Intressant läsning; här drepes mange myter om hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    A

ANM

Gjest
    Etterlyste du ikke temaet? Er det ikke bra det er på dagsorden?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.847
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor invitere slike folk (Knych Tadeusz, Smyrak Beata ogWalkowicz Monika) for å snakke om bl.a
    kornstruktur og audiokabler på et stort symposium arrangert av AES polen.
    Det er jo totalt bortkastet bruk av tid og resurser på noe som har null effekt i audio sammenheng.
    Forskning og forskningskonferanser fungerer ikke ved forhåndssensur. De som organiserer en konferanse sender ut en åpen invitasjon ("Call for Papers") og forskere melder på arbeid de ønsker å legge frem. En komité gjør en viss vurdering av hva som får bli med, men på en konferanse er det også et spørsmål om tilgjengelig tid vs antall påmeldte bidrag. På konferansen presentererer forskerne det de mener å ha funnet ut, blir bedømt på om det henger på greip og om datagrunnlaget er solid, og blir ledd ut av andre forskere hvis det ikke gjør det. Vanligvis er det ikke "peer review" av papers som presenteres på en konferanse som dette, mens det er en grundigere fagfellevurdering av ting som publiseres i journaler før det kommer på trykk.

Et preprint som dette sier lite om hvilken mottagelse det fikk. Et bedre kvalitetstegn er om mange andre har referert til dette paperet i egne forskningsarbeider, og om andre forskere har bygget videre på resultatene. Så langt jeg kan se er det ingen andre som har sett noe behov for å arbeide videre med dette temaet. Dette paperet er bare referert til en gang, og det er av dem selv: https://www.researchgate.net/public...or_high-advanced_electrotechnical_application

Den andre artikkelen er referert til to ganger. Den ene er igjen av dem selv, den andre i en indisk artikkel om spektrometri: https://www.researchgate.net/public...y_production_applications_for_electrical_uses

Den mottagelsen er lyden av én hånd som klapper i skogen, for å mikse et par metaforer. Og jeg aner heller ikke hva de ærede metallurgi-professorer hadde å gjøre på en AES-konferanse, egentlig.

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil nå si at det er mange som klapper i hendene.
    Hvor mange er det som nå bruker high purity OCC copper eller OCC silver by OHNO continous casting?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.847
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert en hel del, men her gjaldt det forskeres interesse for å arbeide videre med det emnet. Så langt jeg kan bedømme hadde disse tre metallurgene sendt inn et paper til en AES-konferanse, falt pladask, og fortsatte med andre temaer enn audio. Ingen andre ser ut til å ha tatt opp temaet heller.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    559
    Asbjørn har gjort et par hederlige forsøk på å stoppe denne tråden på Vintageavdelingen.
    All ære til ham for det!
    Nå har det vært stille i nesten fire timer! Og sist gang tror jeg sannelig det varte i et lite døgn.
    Derfor har jeg talt på knappene om jeg skulle holde kjeft eller legge ut mitt lille postulat som jeg da, naiv som jeg er, tror kan legge tråden død til evig tid ;)
    Postulatet kommer her:
    For den delen av "Kan en høre forskjell på kabler" -debatten som ikke har med LRC å gjøre finnes knapt noen forskning. Naturligvis ikke. For det ville være å begynne forskningen i feil ende. Og en forsker som begynner i feil ende kan vel knappest kalles en forsker.
    I den andre enden. Det er der en finner gullet. Og enda savner en rekke svar.

Jeg har ikke kommet igjennom denne selv enda. Det er et prosjekt. Som gir visdom. God lesning!

IMG_6080 (1).jpg

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn