intrigering av anlegg i ny leilighet :)

samiboy

Medlem
Ble medlem
27.04.2014
Innlegg
10
Antall liker
2
Sted
Kristiansund
Heisann. har seg slik at jeg flytter i leilighet iløpet av neste uke, og vil være forberedt på å få mest mulig ut av anlegget mitt per idag når jeg flytter inn.

for min del så slipper jeg heldigvis å tenke WAF what so ever, så plasseringene blir tildelt der de spiller best heldigvis.

Per dags dato består anlegget av:
-Yamaha rx-1067V
-Parasound A21
-Parasound NC5125
-Klipsch RF-63
-Klipsch RC-62 mk2
-Klipsch RS-52 mk2
-SVS PB12 nsd (2stk)

Litt om rommet:

rektangulært med åpen løsning, men vegg som stikker litt ut i bakkant. selve stuen blir ca 15kvm + rommet ved siden av mtp at det er åpen løsning. veggene er vanlig panel, og har ikke aning hvordan rommet generelt er isolert, men det er nylig renovert.

Har send lsound mail ang. antimode, og bassbrothers ang parasound P5, og har tro på at begge disse vil bli kjøpt inn iløpet av året. noen som har erfaring med disse?

nå ble kansje innlegget mitt litt rotete, men når jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal spørre om så blir det muligens litt slik, og derfor vi her dere ekspertene tilstede :)

håper dere kan hjelpe.

-Ole Kristian
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Det finnes et enkelt gratisprogram for å tegne plantegninger som du kan legge ut på nett for kommentarer og hjelp til høyttalerplassering. Programmet heter Sketchup - Download SketchUp | SketchUp Det kan være et godt sted å begynne for litt planlegging og tips fra sentralens medlemmer. P5 blir du helt sikkert fornøyd med. Det er en ypperlig pre til den prisen.
 

samiboy

Medlem
Ble medlem
27.04.2014
Innlegg
10
Antall liker
2
Sted
Kristiansund
Hei og takk for svar.

Skal se hva jeg får til med programmet iløpet av morgendagen. Når det gjelder plassering av høyttalere så føler jeg meg ganske trygg på akkurat det punktet, men når det kommer litt lengre mtp. førstegangrefleksjon, og ekko generelt i rom så blir jeg fort usikker på hvordan jeg bør gå frem.
Har forstått det slik at REW målinger er ganske vesentlig for å få et (veldig) godt resultat, men da må man vel ha radio shack eller noe lignende?

Nå er det ikke slik at jeg har fått flyttet inn enda heller, og derfor vanskelig å få tegnet rommet, og gitt konkrete mål av det, prøver bare å forberede meg mest mulig, slik at jeg får plaget naboene minst mulig (bruke minst mulig tid på det den første uka) når jeg styrer med plassering, og kalibrering.

Ser forresten du kjører samme kombo som jeg tenker meg på sikt med Parasound P5, og Parasound A21. Hvordan vil du beskrive lyden, og ikke minst funksjonaliteten mtp intrigering av subber? Er det behov for en antimode for å få et godt resultat, eller kommer du deg langt med bare plassering? Hater dipper/topper som høres godt :)

-Ole Kristian
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Jeg hadde en sub, men bestemte meg for å selge den da jeg synes høyttalerne med to 10 tommere hver gjør en god nok jobb i bunn. Men det var i alle fall veldig hendig med sub-delefilteret på P5. Det kan settes fritt mellom 20 og 140 hz.

REW har jeg akkurat begynt å bruke. Kjøpte en MiniDSP UMIK for noen hundrelapper, og da er det kjempeenkelt å komme i gang. Forsterkerkomboen låter i mine ører aldeles strålende, men grafene viser jo tydelige avvik fra optimal linje. Men REW har også en room simulator hvor du kan plotte inn mål og høyttalerplassering og få en simulert kurve. Den matchet min ganske bra, og det viser seg at det er de stående lavfrekvente bølgene i rommets lengde og bredderetning som forårsaker de tydeligste avvikene.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.126
Antall liker
20.499
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Om du har REW. Så kan du gå inn på room simulatoren. Og flytte høyttalere, subber og sitteposisjon og se hva som skjer.... Den fungerer helt greit.
 
Topp Bunn