Isolasjon av lytterom

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Har en kjellerstue som junior har stjålet fra meg ;D men som jeg snart ønsker å gjeninnta! Den er ca. 3.8m bred og 6m lang og har murvegger all around. De er foret ut med normal 10cm rockwool og kledd med huntonittplater av ferdigmalt type. Taket er panelt og det er ganske lytt opp til soverom over. Heldigvis er det bra takhøyde, ca2,5m, og jeg ønsker å spille litt uten å forstyrre skjønhetssøvnen til min vakre datter over. Derfor lurer jeg på å "rive" rommet og "støyisolere" det litt fra resten av huset. Gulvet er støpt og belagt med teppe. Kunne tenke meg i første omgang og kosentrere meg om å skape bedre isolasjon rett oppover og deretter gå løs på veggene foor å lage et litt dødt rom. Hvilke materialer bør jeg benytte for å kvele mest lyd som trenger ut av rommet? Akustikkplater? Tips mottas med takk!!!
 
H

hobby

Gjest
Sv: Isolasjon av lytterom

Flere lag med gips utenpå hverandre og lydbøyler i taket bør hjelpe!
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Sv: Isolasjon av lytterom

hobby skrev:
Flere lag med gips utenpå hverandre og lydbøyler i taket bør hjelpe!
Så da river jeg huntonitten og legger flere lag gips rett på stenderverket? Samme med taket kanskje? Rive panelen og montere lydbøyler i spikerslagene, jeg kan ikke sette bøylene på eksisterende panel og henge "nytt tak" under dette igjen? Relativt lite erfaren med slikt men jeg klarer å gjøre det bare noen sier hva jeg skal gjøre ;) ;) ;)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.423
Antall liker
1.138
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Sv: Isolasjon av lytterom

hifiguru skrev:
hobby skrev:
Flere lag med gips utenpå hverandre og lydbøyler i taket bør hjelpe!
Så da river jeg huntonitten og legger flere lag gips rett på stenderverket? Samme med taket kanskje? Rive panelen og montere lydbøyler i spikerslagene, jeg kan ikke sette bøylene på eksisterende panel og henge "nytt tak" under dette igjen? Relativt lite erfaren med slikt men jeg klarer å gjøre det bare noen sier hva jeg skal gjøre ;) ;) ;)
Jeg ville ha lagt "nye" stendere utenpå huntonitten også lagt et par lag med gips på de nye stenderene for da får du et lag med luft i mellom.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
I taket trenger du isolasjon først og fremst, så skrur du fast lydbøyler i taket med en avstand på 120 per bøyle. Du skal også veksle bøylene for hver bjelke slik at du får et "kryss" i taket.
Så skrur du fast lektene til disse med ca 1cm avstand til veggene, og gipser også med 1cm avstand som du fyller opp med lydhemmende fugemasse.

Enig med Continou på dette med og sette opp en lettvegg utenpå den eksisterende da dette vil fjerne de fleste lydbølger. Viss du vil ha esktra god demping så limer du lag 2 med gips rett på veggen med lydfugemasse
 

Stein_C

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
18
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:
Har en kjellerstue som junior har stjålet fra meg ;D men som jeg snart ønsker å gjeninnta! Den er ca. 3.8m bred og 6m lang og har murvegger all around. De er foret ut med normal 10cm rockwool og kledd med huntonittplater av ferdigmalt type. Taket er panelt og det er ganske lytt opp til soverom over. Heldigvis er det bra takhøyde, ca2,5m, og jeg ønsker å spille litt uten å forstyrre skjønhetssøvnen til min vakre datter over. Derfor lurer jeg på å "rive" rommet og "støyisolere" det litt fra resten av huset. Gulvet er støpt og belagt med teppe. Kunne tenke meg i første omgang og kosentrere meg om å skape bedre isolasjon rett oppover og deretter gå løs på veggene foor å lage et litt dødt rom. Hvilke materialer bør jeg benytte for å kvele mest lyd som trenger ut av rommet? Akustikkplater? Tips mottas med takk!!!
Hei,

Det finnes mye info om akkurat dette på nettet. Søk deg frem.
I forhold til lydisolasjon anbefaler jeg at du sjekker ut byggdetaljblad fra Byggforsk, http://bks.byggforsk.no/
Sjekk ut blant annet disse bladene:
722.512 Forbedring av lydisolasjonen til trebjelkelag
522.511 Lydisolerende etasjeskillere med trebjelkelag
727.305 Forbedring av lydisolering med rom i rom-løsninger


Det finnes flere blad som også omtaler noe av dette. For å få all info må du nok betale for detaljbladene men de er hvert den lille utgiften.

Sjekk også sidene til Glava. Her er det mye info.

Du kan gjerne montere lydbøyler rett i eksisterende himling. Det finnes en egen variant som er beregnet for dette bruket. Men er etasjeskilleren isolert? Hvis ikke ville jeg ha tatt ned panelet og isolert hulrommet. Bruk alltid 2 plater gips når du lager nedforet himling med lydbøyler. Platene må krysslegges eller forskyves. Husk å tette med elastisk fugemasse i randsonen for å få det tett.

Husk at hvordan veggene er konstruert med flanketransmisjon til taket kan være avgjørende for hvor god lydisolasjon du kan få. Det samme gjelder lydlekasjer via dører og trapper. Jeg hadde store planer med nedlektet himling i lydbøyler i min kjellerstue før jeg oppdaget at lydisolasjonen var bestemt av lekasjer via en trappeoppgang og en dør. Sparte mye penger og slit på det. Ikke sikkert dette er et problem hos deg men sjekk det ut.

Om du monterer et nytt sett med stenderverk utenpå veggene dine hadde jeg satt dett opp som et frittstående stenderverk eller benyttet stålstendere

Re bruk av akustikkplater. Ikke bland prinsippene for lydisolasjon og romakustisk regulering. Akustikkplater benyttes i første rekke for å regulere akustikken i rommet og ikke til lydisolasjon. Du sier du ønsker å "kvele mest lyd som trenger ut av rommet". Skal du dempe lyden i lytterommet ditt for å hindre lyd til etasjen over vil du få et veldig dødt rom og det er ikke sikkert dette er så bra for akustikken i rommet. Tenk lydisolasjon først og romakustikk etterpå.

Lykke til!!
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ja her var det mange gode tips, takker for dem!

Tror jeg satser på taket først, deretter døren ut til trapperommet som går opp til en hall/gang med over 5m takhøyde som naturlig nok blir et fint "romlerom". Halve denne hallen er over kjellerstuen, samt hele soverommet til datteren min som har samme takhøyde men bare delvis da det er en hems på 6m2 på dette rommet. Mener etasjeskillet er isolert normalt etter byggetiden (1999 for denne delen) men det er sinnsykt lytt imellom soverommet og kjellestuen. Har billiglaminat på gulvet i hallen og soverommet og man hører godt når noen går over deg fra kjellerstuen! Kunne tenkt meg å legge penere gulv her, hjelper det å legge gips mellom gulvsponet og evt ny parkett for å dempe lyd nedenfra? Eller er det bare trinnlyden ovenfra og ned som blir dempet?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.423
Antall liker
1.138
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
hifiguru skrev:
Ja her var det mange gode tips, takker for dem!

Tror jeg satser på taket først, deretter døren ut til trapperommet som går opp til en hall/gang med over 5m takhøyde som naturlig nok blir et fint "romlerom". Halve denne hallen er over kjellerstuen, samt hele soverommet til datteren min som har samme takhøyde men bare delvis da det er en hems på 6m2 på dette rommet. Mener etasjeskillet er isolert normalt etter byggetiden (1999 for denne delen) men det er sinnsykt lytt imellom soverommet og kjellestuen. Har billiglaminat på gulvet i hallen og soverommet og man hører godt når noen går over deg fra kjellerstuen! Kunne tenkt meg å legge penere gulv her, hjelper det å legge gips mellom gulvsponet og evt ny parkett for å dempe lyd nedenfra? Eller er det bare trinnlyden ovenfra og ned som blir dempet?
Jeg vil med tid og stunder lydisolere mitt rom for å ikke forstyrre de andre så mye.
På gulvet (leilighet under) ligger det parkett så der kommer jeg til å legge et lag med rockwool for deretter å legge laminat el.lignende oppå.
 
Topp Bunn