T
theStig
Gjest
Slike målinger betyr ingen ting for meg, det er opplevelsen og det jeg føler som er viktigst. Altså har jeg en IQ på minst 190.
|
Det er vel mest avhengig av deg det, ikke så veldig lang tid, 5 deler med 10-15 spørsmål på hver så vidt jeg husker.oddgeir skrev:Hvor lang tid tar den testen egentlig?
Husker ikke hvordan de var. Men så scoret jeg ikke så godt på korttidshukommelsesdelen heller da...Komponenten skrev:Det er vel mest avhengig av deg det, ikke så veldig lang tid, 5 deler med 10-15 spørsmål på hver så vidt jeg husker.oddgeir skrev:Hvor lang tid tar den testen egentlig?
Noen som klarte de siste to oppgavene på del 1...?
Jeg så ingen logikk der jeg...
Trur det.. mener det var den greia med farger som snurra rundt?Komponenten skrev:Det er vel mest avhengig av deg det, ikke så veldig lang tid, 5 deler med 10-15 spørsmål på hver så vidt jeg husker.oddgeir skrev:Hvor lang tid tar den testen egentlig?
Noen som klarte de siste to oppgavene på del 1...?
Jeg så ingen logikk der jeg...
pks skrev:Trur det.. mener det var den greia med farger som snurra rundt?Komponenten skrev:Det er vel mest avhengig av deg det, ikke så veldig lang tid, 5 deler med 10-15 spørsmål på hver så vidt jeg husker.oddgeir skrev:Hvor lang tid tar den testen egentlig?
Noen som klarte de siste to oppgavene på del 1...?
Jeg så ingen logikk der jeg...
Den gikk først ett hakk, så to, så tre osv. Det var vanskelig å oppdage pga at den hvert hakk var 45 grader.
PK
Jeg var uventet god på det faktisk, fikk 18 av 20 poeng på den delen..BT skrev:Jeg ble smårar i hodet av den huske-tall-forlengs-og-baklengs-testen.
Det er slikt som gjør denne type tester så utrolig kjedelige. Noen grønne prikker beveger seg 45 grader den ene veien, mens røde prikker beveger seg 270 grader den andre veien, men speilvendt, eller oppned, på stadig mer kompliserte og usannsynlige måter.pks skrev:Trur det.. mener det var den greia med farger som snurra rundt?
Den gikk først ett hakk, så to, så tre osv. Det var vanskelig å oppdage pga at den hvert hakk var 45 grader.
PK
Jeg hadde en bestemor som fikk dette spørmålet av en lege som skulle vurdere hvor senil hun var. Hun reiste seg, gikk ut på kjøkkenet og hentet en kalender, ga den til legen og sa: " Her kan du se selv."OldBoy skrev:Nei, det må bli flere spørsmål av typen "hvilken dato er det i dag?"
Kanskje du skulle spørre hvorfor han synes mattematikk er kjedelig i dag?BT skrev:Eldstesønnen min har et ganske unikt talltalent. Læreren hans fortalte i en foreldresamtale da han gikk i 3. klasse at de hadde hatt om tallrekker. På slutten av timen ba han dem fortsette å regne ei tallrekke i hodet, og etter en stund skulle de si hvilket tall de hadde kommet til. Mens de andre kom med rimelig normale tall kom han visstnok med et tall på mange millioner. Læreren stusset en smule på dette og satte seg ned og regnet da timen var over og kom fram til at tallet var helt korrekt. Nå går han i 7. og synes matematikk er kjedelig.
Joda, men slike spørsmål utfordrer ikke hjernen noe videre. Det blir som forskjellen på Sputnik og Wagner-symfonier...OldBoy skrev:Det er slikt som gjør denne type tester så utrolig kjedelige. Noen grønne prikker beveger seg 45 grader den ene veien, mens røde prikker beveger seg 270 grader den andre veien, men speilvendt, eller oppned, på stadig mer kompliserte og usannsynlige måter.pks skrev:Trur det.. mener det var den greia med farger som snurra rundt?
Den gikk først ett hakk, så to, så tre osv. Det var vanskelig å oppdage pga at den hvert hakk var 45 grader.
PK
For ikke å snakke om tenk-på-et-tall-leken: Hva er det neste tallet i rekken 1,5,477, 13567.....? I noen lette tester får du oppgitt noen usannsynlige alternativer: Er det for eksempel 1, 2 eller 8? Og svaret er 1, fordi dette er en tallserie bestående av oddetall.
Det er da man føler seg litt dum. Det er egentlig veldig sjelden at man har bruk for slike spissfindigheter. Nei, det må bli flere spørsmål av typen "hvilken dato er det i dag?" og "hvis jeg løper så fort jeg kan til stasjonen, rekker jeg 0743-toget til byen, eller kan jeg like gjerne ta det rolig og satse på 0811-toget?" Denslags er det viktig å kunne svare på. Hver dag.
matrix14n.gif var grei: tenk på det som et mattestykke!Komponenten skrev:
http://www.mensa.no/hjemmetest/hjemmetest.html <-- morsom sak ....Navn: JackX
Ditt testresultat: 126
Resultat i beskrivende kategori: Bra
Gratulerer med å ha gjennomført IVs IQ-test.
Klikk på "Skriv ut" i nettleseren hvis du vil lagre testresultatet ditt
Jeg har jo spurt ham om det. Det er for enkelt, sier han.OivindJ skrev:Kanskje du skulle spørre hvorfor han synes mattematikk er kjedelig i dag?BT skrev:Eldstesønnen min har et ganske unikt talltalent. Læreren hans fortalte i en foreldresamtale da han gikk i 3. klasse at de hadde hatt om tallrekker. På slutten av timen ba han dem fortsette å regne ei tallrekke i hodet, og etter en stund skulle de si hvilket tall de hadde kommet til. Mens de andre kom med rimelig normale tall kom han visstnok med et tall på mange millioner. Læreren stusset en smule på dette og satte seg ned og regnet da timen var over og kom fram til at tallet var helt korrekt. Nå går han i 7. og synes matematikk er kjedelig.
JackX skrev:matrix14n.gif var grei: tenk på det som et mattestykke!Komponenten skrev:
[ + betyr inne i boksen, - betyr utenfor boksen]
(+1) + (+1) = (+2)
(+1) + (-3) = (-2)
(+2) + (-2) = ?
Svaralternativ: 5
--------------
matrix15n.gif slet jeg litt med
http://www.mensa.no/hjemmetest/hjemmetest.html <-- morsom sak ....Navn: JackX
Ditt testresultat: 126
Resultat i beskrivende kategori: Bra
Gratulerer med å ha gjennomført IVs IQ-test.
Klikk på "Skriv ut" i nettleseren hvis du vil lagre testresultatet ditt
Denne er helt på topp: http://mensa.dk/iqtest/index.html
.
Plasseringen har ingen betydning. Så litt av oppgaven er å skille mellom vesentlig og uvesentlig informasjon.Komponenten skrev:Jo det kan kanskje stemme, men jeg ble forvirret av plasseringen av firkantene, hvorfor flytter de på seg, er det bare for å forvirre det da?
De kunne havne oppå hverandre på grunn av flyttingen og, synd man ikke får fasit..
http://www.filosofiforum.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3849&postdays=0&postorder=asc&start=15Gjestemedlem skrev:Jeg sliter forøvrig også med den siste oppgaven. Har ikke funnet noe mønster så langt.
Norge har et glimrende skolesystem der man jobber knallhardt for å gjøre at alle i størst mulig grad havner på samme nivå som de svakeste i et fag.BT skrev:Eldstesønnen min har et ganske unikt talltalent. Læreren hans fortalte i en foreldresamtale da han gikk i 3. klasse at de hadde hatt om tallrekker. På slutten av timen ba han dem fortsette å regne ei tallrekke i hodet, og etter en stund skulle de si hvilket tall de hadde kommet til. Mens de andre kom med rimelig normale tall kom han visstnok med et tall på mange millioner. Læreren stusset en smule på dette og satte seg ned og regnet da timen var over og kom fram til at tallet var helt korrekt. Nå går han i 7. og synes matematikk er kjedelig.
Bingo!BT skrev:Jeg har jo spurt ham om det. Det er for enkelt, sier han.OivindJ skrev:Kanskje du skulle spørre hvorfor han synes mattematikk er kjedelig i dag?
Skolen klarer vel ikke helt å tilpasse opplæringen til elevenes potensiale.
Finnes hederlige unntak!Snickers-is skrev:Norge har et glimrende skolesystem der man jobber knallhardt for å gjøre at alle i størst mulig grad havner på samme nivå som de svakeste i et fag.
Ja det er liten støtte til privatskoler i norge som har et forbedret pedagogisk opplegg.JackX skrev:Finnes hederlige unntak!Snickers-is skrev:Norge har et glimrende skolesystem der man jobber knallhardt for å gjøre at alle i størst mulig grad havner på samme nivå som de svakeste i et fag.
Fx Montessori-skolene, hvor barna får lære i sitt eget tempo, lærer av og med sine medelever (godt assistert av lærere), og blir oppmuntret til å sette seg inn i stoff når de er lysten og moden til det. Typisk er da også en barnetrinn montessori-klasse fylt opp med 3 alderstrinn, for eksempel 6-8 åringer sammen,9-11 åringer,12-13 åringer.
Mine barn har gått på Oslo Montessori-skole fra de var i barnehage, og jeg kan ikke få fullrost systemet nok.
De svakeste får lysten til å tilegne seg når de får tilrettelagt stoff passende sitt modenhetsnivå, de sterkeste trives fordi de får krevende oppgaver.
Kunne ha skrevet side opp og paragraf ned om dette, men viser bare hen til Sverige hvor Montessoripedagogikken har en helt annen støtte i Regjeringen enn vi har her hjemme![]()
Sant å si så aner jeg ikke.OivindJ skrev:Bingo!BT skrev:Jeg har jo spurt ham om det. Det er for enkelt, sier han.OivindJ skrev:Kanskje du skulle spørre hvorfor han synes mattematikk er kjedelig i dag?
Skolen klarer vel ikke helt å tilpasse opplæringen til elevenes potensiale.![]()
Dessværre er det slik. Hva har du tenkt til å gjøre med det, for din sønn?
eh.. vet god hva du snakker om her. Vet ikke helt hva jeg skal si om det. har bare lyst til å skrike eller noe sånt..BT skrev:Men det er vanskelig å ta opp slike problemer fordi man bare oppfattes som skrytete. Det er dessuten ikke særlig sosialt akseptert å være alt for god i fag som andre synes er krevende. Derfor er jeg ikke en gang sikker på om det er av det beste for ham å utnytte dette talentet.
Jeg tar det ikke så tungt. Det finnes da viktigere ting i livet.OivindJ skrev:eh.. vet god hva du snakker om her. Vet ikke helt hva jeg skal si om det. har bare lyst til å skrike eller noe sånt..BT skrev:Men det er vanskelig å ta opp slike problemer fordi man bare oppfattes som skrytete. Det er dessuten ikke særlig sosialt akseptert å være alt for god i fag som andre synes er krevende. Derfor er jeg ikke en gang sikker på om det er av det beste for ham å utnytte dette talentet.![]()
Ja det er en bekymringsfull situasjon. Man kaster bort tiden til barn som ikke har noe utbytte av undervisningen og det eneste de stimuleret til er at man kan drite i lekser og oppgaver fori man kan det hele fra før av. Da får man dårlige vaner som det er veldig vanskelig å bli kvitt når man kommer til det punkt at man ikke lenger får alt automatisk. Dette kalles enhetsskolen. De som er lite flinke får ekstra hjelp og oppmerksomhet og dem som er flinkere enn gjennomsnittet blir holdt tilbake slik at alle skal komme på samme nivå. Vinnerne blir de middelmådige som får gode studievaner og er vant med å måtte jobbe med oppgavene.Komponenten skrev:Når det kommer til skolen er det synd at det ikke legges mer til rette for de som ligger litt foran de andre, eller har litt ekstra evner, dagens system ødelegger mye for de som skiller seg litt ut. Min ene datter leste tjukke bøker og hadde lest i mange år da hun begynte på skolen. Første klasse gikk med til å lære de store bokstavene, og i andre lærte de de små Dette førte til at skolen ble så enkel, og leksene var jo ingenting, så etter to år hadde hun lagt seg til noen grusomme leksevaner som hun (vi) ennå sliter med.
Nå er det ikke kult å være flink på skolen, da er man nerd. Derfor er hun overhode ikke interessert i å gjøre en innsats, og har ikke noe behov for å gjøre det bra på skolen. Det er synd at det er en slags jantelov som fører til at det ikke sees på som en fordel å gjøre det bra på skolen, de vil selvsagt skjønne seinere hvor dumt dette er, men da er det jo litt seint.
Jeg vet ikke hvordan det er nå, men da jeg var ung var det de som var middels og litt under middels som fikk problemer med å komme inn på skoler/studier etter ungdomsskolen. De som var over middels kom inn pga gode karakterer, og de svakeste kom inn fordi det ble opprettet ekstraordinære plasser for dem. Han som var den dårligste eleven i min klasse, og som sjelden fikk bedre karakter enn lite godt har en god jobb i bank i dag.Gjestemedlem skrev:Ja det er en bekymringsfull situasjon. Man kaster bort tiden til barn som ikke har noe utbytte av undervisningen og det eneste de stimuleret til er at man kan drite i lekser og oppgaver fori man kan det hele fra før av. Da får man dårlige vaner som det er veldig vanskelig å bli kvitt når man kommer til det punkt at man ikke lenger får alt automatisk. Dette kalles enhetsskolen. De som er lite flinke får ekstra hjelp og oppmerksomhet og dem som er flinkere enn gjennomsnittet blir holdt tilbake slik at alle skal komme på samme nivå. Vinnerne blir de middelmådige som får gode studievaner og er vant med å måtte jobbe med oppgavene.Komponenten skrev:Når det kommer til skolen er det synd at det ikke legges mer til rette for de som ligger litt foran de andre, eller har litt ekstra evner, dagens system ødelegger mye for de som skiller seg litt ut. Min ene datter leste tjukke bøker og hadde lest i mange år da hun begynte på skolen. Første klasse gikk med til å lære de store bokstavene, og i andre lærte de de små Dette førte til at skolen ble så enkel, og leksene var jo ingenting, så etter to år hadde hun lagt seg til noen grusomme leksevaner som hun (vi) ennå sliter med.
Nå er det ikke kult å være flink på skolen, da er man nerd. Derfor er hun overhode ikke interessert i å gjøre en innsats, og har ikke noe behov for å gjøre det bra på skolen. Det er synd at det er en slags jantelov som fører til at det ikke sees på som en fordel å gjøre det bra på skolen, de vil selvsagt skjønne seinere hvor dumt dette er, men da er det jo litt seint.
:-DtheStig skrev:Slike målinger betyr ingen ting for meg, det er opplevelsen og det jeg føler som er viktigst. Altså har jeg en IQ på minst 190.
Det er nok sikkert den gamle målemetoden han bruker da.knutinh skrev::-DtheStig skrev:Slike målinger betyr ingen ting for meg, det er opplevelsen og det jeg føler som er viktigst. Altså har jeg en IQ på minst 190.
-k
Jeg vil ha meg frabedt denne banaliseringen av oss super-intelligente med formler og måling. Selvsagt er jeg smartest, og den som ikke forstår det er ikke intelligent nok til å forstå utfallet av en test eller de nødvendige måleinstrumentene som fysikken ikke har greid å framstille enda.Gjestemedlem skrev:Det er nok sikkert den gamle målemetoden han bruker da.knutinh skrev::-DtheStig skrev:Slike målinger betyr ingen ting for meg, det er opplevelsen og det jeg føler som er viktigst. Altså har jeg en IQ på minst 190.
-k
![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Iq
Da skulle han vel være enten ca 15 år gammel eller svært gammelmodig...
Tubesnake skrev:Slike IQ-tester er alt for gudsjammerlig langtekkelige og tidkrevende. Det må da vel være en eller annen gluping som kan finne opp en IQ-test som består av ett enkelt spørsmål?
Der fant jeg den, ja.Gjestemedlem skrev:Tubesnake skrev:Slike IQ-tester er alt for gudsjammerlig langtekkelige og tidkrevende. Det må da vel være en eller annen gluping som kan finne opp en IQ-test som består av ett enkelt spørsmål?![]()
JackX skrev:matrix14n.gif var grei: tenk på det som et mattestykke!Komponenten skrev:
[ + betyr inne i boksen, - betyr utenfor boksen]
(+1) + (+1) = (+2)
(+1) + (-3) = (-2)
(+2) + (-2) = ?
Svaralternativ: 5
--------------
matrix15n.gif slet jeg litt med
(Er du interessert i chat rundt denne .gif så gå hit)
http://www.filosofiforum.com/phpBB2...&start=0&sid=8582cfd76a113861593f950422426038
http://www.mensa.no/hjemmetest/hjemmetest.html <-- morsom sak ....Navn: JackX
Ditt testresultat: 126
Resultat i beskrivende kategori: Bra
Gratulerer med å ha gjennomført IVs IQ-test.
Klikk på "Skriv ut" i nettleseren hvis du vil lagre testresultatet ditt
Denne er helt på topp: http://mensa.dk/iqtest/index.html
.
Har du husket å trekke fra 10 points for skryting, da? ;D ;Dpk skrev:Samme som meg jo ;D
PK