Politikk, religion og samfunn Islamister i Norge, er de noe å bry om da?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Og hvem i all videste i den moderne verden er det som lever etter det som står i det gamle testamentet? Ja, det står mye dill i det gamle testamentet. Metusalem som ble over 900 år og Noahs ark og annet tull og tøys. Det står for så vidt mye tull og tøys i det nye testamentet også, men tonen er en helt annen. Mens det gamle testamentet snakker om en hevngjerring gud, er det et helt annet syn som forfektes i det nye testamentet. Jeg tror for så vidt ikke på noen av disse eventyrene, men å bruke det gamle testamentet som sannhetsvitne for at kristendommen er like ille som islamismen er så fjernt at ingen kan ta noen som argumenterer slik alvorlig. Og så den 5. Mosegrodde bok, da.

Det er ingen tvil om at det er gjort store forbrytelser mot menneskeheten i kristendommens navn, men i den vestlige verden begynner det å bli noen hundre år siden. Vi snakker vel i så fall om den spanske inkvisisjonen på slutten av 1700-tallet. Det er noen år siden, det.
    Og det er heller ingen tvil om at det finnes radikale varianter av kristendommen med tilhengere som samler seg i kristne sekter, men de er nettopp det - sekter - og ikke noe som promoteres som en generell og reell versjon av kristendommen.

Og at muslimenes gud er så svak at han ikke klarer å straffe de som fortjener å bli straffet (i muslimenes øyne) selv, sier jo litt om hva slags type det er. Han skal være glad for at han ikke har truffet Odin og Tor der oppe.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Og hvem i all videste i den moderne verden er det som lever etter det som står i det gamle testamentet? Ja, det står mye dill i det gamle testamentet. Metusalem som ble over 900 år og Noahs ark og annet tull og tøys. Det står for så vidt mye tull og tøys i det nye testamentet også, men tonen er en helt annen. Mens det gamle testamentet snakker om en hevngjerring gud, er det et helt annet syn som forfektes i det nye testamentet. Jeg tror for så vidt ikke på noen av disse eventyrene, men å bruke det gamle testamentet som sannhetsvitne for at kristendommen er like ille som islamismen er så fjernt at ingen kan ta noen som argumenterer slik alvorlig. Og så den 5. Mosegrodde bok, da.

Det er ingen tvil om at det er gjort store forbrytelser mot menneskeheten i kristendommens navn, men i den vestlige verden begynner det å bli noen hundre år siden. Vi snakker vel i så fall om den spanske inkvisisjonen på slutten av 1700-tallet. Det er noen år siden, det.
    Og det er heller ingen tvil om at det finnes radikale varianter av kristendommen med tilhengere som samler seg i kristne sekter, men de er nettopp det - sekter - og ikke noe som promoteres som en generell og reell versjon av kristendommen.

Og at muslimenes gud er så svak at han ikke klarer å straffe de som fortjener å bli straffet (i muslimenes øyne) selv, sier jo litt om hva slags type det er. Han skal være glad for at han ikke har truffet Odin og Tor der oppe.
    Ja sådan siger og ser de fornuftige Muslimer også på de voldelige dele af Koranen, eller de tolker det der står i den rette kontekst.

Det er også en bestemt del af Koranen som er voldelig, iøvrigt omhandler det voldelige næsten altid hvordan man skal behandle krise situationer eller hvordan man skal fører krig, og hvordan man skal dele og behandle krigsbyte.

Alt det voldelige i Koranen står i den såkaldt Medina del, åbenbaret da Muhammed konstant lå i krig, noget af det samme gør sig vist gældende med det gamle testamente, der var også en masse krig og ufred i den periode med Moses.

Moses lignede jo lidt Muhammed, Moses var også leder af sit folk og fik sine åbenbaringer Via Gud, og de første åbenbaringer drejede sig om at han skulle lede sit folk. Det samme fik Muhammed at vide via Allah

Det nye Testamente drejer sig om Jesus, Jesus som gik rundt stile og roligt og prædiker sit budskab , og samler flere og flere tilhænger, det svarere nogenlunde til den første del af Muhammeds liv, hvor han også gik rundt i Mecca stille og roligt prædikede de budskaber han havde fået via Allah.

Den del af Koranen som knytter sig til denne perioder (Mecca delen) indeholder ingen vold.
    Muhammed samlede også flere og flere tilhængere indtil de blev så mange så han blev en trussel for dem som havde magten i byen (de vantro).

Igen ligner det Biblen lidt hvor nogenlunde det samme skete for Jesus , Jesus blev bare korsfæstet, mens Muhammed flygtede til Medina, og Krigene startede , og Muhammed blev så leder for folket og krigsherre, og under den tid for åbenbaringer fra Allah/Gud pludselig (meget behændigt) en langt mere voldelig karakter.
    Og mange af versene er specifikt beregnet til hvordan man skal opføre sig i krise og krigs situationer.

Det er bl.a. IS's undskyldning for at opfører som de gør , de påstår at de er i krig med Vesten, og det er de vil også rent teknisk.
    Men det er hver at bemærke at den opførsel de har udvist kan de ikke få opbakning til i selv de mest blodige dele af Koranen.
    De dræber uskyldige kvinder og børn , de fører en angrebskrig (ikke tilladt) , og de udfører terror på helt tilfældige mennesker.

Heldigvis mener hovedparten af Muslimer ikke at de er i krig med vesten , og mange har indgået en pagt med os om at overholde vores love og dermed at leve i fredelig sameksistens med os.

Men kan sige rækkefølgen i Koranen er omvendt med hensyn til vold set i forhold til Biblen, det i sig selv er et problem hvis man ikke tolker Koranen rigtigt , og ser versene i deres rette kontekst.

Fordi vejledningen/manualen for at læse Koranen er at nyere vers er mest betydningsfulde , men de nye vers skal altid ses i og forstås udfra de ældre vers.
    Dertil skal lægges at der er også Hadith at tage hensyn til , her står også en del ubehagelige ting som bliver mere afstumpede/voldelige jo længe man når frem i Muhammeds liv og jo mere krig der er.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Enhver religion er eventyr opphøyet til noe vesentlig. Eventyr er eventyr. Man kan like gjerne tro på Brødrene Grimm. Eller Asbjørnsen og Moe.

NB: Jeg leser ikke innleggene dine, kortvarig. Det jeg har lest av dine innlegg tidligere har vært såpass bak mål at det er totalt uinteressant å lese det du skriver. Så langt har det vært bare vås.

D

Desillusjonert

Gjest
    "Men hvem er det da som står bak?
    Også her er det en i kommentarfeltet som skisserer en mulighet, og som spør om det kanskje kan være "noen litt for ivrige nordmenn som tror de gjør muslimer en tjeneste?"

Jeg tror han er inne på noe. Jeg mistenker en udefinert gruppe av svært velmenende mennesker, noen ekstra tolerante, ekstra forståelsesfulle, som så gjerne ikke vil støte noen.

Noen som er mer katolsk enn paven, om vi skal holde oss i den kristne terminologien, eller enda mer muslimvennlige enn muslimene selv, om du vil.

Jeg tror de er gode mennesker som vil godt. Og egentlig er det jo fortjenstfullt at de ønsker alle velkommen, at de vil være inkluderende og ikke ekskluderende.
    Men de er kanskje ikke klar over at de oppnår nøyaktig det motsatte av hva de ønsker. At de faktisk fyrer opp under fordommer mot mange som gjerne vil ta del i norske juleskikker, som kanskje til og med synes det er riktig artig med disse røde nisseluene ... "

Sist redigert:
    D

Desillusjonert

Gjest
    Det enkelte her inne ser ut til å glemme fullstendig, er at vi ikke lenger kan kalles et kristent land. Og det gjelder hele Skandinavia.
    Selv om vi har en kultur bygd opp på kristen tro, så har vi nok et mere ateistisk syn enn et kristent.

Så å sammenligne kristendommen og islamisme faller på stengrunn!
    Skal man sammenligne, må man sammenligne de ateistiske leveregler med islam. Å dra opp vers fra bibelen, som de færreste i Skandinavia bryr seg et døyt om, blir bare dumt. For å si det mildt...

De kan brenne så mange bibler de vil, for min del.

Det er på grunn av mennesker som gjennom århundrene har kjempet mot religionens kalde grep på så mange mennesker at vi er der vi er. Vi har den kulturen og historien vi har PÅ TROSS av religion! Derfor skal vi kjempe mot at enda en religion skal få fotfeste i det offentlige i dag!

Sist redigert:

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det enkelte her inne ser ut til å glemme fullstendig, er at vi ikke lenger kan kalles et kristent land. Og det gjelder hele Skandinavia.
    Selv om vi har en kultur bygd opp på kristen tro, så har vi nok et mere ateistisk syn enn et kristent.

Skal man sammenligne, må man sammenligne de ateistiske leveregler med islam. Å dra opp vers fra bibelen, som de færreste i Skandinavia bryr seg et døyt om, blir bare dumt. For å si det mildt...

Det har vil ikke noget med sagen at gøre , Jøderne/Israelerne er stadigvæk et troende folk, og deres aggressivitet overfor bl.a. palæstinenserne kan måske forklares med at de har det gamle testamente som deres grundlag, den del af Biblen som de de ligger vægt på.

Det hele munder jo ud i at hverken Biblen eller Koranen lever op til den moralske standart vi har i dag.
    Men der er masser af mennesker som tror på både biblen og Koranen og de kan næsten få hvad som helst ud af begge skrifter hvis de læser skrifterne bogstavtro uden nogen form for tankevirksomhed, eller afhængig af hvor meget de virkelig tror at der er tale om Guds ord, altså hvor troende man rent faktisk er.
    Jeg er ikke selv troende så jeg kan ikke sætte mig ind i dette (hvordan en virkelig troende tænker), jeg kan kun analyserer.
    Men måske en som er troende kan prøve at forklarer.

Sist redigert:

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166

Det har vil ikke noget med sagen at gøre , Jøderne/Israelerne er stadigvæk et troende folk, og deres aggressivitet overfor bl.a. palæstinenserne kan måske forklares med at de har det gamle testamente som deres grundlag, den del Biblen som de de ligger vægt på.

Det hele munder jo ud i at hverken Biblen eller Koranen lever op til den moralske standart vi har i dag.
    Men der er masser af mennesker som tror på både biblen og Koranen og de kan næsten få hvad som helst ud af begge skrifter hvis de læser skrifterne bogstavtro uden nogen for tankevirksomhed, eller afhængig af hvor meget de virkelig tror at der er tale om Guds ord, altså hvor troende man rent faktisk er.
    Jeg er ikke selv troende så jeg kan ikke sætte mig ind i dette (hvordan en virkelig troende tænker), jeg kan kun analyserer.
    Jødene er spesielt representert med hensyn til konflikter, terror og kriger? I Europa? Asia? Amerika?

D

Desillusjonert

Gjest

Det har vil ikke noget med sagen at gøre , Jøderne/Israelerne er stadigvæk et troende folk, og deres aggressivitet overfor bl.a. palæstinenserne kan måske forklares med at de har det gamle testamente som deres grundlag, den del Biblen som de de ligger vægt på.

Men der er masser af mennesker som tror på både biblen og Koranen og de kan næsten få hvad som helst ud af begge skrifter hvis de læser skrifterne bogstavtro uden nogen for tankevirksomhed, eller afhængig af hvor meget de virkelig tror at der er tale om Guds ord, altså hvor troende man rent faktisk er.
    Jødene er spesielt representert med hensyn til konflikter, terror og kriger? I Europa? Asia? Amerika?
    Hysj! Det har jo ikke noe med saken å gjøre! Må da skjønne det...

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark

Det har vil ikke noget med sagen at gøre , Jøderne/Israelerne er stadigvæk et troende folk, og deres aggressivitet overfor bl.a. palæstinenserne kan måske forklares med at de har det gamle testamente som deres grundlag, den del af Biblen som de de ligger vægt på.

Men der er masser af mennesker som tror på både biblen og Koranen og de kan næsten få hvad som helst ud af begge skrifter hvis de læser skrifterne bogstavtro uden nogen form for tankevirksomhed, eller afhængig af hvor meget de virkelig tror at der er tale om Guds ord, altså hvor troende man rent faktisk er.

Synes ikke der er nogen grund til at prøve at lave pis med dette, det er en realitet at ekstremisme/fundamentalistiske holdninger politisk eller i form tro, sædvanligvis fører til mere vold og undertrykkelse racisme osv. Og yderste konsekvens terror.
    Og så er det ellers ligegyldigt hvilken form denne ekstremisme/fundamentalismen tager.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Synes ikke der er nogen grund til at prøve at lave pis med dette, det er en realitet at ekstremisme/fundamentalistiske holdninger politisk eller i form tro, sædvanligvis fører til mere vold og undertrykkelse racisme osv,.
    Og så er det ellers ligegyldigt hvilken form denne ekstremisme/fundamentalismen tager.
    Det er på ingen måte likegyldig men er totalt avhengig av hvilken doktrine som ligger bak.

Jeg vet i alle fall hvem jeg helst ikke ville bli utsatt for av en ekstrem islamist, en ekstram Amish og en extrem zenbhuddist.

Hvis læren er fredelig spiller det ingen rolle hvor ekstrem den blir, er den voldelig av natur så blir resultatet deretter.

Ekstrem er bare et adjektiv, og en ekstremist er bare som er veldig smalt fokusert på noe og emosjonelt engasjert i dette.

Bibelen og Koranen er vel de to tekster som har ført til mest lidelse, undertrykking drap og elendighet i hele menneskehetens historie. Det er på tide å legge dem bort nå og begynne å tenke i stedet.

D

Desillusjonert

Gjest
    Synes ikke der er nogen grund til at prøve at lave pis med dette, det er en realitet at ekstremisme/fundamentalistiske holdninger politisk eller i form tro, sædvanligvis fører til mere vold og undertrykkelse racisme osv. Og yderste konsekvens terror.
    Den eneste som "laver pis" på dette og som er ekstrem her inne, det er deg (pluss et par til).
    Hva med å svare på det PKG spør om?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.885
    Sted
    Sjælland. Danmark.

Du er langt ude... Meget langt. Jødernes aggressivitet... Du er åbenbart ikke klar over hvordan Israel er? At det er tilladt at være kristen i Israel! At være homoseksuel!
    Er du ikke klar over, at jøder i Israel for hver 4. time oplever terror. Bliver angrebet med modbydelige knive og bliver stukket bagfra i ryggen, i hovedet osv. Mennesker der står og venter på bussen bliver påkørt af personbiler med vilje af arabere der filmer deres ugerninger. Jeg er forbløffet over jødernes tolerance.

Hvordan tror du vi danskere ville være over for muslimerne, hvis de stak tilfældige danskere ned med knive?

Overfaldt tilfældige danskere med økser. Kørte deres biler ind i ventende mennesker ved busstoppesteder, der stod og ventede? De samme modbydelige arabere bliver bagefter hyllet med at veje opkaldes efter dem. At de får så mange penge, at de resten af livet kan leve uden at røre en finger? At arabiske bagere laver kager der hylder ugerningen.

Har du aldrig læst de ti bud?

Der står og bemærk 5. Noget af en forskel i forhold til Koranen, der taler om at udrydde de vantro...

De ti bud lyder sådan:
    1. Du må ikke have andre guder end mig
    2. Du må ikke misbruge Herren din Guds navn
    3. Du skal holde hviledagen hellig
    4. Du skal ære din far og din mor
    5. Du må ikke slå ihjel
    6. Du må ikke bryde ægteskabet
    7. Du må ikke stjæle
    8. Du må ikke sige falsk vidnesbyrd imod din næste
    9. Du må ikke begære din næstes hus
    10. Du må ikke begære din næstes hustru, folk eller fæ eller noget, der hører din næste til.

Hvis vi alle levede efter de regler ville verden være et helt anderledes dejligt sted at leve på.

Jer er i øvrigt fundamentalist.

Sist redigert:
    D

Desillusjonert

Gjest
    Nåja, som om Isralittene (kristne) oppfører seg noe bedre enn Palestinerne (muslimer)...
    Derom hersker det litt uenighet!

G

Gjestemedlem

Gjest
    28 år hadde de bodd i Tyskland. det var ikke nok til å legge fra seg den islamske kulturen.

--

A Pakistani-German couple has been convicted of killing their daughter on religious grounds after she slept with her boyfriend. The teenager was strangled and dumped in a nearby forest.

Pakistani-German couple in Darmstadt sentenced to life for killing their daughter | News | DW.COM | 01.12.2015

Sieger went on to describe the excruciating last minutes of the victim's life, which began when her father entered her bedroom as she slept and went on for several minutes as she fought for survival. Then, said Sieger, "there where the family often had their barbecues, they threw their child under a mound like a sack of garbage."

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark

Du er langt ude... Meget langt. Jødernes aggressivitet... Du er åbenbart ikke klar over hvordan Israel er? At det er tilladt at være kristen i Israel! At være homoseksuel!
    Er du ikke klar over, at jøder i Israel for hver 4. time oplever terror. Bliver angrebet med modbydelige knive og bliver stukket bagfra i ryggen, i hovedet osv. Mennesker der står og venter på bussen bliver påkørt af personbiler med vilje af arabere der filmer deres ugerninger. Jeg er forbløffet over jødernes tolerance.

Hvordan tror du vi danskere ville være over for muslimerne, hvis de stak tilfældige danskere ned med knive?

Overfaldt tilfældige danskere med økser. Kørte deres biler ind i ventende mennesker ved busstoppesteder, der stod og ventede? De samme modbydelige arabere bliver bagefter hyllet med at veje opkaldes efter dem. At de får så mange penge, at de resten af livet kan leve uden at røre en finger? At arabiske bagere laver kager der hylder ugerningen.

Har du aldrig læst de ti bud?

Der står og bemærk 5. Noget af en forskel i forhold til Koranen, der taler om at udrydde de vantro...

De ti bud lyder sådan:
    1. Du må ikke have andre guder end mig
    2. Du må ikke misbruge Herren din Guds navn
    3. Du skal holde hviledagen hellig
    4. Du skal ære din far og din mor
    5. Du må ikke slå ihjel
    6. Du må ikke bryde ægteskabet
    7. Du må ikke stjæle
    8. Du må ikke sige falsk vidnesbyrd imod din næste
    9. Du må ikke begære din næstes hus
    10. Du må ikke begære din næstes hustru, folk eller fæ eller noget, der hører din næste til.

Hvis vi alle levede efter de regler ville verden være et helt anderledes dejligt sted at leve på.

Jer er i øvrigt fundamentalist.
    For det første mener jeg ikke at jeg er langt ude.

De ti bud kan ikke findes samlet i Koranen, de er spredt ud over hele Koranen , men de er der , og du kan også finde det eksakt modsatte i Koranen vold og dræb, på samme måde som du kan i Biblen, som jeg demonstrerede.
    De ti bud og deres paralleller i Koranen | Religion.dk

Hvem der er værst?, Israelerne eller pæleistenserne, det kan helt sikkert diskuteres en del, men der er nogle fakta som man ikke kan komme uden om.

Det er ikke længe siden du fik et link fra mig om at USA bedte israelerne om at slappe af, fordi der var for mange civile palæstinensiske tab , deriblandt mange børn.
    Jeg kan ikke finde link'et lige i øjeblikket, men jeg er sikke på du kan huske situationen, det var i forbindelse med at du nævnte at en Israelsk dreng var blevet dræbt, mit link viste så at der var dræbt langt over 200 palæstinensiske børn i samme periode.
    Det er det forhold som gå igen i alle konflikterne.
    Om Israelerne har fundet inspiration til denne brutalitet fra det gamle Testamente, det skal jeg være usagt.

Men et faktum er det at Israelerne slå meget hårdt , på trods af at de burde have alle muligheder for skåne civile liv med deres højt avancerede militære isenkram, hvor som sagt palæstinenser udstyr er de rene nytårsraketter i sammenligning.

Lidt tal fra de sidste konflikter som underbygger:
    Gaza krigen:
    "Det menes, at mindst 1200 blev dræbt under Gaza-krigen, heraf var omkring en tredjedel børn. Det høje antal dræbte børn skyldtes dels, at halvdelen af Gazas cirka 1.4 millioner indbyggere er børn, samt at det under krigen reelt var umuligt for de civile at komme ud af det tætbefolkede område. Krigen udviklede sig til en regulær bykrig med en stor andel af civile ofre. Den israelske hær sagde efter krigen, at i alt 1166 palæstinensere døde under krigen, mens Hamas efterfølgende erkendte, at op mod 300 af gruppens militante medlemmer blev dræbt under krigen. Oprindeligt havde Hamas opgivet dødstallet blandt sine militante medlemmer til under 50. Ifølge ngo’en Palestinian Centre for Human Rights døde 1417 palæstinensere, heraf 926 civile, og 13 israelere, heraf 3 civile, under krigen"

Næste konflikt 2012:
    "I løbet af den syv dage lange krig mistede 170 palæstinensere og seks israelere livet."

Konflikten 2014:
    " Ifølge det palæstinensiske sundhedsministerium døde 2145 palæstinensere, herunder 578 børn, under krigen, mens 66 israelske soldater og seks civile israelere mistede livet."

Kilder : Hele Faktalinket om Israel-Palæstina-konflikten — Faktalink og https://da.wikipedia.org/wiki/Israel-Gaza-konflikten_2008-2009

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316

Forrige uke ble det kjent at saudiske myndigheter nå vurderer å gå til søksmål mot Twitter-brukere som sammenliknet kongedømmet med IS. Det uttalte justisdepartementet til den regimevennlige avisa Al Riyadh.

- Justisdepartementet vil saksøke personen som beskrev dødsstraffen for «apostasi» som å være «IS-aktig» skrev avisa, ifølge Reuters.
    Saudi-Arabia truer med ? saks?ke alle som sammenlikner dem med IS. Dette svarer verden - nyheter - Dagbladet.no

D

Desillusjonert

Gjest
    Det sier litt om hvordan hjernene til de "konglige" i Saudi funker.
    Og disse må vi sammarbeide med... sukk

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Det er ingen tvil om at det er gjort store forbrytelser mot menneskeheten i kristendommens navn, men i den vestlige verden begynner det å bli noen hundre år siden.
    Tja. Flere hundretusener mennesker sør for Sahara hadde sannsynligvis fortsatt vært blant oss og til stede for deres familier og barn om det ikke hadde vært for at Vatikanet investerte en betydelig større innsats i å begrense tilgangen til den mest effektive beskyttelsen mot HIV/AIDS, kondomet, enn å stoppe og straffe egne presters sodomisering av altergutter. Vatikanet bruker fortsatt sitt stille men effektive diplomati til å bekjempe forsamlingsfrihet og andre grunnleggende menneskerettigheter for LGBT i fler land, ikke minst fordi flere av dets utsendinger, bokstavelig talt, er mer katolske enn paven.

Fordi det var mot bedre viten, så ja, i det vi markerer verdens AIDS-dag, det er ikke hundrevis av år siden en stor forbrytelse ble begått mot menneskeheten i kristendommens navn.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Her er fortsatt islamofobien i full virksomhet, ser jeg. FB har vett til å stenge rasister som Hermansen ute, men her koker det fortsatt. Skulle nesten tro at fremmedhat var sosialt akseptert her inne.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Her er fortsatt islamofobien i full virksomhet, ser jeg. FB har vett til å stenge rasister som Hermansen ute, men her koker det fortsatt. Skulle nesten tro at fremmedhat var sosialt akseptert her inne.
    Tullball. Uten ytringsfrihet har de andre grunnleggende menneskerettigheter ingen verdi. Hermansen har akkurat den samme rett som du har uavhengig av ytringenes lavmål.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tullball. Uten ytringsfrihet har de andre grunnleggende menneskerettigheter ingen verdi. Hermansen har akkurat den samme rett som du har uavhengig av ytringenes lavmål.
    Tullprat. Hermansens ytringer er full av nedverdigende fordømmelse mot andre folkegrupper. Noe man til dels ser i denne tråden også. FB har baller nok til å slå ned på slikt, i motsetning til andre fora.

Siden all erfaring tilsier at debatt rundt det er nytteløst, nøyer jeg meg med å bruke min ytringsfrihet til å si akkurat hva jeg mener om denne tråden. Og om at den tillates her inne- totalt uten moderering. Kvalmende.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Skal lese i en viss forventning om at det hele er Vestens skyld, nok en gang.
    Med slike fordommer er man blind her i verden.
    The new argument, which Piketty spelled out recently in the French newspaper Le Monde, is this: Inequality is a major driver of Middle Eastern terrorism, including the Islamic State attacks on Paris earlier this month — and Western nations have themselves largely to blame for that inequality.

Vil vel heller bli karakterisert som blind enn å fremstå som om man har sett lyset og slår på stortrommen fordi man har "oppdaget" at det er en noe ujevn inntektsfordeling i Midtøsten, og at dette kan medføre en viss misnøye innad.

C

cruiser

Gjest
    Skal lese i en viss forventning om at det hele er Vestens skyld, nok en gang.
    Med slike fordommer er man blind her i verden.
    The new argument, which Piketty spelled out recently in the French newspaper Le Monde, is this: Inequality is a major driver of Middle Eastern terrorism, including the Islamic State attacks on Paris earlier this month — and Western nations have themselves largely to blame for that inequality.

Vil vel heller bli karakterisert som blind enn å fremstå som om man har sett lyset og slår på stortrommen fordi man har "oppdaget" at det er en noe ujevn inntektsfordeling i Midtøsten, og at dette kan medføre en viss misnøye innad.
    Dette er vel ikke noen ny oppdagelse, heller ikke for piketty. Men det kan ikke gjentas for ofte i disse tider. Vi er flere i denne tråden som lenge har hevdet at problemstillingen er ganske kompleks og strekker seg langt utover bare islam uten at det når inn hos f.eks fjernis og Gjestemedlem

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Tullprat. Hermansens ytringer er full av nedverdigende fordømmelse mot andre folkegrupper. Noe man til dels ser i denne tråden også. FB har baller nok til å slå ned på slikt, i motsetning til andre fora.

Siden all erfaring tilsier at debatt rundt det er nytteløst, nøyer jeg meg med å bruke min ytringsfrihet til å si akkurat hva jeg mener om denne tråden. Og om at den tillates her inne- totalt uten moderering. Kvalmende.
    Du er åpenbart ikke veldig kjent med internasjonale standarder på området. Tillatte begrensninger på ytringsfrihet inkluderer ikke utsagn som kan virke støtendede på enkeltindivider eller grupper, men bare der man oppfordrer til eller forherliger vold (og dermed kriminelle handlinger) mot de samme.

C

cruiser

Gjest

Du er åpenbart ikke veldig kjent med internasjonale standarder på området. Tillatte begrensninger på ytringsfrihet inkluderer ikke utsagn som kan virke støtendede på enkeltindivider eller grupper, men bare der man oppfordrer til eller forherliger vold (og dermed kriminelle handlinger) mot de samme.
    Kanskje på tide å saksøke hifisentralen da de opplagt har regler som strider mot ytringsfriheten :)

Hovedregler:

1) Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet. Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Noen burde minne Høvdingen på det snarest, Cruiser! Men han var jo kun opptatt av personangrep, ikke angrep på eller unøyaktigheter og usannheter om andre folkegrupper.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    ^Noen burde minne Høvdingen på det snarest, Cruiser! Men han var jo kun opptatt av personangrep, ikke angrep på eller unøyaktigheter og usannheter om andre folkegrupper.
    Hvem er det som skal definere disse usannhetene, mener du, og hvilke usannheter synes du fortjener mest oppmerksomhet?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvem er det som skal definere disse usannhetene, mener du, og hvilke usannheter synes du fortjener mest oppmerksomhet?
    At et forum, uansett hvilket, tillater en slik tråd- hvor usannheter og unøyaktigheter om andre folkegrupper, koblet med fremmedhat og rasisme kokes sammen, er intet annet enn kvalmende. På et hifi-forum er det bortimot utrolig. Og gleden ved å delta i et slikt forum, som åpenlyst aksepterer slikt, avtar dag for dag. Dette har intet på et hifi-forum å gjøre. Og uten tvil i strid med sitt eget regelverk. Ønsker man å lese og å debattere slik møkk, kan man logge seg inn på dokument.no.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903

Kanskje på tide å saksøke hifisentralen da de opplagt har regler som strider mot ytringsfriheten :)

Hovedregler:

1) Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet. Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.
    Om enn ikke formulert i henhold til internasjonale standarder for ytringsfrihet, så må gjeldende regel forstås som normativ i henhold til ditto standarder for forsamlings og organiseringsfriheter. Om Høvdingen faktisk skulle ha håndhevd alle brudd på tvilsomme eller unøyaktige ytringer hadde det ikke vært mange medlemmer igjen...

C

cruiser

Gjest
    Ytringsfriheten blir ganske meningsløs når man ikke kan tenke og tro hva man vil, evt som diskutert de siste 198 sidene i denne tråden, at personer som tenker og tror "feil" ikke kan/skal få beskyttelse og innpass i riket

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ytringsfriheten blir ganske meningsløs når man ikke kan tenke og tro hva man vil, evt som diskutert de siste 198 sidene i denne tråden, at personer som tenker og tror "feil" ikke kan/skal få beskyttelse og innpass i riket
    Ekstremister har alltid den innfallsvinkelen, Cruiser. Noen religioner er alltid bedre enn andre, noen folkeslag mer verdt enn andre. Ekstremister blander svært ofte inn en gruppes felles ansvar for enkelte utskudds gjerninger. Og ekstremistene angriper ofte i flokk når de blir motsagt.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn