Integrert som effektforsterker...

stopphue

Fersking
Ble medlem
08.06.2005
Antall liker
0
Jeg har som flere andre gjort et forsøk på å kombinere Hi-fi med surround, men blir ikke helt fornøyd. Har prøvd ulike effektforsterkere, men det blir ikke så bra i stereo. Har konkludert med at forforsterkeren i min Yamaha reciever (rxv-640)ikke er god nok. Har nå en Integrert ADCOM forsterker som jeg bruker som effektforsterker, og bytter om på kabler når jeg skal høre på musikk. Dette blir tungvint, men gir best lyd. Kan bruke to innganger, men står da i fare for å glemme volumkontrollen på fult.... og dermed ta knekken på høyttalerne.
Mitt spørsmål er altså:
Er det mulig å kjøre en av inngangene på forsterkeren direkte til effekttrinnet? Altså utenom volumkontrollen. (Åpne, lodde osv)
Er også interressert i integrerte forsterkere (eks Thule IA 100) som har "Main in" funksjon, sånn at jeg letter kan kombinere surround og stereo. Kom med tips. Bytte av Reciever kan være aktuelt, men tenker jeg må høyt opp i pris for å få god lyd i stereo.

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Du kan ikke uten videre kjøre signalet rett forbi pot. Har du til eksempel et 50K pot, kan du gjøre følgende.

Monter på to nye phono-innganger. Mellom + og minus setter du inn en motstand på ca 47K. Dette gjøres på begge kanaler. Før så signalet gjennom en bryter, for så å koble deg inn etter det originale pot'et.

Når det gjelder 46K motstanden, kan dette variere. Det kan lønne seg å stille inn det originale pot på en verdi du synes pre kan takle med hensyn til dens gain. Ohm så potet, for å finne ut hvor stor motstanden skal være.

M

Mulelid

Gjest
Jeg har en FLH surroundreceiver med 5.1-inngang på, og det er ikke noen Pro logic- eller AC3 m.m dekoder i den. 5 x 80 W (Egen LFE-phonokontakt utenom..) og ca 2 x 100 i stereo. Det jeg har, er en Onkyo ED-301 dekoder med spdif og toslink innganger som jeg da bruker som dekoder for surroundlyd. Med andre ord er det kun en slags 5.1-kanalers preamp som kobles inn når jeg "aktiviserer" 5.1-funksjonen, sånn at receiveren egentlig er i stereo med 5.1-lyden som vedheng i steden for erstatning, tror jeg............. Takket være den Onkyo ED-301'en låter det ihvertfall mye bedre i stereo enn uten den dekoderen. Saken er at jeg kun taper effekt og ikke får lyden ødelagt når surrondlyden er der.. :)

stopphue

Fersking
Ble medlem
08.06.2005
Antall liker
0
Nå har det ordnet seg. Jeg har kjøpt en Audiolab 8000S (England-utgaven - ikke Kina-utgaven), og den har Inngang for Av-reciever og kan brukes som effektforsterker ved å velge "pre power AV" og fungerer da som effektforsterker på frontene. Ellers bruker jeg den som integrert når jeg hører på CD. Fungerer veldig bra. For dere som er på jakt etter integrert med denne funksjonen er dette en meget brukervennlig forsterker. Kan også brukes som pre-amp samtidig.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har også brukt den (har etpar stykker, og bruker de innimellom) til forskjellige funksjoner som du sier, og kan skrive under på at det er en fortreffelig forsterker; ikke bare er den brukervennlig og stilig, men den låter også usedvanlig bra i et bredt utvalg av systemer. I tillegg har den vist  usedvanlig stor stabilitet og driftssikkerhet.

Mvh Vidar P

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
SAT Amplifix har samme funksjonen,dvs
1. "Main IN=bypass volum kontroll/pre. (Sourround processor mode, på inngang 5=tape in)
2. "pre -out"

Jeg bruker "1" til å kjøre min egen pre amp og Amplifix som effekt trinn. Fungerer utmerket, kan i tillegg vha fjernkontrollen switche direkte mellom ekstern pre og integrert pre - uten pause i musikken!!)

Amplifix bør du kunne få brukt for 8-9000 kr.
Lykke til
mvh
Sleiven

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

prøvde en gang for moro skyld og koblet doxa 07 mkII forforsterkeren inn i main in-inngangen til min daværende Primare A10 integrerte. alt av lydtrykk og volum forsvant, men lyden ble et hakk bedre. uansett kan en signal-kanel ødelegge mye i slike tilfeller.

mvh. s.

Topp Bunn