Mat, drikke og røyk Irish Coffee, anyone ?

Deng1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
139
Antall liker
186
Sted
VestBredden
Irish Coffee nerding

Og dette blir nok en kort og hyggelig tråd
🤓

Jeg takker sjeldent nei til en utfordring, ifra dem som får lov til og gi meg sånt 🤓 :cool:
Jeg er ingen fan av alkohol og kaffe i samme kopp/glass... så jeg har MEGET begrenset erfaring.
Men grunn til at jeg fikk denne , er jo at jeg diller jo endel med kaffe/espresso.
På dette tidspunktet, så er det kaffe ifra Carlos Coffee/Mikrobrenneri som er i kverna.
Har prøvd meg litt frem med espresso, og siden det er irsk har jeg gått for Readbreast 12 år Wiskey.... som et godt utgangspunkt.
Sett allerede på noen YT videoer, og det er flere som liker og bruke dette merket frem klassikeren Jameson.
MÅ det noe søtt i ? Vanligvis så er det jo brunt sukker, men siden jeg kjører low carb, så har jeg prøvd meg frem med litt Sukrin Gold (flytende sirup)
Og det hele toppes med Norsk ekte kremfløte (vurderer og bruke skikkelig vanilje essens (hjemmelaget på vodka)).
Og det hele toppes med nyraspet muskat.
Men en ting om gangen...

Hva er deres preferanser ? Bommer jeg med noe her ? Anbefalinger på kaffe ?
Annet ?​
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.123
Antall liker
6.476
Jeg lager mest til fruentimmeret. Hun påstår jeg lager den beste. Pulverkaffe, whisky - tar det man har, brunsukker og spraykrem. Tror nøkkelen er sterk kaffe og nok sukker. Selv foretrekker jeg øl.
 

Deng1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
139
Antall liker
186
Sted
VestBredden
Tror du er inne på noe, gi F...

Hittil er den beste versjonen Irish Iced Coffee 🤓
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.586
Antall liker
3.474
Torget vurderinger
1
Nei, nei, nei.
Den vanligste feilen er å ha for mye av alt: Sterk kaffe, for mye Whisky, sukker og krem.

Her er noen retningslinjer:
Bruk god kaffe. Feks traktekaffe. Ikke pulver.
Blandingsforhold kaffe/Whisky er 2:1. Feks 8cl kaffe/4cl Whisky.
Whisky er ukritisk, så lenge det er Irsk whisky (uten røyksmak). Feks Jameson. Bourbon går til nød.
Rør ut vanlig sukker, eventuelt brunsukker, i den varme drikken, slik at den løser seg opp.

Kremsprøyte er fy. Bruk ekte pisket krem. Den skal ha semi-flytende konsistens. Legg kremen forsiktig som et lokk over den varme drikken.
Sugerør/teskje er unødvendig da sukkeret allerede er rørt ut.
Noen pynter med litt knuste kaffebønner på toppen. Eventuelt kanel, men strengt tatt ikke nødvendig.
Voila! - Drikkes gjennom kremlokket.

Velsmakende uten å være kvalmende, og gjestene vil be om en ekstra runde.

IMG_1475.jpeg
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.194
Antall liker
6.802
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Nei, nei, nei.
Den vanligste feilen er å ha for mye av alt: Sterk kaffe, for mye Whisky, sukker og krem.

Her er noen retningslinjer:
Bruk god kaffe. Feks traktekaffe. Ikke pulver.
Blandingsforhold kaffe/Whisky er 2:1. Feks 8cl kaffe/4cl Whisky.
Whisky er ukritisk, så lenge det er Irsk whisky (uten røyksmak). Feks Jameson. Bourbon går til nød.
Rør ut vanlig sukker, eventuelt brunsukker, i den varme drikken, slik at den løser seg opp.

Kremsprøyte er fy. Bruk ekte pisket krem. Den skal ha semi-flytende konsistens. Legg kremen forsiktig som et lokk over den varme drikken.
Sugerør/teskje er unødvendig da sukkeret allerede er rørt ut.
Noen pynter med litt knuste kaffebønner på toppen. Eventuelt kanel, men strengt tatt ikke nødvendig.
Voila! - Drikkes gjennom kremlokket.

Velsmakende uten å være kvalmende, og gjestene vil be om en ekstra runde.

Vis vedlegget 1024166
Hvor mye sukker bruker du da?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.586
Antall liker
3.474
Torget vurderinger
1
Litt smak og behag, samt hvor mye kaffe man bruker. 2 teskjeer, kanskje? Blir det for søtt, blir drinken kvalmende. (Heller litt for lite, enn for mye).
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.586
Antall liker
3.474
Torget vurderinger
1
Irish Coffee har vært min "signaturdrink" i festlige lag i 40 år. Har laget hundrevis. Er lett å lage, hvis man holder litt igjen på ingrediensene.
Det du får servert på de fleste utesteder er bare overpriset skvip.
Kan til nød bruke meieriets kremsprøyte hvis man har med i sekken og skal overraske med en dessertdrink ute i skog og mark.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.522
Antall liker
4.457
Torget vurderinger
10
Som Pedal sier, sprøytekrem er fy!!!
Rist kremfløte i 1.5 liter colaflaske, blir bittelitt smak av cola i kremen. Litt brunt sukker i kremen blir alltid vellykket. Lett i se når kremen er passe tykk i flasken.
Tullamore Dew og Jameson fungerer bestandig.
Kremen skal selvfølgelig IKKE røres ut eller bombes ned i drikken, du justerer med overleppa blandingsforhold ved inntak.

Jeg personlig liker sterk kaffe til Irish.

Mvh.
SAL
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.586
Antall liker
3.474
Torget vurderinger
1
@pedal La oss starte pent: Du kan lese ???
Ja.
Hva er deres preferanser ? Bommer jeg med noe her ? Anbefalinger på kaffe ? Annet ?
Mitt innlegg var primært svar til tøysekoppen @BT, på hva karakteriserer en klassiske Irish Coffee.

Når det kommer til kaffe og brennevin, så er det en kombinasjon som i Norge har vært brukt til å døyve smaken av dårlig hjemmebrent, i prosessen med å bli full for en billig penge. Ikke så høyverdig, med andre ord.

Din nerde-tilnærming minner meg mer om italienernes Caffe Corretto. De kombinerer sin fineste espressokaffe med en skvett av nasjonalbrennevinet Grappa. Kanskje du kan finne noe inspirasjon der?

 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.682
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Oppskrift:
En sukkerbit (eller liten klump brunt sukker) i en kopp,
Svart kaffe (type er helt ukritisk) til sukkeret ikke synes.
Whiskey til sukkeret synes igjen.
Krem på toppen til sukkeret ikke synes og litt kanel...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.123
Antall liker
6.476
Ja.


Mitt innlegg var primært svar til tøysekoppen @BT, på hva karakteriserer en klassiske Irish Coffee.

Når det kommer til kaffe og brennevin, så er det en kombinasjon som i Norge har vært brukt til å døyve smaken av dårlig hjemmebrent, i prosessen med å bli full for en billig penge. Ikke så høyverdig, med andre ord.

Din nerde-tilnærming minner meg mer om italienernes Caffe Corretto. De kombinerer sin fineste espressokaffe med en skvett av nasjonalbrennevinet Grappa. Kanskje du kan finne noe inspirasjon der?

Husker den gangen heimbrenten var så dårlig at vi begynte å grue oss til helga allerede på onsdag.
 

Deng1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
139
Antall liker
186
Sted
VestBredden
Ja.


Mitt innlegg var primært svar til tøysekoppen @BT, på hva karakteriserer en klassiske Irish Coffee.

Når det kommer til kaffe og brennevin, så er det en kombinasjon som i Norge har vært brukt til å døyve smaken av dårlig hjemmebrent, i prosessen med å bli full for en billig penge. Ikke så høyverdig, med andre ord.

Din nerde-tilnærming minner meg mer om italienernes Caffe Corretto. De kombinerer sin fineste espressokaffe med en skvett av nasjonalbrennevinet Grappa. Kanskje du kan finne noe inspirasjon der?

Ja.


Mitt innlegg var primært svar til tøysekoppen @BT, på hva karakteriserer en klassiske Irish Coffee.

Når det kommer til kaffe og brennevin, så er det en kombinasjon som i Norge har vært brukt til å døyve smaken av dårlig hjemmebrent, i prosessen med å bli full for en billig penge. Ikke så høyverdig, med andre ord.

Din nerde-tilnærming minner meg mer om italienernes Caffe Corretto. De kombinerer sin fineste espressokaffe med en skvett av nasjonalbrennevinet Grappa. Kanskje du kan finne noe inspirasjon der?

Da må du sitere tøysekoppen(dårlig irish) da :p

Takk for link, skal lese meg opp.
Det som er viktig og få med seg, Deng1 liker ikke irish. Men som utfordring så er det morsomt.
Lett og kjenne forskjell på både kaffetyper og whiskey`s
Har prøvd med brunt sukker og det blir søtt som F med engang.. og det er ikke helt meg...

Irish Ice Coffee er fremdeles best IMNSHO :p

Jeg er definitivt helt RÅ på JJ Style White Russian !!!
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.586
Antall liker
3.474
Torget vurderinger
1
Italienerne tar sin Caffè Corretto på alvor.
Jeg reiste mye i Italia på 90-tallet. Hadde base i en liten landsby i nærheten av Verona. Hver morgen når jeg satt i den lille hotellobbyen og spiste frokost, stod det en kar i baren og nøt sin Corretto. Often flere kopper, faktisk. Han var trafikkpoliti, i full uniform og med stopp-skiltet under armen. Til hans forsvar skal det sies at det var kaldt og surt den dagen.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.586
Antall liker
3.474
Torget vurderinger
1




Og her er @pedal som skal sjarmere vestkantfruer over 50 :cool:
Ikke langt unna ihvertfall 😎
Har et årlig herrelag første lørdag i desember, og da sitter det 20 mann rundt bordet og roper IRISH!!!
 

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2020
Innlegg
601
Antall liker
480
Sted
Aarhus
Et lite sidespor for de som ikke orker den ramme smaken av båtpuss.
Mere rom og mindre likør (dropp likøren)
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.065
Antall liker
4.479
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Fikk servert " Irish" med UpperTen på et hotell i Lillehammer, ble ikke betalt..
 
Topp Bunn