2 eller 5+1?
(Kablar har du vel frå før...)
8)
(Kablar har du vel frå før...)
8)
|
I virkelighetens verden er det slik at elektromagnetisme, inkludert elektronisk kretsteori, er noe av det vitenskapen forstår aller best. Samsvaret mellom teori og praksis er fenomenalt bra til hvor mange desimaler som helst. https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_electrodynamicsJa, totalt ubrukelig forskning på feltet og føyer seg inn i rekken av ufullstendige hypoteser og kvasivitenskapelige vitneutsagn dessverre. Forteller ikke noe om egenskapene til de forskjellige kablene, kun setter prisen som spesifikasjon. Hvis det er reelle forskjeller på lyden burde det da enkelt fremkomme på feks en fft, båndbredde analyse eller støy. Noe så enkelt som en modell, som forutsa effekten og gjorde forsøkene repeterbare, ville også være et stort skritt.
Om det påstås at det ennå ikke finnes en konkret modell eller målemetode, kan jeg vanskelig forstå hvordan noen kan påvirke disse ukjente.
Vitenskapen er jo såpass at man allerede for 70 år siden klarte å få det til å smelle uten at man kunne se atomet og hadde manglende opplysninger om dets oppbygning. Beviset for at deres hypoteser stemte er at det har smelt mange ganger etter.
Noen er villig til å betale det også, men de fleste av oss ser både kunde og selger som nokså useriøse figurer.Det virkelige er at Nordost skal ha 170k for en ledningsstump og blir tatt seriøst.![]()
Vi må vel innse at noen trenger denne magien, blir tross alt ikke jul uten nissen.I virkelighetens verden er det slik at elektromagnetisme, inkludert elektronisk kretsteori, er noe av det vitenskapen forstår aller best. Samsvaret mellom teori og praksis er fenomenalt bra til hvor mange desimaler som helst. https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_electrodynamics
Sannsynligheten for at selvlærte hifi-guruer og kjøkkenbenkprodusenter påviser noe i elektroniske kretser som er nytt og ukjent for den samlede vitenskap er forholdsvis liten.
Du siterer meg slik:Det er ikke noe galt med Platon, men abonnerer du på de platoniske ideer? Altså at det eksisterer "noe" som er selve essensen av det vi ser i den fysiske verden. Jeg mener bestemt det ikke bidrar med noe positivt i denne diskusjonen.Kva er gale med Platon? Er det ikkje akkurat ved slike høve han bør takast fram?
Det der er ikke matematikk, det er du som begår en logisk kortslutning (evt. skriver om tallsystemet - helt greit det, men kanskje ikke så produktivt?). Matematikk er heldigvis helt upåvirket av hva du mener. Du begår også en logisk feiltanke.Det er min oppfatning at 2 + 2 = 5. Ikke bare det, jeg er fullstendig overbevist om at det er sånn. Og da har jeg rett.
Du vil se jeg siterte innlegget ditt uendret bortsett fra at jeg trimmet vekk den siste setningen som var irrelevant - jeg har nå lest det en gang til og mener bestemt at jeg har sett hva du har skrevet. Du skrev det jo. Hvis du mener du har formulert deg dårlig så bør du heller si det.Hvis du leser det en gang til vil du se at du ikke har sitert hva jeg har skrevet. Lysproblematikken, eller bølgeproblematikken for den del, er eksempel på at en matematisk modell ikke i alle tilfeller kan beskrive alle sider ved et fenomen på en måte som henger sammen. Noen ganger behøves opptil flere modeller, ofte i kombinasjon, som kan basere seg på vidt forskjellige betraktningsmåter av hva som skal beskrivelses. På bakgrunn av dette var det jeg pekte på at ikke alle situasjoner kan beskrives eksakt av matematikken. (Jeg har ikke dermed sagt at de er subjektive. Det ville være en banal polarisering andre får gjøre.)
Svaret på slike problemer har vi ikke ennå. Men vi fremdeles finner nye partikler, ikke så rent få heller, som vi foreløpig vet lite om. Og hvis bølger også kan beskrives som partikler, og mange av disse og deres væremåte er ukjent......så er det vel mye som er ukjent for dere målefreaker også.
Når det gjelder vitenskapshistorie kommer viktige bidrag i den siste tid fra matematikeren Michel Serres, som mener vi har forlatt den mekaniske tidsalder og er i den stokastiske. I denne kommer faktorene, opplevelsene, bruddstykkene i uoversiktlig, tilfeldig og uforutsigbar rekkefølge.
Men vi kan vel gjøre et unntak for lyd, hvor alt er målbart og kausalt sammenhengende? Hvor vi har full oversikt over faktorene som lager god lyd?
Du tillegget matematikk de menneskelige feil som gjøres når verktøyet matematikk benyttes for å lage teser eller teorier rundt fysikk. Argumentet er helt på hodet. Jeg klandrer ikke en hammer når jeg står og titter på en skrue som trenger å dras til. Matematikk er abstrakt i forhold til noen "virkelighet". At vi mennesker ikke kan representere alt i matematikk er en menneskelig feil, ikke en matematisk.
Du unngår å svare på de spørsmålene jeg stilte deg, og som er spørsmål direkte til det du har skrevet.
Dette er nok riktig, og jeg skulle ikke brukt tallet 2 som eksempel, ettersom kun 1 og 0 behandles. Verdien av det styrestrømmen slipper gjennom hvis betingelsene oppfylles kan derimot være 2.Eh nei. Regner du binært er 1+1=10 10+10=100, men boolsk vil 1+1=1 og 10+10=gir ikke meg noen mening.
Kult! Hifi klubben holdes i live, 400,- i felleskassa. Klager ikke jeg! ;D Også Audioquest da, de som nettopp har blitt avslørt i juks med HDMI kablene sine! ;DTok nettopp med meg 2 USB-kabler hjem fra Hifiklubben i Bergen, og selgeren sa til meg "Så kan vi se om du hører forskjell" (han var skeptisk).
Det hadde vært stilig å ikke ha hørt forskjell, så hadde jeg spart nesten 2000 til noe annet, men det var ingenting å lure på. Kjempeforskjell. Dypere i bass, bedre oppløsning i topp(mildere), mikrotiming og mikrodynamikk(oppløsning), konturer og romlig presisjon.
Signalkjeden var: JRiver Media (høyoppløselige filer) med drivere fra Audiobyte Black Dragon - Audioquest Carbon USB kabel - Audiobyte Black Dragon DAC/PRE - Sennheiser HD700.
Hva USB-kabelen er laget av vet jeg ikke. Det er mange veier til rom (god lyd).
Kimber 8TC vs Bedea 4mm2 (pr. meter):Har bare råd til 2 og kablene er de fantastiske Kimber 8TC. ;D
Var en nevenyttig kineser som flettet mine for 2 hundrelapper!Kimber 8TC vs Bedea 4mm2 (pr. meter):Har bare råd til 2 og kablene er de fantastiske Kimber 8TC. ;D
Pris: 2260,- / 53,50
Resistans: 8mΩ / 9mΩ
Kapasitans: 346pF / 58pF
Induktans: 0,09µH / 0,58µH
Da er det Kimbel 8TC du harVar en nevenyttig kineser som flettet mine for 2 hundrelapper!Kimber 8TC vs Bedea 4mm2 (pr. meter):Har bare råd til 2 og kablene er de fantastiske Kimber 8TC. ;D
Pris: 2260,- / 53,50
Resistans: 8mΩ / 9mΩ
Kapasitans: 346pF / 58pF
Induktans: 0,09µH / 0,58µHOg den lave induktansen og høye kapasitansen var ikke bra for min ukompenserte gamle forsterker.
Ja, en gammel ukompensert forsterker vil slite fælt med å drive en induktiv last på 34,667µH i stedet for 35,268µHVar en nevenyttig kineser som flettet mine for 2 hundrelapper!Og den lave induktansen og høye kapasitansen var ikke bra for min ukompenserte gamle forsterker.
En selvfølge for noen, direkte provoserende for andre.
Nei, mangelen på induktanse kombinert med kapasitanse kombinert med båndbredde på 4MHz.Ja, en gammel ukompensert forsterker vil slite fælt med å drive en induktiv last på 34,667µH i stedet for 35,268µHVar en nevenyttig kineser som flettet mine for 2 hundrelapper!Og den lave induktansen og høye kapasitansen var ikke bra for min ukompenserte gamle forsterker.
(Lowther EX3 Le = 34,658µH
Nå er det debatt om det jukset du sikter til.Kult! Hifi klubben holdes i live, 400,- i felleskassa. Klager ikke jeg! ;D Også Audioquest da, de som nettopp har blitt avslørt i juks med HDMI kablene sine! ;DTok nettopp med meg 2 USB-kabler hjem fra Hifiklubben i Bergen, og selgeren sa til meg "Så kan vi se om du hører forskjell" (han var skeptisk).
Det hadde vært stilig å ikke ha hørt forskjell, så hadde jeg spart nesten 2000 til noe annet, men det var ingenting å lure på. Kjempeforskjell. Dypere i bass, bedre oppløsning i topp(mildere), mikrotiming og mikrodynamikk(oppløsning), konturer og romlig presisjon.
Signalkjeden var: JRiver Media (høyoppløselige filer) med drivere fra Audiobyte Black Dragon - Audioquest Carbon USB kabel - Audiobyte Black Dragon DAC/PRE - Sennheiser HD700.
Stå på Ole!
Dine penger, dine behov...Nå er det debatt om det jukset du sikter til.Kult! Hifi klubben holdes i live, 400,- i felleskassa. Klager ikke jeg! ;D Også Audioquest da, de som nettopp har blitt avslørt i juks med HDMI kablene sine! ;DTok nettopp med meg 2 USB-kabler hjem fra Hifiklubben i Bergen, og selgeren sa til meg "Så kan vi se om du hører forskjell" (han var skeptisk).
Stå på Ole!
Men dette er vel typisk for ditt saklighetsnivå. Slik kunne jeg sagt lær deg hva krepsvending, mediantomvending, miksolydisk og sonatesatsform er så du begriper hva du hører. Men kan hende vet du det?
Kan bli bra det! Der trengs det helt sikkert kabler------------Etter hvert får man handtverker fra Kina også da blir det billigDine penger, dine behov...Nå er det debatt om det jukset du sikter til.Kult! Hifi klubben holdes i live, 400,- i felleskassa. Klager ikke jeg! ;D Også Audioquest da, de som nettopp har blitt avslørt i juks med HDMI kablene sine! ;DTok nettopp med meg 2 USB-kabler hjem fra Hifiklubben i Bergen, og selgeren sa til meg "Så kan vi se om du hører forskjell" (han var skeptisk).
Stå på Ole!
Men dette er vel typisk for ditt saklighetsnivå. Slik kunne jeg sagt lær deg hva krepsvending, mediantomvending, miksolydisk og sonatesatsform er så du begriper hva du hører. Men kan hende vet du det?
Vis vedlegget 366341
Ja hva er klokka di nå du?Dine penger, dine behov...Nå er det debatt om det jukset du sikter til.Kult! Hifi klubben holdes i live, 400,- i felleskassa. Klager ikke jeg! ;D Også Audioquest da, de som nettopp har blitt avslørt i juks med HDMI kablene sine! ;DTok nettopp med meg 2 USB-kabler hjem fra Hifiklubben i Bergen, og selgeren sa til meg "Så kan vi se om du hører forskjell" (han var skeptisk).
Stå på Ole!
Vis vedlegget 366341
Synes du drar frem noe viktig her Ivar, styrke gjennom kunnskap og at man faktisk bør forsøke og sette seg inn i det man driver med. Selgere er ikke alltid de beste rådgiverne, men skal la Asbjørn få svare deg, siden du refererte til ham.Slik jeg (som fullstendig ufaglært innenfor elektronikk) har skjønt det etter å ha fulgt med i diverse tråder her inne, handler hørbare forskjeller på kabler - for å si det på en enkel og ufaglig måte - om en dårlig impedanstilpasning mellom apparatene. Det er altså ikke noe positivt at det er hørbare forskjeller mellom kabler, men det forklarer vel hvorfor noen (meg selv inkludert) hører tydelige forskjeller mens andre ikke hører forskjeller.
Siden vi ufaglærte sjelden er opptatt av slike impedanstilpasninger, men heller kjøper apparat som vi selv mener spiller bra og passer bra sammen (den såkalte matchingen), er det da større sjanse for at vi da også ender opp med denne dårlige impedanstilpasningen?
Selv har jeg satt sammen spilledåsen min etter anbefaling fra forhandler, og jeg synes selv at det spiller svært bra. Har ingenting å klage over og er egentlig kjempefornøyd, men jeg merker jo at om jeg bytter om på kabler, så endrer lyden seg. Den kanskje største endringen jeg kan huske er at et par signalkabler ga mer "puddingbass" enn et annet par.
Det er jo relativt enkelt for en elektronikk-kyndig DIY-er å bli kvitt slike impedansforskjeller (Asbjørn er vel et godt eksempel), men for meg som knapt nok terminerer høyttalerkablene selv vil jeg jo i utgangspunktet ikke ha peiling på hvordan jeg skal gå fram. Jeg har iallfall aldri møtt en forhandler som har lagt vekt på impedansen til apparat. Men siden slik dårlig impedanstilpasning sannsynligvis er grunnen til at kabler utgjør en forskjell, betyr det at produsentene bevisst lager apparatene slik for at vi også skal begynne å bytte på kabler og få "wow"-opplevelser? Eller betyr det at det er vanskelig/dyrt å lage apparat som er så godt impedanstilpasset at kabler ikke vil utgjøre noen forskjell?
Det er hverken dyrt eller vanskelig å gjøre et anlegg bortimot immunt for kabelforskjeller. Oppskriften er her: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-6.html#post1399840Det er jo relativt enkelt for en elektronikk-kyndig DIY-er å bli kvitt slike impedansforskjeller (Asbjørn er vel et godt eksempel), men for meg som knapt nok terminerer høyttalerkablene selv vil jeg jo i utgangspunktet ikke ha peiling på hvordan jeg skal gå fram. Jeg har iallfall aldri møtt en forhandler som har lagt vekt på impedansen til apparat. Men siden slik dårlig impedanstilpasning sannsynligvis er grunnen til at kabler utgjør en forskjell, betyr det at produsentene bevisst lager apparatene slik for at vi også skal begynne å bytte på kabler og få "wow"-opplevelser? Eller betyr det at det er vanskelig/dyrt å lage apparat som er så godt impedanstilpasset at kabler ikke vil utgjøre noen forskjell?
Ja, men de har i det minste edruelig prising og prøver ikke å selge de samme komponentene til 1000x høyere pris ved å sette dem i bokser på kabelen i stedet for å ha dem i forsterkeren. Bakgrunnshistorien er at det strengt tatt ikke behøves utgangsfiltre i forsterkerne, ettersom vanlige høyttalere med dynamiske elementer er induktive ved høye frekvenser. Naim valgte derfor å bygge forsterkerne sine uten slike filtre. På den tiden var kabelmoten brede kabler med separate ledere, dvs induktive kabler med tverrsnitt som dette: O-------OInteressant og oppklarende, Asbjørn. Har tidligere hatt en Naim-forsterker og de opererte med noe lignende der de advarte mot å bruke andre enn sine egne høyttalerkabler.
Enda mer interessant - kan du komme opp med et eksempel på matematikk som ikke eksakt? Og da mener jeg ikke tilnærminger eller ufullstendige teoremer, men noe uttrykt matematisk der matematikken kommer til kort. Eksempler der ingen har kommet opp med en god modell gjelder ikke. Det er fortsatt en menneskelig begrensning der du ikke kan tilegne matematikk noen skyld for den menneskelige begrensingen.Du siterer meg slik:
"Hvis matematikk og fysikk er subjektive og ikke like eksakt som vitenskap ..."
Jeg skrev derimot ikke at matematikk og fysikk ikke er vitenskap, heller ikke at de er subjektive. Jeg skrev kun at de ikke er (helt) eksakte. De er oftest, innenfor den nytte de skal virke til, derimot TILSTREKKELIG EKSAKTE. De tjener en hensikt. Det er ikke dermed sagt de fullt ut kan beskrive hva som for eksempel gir god lyd eller lik lys fra alle kabler - i begge tilfeller hadde alle kabler vært produsert likt.
Jeg gjentar: jeg har aldri sagt matematikk og fysikk ikke er like eksakte som vitenskap. Må jeg gjenta det flere ganger nå eller ser du det nå?
Det du sier om matematikk og fysikk er greit nok. Noen ganger mangler vi forståelse for fenomenet (fysikken), andre ganger kan ikke matematikken gi fullgode forklaringer for fenomenene. Andre ganger gir matematikken resultater som påvises i den fysiske verden først senere. Typisk for mange av disse tilfellene er at vi ikke vet alt, målemafiaen har ikke full oversikt, over fenomenet.
Dessuten, bølgeteorien oppfatter skruen både som spiker og skrue. Den kan både spikres og skrus. Samtidig.
Det jeg egentlig demonstrerte var at det går an å blindteste med høy følsomhet og at forskjeller jeg opplever ublindt også kan gjenskapes ved blindtester. Gryphon er nok klart i den følsomme enden når det gjelder å skille kabler ja selv om de nærmest har ideel inn og utgangsimpedanse.Det er hverken dyrt eller vanskelig å gjøre et anlegg bortimot immunt for kabelforskjeller. Oppskriften er her: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-6.html#post1399840Det er jo relativt enkelt for en elektronikk-kyndig DIY-er å bli kvitt slike impedansforskjeller (Asbjørn er vel et godt eksempel), men for meg som knapt nok terminerer høyttalerkablene selv vil jeg jo i utgangspunktet ikke ha peiling på hvordan jeg skal gå fram. Jeg har iallfall aldri møtt en forhandler som har lagt vekt på impedansen til apparat. Men siden slik dårlig impedanstilpasning sannsynligvis er grunnen til at kabler utgjør en forskjell, betyr det at produsentene bevisst lager apparatene slik for at vi også skal begynne å bytte på kabler og få "wow"-opplevelser? Eller betyr det at det er vanskelig/dyrt å lage apparat som er så godt impedanstilpasset at kabler ikke vil utgjøre noen forskjell?
Men så lenge det finnes et kundesegment som tror at "avslører kabelforskjeller" er et kvalitetstegn heller enn et tegn på problemer i anlegget vil det finnes produsenter som ser seg tjent med å lage apparater med sære impedanser og mye jordstøy. Kanskje det verste eksemplet er Spectral som annonserer med ekstremt bredbåndede forsterkere uten utgangsfiltre, men hvor garantien ikke gjelder uten at forsterkerne brukes sammen med MIT høyttalerkabler med filterbokser på. Så man fjerner nødvendige komponenter for noen få kroner fra innsiden av forsterkerkabinettet, bruker det som argument for å doble prisen på forsterkerne, setter i stedet eksakt de samme filterkomponentene i lett synlige magiske bokser på kablene, og selger dem til aldeles astronomiske priser. Alt sammen fordi det "låter bedre", selvsagt. Har ingen ting med produsentens dekningsbidrag og fortjeneste å gjøre i det hele tatt.
Det finnes også skandinaviske produsenter som drar tilnærmet det samme trikset. AtleT her inne har demonstrert at han er i stand til å skille mellom Transparent kabler (med filterbokser på) og andre kabler på de bredspektrede Gryphon-forsterkerne sine i blindtester. Det forundrer meg ikke.
Så, ja, noen produsenter utnytter manglende kunnskap hos kunden ved å lage produkter slik at de skaper et behov for tulleprodukter som tilbehør med mye høyere marginer. Kall det en skatt på inkompetanse. Slik vil det fortsette så lenge tilstrekkelig mange kunder går på trikset, dvs lenge.
Beklager at jeg blander meg inn i denne vitenskapsdebatten, men jeg mener det ikke er en riktig forståelse av naturvitenskap som sådan om man regner det markerte utsagnet i sitatet som "uvitenskapelig". Vitenskapen kan kun si noe om det man har empiri for, og jo mer entydig empiri man har, jo sterkere vil funnene være. Dette viser seg ofte innenfor ulike felt der ny forskning viser at tidligere forskning har tatt feil. Etter min oppfatning vil det tvert imot være en riktig forskningstilnærming å si at "basert på funnene kan vi si noe om dette" (underforstått "bare dette" og at det kan finnes variabler som man ikke har full oversikt over, eller altså "vi vet ikke alt").... så hvorfor repeterer du et heller uvitenskapelige "vi vet ikke alt"? Det er lite forenelig med en vitenskapelig metode...
Så, ja, noen produsenter utnytter manglende kunnskap hos kunden ved å lage produkter slik at de skaper et behov for tulleprodukter som tilbehør med mye høyere marginer. Kall det en skatt på inkompetanse. Slik vil det fortsette så lenge tilstrekkelig mange kunder går på trikset, dvs lenge.
Nu er det jo ikke længe siden vi havde en kabel diskussion hvor vi kom en del dybere ind i dette emne , en diskussion du åbenbart ikke lærte noget af.Det er hverken dyrt eller vanskelig å gjøre et anlegg bortimot immunt for kabelforskjeller. Oppskriften er her: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-6.html#post1399840Det er jo relativt enkelt for en elektronikk-kyndig DIY-er å bli kvitt slike impedansforskjeller (Asbjørn er vel et godt eksempel), men for meg som knapt nok terminerer høyttalerkablene selv vil jeg jo i utgangspunktet ikke ha peiling på hvordan jeg skal gå fram. Jeg har iallfall aldri møtt en forhandler som har lagt vekt på impedansen til apparat. Men siden slik dårlig impedanstilpasning sannsynligvis er grunnen til at kabler utgjør en forskjell, betyr det at produsentene bevisst lager apparatene slik for at vi også skal begynne å bytte på kabler og få "wow"-opplevelser? Eller betyr det at det er vanskelig/dyrt å lage apparat som er så godt impedanstilpasset at kabler ikke vil utgjøre noen forskjell?
Men så lenge det finnes et kundesegment som tror at "avslører kabelforskjeller" er et kvalitetstegn heller enn et tegn på problemer i anlegget vil det finnes produsenter som ser seg tjent med å lage apparater med sære impedanser og mye jordstøy. Kanskje det verste eksemplet er Spectral som annonserer med ekstremt bredbåndede forsterkere uten utgangsfiltre, men hvor garantien ikke gjelder uten at forsterkerne brukes sammen med MIT høyttalerkabler med filterbokser på. Så man fjerner nødvendige komponenter for noen få kroner fra innsiden av forsterkerkabinettet, bruker det som argument for å doble prisen på forsterkerne, setter i stedet eksakt de samme filterkomponentene i lett synlige magiske bokser på kablene, og selger dem til aldeles astronomiske priser. Alt sammen fordi det "låter bedre", selvsagt. Har ingen ting med produsentens dekningsbidrag og fortjeneste å gjøre i det hele tatt.
Det finnes også skandinaviske produsenter som drar tilnærmet det samme trikset. AtleT her inne har demonstrert at han er i stand til å skille mellom Transparent kabler (med filterbokser på) og andre kabler på de bredspektrede Gryphon-forsterkerne sine i blindtester. Det forundrer meg ikke.
Vet ikke om denne sikter til meg blant andre, men jeg går ut i fra det.Nå virker detr faktisk som det er en rekke andre her som tviholder på sine egne forklaringer av virkeligheten, og som enten ikke har lest hva Asbjørn skriver, eller ikke har forstått det. Jeg kjenner ikke Asbjørn, men jeg har nylig runda 40 i elektronikkfaget, med en passe kombinasjon av daglig drift, service og reparasjon av alskens merkelig utstyr og konstruksjon av andre merkelige greier. Asbjørns arbeid er solid og imponerende, noe jeg funderte på å gjøre sjøl i mange år, uten at det ble noe av det, Problemene og forklaringene er helt i tråd med mine mange erfaringer fra instrumenterings- og målesystemer for geofysikk, - det finnes dessverre ingen egen elektroteknikk for HiFi.
Dersom det er slik at noen ikke forstår, så kan man jo velge om man vil lese seg opp på generell elektroteknikk eller avstå. Hvis målet er å kverulere bare for å forsvare egne teorier som ikke er i takt med allmen forståelse, så blir det bare for tåpelig. Med hensyn på "de som har brukt et langt liv osv", så kan jeg anbefale flere av artiklene til Nelson Pass, som faktisk HAR brukt et langt liv på dette, og som i flere artikler egentlig bekrefter det som Asbjørn beskriver, dog ikke så inngående med simuleringer og det hele.
EDIT: Det at man har "konstruert" noe som selges, er i seg sjøl definitivt ingen garanti for at produktet er uten feil og lyte. Svært mange konstruktører, eller "konstruktører", går i fella fordi man enten overser aktuelle problemstillinger, eller ganske enklet ikke forstår eller vet om dem. I tillegg er det vel ikke fritt for at endel av disse "konstruktørene" enten er nokså "meg alene vite" , eller regelrett leverer produkter som med full overlegg er marginale. Intet er nytt under kjolen. Forøvrig holdninger som absolutt ellers ikke godtas i andre og vesentlig tyngre elektronikkmiljøer.
Så var det dette med at 'veien' noen ganger faktisk er et mål i seg selv, da ... Jeg tror nok disse to tingene både må/kan sees i sammenheng, men også som to (vidt) forskjellige ting, som ANM hevder ...Nei, hifi är inget hinder, det är en av veiene att nå målet.Jeg må anta at dere snakker for egen del og at dere ser hifi-interessen som et hinder i livet???? Jeg for min del kan både kombinere og skille mine forskjellige interesser.
Skulle gjerne hatt en endelig forklaring på hvilken ond agenda dere tror at kabelskeptiske medentusiaster har? Hvem av oss har noe å tjene på bransjens fall?Så, ja, noen produsenter utnytter manglende kunnskap hos kunden ved å lage produkter slik at de skaper et behov for tulleprodukter som tilbehør med mye høyere marginer. Kall det en skatt på inkompetanse. Slik vil det fortsette så lenge tilstrekkelig mange kunder går på trikset, dvs lenge.
Javel. De færreste har produkter det står "Spectral" eller "MIT" på. De aller fleste komponenter man får kjøpt, enten det er high- end eller low- end, vil neppe ta noen skade uansett hva en kobler til av kabling. Men du mener vel fremdeles at produsenter av dyre apparater generelt lager "feilkonstruerte produkter" som er "kilne" på kabling? Så hvorfor i all verden mener du de skulle ha noen interesse av å lage dette? Hvorfor vil en forsterkerprodusent ønske å lage et produkt som gjør at kunden må bruke mye penger på kabler? Det betyr jo bare at han gjerne må bruke mindre penger på komponenter. For kunden har vel ikke et uendelig budsjett å bruke til hifi?
Og hvorfor vil da feks hifiklubben våge å ha utstilt billige forsterkere med tonekontroller? Det vil jo da være en fare for at kabelkunden oppdager disse sikkert 100% transparente apparatene (ja de koster jo minst 3- 4 tusen kroner...) og heller da velger å styre tonekurven på en forutsigelig måte snarere enn å bruke dyre kabler? Eller tenker du at "de sanne lydkjennerne" får kjøpt disse apparatene til en billig penge, mens selgerne sørger for å styre " de audiofile tullingene" over mot alle de dyre tulleproduktene?
Og hvorfor skriver ikke hifibladene om alle disse vidunderlige EQ- apparatene dere kjøper på internett/ postordre fra et eller annet bortgjemt sted? Er de fullstendig kunnskapsløse og vet ikke at de finnes? Eller har EQ- apparat-produsentene glemt å fortelle hifibladene at de finnes? Eller betaler kabelprodusentene hifibladene for å ikke skrive om produsenter av EQ- apparater, slik at de får solgt flere dyre kabler? (Eller kan det kanskje være så enkelt som at mange av disse "pro" produktene slett ikke er beregnet på konsumentavspilling?) Mulighetene for å klekke ut diverse konspirasjonsteorier synes endeløse.
Jeg må dessverre kaste det meste av logikk, plausibilitet og krav til dokumentasjon over båtrekken, for å følge et slikt argument som det argumentet du presenterer angående "skittent spill" mellom forsterkerprodusenter og såkalte "sirkuskabelprodusenter".
Det virker som du skyter fra hoften og sparker i alle retninger i et forsøk på å med skohorn tilpasse din EQ- teori til virkelighetens verden.
Og dessuten er jo alle som har hørt noe annet enn deg utsatt for placebo. Og alle de som ikke har oppdaget de vidunderlige virkningene av å lage en eller annen EQ- kurve tilsvarende bortimot fullt utslag på en tonekontroll (som er 10 dB) må vel også være utsatt for placebo?
Og man trenger vel ikke i grunnen å høre noe særlig på musikk for å overprøve det meste av det hifibransjen har funnet ut? (Ditt eget anlegg har vært under bygging i cirka 5 år nå eller?...)
Og hvordan skulle det gå om man stolte på at de titusener som har hatt fulltidsjobb med utvikling og produksjon i lydbransjen de siste 100 år skulle finne ut av noe som helst? Nei, dette finner man vel best ut av ved googling av hva Floyd Olive og Sean Toole til enhver tid måtte mene.
Tatt ut av kontekst så er jeg enig. Det jeg reagerer på er dette trumfkortet med at "det er mer mellom himmel og jord enn vitenskapen vet om". Skal man kunne avfeie seriøse tester kun basert på at testene ikke har tatt høyde for ikke-påvirkende fenomener eller "ukjent X" så sitter vi igjen med svært lite empiri. Jeg kan jo påstå at det finnes paranormale faktorer som spiller inn på en høyttalerkabel og de har ikke "målemafiaen" med som et testparameter. Jeg er en tilhenger at bevisbyrden ligger på de som kommer med f.eks. et forskningsresultat, men det å avkrefte resultatet kan ikke være et enkelt "nehei, tror ikke dere testet alt".Beklager at jeg blander meg inn i denne vitenskapsdebatten, men jeg mener det ikke er en riktig forståelse av naturvitenskap som sådan om man regner det markerte utsagnet i sitatet som "uvitenskapelig". Vitenskapen kan kun si noe om det man har empiri for, og jo mer entydig empiri man har, jo sterkere vil funnene være. Dette viser seg ofte innenfor ulike felt der ny forskning viser at tidligere forskning har tatt feil. Etter min oppfatning vil det tvert imot være en riktig forskningstilnærming å si at "basert på funnene kan vi si noe om dette" (underforstått "bare dette" og at det kan finnes variabler som man ikke har full oversikt over, eller altså "vi vet ikke alt").... så hvorfor repeterer du et heller uvitenskapelige "vi vet ikke alt"? Det er lite forenelig med en vitenskapelig metode...
Men om dette er aktuelt innenfor denne kabeldebatten, er derimot en helt annen sak som jeg ikke har noen formening om.
Hånei, kabelkrigen er vunnet. Hifipressen er død, langt flere deler erfaring og innsikt. Selgerne er den siste bastionen, men snart ser vi den første hi end butikken som ser nisjen i å kutte køddet.Kabelkrigen raser nok videre uansett hva du eller jeg mener. På godt og vondt.
Personer der ikke ved andet end enhver kompetent tekniker naturligvis ved. og det er jo ikke det vi er uenige om.Morgan Jones og Douglas Self har skrevet noen gode bøker.