Politikk, religion og samfunn Islamister i Norge, er de noe å bry om da?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    D

Desillusjonert

Gjest
    Heldigvis tar mange avstand fra dette, men det er som en av vennene til den ene terroristen, som ble intervjuet av media. På spørsmål om han noengang kunne tilgi dette, etter at noen har drept 128 mennekser, så velger han å svare at den som stiller spørsmålet svarte på det selv. Så istedetfor å sette all tvil til side evd å svare at dette ikke er noe man kan tilgi, så velger han å være tvetydig. På lik linje med så utrolig mange andre muslimske ledere og troende.

At de fleste tar avstand har jeg tilgode å bli overbevist om, men jeg håper jeg blir motbevist!

Det har vel vist seg at veldig mange, kanskje langt bortimot de fleste, IKKE kommer for å komme seg vekk fra Islam og IS, men de kommer for å få bedre liv! Det er stor forskjell på flyktningene og vi tillater per i dag at dette skjer!

S

Slubbert

Gjest
    The provisions of the “terrorism” law define and outlaw numerous acts and forms of expression as “terrorism”, including:

• “Calling for atheist thought in any form”;
    • any disloyalty “to the country’s rulers”, or anyone “who swears allegiance to any party, organization, current [of thought], group, or individual inside or outside [the kingdom]”;
    • anyone who aids, affiliates, or holds “sympathy” with any “terrorist” organization as defined by the act, which “includes participation in audio, written, or visual media; social media in its audio, written, or visual forms; internet websites; or circulating their contents in any form”;
    • contact with groups or individuals who are “hostile to the kingdom”
    • and the article on “Seeking to shake the social fabric or national cohesion” prohibits all protest, without qualification as to its message or intent, by outlawing “calling, participating, promoting, or inciting sit-ins, protests, meetings, or group statements in any form”.

D

Danke

Gjest
    Heldigvis tar mange avstand fra dette, men det er som en av vennene til den ene terroristen, som ble intervjuet av media. På spørsmål om han noengang kunne tilgi dette, etter at noen har drept 128 mennekser, så velger han å svare at den som stiller spørsmålet svarte på det selv. Så istedetfor å sette all tvil til side evd å svare at dette ikke er noe man kan tilgi, så velger han å være tvetydig. På lik linje med så utrolig mange andre muslimske ledere og troende.

At de fleste tar avstand har jeg tilgode å bli overbevist om, men jeg håper jeg blir motbevist!

Det har vel vist seg at veldig mange, kanskje langt bortimot de fleste, IKKE kommer for å komme seg vekk fra Islam og IS, men de kommer for å få bedre liv! Det er stor forskjell på flyktningene og vi tillater per i dag at dette skjer!
    Så hvorfor tror du vi plutselig fikk denne flyktingkatastrofen nå? Det er vel ikke fordi det er krig i områdene? De kunne jo istedet kommet for 4 år siden?

S

Slubbert

Gjest
    Du trenger bare bla litt i denne tråden for å finne linker til de mest omfattende meniningsmålingene som eksisterer hva angår å kartlegge muslimers syn på politikk og andre mennesker (søk i tråden etter Pew). Et utdrag:

apostates.png

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Jeg kan ikke annet enn å referere til folk jeg har kjent som er muslimer, absolutt alle tar avstand fra terror. Ellers ser jeg at muslimer verden over tar avstand fra terrorismen i Paris.

Dersom de likte isis så hadde de ikke trengt å flykte heller hadde de vel? :)
    Isis er fortsatt Islam, så de flykter fra sin egen styreform.
    Isis er en ny ekstrem styreform, det har ikke alltid värt sånn. De aller fleste tar avstand fra Isis.

Du sidestiller Isis med Islam, og dette er feil.

De kaller seg muslimer men er helt klart ekstremister.

Metodene for henretting er kanskje unike med hensyn til brutalitet, men det er sikkert et resultat av propagandavirksomhet for å spre frykt. Boko Haram, Taliban, Sudan, Saudi Arabia, Iran, Det Ottomanske Riket er vel eksempler på mye av den samme lovgivningen Isis benytter seg av.

D

Desillusjonert

Gjest

Så hvorfor tror du vi plutselig fikk denne flyktingkatastrofen nå? Det er vel ikke fordi det er krig i områdene? De kunne jo istedet kommet for 4 år siden?
    Jeg tror du selv bør tenke litt over hvem som faktisk tjener på at alle flykter...
    Da får du kanskje svaret.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166

Debatterer du muslimer eller islam? Det er to forskjellige ting.

D

Danke

Gjest
    Jeg kan ikke annet enn å referere til folk jeg har kjent som er muslimer, absolutt alle tar avstand fra terror. Ellers ser jeg at muslimer verden over tar avstand fra terrorismen i Paris.

Dersom de likte isis så hadde de ikke trengt å flykte heller hadde de vel? :)
    Isis er fortsatt Islam, så de flykter fra sin egen styreform.
    Isis er en ny ekstrem styreform, det har ikke alltid värt sånn. De aller fleste tar avstand fra Isis.

Metodene for henretting er kanskje unike med hensyn til brutalitet, men det er sikkert et resultat av propagandavirksomhet for å spre frykt. Boko Haram, Taliban, Sudan, Saudi Arabia, Iran, Det Ottomanske Riket er vel eksempler på mye av den samme lovgivningen Isis benytter seg av.
    Sidestiller du disse ekstreme grupperingene med vanlig islam?

Frykter du at muslimske flyktinger skal ta over Europa på samme måte som det Ottomanske riket?

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166

Hva mener du med vanlig islam?

For under 100 år siden var de fleste muslimene samlet i Det Ottomanske Riket.

D

Danke

Gjest

Hva mener du med vanlig islam?

For under 100 år siden var de fleste muslimene samlet i Det Ottomanske Riket.

https://en.wikipedia.org/wiki/Muslim

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    S

Slubbert

Gjest
    Faisal Saeed al Mutar tillater seg å være litt ironisk oppi tragedien.

I am a jihadist and I am tired of not being given credit. - REAL PROBLEMS REQUIRE REAL SOLUTIONS | REAL PROBLEMS REQUIRE REAL SOLUTIONS

It must be incredibly frustrating as an Islamic Jihadist not to have your views and motives taken seriously by the societies you terrorize, even after you have explicitly and repeatedly stated them. Even worse, those on the regressive left, in their endless capacity for masochism and self-loathing, have attempted to shift blame inwardly on themselves, denying the Jihadists even the satisfaction of claiming responsibility.

It’s like a bad Monty Python sketch:

“We did this because our holy texts exhort us to to do it.”

“No you didn’t.”

“Wait, what? Yes we did…”

“No, this has nothing to do with religion. You guys are just using religion as a front for social and geopolitical reasons.”

“WHAT!? Did you even read our official statement? We give explicit Quranic justification. This is jihad, a holy crusade against pagans, blasphemers, and disbelievers.”

“No, this is definitely not a Muslim thing. You guys are not true Muslims, and you defame a great religion by saying so.”

“Huh!? Who are you to tell us we’re not true Muslims!? Islam is literally at the core of everything we do, and we have implemented the truest most literal and honest interpretation of its founding texts. It is our very reason for being.”

“Nope. We created you. We installed a social and economic system that alienates and disenfranchises you, and that’s why you did this. We’re sorry.”

“What? Why are you apologizing? We just slaughtered you mercilessly in the streets. We targeted unwitting civilians – disenfranchisement doesn’t even enter into it!”

“Listen, it’s our fault. We don’t blame you for feeling unwelcome and lashing out.”

“Seriously, stop taking credit for this! We worked really hard to pull this off, and we’re not going to let you take it away from us.”

“No, we nourished your extremism. We accept full blame.”

“OMG, how many people do we have to kill around here to finally get our message across?”

D

Danke

Gjest
    Det er langt fra disse styreformene til muslimers syn på andre mennesker...
    Debatterer du muslimer eller islam? Det er to forskjellige ting.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Muslim
    ????

A muslim is a person that follows the religion Islam.

Dere setter forskjellstegn mellom muslim og islam.... Islam er religionen, de praktiserende er muslimer. Det dere har hengt dere opp i er fundamental islam... og islamisme tenker jeg?

Til sammenligning så har vi kristendom og kristne. Tror dere kristendom er farligere enn kristne?

Islamisme.. Der har vi ismen igjen? Hva betyr det? Har vi hört det för? Hva med nazisme? Hva med Sionisme? Hva med kommunisme? Disse ismene for meg står ofte for ekstreme bevegelser.. men så har vi sef også Darwinsime som ikke er så farlig, socialdarwinisme derimot er ikke helt trygg.

Kristendomisme hadde sikkert ikke heller värt noe hyggelig isme.

Sist redigert:
    D

Desillusjonert

Gjest

Dere setter forskjellstegn mellom muslim og islam.... Islam er religionen, de praktiserende er muslimer. Det dere har hengt dere opp i er fundamental islam... og islamisme tenker jeg?

Til sammenligning så har vi kristendom og kristne. Tror dere kristendom er farligere enn kristne?

Islamisme.. Der har vi ismen igjen? Hva betyr det? Har vi hört det för? Hva med nazisme? Hva med Sionisme? Hva med kommunisme? Disse ismene for meg står for ekstreme bevegelser..

Wow. du er jammen på viddene.

Kristendomen HAR VÆRT like farlig, men vi har klart å kue den. Gjennom reformer, latterliggjøring og humor.
    Noe Islam aldri har vært gjennom.

Tror du virkelig Norge er det samfunnet det er i dag på grunn av kristendommen? Nope, det er på tross! Bjørnstjerne Bjørnson og de andre gamle heltene skjønte det du ikke klarer å skjønne. At religion er makt og at vi må bekjempe den typen makt.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166

Hva snakker du om? Islam er basert på skriftene, ikke hva en muslim gjør det til selv. Du vil få like mange svar som antall muslimer du spør. Det Isis gjør er basert på Islam, som ble bekreftet av blant annet videoen jeg postet. Grunnen til at en muslim kan praktisere kirsebærplukking ved å luke ut det som passer av Islam, er fordi muslimen lever i et land uten islamsk lovgivning.

Uten de moderate muslimene hadde ikke fundamentalistene fått makt heller. I praksis finnes det ingen uskyldige parter. Sprer man informasjon eller propaganda, så kan man forvente at det motiverer mennesker. Islam er ikke et unntak. Isis kopierer profeten så langt det lar seg gjøre.

D

Danke

Gjest

Hva snakker du om? Islam er basert på skriftene, ikke hva en muslim gjør det til selv. Du vil få like mange svar som antall muslimer du spør. Det Isis gjør er basert på Islam, som ble bekreftet av blant annet videoen jeg postet. Grunnen til at en muslim kan praktisere kirsebærplukking ved å luke ut det som passer av Islam, er fordi muslimen lever i et land uten islamsk lovgivning.

Uten de moderate muslimene hadde ikke fundamentalistene fått makt heller. I praksis finnes det ingen uskyldige parter. Sprer man informasjon eller propaganda, så kan man forvente at det motiverer mennesker. Islam er ikke et unntak. Isis kopierer profeten så langt det lar seg gjøre.
    Vel når de dreper sivile så er de i konflikt med koranen...

Det Isis står for er ekstrem islamisme.

Det er vel ingen for alvor som mener at Breivik representerte kristendom eller Frp på en god måte???

D

Danke

Gjest

Islamisme.. Der har vi ismen igjen? Hva betyr det? Har vi hört det för? Hva med nazisme? Hva med Sionisme? Hva med kommunisme? Disse ismene for meg står for ekstreme bevegelser..

Wow. du er jammen på viddene.

Kristendomen HAR VÆRT like farlig, men vi har klart å kue den. Gjennom reformer, latterliggjøring og humor.
    Noe Islam aldri har vært gjennom.

Tror du virkelig Norge er det samfunnet det er i dag på grunn av kristendommen? Nope, det er på tross! Bjørnstjerne Bjørnson og de andre gamle heltene skjønte det du ikke klarer å skjønne. At religion er makt og at vi må bekjempe den typen makt.
    Kristendom har värt årsak til mye, inkvisisjoner og heksebrenninger etc. Men var det norröne Norge så mye bedre? Menneskeofringer etc?

Jeg vil faktisk si at store deler av Norge er preget av kristendom og vekkelse, samt arbeiderbevegelsen. Vinmonopolet hvorfor har vi det feks? Eller skjenketider?

Det har nok med vekkelse avholdsbevegelse og kristendom å gjöre mye av det....

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166

Det er vel ingen for alvor som mener at Breivik representerte kristendom eller Frp på en god måte???
    Nei, de er ikke i konflikt med Islam når de dreper sivile.

Ingenting av hva kristendom eller Frp står for rettferdigjør av ABB gjorde, så hvorfor er dette et tema? Forhold deg til læren først, og deretter hvordan det motiverer mennesker.

D

Danke

Gjest

Ingenting av hva kristendom eller Frp står for rettferdigjør av ABB gjorde, så hvorfor er dette et tema? Forhold deg til læren først, og deretter hvordan det motiverer mennesker.
    Tror du koranen rettferdigjör terrorisme mot uskyldige?

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166

Islam rettferdiggjør terrorisme mot infidels, så du videoen?

S

Slubbert

Gjest
    Hardly... Den mest drepende styreformen var ateistisk, den het kommunisme.
    Kommunismen var bygget opp på en måte som minnet sterkt om religion, med en hellig skrift (Marx' Das Kapital) og personlighetskultuser som mimikerer gudedyrkelse (Lenin, Stalin, Mao, Kim Jung-il som slo 17 hole-in-ones på rad første gangen han spilte golf og hadde masse overmenneskelige evner etc.). Dette er tatt rett fra religionenes lærebøker.

Ateisme betyr ikke noe annet enn fraværet av troen på en Gud, altså kan det ikke eksistere noen "ateistisk styreform". Ateister kan være alt fra kommunister til libertarianere, sosialdemokrater eller anarkister, ateisme er ingen tro og heller ikke noe politisk system.

D

Danke

Gjest

Jeg fölger ikke propaganda....

Dersom du leser bibelen feil også, eller kanskje litt for korrekt om du vil så skal du også steine ateister. Men vi driver vel ikke med sånt mer gjör vi vel?

D

Danke

Gjest
    Hardly... Den mest drepende styreformen var ateistisk, den het kommunisme.
    Kommunismen var bygget opp på en måte som minnet sterkt om religion, med en hellig skrift (Marx' Das Kapital) og personlighetskultuser som mimikerer gudedyrkelse (Lenin, Stalin, Mao, Kim Jung-il som slo 17 hole-in-ones på rad første gangen han spilte golf og hadde masse overmenneskelige evner etc.). Dette er tatt rett fra religionens lærebok.

Ateisme betyr ikke noe annet enn fraværet av troen på en Gud, altså kan det ikke eksistere noen "ateistisk styreform". Ateister kan være alt fra kommunister til libertarianere eller anarkister, ateisme er ingen tro og heller ikke noe politisk system.
    Ro ro til fiskeskjär....

S

Slubbert

Gjest
    Hæ? Ateisme er ikke noen styreform, en ateist kan være kommunist, nazist, sosialdemokrat, liberalist, sosialist, hva som helst. Du fremstår som helt blåst, dette er en meningsløs diskusjon.

D

Desillusjonert

Gjest
    Kristendom har värt årsak til mye, inkvisisjoner og heksebrenninger etc. Men var det norröne Norge så mye bedre? Menneskeofringer etc?

Jeg vil faktisk si at store deler av Norge er preget av kristendom og vekkelse, samt arbeiderbevegelsen. Vinmonopolet hvorfor har vi det feks? Eller skjenketider?

Det har nok med vekkelse avholdsbevegelse og kristendom å gjöre mye av det....
    Hvem vet hvordan Norge hadde vært om vi fremdeles ba til åsatroen...kanskje bedre?
    Kristeningen av Norge var et av de blodigeste kapitlene i Norges historie, tiden som fulgte med stadig krig og "kristening" av hedningene ikke spesielt bedre. Usikker på om det er noe å trakte etter. Det var en grunn til at Ibsen, Bjørnsom og de andre motarbeidet de geistlige!

Dersom vi ser på Danmark, som hverken har pol eller åpningstider, så ser jeg ikke det helt store problemet med det. Takke meg til butikker med vin og pol i konkurranse, som har kunnskapen jeg mangler på slikt.

Avholdsbevegelsen, de puritanske kristne, kristne som tror de er bedre enn andre og alt det der kan du få billig!

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.887
    Sted
    Kongsberg
    Jeg mener bestemt å ha lest etter "normale" muslimers stötte til Paris og Frankrike på facebook og nyhetene at det står i koranen at
    det å drepe en uskyldig er det samme som å drepe hele menneskeheten, og altså er haram til de grader.
    Tror det er noe sånt som dette... 5:53 says, “… whoso kills a soul, unless it be for murder or for wreaking corruption in the land, it shall
    be as if he had killed all mankind; and he who saves a life, it shall be as if he had given life to all mankind.”
    Top Ten Ways Islamic Law forbids Terrorism | Informed Comment

Ellers nevnes det flere steder at profeten var harm når uskyldige ble drept i krig dette innebar da särlig kvinner og barn og eldre.

Ellers har jeg lest i den kronikken om veien til borgerkrig at isis kontrer disse koranskriftene med at Frankrike er et demokrati og at folket
    er ansvarlig for regjeringen og bombingen av isis.

Dette er selvfölgelig helt tåpelig av isis, de avskriver der mindretallet som taper valget helt..

Ofrene i paris var ikke rettet mot staten eller militäret, men vanlige folk som var på konsert, fotballkamp eller på kafe.
    Hei.

Dette sitatet brukes stadig for å "bevise" at islam er en fredens religion. Noen ganger (kanskje) basert på manglende kunnskap,
    men når det brukes av muslimer (som jeg går ut fra kan sin koran) - ut fra et ønske om å drive med desinformasjon (taqia).
    Uansett er dette feil!

Sitatet er hentet fra den kronologisk første delen av koranen som er skrevet i Mekka. Der drev Muhammed sin (ikke særlig vellykkede)
    misjonsvirksomhet basert på et fredens budskap - i tråd med kristne verdier. Jesus er en av de viktigste profetene i Islam (men profeten
    Muhammed er selvfølgelig den største og viktigste). Mekkakoranen er stort sett hyggelig lesning, med mange sympatiske sitater om
    hvordan de kristne og jødene er våre brødre, at det ikke er noen motsetninger mellom religioner (som trodde på den rette gud) osv.
    Men dette fredlige budskapet hadde liten apell blant de arabiske stammene. Etter 16 års hardt arbeid hadde profeten kun rundt
    150 tilhengere.

Etter å bli fordrevet til Medina får vi en ny Muhammed - med et helt nytt budskap. Medina koranen. Her er det helt slutt på fredelige
    sitater. Nå handler det plutselig om hvordan de rettroende skal omvende, slavebinde eller drepe alle som ikke annerkjenner at "det kun
    finnes en gud Allah og at Muhammed er hans profet"
    . Muhammed gjenomførte sitt budskap i praksis og ble en krigsherre hvis gjerninger
    speiles perfekt i IS handlinger i dag. Dette budskapet hadde langt bedre apell blant de arabiske stammene (kanskje ikke så rart når valget
    sto mellom å la seg omvende eller bli halshogget) og i løpet av 6 år var hele den arabiske halvøy underlagt Muhammeds styre med ca.
    200.000 tilhengere.

Etter profetens død ble alle kapitlene (surahene) han hadde skrevet samlet til det vi i dag kjenner som koranen. Innholdet var såpass
    hellig at intet menneske skulle endre noe som helst på innholdet. Man valgte derfor å putte dem i en perm, med det lengste kapitelet
    først - fulgt av kortere og kortere kapitler (i stedet for å ordne kapitlene kronologisk). Derfor er koranen vanskelig å finne ut av, men
    alle muslimer vet (siden det står i koranen) at om det er motstridende meldinger i boka (og dem er det mange av), overskygges alltid det
    tidligere innholdet av det senere.
    Derfor overskygger innholdet i Medinakoranen fullstendig det som måtte stå (av fredelige passasjer) i Mekka koranen. Dermed sitter vi
    igjen med en bok som koker ned til en hatytring mot alle andre enn muslimene. Der man kan benytte alle midler man finner nødvendig for
    å fremme islam. Som vi stadig ser eksempler på i nyhetene.

Chronological Order of the Qur'an - WikiIslam

For dem som orker å lære mer er denne i stor grad faktabasert selv om formidleren har et agenda. Har vært postert tidligere:

mvh
    Gunnar Brekke

D

Danke

Gjest
    Hæ? Ateisme er ikke noen styreform, en ateist kan være kommunist, nazist, sosialdemokrat, liberalist, sosialist, hva som helst. Du fremstår som helt blåst, dette er en meningsløs diskusjon.
    Det er ikke meningslöst. Dere sakser meninger fra nettet uten å tenke dere om.

Dette at ateister ikke dreper uskyldige feks? Kommunisme er absolut ekstremt ateistisk, og jeg holder ikke med om at Marx var noen gud, eller at Das Kapital var hellig. Den var godt likt bare.

Det er istedenfor dere som er "blåst" dersom muslimer var så farlige så hadde vi ikke hatt et fredelig Norge.

Det er råttne egg på begge sider skal jeg si, både på höyre ekstreme og Islamistisk ekstreme side så sitter det tullinger som förer oss lengre ut på villspor mot krig og elendighet.

D

Desillusjonert

Gjest

Dersom du leser bibelen feil også, eller kanskje litt for korrekt om du vil så skal du også steine ateister. Men vi driver vel ikke med sånt mer gjör vi vel?
    Men det ville du og dine likesinnede gjort, om vi andre ikke-troende ikke hatt stått litt på barrikadene!
    Slik sett er ikke noen religioner spesielt ulike...

S

Slubbert

Gjest
    Nei, men for tusen år siden gjorde kristenfolk det. Vi har imidlertid vært gjennom en reformasjon og renessanse som presset kristendommen ut av det politiske liv, fravristet kirken politisk makt og sekulariserte våre politiske systemer og bygget dem opp igjen basert på humanisme. Ironisk nok startet denne reformasjonen nettopp i Frankrike og Paris.

Problemet med islam er at de aldri har vært gjennom en slik reformasjon, politisk sett lever store deler av den arabiske og muslimske verden fortsatt i den mørkeste middelalder, de lever fremdeles i år tusen.

Vi har klart å tvinge én religion ut av vårt politiske system, problemet nå er at sterke krefter prøver å innføre en ny. Og noen av dem med sverdet. Tilbake til start? Nei takk.

D

Danke

Gjest

Men det ville du og dine likesinnede gjort, om vi andre ikke-troende ikke hatt stått litt på barrikadene!
    Slik sett er ikke noen religioner spesielt ulike...
    Hmm men det er ifölge grafen jeg viste faktisk minst ateister i verden. Dersom de troende muslimer, kristne og buddhister mislikte dere så sterkt så hadde vel ateistene värt döde eller?

En gang så var det faktisk bare prester som fikk lov å lese skriften, så folk viste ikke hva det egentlig stod i skriftene annet enn hva presten mente det stod. I et opplyst sammfunn, så ville det ikke värt tillatt med inkvisisjoner eller heksebrenninger feks...

Dette har vel ikke så mye med religionen å gjöre egentlig, vi ser også at noen av de förste og tydelige ateistene altså kommunistene drepte en haug uskylige....

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn