Synlig blafring i basselementene kan forekomme på dårlige pressinger. Av og til kan vinylen 'slå seg' under produksjon, da får skivene lavfrekvent støy opp og ned, altså med kanalene i motfase.
Det vil stort sett bare vise seg på (små) bassreflekshøyttalere hvor støyen havner et stykke under portfrekvensen. Dermed vil bidraget fra hver av de to kanalenes bassrefleksporter havne i motfase med bidraget fra fremsiden av membranet.
Høyttalerne vil med andre ord både kansellere seg selv og hverandre. Støyen vil i tillegg havne i et frekvensområde hvor øret ikke er spesielt følsomt.
Denne støyen er altså ikke spesielt hørbar i seg selv. Men den vil selvsagt 'stresse' både forsterker og høyttaler, og gir dårligere lydgjengivelse.
Det er egentlig tre gode veier ut av dette; clamp for å rette ut vinylen, subsonisk filter for å fjerne støyen før forsterkning, eller monokobling i bassen (finnes på enkelte aktive delefilter o.l.).
Dette kan være en del av problemet du opplever, det du ser. Men, siden du hører rumlelyd også, så antar jeg at det er langt fra alt.
Den hørbare rumlingen vil jeg anta er med begge høyttalerne i fase, og høyere i frekvens.
Det kan være elektrisk, relatert til jording mellom platespiller og RIAA. Her er det lurt å eksperimentere litt med jordforbindelsen.
Det kan være mekanisk. I så fall vil jeg tro at det er en feilproduksjon i platespilleren.
I alle fall vil jeg anbefale at du tar kontakt der du kjøpte spilleren. De bør kunne hjelpe deg med å løse problemet, kanskje ta med spilleren til butikken for test i deres anlegg, låne hjem en annen RIAA, og lignende for å finne ut hvilken del av avspillingskjeden som skaper problemer. Det er vanskelig å løse problemet over nettet.