Det er en svært vanlig taktikk fra Israels venner og skynde seg å dreie enhver kritikk mot israelske krigsforbrytelser, bomber og overgrep inn på antisemittisme. Det slår aldri feil...Valentino skrev:Men hva har dette med at Levin kaller Willoch rasist å gjøre?
Og norske forumdebatanter ser ikke forskjell på norske muslimer og landet Iran............Komponenten skrev:Norske politikere og norsk media og en rekke andre ser tydeligvis ikke forskjell på norske jøder og staten Israel.
Pink_Panther skrev:Israel er i ferd med å miste all respekt. De oppfører seg som en rev i en hønsegård. De som etter de siste dagers hendelser fremdeles støtter landet bør mentalundersøkes.
o.t.?BT skrev:Antisemittisme er naturligvis en uting som må bekjempes også her i landet. Det finnes utvilsomt en del jødehat i mange araber-stater, og vi får det definitivt inn i landet gjennom innvandring.
Men når man anklager Willoch for dette da er man på Wille veier, som fort kan havne i retten.Det er en smule injurierende, spør du meg.
Men hvis naboen hadde tatt huset ditt, jaget deg ned til et hjørne i hagen og satt opp kontrollposter du måtte gå gjennom for å komme ut eller inn, hadde du skutt da?Slorbak skrev:Pink_Panther skrev:Israel er i ferd med å miste all respekt. De oppfører seg som en rev i en hønsegård. De som etter de siste dagers hendelser fremdeles støtter landet bør mentalundersøkes.
I følge UNICEF er nå Kongo det farligste stedet i verden for barn å vokse opp. Barna dør av sykdom og underernæring, de mister skolegang og er tvunget til et liv på evig flukt. Det rapporteres om soldater som går fra dør til dør i øst-Kongo og tar med seg barna med makt, og 1 600 barn leter nå etter foreldrene sine i flyktningeleirene i Nord-Kivu. Om nettene kommer fulle soldater og voldtar kvinner og barn. En hel generasjon vokser opp uten regelmessig skolegang og uten å kjenne til noe annet enn krig og sult. Å si at dette lover dårlig for den demokratiske utviklingen i landet, er ingen overdrivelse.
Dør flere her på en dag enn det er gjort 3 uker i Gaza. Her kan vi gjøre noe hvis vi vil. Gaza kan vi ikke gjøre noe, de vil ikke ha fred der nede.
Israel forsvarer seg bare,det er Hamas som begynte. De vil ikke ha fred.(Hamas) Hadde naboen plaget meg hadde jeg satt en stopper for det. Håper Israel virklig tar de denne gangen.
Mvh Roar
Definitivt ikke. Han er en forståelsesfull mann som unnskylder henne framfor å anklage henne.KJ skrev:o.t.?BT skrev:Antisemittisme er naturligvis en uting som må bekjempes også her i landet. Det finnes utvilsomt en del jødehat i mange araber-stater, og vi får det definitivt inn i landet gjennom innvandring.
Men når man anklager Willoch for dette da er man på Wille veier, som fort kan havne i retten.Det er en smule injurierende, spør du meg.
Jeg tviler på at Kåre er gidder å trekke den tannløse retorikken inn for retten.
Forøvrig er det kanskje på tide å avskaffe antisemitismen og erstatte den med «ordinær» rasisme?
mvh
KJ
Det begynte for mange tusen år siden. Hvis vi skal holde oss til nyere tid; om man skal få fred må alle respektere folkeretten. Det inkluderer at Israel må returnere okkuperte områder, slutte med bosettingspolitikkne, rive gjerder som er bygd ulovlig over annens manns grunn osv. Mye å forlange? Ja, men siden de er den demokratiske og siviliserte part her iflg enkelte debattanter, er det ikke for mye forlangt at de tar første skritt.Slorbak skrev:Israel forsvarer seg bare,det er Hamas som begynte. De vil ikke ha fred
Gjest skrev:Men hvis naboen hadde tatt huset ditt, jaget deg ned til et hjørne i hagen og satt opp kontrollposter du måtte gå gjennom for å komme ut eller inn, hadde du skutt da?Slorbak skrev:Pink_Panther skrev:Israel er i ferd med å miste all respekt. De oppfører seg som en rev i en hønsegård. De som etter de siste dagers hendelser fremdeles støtter landet bør mentalundersøkes.
I følge UNICEF er nå Kongo det farligste stedet i verden for barn å vokse opp. Barna dør av sykdom og underernæring, de mister skolegang og er tvunget til et liv på evig flukt. Det rapporteres om soldater som går fra dør til dør i øst-Kongo og tar med seg barna med makt, og 1 600 barn leter nå etter foreldrene sine i flyktningeleirene i Nord-Kivu. Om nettene kommer fulle soldater og voldtar kvinner og barn. En hel generasjon vokser opp uten regelmessig skolegang og uten å kjenne til noe annet enn krig og sult. Å si at dette lover dårlig for den demokratiske utviklingen i landet, er ingen overdrivelse.
Dør flere her på en dag enn det er gjort 3 uker i Gaza. Her kan vi gjøre noe hvis vi vil. Gaza kan vi ikke gjøre noe, de vil ikke ha fred der nede.
Israel forsvarer seg bare,det er Hamas som begynte. De vil ikke ha fred.(Hamas) Hadde naboen plaget meg hadde jeg satt en stopper for det. Håper Israel virklig tar de denne gangen.
Mvh Roar
Sverige har tatt en del land av oss også,men jeg bråker ikke med de av den grunn.erato skrev:Det begynte for mange tusen år siden. Hvis vi skal holde oss til nyere tid; om man skal få fred må alle respektere folkeretten. Det inkluderer at Israel må returnere okkuperte områder, slutte med bosettingspolitikkne, rive gjerder som er bygd ulovlig over annens manns grunn osv. Mye å forlange? Ja, men siden de er den demokratiske og siviliserte part her iflg enkelte debattanter, er det ikke for mye forlangt at de tar første skritt.Slorbak skrev:Israel forsvarer seg bare,det er Hamas som begynte. De vil ikke ha fred
Det var faktisk Israel som startet det denne gangen. De hadde en våpenhvileavtale med Hamas. Men allerede i november hadde de tokter innover i Gaza der de drepte mange palestinere. At Hamas da ikke ville fortsette våpenhvilen som Israel uansett ikke respekterte kom i ettertid.Slorbak skrev:Denne krigen som er nå er det Hamas som har satt i gang,den som ikke forstått det må være dum. Håper Israel virklig tar dette Hamaspakket.
Da hadde jeg viet resten av mitt liv til å få fjernet alle av samme rase som naboen min, og oppdratt alle mine barn til å vedereføre min gjerning.Gjest skrev:Men hvis naboen hadde tatt huset ditt, jaget deg ned til et hjørne i hagen og satt opp kontrollposter du måtte gå gjennom for å komme ut eller inn, hadde du skutt da?Slorbak skrev:Pink_Panther skrev:Israel er i ferd med å miste all respekt. De oppfører seg som en rev i en hønsegård. De som etter de siste dagers hendelser fremdeles støtter landet bør mentalundersøkes.
Mvh Roar
Det var i dette programmet (eller det vil si, etter dette programmet) at denne debatten kom i gang på grunn av en uttalelse fra en forståelig nok forarget Levin.Valentino skrev:Men hva har dette med at Levin kaller Willoch rasist å gjøre?
Ser du ikke det absurde i situasjonen når det kun er denne ene konflikten og antall døde i den som opprører norske hjerter? Hvor er media i alle de andre grusomme konfliktene rundt i verden vi aldri hører eller ser noe til?Stinius skrev:Komponenten
Jeg regner med at du er like bekymret for forholdene i Kongo og ellers i verden til enhver tid og ikke bare når Israel driver folkemord.
Den helt meningsløse retorikken du står for kommer merkelig nok frem hver gang Israel bedriver massedrap på folk de angivelig har jagd fra sitt eget land.
Hva syns du om å bombe sykehus, FN bygninger, Rødekors, ambulanser, matlagre, osv, osv, osv, osv, osv og så videre?
Enten er du av Abrahams slekt eller så er du en ekstrem kristen fundamentalist, eller kanskje bare en hjernedød FRPer?
Hvorfor må jeg tilhøre en gruppe?Stinius skrev:Komponenten skriver
"Du har utpekt tre grupper du ser på som undermennesker ser jeg?"
Svaret er: Det er helt feil, jeg anser faktisk alle mennesker som likeverdige, men de tre gruppene jeg viser til har et helt annet syn enn meg.
O.t.Stinius skrev:...
Enten er du av Abrahams slekt eller så er du en ekstrem kristen fundamentalist, eller kanskje bare en hjernedød FRPer?
For Israel har kun israelske liv verdi og krav på beskyttelse. Vestlige personer gjør man sitt beste for å skåne, siden en lett får litt ekstra pepper når en knerter dem, men resten er det ikke så farlig med. Og arabere er selvsagt null verdt. For å sitere flere IDF-soldater jeg snakket med da jeg tjenestegjorde der nede:Rhesus skrev:Jeg synes tallenes tale er klar: en håndfull israelske soldater er døde og opp mot 1000 palestinere er døde, av dem er en stor del sivile, kvinner og barn.
Israel synes at det ikke er verdt å risikere en eneste soldat for å skåne palestinske sivile i Gaza. Da er det bedre å sitte litt på avstand og sprenge Hamas i fillebiter. Om man sprenger noen forsvaresløse barn i samme slengen så er det helt akseptabelt.
Jødehatet har 1000 års historie. Blir ikke kvitt det så lett. Willochs senilitet har tydeligvis fjernet alle hemninger. Fyren er patetisk. Vi jøder tåler mye.Karma skrev:Israelske myndigheter har utvilsomt gjort mange mennesker en stor tjeneste. Det er nemlig nå blitt legitimt å være jødehater igjen.
Komponenten er inne på noe vesentlig, når hun sammenligner engasjementet i denne konflikten med f.eks. Kongo. Hvorfor marsjerer ikke folk i gatene i Oslo for fred i Kongo? Ligger det rasisme bak?
Jeg støtter uansett ikke bombing av sivile mål.
Å kalle Willoch senil er en stor fornærmelse og sier vel endel om hva dere jøder tenker om inteligente personer som sier hva de mener. Du påstår at dere jøder tåler mye, dere tåler ihvertfall ikke å høre sannheten.BBking skrev:Jødehatet har 1000 års historie. Blir ikke kvitt det så lett. Willochs senilitet har tydeligvis fjernet alle hemninger. Fyren er patetisk. Vi jøder tåler mye.Karma skrev:Israelske myndigheter har utvilsomt gjort mange mennesker en stor tjeneste. Det er nemlig nå blitt legitimt å være jødehater igjen.
Komponenten er inne på noe vesentlig, når hun sammenligner engasjementet i denne konflikten med f.eks. Kongo. Hvorfor marsjerer ikke folk i gatene i Oslo for fred i Kongo? Ligger det rasisme bak?
Vi burde marsjere for de også, ikke minst fordi de er negre. Det utløser gjerne litt ekstra engasjement. Men, her er et ørlite problem: religionen deres.Karma skrev:Israelske myndigheter har utvilsomt gjort mange mennesker en stor tjeneste. Det er nemlig nå blitt legitimt å være jødehater igjen.
De jødene jeg vet om har jeg bare godt å si om,og man skal ikke undres på at man står opp for hva man måtte mene er sitt åndelige fedreland.BBking skrev:Jødehatet har 1000 års historie. Blir ikke kvitt det så lett. Willochs senilitet har tydeligvis fjernet alle hemninger. Fyren er patetisk. Vi jøder tåler mye.Karma skrev:Israelske myndigheter har utvilsomt gjort mange mennesker en stor tjeneste. Det er nemlig nå blitt legitimt å være jødehater igjen.
NÅ-er det nok mere å hente hos de som kritiserer staten Israel.Det var nok ikke det tidligere.-Men Frp vet godt at bare en glipp i den uforbeholdne Israel-støtten for å tekkes andre velgergrupper vil være nok til at de forrige ikke vil komme tilbake. Derfor tipper jeg at det blir lite å høre fra Frp ang denne konflikten i tiden som kommer.Det blir likssom galt uansett hva de måtte finne på nå....Komponenten skrev:Du har nok rett Rune med tanke på en del kristenfundamentalister, men neppe med tanke på Siv Jensen. Ville hun først og fremst dra til seg velgere så er det nok mer å hente blant de som kritiserer Israel. Hun har forståelse for Israel sitt problem, det er det mange som overhodet ikke har. Hva i alle dager skal de gjøre når deres naboer ikke er til å snakke med, ikke er til å oppnå fred med og har skrevet side opp og side ned med hva de skal gjøre med Israel og jødene i sitt charter? DET er rasisme det.
På den annen side er det samme problemet motsatt vei. Land som en gang har vært under islam skal aldri falle i hendene på andre, det er religion som styrer galskapen der og. Det er religion som gjør at tilgangen på selvmordsbombere er uten grenser, og det er religion som skaper hat mot jøder.
Valentino skrev:Den tok jeg ikke med en gang. Men så.Dog skrev:Endelig traff dem - fadermordet er et faktum.
Tja, de turbokristne strømmer til, som fluer til et feskt kadaver...Rune.U skrev:NÅ-er det nok mere å hente hos de som kritiserer staten Israel.Det var nok ikke det tidligere.-Men Frp vet godt at bare en glipp i den uforbeholdne Israel-støtten for å tekkes andre velgergrupper vil være nok til at de forrige ikke vil komme tilbake. Derfor tipper jeg at det blir lite å høre fra Frp ang denne konflikten i tiden som kommer.Det blir likssom galt uansett hva de måtte finne på nå....
Mvh Rune
De var forhatt før krigen og, det har ingenting med krigen å gjøre det som skjer mot dem, det er bare et påskudd, nå har man liksom en knagg å henge jødehatet på, og man oppnår jo til og med forståelse for trakasseringen. Det hjelper ikke uansett hva de sier, og hvorfor skal de dras inn i en konflikt de ikke har noe med og hates?BT skrev:Kunne ikke disse Hamas-gutta gått med på våpenhvile nå, så kunne grusomhetene på Gaza blitt avsluttet, og sivile liv spart?
Kunne ikke norske jøder vist at de er i mot krigen i stedet for at de kun viser støtte til Israel, så hadde de kanskje blitt litt mindre forhatt?
Naturligvis er det ikke rett at mennesker hates og forfølges. Poenget er at jøder ofte argumenterer med at folk må skille mellom jøder og staten Israel. Da er problemet kanskje at ingen jøder tilsynelatende hever en kritisk røst til det staten Israel gjør. Det kan være en del av grunnen til at folk ikke skiller. Jeg sier ikke dette fordi jeg har noe i mot jøder, men fordi jeg mener norske jøder ville tjent på å vise at de ønsker fred i midt-østen.Komponenten skrev:De var forhatt før krigen og, det har ingenting med krigen å gjøre det som skjer mot dem, det er bare et påskudd, nå har man liksom en knagg å henge jødehatet på, og man oppnår jo til og med forståelse for trakasseringen. Det hjelper ikke uansett hva de sier, og hvorfor skal de dras inn i en konflikt de ikke har noe med og hates?BT skrev:Kunne ikke disse Hamas-gutta gått med på våpenhvile nå, så kunne grusomhetene på Gaza blitt avsluttet, og sivile liv spart?
Kunne ikke norske jøder vist at de er i mot krigen i stedet for at de kun viser støtte til Israel, så hadde de kanskje blitt litt mindre forhatt?
Er det rett at mennesker skal hates og forfølges for å ha en annen mening enn den "rette"? Er det det som er blitt den nye ytringsfriheten?
Skal de som støtter hamas utsettes for det samme hatet og forfølgelsen? Ingen stiller spørsmål ved motivene og meningene til de som vifter med et Palestinsk flagg, mens å vise det Israelske er blitt på nivå med Muhammed-tegningene.
Tror uansett ikke Norge eller NATO trenger å være så høye i hatten her, den bombingen vi bedrev over Serbia for noen år siden var skammelig, flere ble drept enn det som er drept i Gaza, har vi helt glemt vår egen rolle når vi rakker ned på andre, som tross alt er i en helt annen og mye mer utsatt posisjon?