk opp, sammenlignet med RCA- men vet ikke om det er noe i det.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.088
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tjah. Man kan bli lurt av de greiene. Det fine med XLR gjort ordentlig er at sjansen for jordfeil minimeres. En annen kjekk sak er at svært gode XLR-kabler fra en proff butikk koster det samme som en billig RCA-kabel fra en hi-fi butikk.

Velkommen til forumet! Quad er fine saker og snart er du hekta og må ha et par ESL.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.613
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Tusen takk til dere alle for gode tilbakemeldinger👍 Ville dere valgt XLR eller RCA utgangene? Har selv et inntrykk av at XLR er et lite hakk opp, sammenlignet med RCA- men vet ikke om det er noe i det.
Når du har XLR på begge deler så ser jeg ingen grunn til å velge noe annet. God kontakt som klikker på plass og mulighet for å slippe billigere unna prismessig som det skrives over her 👍🏻

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.262
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Enig, og jeg har lest av tidligere tester av Artera kombinasjoner at balansert kabling har utmerket seg. Men av egne erfaringer, f.eks. på Gato settet, så har jeg aldri hørt forskjell på lydsignatur. Brukt billige, men gode Klotz fra 4Sound som kostet langt mindre enn RCA kablene. Det er jo positivt:)

Hifi novise

Medlem
Ble medlem
28.03.2025
Antall liker
6
Sted
Nordland
Takk igjen for at dere tok dere bryet med å komme med innspill, setter stor pris på det👍 Det er veldig fint å få bekreftet fra andre, at det man tror vil bli bra- ikke er helt på jordet. Da vil det før høstmørket kommer snikende komme i hus en Quad Artera Stereo, tilkoblet med XLR kabler til Solus Play😊

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
155
Torget vurderinger
1
Hei alle flinke og hjelpsomme folk! Jeg tenker litt på å anskaffe en effektforsterker med litt mere kraft enn det den integrerte forsterkeren jeg bruker i dag har. Har ikke lyst å bytte ut det jeg har i dag, og ønsker et minimum av komponenter i oppsettet. I dag har jeg en Quad Artera Solus Play (75 W i 8 ohm), den har innebygget DAC, streamer (streamer Tidal gjennom DTS Play- Fi appen) og CD-spiller. Godt med tilkoblingsmuligheter til andre kilder, både analoge og digitale. Forsterkeren har både balanserte (XLR) og RCA utgang.

Spørsmålet er da om dere tror det blir en bra løsning å benytte denne som forforsterker til en effektforsterker? Effektforsterkeren det primært kan være snakk om er Quad Artera Stereo 140 W (både på grunn av matching med det jeg har nå og fysiske mål). Denne yter 140 W i 8 ohm. Håper på gode og konstruktive innspill fra dere som har kompetanse på dette. Vedlegger bilde av baksiden til Quad Artera Solus Play. Vis vedlegget 1109859
Kjenner ikke til høyttalerne dine, men PSB skal jo være skikkelig bra saker, men de ser ut til å ikke være de mest lettdrevne. Det ser ut som om de støtter biamping. Da er det kanskje den smarte oppgraderinga du kan gjør. Effektforsterker inn på basselementene og den integrerte på diskantene. Kan garantere at de høyttalerne kommer til å låte mye morsommere.

Hifi novise

Medlem
Ble medlem
28.03.2025
Antall liker
6
Sted
Nordland
Takk for innspill, Kvakksalver👍Ja, jeg kommer til å prøve ut bi-amping, slik som du og flere andre foreslår. Har også god tro på at dette kan bli kjempebra. Blir neppe ny effektforsterker før om noen måneder- da skal jeg legge ut mine inntrykk her i tråden.

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
62.351
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
84
2 ting og ta med seg😁
XLR er flott for og fjerne innstrålt støy. Noe som er fint i våre dager med wifi rutere og veggvorte strømforsyning på div ting.
pre delen i en integrert er der de som regel legger minst penger, ikke dermedsakt det ikke kan funke 😁noen gjør jobben men de er som regel dyre.
Velkommen til hfs😁

Topp Bunn