Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    0
    Det som virkelig irriterer meg for tiden er disse menneskene som lager navn på diagnoser og som også finner på idiotiske forkortelser for samme!
    Det mest innlysende eksempelet er "OCD" denne såkalte tvangslidelsen det skal være at man ønsker "ordning och redo" som svenskene sier. Dette
    skulle da ALDRI hett OCD! Den eneste fornuftige måten å forkorte dette på er jo selvsagt "CDO" slik at bokstavene står i korrekt alfabetisk orden!
    Hrrmppf!

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.323
    Sted
    Oslo
    Det som virkelig irriterer meg for tiden er disse menneskene som lager navn på diagnoser og som også finner på idiotiske forkortelser for samme!
    Det mest innlysende eksempelet er "OCD" denne såkalte tvangslidelsen det skal være at man ønsker "ordning och redo" som svenskene sier. Dette
    skulle da ALDRI hett OCD! Den eneste fornuftige måten å forkorte dette på er jo selvsagt "CDO" slik at bokstavene står i korrekt alfabetisk orden!
    Hrrmppf!
    Selvfølgelig alle som lider av det har jo sin egen Commanding Deputy Officer på skulderen

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.807
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.323
    Sted
    Oslo
    1- En kcal er IKKE en kalori! det er tusen av dem, en kilokalori! Det faktum at begrepet er blitt innarbeidet forandrer ikke på antallet!
    2- En engelskpråklig billion er 10^9. Dette tilsvarer en milliard. Likeledes er en engelskspråklig trillion10^12; og dette er en norsk billion. En norsk trillion er 10^18! 10^15 er en billiard. https://en.wikipedia.org/wiki/Long_and_short_scales#:~:text=For example, the short scale,million million (1012).
    Når selv den ikke matematikere kan ha ens definisjoner over grensene, så er det ikke rart det går litt i ball av og til

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.323
    Sted
    Oslo
    All forvirringen rundt billioner og trilliarder og milliarder kan ganske enkelt omgåes ved å bare bruke begreper som f.eks. 'veldig høyt beløp', 'astronomiske summer', eller 'jævlig mye penger' isteden.
    Eller de godt innarbeida begrepene en Lødd eller en Mong

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.512
    Sted
    Bergstaden
    En ting som skulle vært forbudt er tidsbegrensning på gavekort. Iallfall når det er så kort som ett år fra det er utstedt.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.254
    Sted
    Holmestrand
    Kona kjøper av og til en ost som heter saint albray.
    Ganske greit god, ikke veldig spennende, men ok.
    Hun kom hjem med en slik i går, og den ble spist av til frokost i dag.
    Men den hadde ikke den vanlig gul/oransje fargen på utsiden, den er gråhvit, og slik smakte den også..
    Ingen verdens ting.
    Til gjengjeld kost de snaut 90 grammene 54 kr, 600kr/kg!!!
    irriterende!

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.466
    Torget vurderinger
    2
    Det irriterer meg egentlig at noen går tur med hunden på sykkelsti med lang line mens de surfer på tlf., hund og bånd over alt slik at det blir en skikkelig snubletråd, alt uten at eierne får det med seg...Det skulle vært prikker for slikt også...

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    14.493
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor er det så mange som sier de er på eventyr, når de egentlig bare går en tur?
    (De eneste gangene det kan være riktig å bruke ordet eventyr er når folk forteller om fisketurer de har vært på)

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.869
    Sted
    Sunnmøre
    Hvorfor er det så mange som sier de er på eventyr, når de egentlig bare går en tur?
    (De eneste gangene det kan være riktig å bruke ordet eventyr er når folk forteller om fisketurer de har vært på)
    Anglisisme. Frå eventyr som «adventure», ikkje «fairytale».

Litt skjønmaling, kanskje, ein skal ut for å «oppleva» eitkvart, og litt humoristisk (retorisk overdriving). Eg bruker det av og til sjølv, om eg skal oppsummera eitkvart der det har skjedd store og små (helst små) ting: «det har vore eit eventyr». Retorisk overdriving. Iallfall betre enn at det har vore «ei reise», som høyrest til dei grader platt ut.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.869
    Sted
    Sunnmøre
    Og: Det heter «time will tell», ikke «time will show». Det siste er en direkte oversettelse fra norsk.

Tell, ikke show.

(Må ikke forveksles med skriverådet «show, don't tell» :LOL: )
    Trur du har rett når det gjeld uttrykket, men litt googling viser at «time will show» vert brukt på engelsk også, men då gjerne i meir konkret tyding. Altså, «time will show eitt eller anna».

Men også, frå Britannica (som siterer Verdi)
    “Is it my fault or the singers’? Time will show,”

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.502
    Sted
    Polen
    Trur du har rett når det gjeld uttrykket, men litt googling viser at «time will show» vert brukt på engelsk også, men då gjerne i meir konkret tyding. Altså, «time will show eitt eller anna».

Men også, frå Britannica (som siterer Verdi)

Du finner nok alltid eksempler på at noe er brukt, men jeg er rimelig sikker på at den vanligste og mest idiomatiske ekvivalenten til «tiden vil vise» er «time will tell».

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.323
    Sted
    Oslo
    Du finner nok alltid eksempler på at noe er brukt, men jeg er rimelig sikker på at den vanligste og mest idiomatiske ekvivalenten til «tiden vil vise» er «time will tell».
    Et kjapt lite søk på webben viser at begge brukes og at begge er korrekt engelsk, time will tell er ofte om noe usikkert, time will show når du hevder noe andre ikke tror på men du er sikker på, men brukes ofte om hverandre i samme betydning.
    (Om jeg ikke har annet, jeg har bragging rights som den eneste fra min ungdomsskole som fikk sekser på avgangs eksamen i engelsk.
    Tror egentlig den som var mest stolt var min aldrende rektor.)

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.502
    Sted
    Polen
    Et kjapt lite søk på webben viser at begge brukes og at begge er korrekt engelsk, time will tell er ofte om noe usikkert, time will show når du hevder noe andre ikke tror på men du er sikker på, men brukes ofte om hverandre i samme betydning.
    (Om jeg ikke har annet, jeg har bragging rights som den eneste fra min ungdomsskole som fikk sekser på avgangs eksamen i engelsk.
    Men at det i det hele tatt brukes, er ikke poenget. Jeg får ikke sjekket nå siden jeg er ute og knotter på telefon. Skal sjekke grundigere i morgen med PC. Men jeg tror ikke du finner eksempler med morsmålsbrukere som skriver/sier "time will show" i betydningen "tiden vil vise". Det er på en måte et fast uttrykk. (Hilsen oversetter med fireårig fagoversetterutdanning og 20 års yrkeserfaring samt tre år i England, Skottland og USA 🤪)

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.323
    Sted
    Oslo
    Men at det i det hele tatt brukes, er ikke poenget. Jeg får ikke sjekket nå siden jeg er ute og knotter på telefon. Skal sjekke grundigere i morgen med PC. Men jeg tror ikke du finner eksempler med morsmålsbrukere som skriver/sier "time will show" i betydningen "tiden vil vise". Det er på en måte et fast uttrykk. (Hilsen oversetter med fireårig fagoversetterutdanning og 20 års yrkeserfaring samt tre år i England, Skottland og USA 🤪)
    Sjekk du grundig, but time will show that I'm right

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.502
    Sted
    Polen
    Sjekk du grundig, but time will show that I'm right
    Kunne jo ikke la være å Google og grave, inkludert spørre ChatGPT, når jeg kom hjem.

Jeg må nok bøye meg i støvet og gi deg rett i at begge varianter er korrekte, men «time will tell» er likevel den mest utbredte og oppfattes av morsmålsbrukere som den mest naturlige/idiomatiske. ChatGPT gjør et poeng av at det er en liten nyanseforskjell i betydningen:

«Time will tell» is the more idiomatic and widely used expression. It's often used when referring to the outcome or truth of a situation that will only become clear over time. It suggests that the future will reveal the answer, often implying patience or waiting for things to unfold naturally. For example:

«Time will show» is less common and can feel slightly more formal or direct. While it still conveys the idea that something will be revealed in the future, it often implies a more observational or demonstrative process, as if time itself is actively showing or revealing something. It can sometimes sound less natural in everyday speech.

Det at mange nordmenn bruker den mindre utbredte varianten, er jeg overbevist om kommer av at de ikke kjenner til den vanligste varianten, og at de oversetter direkte. Det er vel kanskje heller det som irriterer meg, på samme måte som du ser mange direkte oversettelser i mediene for tiden. For ikke å snakke om bruk av engelske ord i norske tekster, på nrk.no f.eks.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    0
    6 i engelsk fikk jeg også, både på ungdomskolen og på gymnasiet! 😊

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.807
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    To-2- irritasjonsmomenter i dag, hvorav nr 1 berører meg direkte; nr 2 er stort sett kun hoderystende "hæ?".
    1. Forbaskede Bunnahabhain, som tapper 12-åringen på svart flaske, så du ikke vet at du holder på å gå tom før du må vri flaska.
    2. Influensere, Blabla og kjøpetrender. Svippet innom Blabla, og fant en større reportasje om at det er en trend å kjøpe... hva i heiteste?... "Labubu"?
    - Jeg føler alderen tynge; eller som Donald sa:

- Jeg føler skjebnen true
    - for med min pil og bue
    - jeg skjøt en albatross.

Coleridge får ha oss unnskyldt.

'God save thee, ancient Mariner!
    From the fiends, that plague thee thus!—
    Why look'st thou so?'—With my cross-bow
    I shot the ALBATROSS.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    0
    (Hilsen oversetter med fireårig fagoversetterutdanning og 20 års yrkeserfaring samt tre år i England, Skottland og USA 🤪)
    My condolences to you my friend! Det må ha vært ondt for en som behersker "Her Majesty The Queen's pronunciation" å surre rundt bland amerikanere
    som "tror" de snakker korrekt engelsk!

Ja jeg vet at dama er død, men i min verden er Elisabeth II "Ruler of the British Empire". Han guttungen må vise seg tilliten verdig først!"

Edit: Typo

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    0
    To-2- irritasjonsmomenter i dag, hvorav nr 1 berører meg direkte; nr 2 er stort sett kun hoderystende "hæ?".
    1. Forbaskede Bunnahabhain, som tapper 12-åringen på svart flaske, så du ikke vet at du holder på å gå tom før du må vri flaska.
    2. Influensere, Blabla og kjøpetrender. Svippet innom Blabla, og fant en større reportasje om at det er en trend å kjøpe... hva i heiteste?... "Labubu"?

- for med min pil og bue

Å gå tom for whisky er ikke et irritasjonsmoment, det er en KATASTROFE!! Og selvfølgelig skjer slikt akkurat når det er så langt på (lør)dag at man
    ikke har en "snøballs sjanse i Hæ..te" til å nå Polet før de stenger! Man bør derfor ha et reservelager av slikt fluidium. Og hvis man da ikke husker å
    etterfylle lageret kan man jo skylde på seg selv, eller sin Alzheimer"

Blabla og influensere burde være grunn til å kunne frikjenne alle som går bananas på kjøpesenteret, helt klart!

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.323
    Sted
    Oslo
    Å gå tom for whisky er ikke et irritasjonsmoment, det er en KATASTROFE!! Man bør derfor ha et reservelager av slikt fluidium.
    Myndighetene har jo nå gått ut med sterk oppfordring til å ha et Beredskapslager, for minst en uke.
    Å gå tom en lørdag etter stengetid er helt klart et brudd på disse forordningene

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    0
    Jeg leter et fullmaktsdokument i forhold til booppgjøret etter min mor og har tømt et kott i den letingen. En bieffekt er at min samlede
    brennevinssamling har dukket opp fra glemselen. Sånn etterhvert skal jeg se om jeg gidder å fotodokumentere spriten. Vi snakker vel
    en 6-8 kasser. Tror ikke jeg behøver å kjøpe mere i min levetid. Men å slutte å kjøpe brennevin på "Taxfree" virker jo så fryktelig naturstridig!

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.502
    Sted
    Polen
    My condolences to you my friend! Det må ha vært ondt for en som behersker "Her Majesty The Queen's pronunciation" å surre rundt balnd amerikanere
    som "tror" de snakker korrekt engelsk!

Ja jeg vet at dama er død, men i min verden er Elisabeth II "Ruler of the British Empire". Han guttungen må vise seg tilliten verdig først!"
    Å, Queen's English, eller Received Pronunciation, har knapt kommet ut av min munn, med mindre jeg skal parodiere. Det er jo også svært få som snakker sånn i England. Det faller meg helt unaturlig å snakke engelsk på den måten – «Eu, diah! Wot on øøøøth happend to yåh kaaaah?!» Jeg har alltid likt amerikansk bedre og har lagt meg mot det, både i tale og skrift. Til stor forargelse for en skotsk foreleser jeg hadde da jeg tok engelsk grunnfag :ROFLMAO: Ellers er jeg sånn anlagt, at jeg har en tendens til å bli påvirket av / tilpasse uttalen etter hvem jeg snakker med. Da jeg flyttet til London etter å ha bodd i Skottland nesten et år, sa den nye sjefen min at jeg var den første nordmannen han hadde møtt med skotsk aksent. Men jeg ble aldri fortrolig med skotsk rulle-r («Ay, we rrrroll ahr arrrs»), så med skotsk aksent og amerikansk r hørtes jeg vissnokt mer irsk ut, ifølge mine skotske venner :ROFLMAO:

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.502
    Sted
    Polen

- for med min pil og bue

'God save thee, ancient Mariner!
    From the fiends, that plague thee thus!—
    Why look'st thou so?'—With my cross-bow
    I shot the ALBATROSS.
    Blabla ... Jeg tar en sving innom siden de av og til er kjapt ute med siste nytt, men så å si HVER gang føler jeg meg litt dummere, nesten skitten, når jeg klikker meg ut. Jeg fatter ikke at de av de ansatte der som har litt i hodet, holder ut. Fy for noe møl.

TTs

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Arnestedet
    Torget vurderinger
    1
    Det irriterer meg stort at enkelte synes det er ok å kaste tomme brus/energi/ølbokser (enda det er pant på disse) etter eget forgodtbefinnende. Sikkert ikke så skadelig bymessig, men når vommen til Litago, Dagros og sikkert også mange andre dyr rives opp av dette, er det ikke bare irritasjon, men også harme. TA DERE SAMMEN (til de som gjør slikt!)

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Antall liker
    6.038
    Torget vurderinger
    1
    Når man skal spille et trippel.album....
    Og platesidene er 1-6, 2-5, 3-4....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn