Israel Bomber FNs Hovedkvarter

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.200
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men hva har dette med at Levin kaller Willoch rasist å gjøre?

G

Gjestemedlem

Gjest
Valentino skrev:
Det er en svært vanlig taktikk fra Israels venner og skynde seg å dreie enhver kritikk mot israelske krigsforbrytelser, bomber og overgrep inn på antisemittisme. Det slår aldri feil...

Israel brenner ned FNs hovedkvarter i Gaza med fosforbomer.. hm.. ooops... la oss heller snakke litt om Willoch og en jøde i Oslo som nesten fikk bank av noen skumle muslimer.

La oss vise et bilde som skal få oss til å tenke på barna på gaza som selvmordsbombere slik at det ikke synest så farlig at de blir drept.

La oss prøve å avlede oppmerksomheten fra drapene i Gaza med å vise til at det er mange som dør i Afrika også...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.327
Komponenten skrev:
Norske politikere og norsk media og en rekke andre ser tydeligvis ikke forskjell på norske jøder og staten Israel.
Og norske forumdebatanter ser ikke forskjell på norske muslimer og landet Iran............

G

Gjestemedlem

Gjest
Brent jords taktikk?

Matvarelagrene og nødhjelpen til sivilbefolkningen satt i brann:

http://www.dagbladet.no/2009/01/15/nyheter/utenriks/krigen_i_gaza/israel/hamas/4387947/

Fra Sky News:

The Israeli artillery attack set the compound on fire, destroyed tons of food and humanitarian supplies and forced hundreds of refugees sheltering inside to flee.

Israel says it does not target UN buildings or personnel but a senior military officer has said Israeli troops opened fire after militants shot anti-tank weapons and machine guns from inside.

Throughout its 20-day offensive in Gaza, Israel has accused Hamas militants of hiding in civilian areas to stage attacks.

But UN official John Ging, who was in the compound at the time, called the Israeli account "nonsense".

And Chris Gunness of the UN Relief and Works Agency (UNRWA) told Sky News hundreds of people were taking refuge inside the compound when it was hit by "three white phosphorus" shells.

Expressen: http://www.expressen.se/Nyheter/1.1433023/fn-s-hogkvarter-i-gaza-star-i-brand-har-traffats-av-flera-projektiler

- Det går inte att släcka vit fosfor med vatten eller skumsläckare, man behöver sand och vi har inte tillgång till sådana mängder som skulle behövas, säger Eriksson till nyhetsbyrån.
- Vi har just nu inga möjligheter att släcka elde
- All mat, alla madrasser, allt ris förvaras där. Allt gods som vi hade för avsikt att leverera över hela Gazaremsan i dag står just nu i lågor, säger Johan Eriksson, talesman för Unrwa.

- Israels armé har exakta GPS-koordinater för alla våra installationer i Gazaremsan. De vet vad varje byggnad i högkvarteret rymmer. Ändå landar nu projektiler på den mest sårbara delen av området. Det är ett oförlåtligt agerande från deras sida, sa Johan Eriksson till TT vid lunchtid.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Antisemittisme er naturligvis en uting som må bekjempes også her i landet. Det finnes utvilsomt en del jødehat i mange araber-stater, og vi får det definitivt inn i landet gjennom innvandring.

Men når man anklager Willoch for dette da er man på Wille veier, som fort kan havne i retten.Det er en smule injurierende, spør du meg.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Registrerer at enkelte som anser "neger" som et nøytralt/positivt ladet ord, rangerer "jøde" som noe langt mer negativt.

jaja

S

Slorbak

Gjest
Pink_Panther skrev:
Israel er i ferd med å miste all respekt. De oppfører seg som en rev i en hønsegård. De som etter de siste dagers hendelser fremdeles støtter landet bør mentalundersøkes.

I følge UNICEF er nå Kongo det farligste stedet i verden for barn å vokse opp. Barna dør av sykdom og underernæring, de mister skolegang og er tvunget til et liv på evig flukt. Det rapporteres om soldater som går fra dør til dør i øst-Kongo og tar med seg barna med makt, og 1 600 barn leter nå etter foreldrene sine i flyktningeleirene i Nord-Kivu. Om nettene kommer fulle soldater og voldtar kvinner og barn. En hel generasjon vokser opp uten regelmessig skolegang og uten å kjenne til noe annet enn krig og sult. Å si at dette lover dårlig for den demokratiske utviklingen i landet, er ingen overdrivelse.

Dør flere her på en dag enn det er gjort 3 uker i Gaza. Her kan vi gjøre noe hvis vi vil. Gaza kan vi ikke gjøre noe, de vil ikke ha fred der nede.

Israel forsvarer seg bare,det er Hamas som begynte. De vil ikke ha fred.(Hamas) Hadde naboen plaget meg hadde jeg satt en stopper for det. Håper Israel virklig tar de denne gangen.

Mvh Roar

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.721
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Antisemittisme er naturligvis en uting som må bekjempes også her i landet. Det finnes utvilsomt en del jødehat i mange araber-stater, og vi får det definitivt inn i landet gjennom innvandring.

Men når man anklager Willoch for dette da er man på Wille veier, som fort kan havne i retten.Det er en smule injurierende, spør du meg.
o.t.?

Jeg tviler på at Kåre er gidder å trekke den tannløse retorikken inn for retten.

Forøvrig er det kanskje på tide å avskaffe antisemitismen og erstatte den med «ordinær» rasisme?

mvh
KJ

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
849
Slorbak skrev:
Pink_Panther skrev:
Israel er i ferd med å miste all respekt. De oppfører seg som en rev i en hønsegård. De som etter de siste dagers hendelser fremdeles støtter landet bør mentalundersøkes.

I følge UNICEF er nå Kongo det farligste stedet i verden for barn å vokse opp. Barna dør av sykdom og underernæring, de mister skolegang og er tvunget til et liv på evig flukt. Det rapporteres om soldater som går fra dør til dør i øst-Kongo og tar med seg barna med makt, og 1 600 barn leter nå etter foreldrene sine i flyktningeleirene i Nord-Kivu. Om nettene kommer fulle soldater og voldtar kvinner og barn. En hel generasjon vokser opp uten regelmessig skolegang og uten å kjenne til noe annet enn krig og sult. Å si at dette lover dårlig for den demokratiske utviklingen i landet, er ingen overdrivelse.

Dør flere her på en dag enn det er gjort 3 uker i Gaza. Her kan vi gjøre noe hvis vi vil. Gaza kan vi ikke gjøre noe, de vil ikke ha fred der nede.

Israel forsvarer seg bare,det er Hamas som begynte. De vil ikke ha fred.(Hamas) Hadde naboen plaget meg hadde jeg satt en stopper for det. Håper Israel virklig tar de denne gangen.

Mvh Roar
Men hvis naboen hadde tatt huset ditt, jaget deg ned til et hjørne i hagen og satt opp kontrollposter du måtte gå gjennom for å komme ut eller inn, hadde du skutt da?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
KJ skrev:
BT skrev:

o.t.?

Jeg tviler på at Kåre er gidder å trekke den tannløse retorikken inn for retten.

Forøvrig er det kanskje på tide å avskaffe antisemitismen og erstatte den med «ordinær» rasisme?

mvh
KJ
Definitivt ikke. Han er en forståelsesfull mann som unnskylder henne framfor å anklage henne.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.458
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Slorbak skrev:
Israel forsvarer seg bare,det er Hamas som begynte. De vil ikke ha fred
Det begynte for mange tusen år siden. Hvis vi skal holde oss til nyere tid; om man skal få fred må alle respektere folkeretten. Det inkluderer at Israel må returnere okkuperte områder, slutte med bosettingspolitikkne, rive gjerder som er bygd ulovlig over annens manns grunn osv. Mye å forlange? Ja, men siden de er den demokratiske og siviliserte part her iflg enkelte debattanter, er det ikke for mye forlangt at de tar første skritt.

S

Slorbak

Gjest
Gjest skrev:
Slorbak skrev:
Pink_Panther skrev:

Mvh Roar
Men hvis naboen hadde tatt huset ditt, jaget deg ned til et hjørne i hagen og satt opp kontrollposter du måtte gå gjennom for å komme ut eller inn, hadde du skutt da?

Jeg hadde forsvart huset mitt så godt jeg kunne,men hadde jeg ikke hatt muligheten til og få tilbake så hadde jeg vært inneforstått med det. En ting har jeg lært meg,har jeg ikke sjangs så er det best og gi seg.
De vil ikke ha fred der nede uansett,så la de holde på. Det dukker opp nye grupperinger hele tiden der nede som ikke vil ha fred. De har jo ingen ting og gjøre enn og lage kvalm.

Denne krigen som er nå er det Hamas som har satt i gang,den som ikke forstått det må være dum. Håper Israel virklig tar dette Hamaspakket.

Vi burde bruke resursene våres virklig der de trengs. Hva pokker er så spesielt med disse på Gaza i forhold til Kongo eller andre land hvor det dør tusenvis av barn hver dag av sult. Her kunne vi virklig gjøre noe i stedet for og holde dette fokuset på Gaza og det som skjer der nede.

Uansett hva en gjør der nede så blir det ikke fred,la de holde på.

Mvh Roar

S

Slorbak

Gjest
erato skrev:
Slorbak skrev:
Israel forsvarer seg bare,det er Hamas som begynte. De vil ikke ha fred
Det begynte for mange tusen år siden. Hvis vi skal holde oss til nyere tid; om man skal få fred må alle respektere folkeretten. Det inkluderer at Israel må returnere okkuperte områder, slutte med bosettingspolitikkne, rive gjerder som er bygd ulovlig over annens manns grunn osv. Mye å forlange? Ja, men siden de er den demokratiske og siviliserte part her iflg enkelte debattanter, er det ikke for mye forlangt at de tar første skritt.
Sverige har tatt en del land av oss også,men jeg bråker ikke med de av den grunn. ;)

Mvh Roar

G

Gjestemedlem

Gjest
Slorbak skrev:
Denne krigen som er nå er det Hamas som har satt i gang,den som ikke forstått det må være dum. Håper Israel virklig tar dette Hamaspakket.
Det var faktisk Israel som startet det denne gangen. De hadde en våpenhvileavtale med Hamas. Men allerede i november hadde de tokter innover i Gaza der de drepte mange palestinere. At Hamas da ikke ville fortsette våpenhvilen som Israel uansett ikke respekterte kom i ettertid.

Så man kan godt si at Israel både fremprovoserte konflikten, og satt i gang krigen for å rekke å bombe Gaza før USA får ny president.

Gaza truce broken as Israeli raid kills six Hamas gunmen
guardian.co.uk, Wednesday 5 November 2008

A four-month ceasefire between Israel and Palestinian militants in Gaza was in jeopardy today after Israeli troops killed six Hamas gunmen in a raid into the territory.

Hamas responded by firing a wave of rockets into southern Israel, although no one was injured. The violence represented the most serious break in a ceasefire agreed in mid-June, yet both sides suggested they wanted to return to atmosphere of calm.

Senere fulgte flere israelske angrep.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Gjest skrev:
Slorbak skrev:
Pink_Panther skrev:

Mvh Roar
Da hadde jeg viet resten av mitt liv til å få fjernet alle av samme rase som naboen min, og oppdratt alle mine barn til å vedereføre min gjerning.

G

Gjestemedlem

Gjest
Wall Street Journal
JANUARY 4, 2009

http://online.wsj.com/article/SB123111931225252877.html

The strategic question is larger than merely stopping Hamas missiles from landing in Israeli cities, though that is justification enough for Israel's bombing and the ground operation. A nation like Israel, with enemies on all sides, must maintain an aura of invincibility if it is to have any chance at peaceful co-existence. It was that aura after two wars that induced Egypt to agree to peace with Israel in the 1970s. By contrast, the 2006 Lebanon campaign convinced radical Arabs and Persians that Israel had grown soft and could be beaten. Israel can't let Hamas maintain a similar mythology at the end of this operation, or the costs will be far higher down the road.

The Israelis have done Mr. Obama a favor by striking back at Hamas before he takes office so President Bush can endure the usual global denunciations for U.S. support for Israel. But Mr. Obama will soon need to return the favor by showing Israel -- and Iran -- that the new President understands the U.S. stake in the success of Israel's Gaza surge.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Valentino skrev:
Det var i dette programmet (eller det vil si, etter dette programmet) at denne debatten kom i gang på grunn av en uttalelse fra en forståelig nok forarget Levin.
Det virkelige problemet, som for øvrig har vært et problem lenge i hele Europa, er ikke media villig til å snakke om, ei heller denne gang.

Skal det være injurierende å kalle noen rasist blir det fort fulle fengsler her i landet, kan jo begynne med alle som som var med å stemple et par ambulansesjåfører... var vel noen politikere som heiv seg på der og på sviktende grunnlag.

Willoch bør gå i seg selv, Levin er ikke den eneste med dette synet på denne mannen, har er blitt helt fanatisk og får tåle å høre at folk registrerer det.

De 4-5 millionene i Kongo får ikke mye oppmerksomhet i media nei. Grunnen er nok at man ikke har noen skikkelige skurker å skylde på... For det viktigste er ikke alltid å ha et offer, men en skikkelig syndebukk.

Stinius

Medlem
Ble medlem
23.10.2008
Antall liker
0
Komponenten

Jeg regner med at du er like bekymret for forholdene i Kongo og ellers i verden til enhver tid og ikke bare når Israel driver folkemord.
Den helt meningsløse retorikken du står for kommer merkelig nok frem hver gang Israel bedriver massedrap på folk de angivelig har jagd fra sitt eget land.

Hva syns du om å bombe sykehus, FN bygninger, Rødekors, ambulanser, matlagre, osv, osv, osv, osv, osv og så videre?

Enten er du av Abrahams slekt eller så er du en ekstrem kristen fundamentalist, eller kanskje bare en hjernedød FRP’er?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Jeg synes tallenes tale er klar: en håndfull israelske soldater er døde og opp mot 1000 palestinere er døde, av dem er en stor del sivile, kvinner og barn.

Israel synes at det ikke er verdt å risikere en eneste soldat for å skåne palestinske sivile i Gaza. Da er det bedre å sitte litt på avstand og sprenge Hamas i fillebiter. Om man sprenger noen forsvaresløse barn i samme slengen så er det helt akseptabelt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Stinius skrev:
Komponenten

Jeg regner med at du er like bekymret for forholdene i Kongo og ellers i verden til enhver tid og ikke bare når Israel driver folkemord.
Den helt meningsløse retorikken du står for kommer merkelig nok frem hver gang Israel bedriver massedrap på folk de angivelig har jagd fra sitt eget land.

Hva syns du om å bombe sykehus, FN bygninger, Rødekors, ambulanser, matlagre, osv, osv, osv, osv, osv og så videre?

Enten er du av Abrahams slekt eller så er du en ekstrem kristen fundamentalist, eller kanskje bare en hjernedød FRP’er?
Ser du ikke det absurde i situasjonen når det kun er denne ene konflikten og antall døde i den som opprører norske hjerter? Hvor er media i alle de andre grusomme konfliktene rundt i verden vi aldri hører eller ser noe til?

Et hvert drept barn er ett for mye. Krig er noe dritt og bør unngåes. Men hva i alle dager gjør 1000 liv i Gaza til mer verdt vår oppmerksomhet en 5000 000 liv i Kongo?

Du har utpekt tre grupper du ser på som undermennesker ser jeg?
Hyggelig det.

Hva synes du om å gjemme seg blant unger og skyte raketter på en mektig motstander?
Hva synes du om å ønske alle jøder fjernet fra jorden overflate?
Det er slike Israel kjemper imot. Kanskje verdt å huske på, en gang i blant om ikke annet.

Noen få israelere mot 1000 på Gaza. 1000 på Gaza mot 5000 000 i Kongo. Tall er jammen kjekt å stille opp mot hverandre ...

Stinius

Medlem
Ble medlem
23.10.2008
Antall liker
0
Komponenten skriver
"Du har utpekt tre grupper du ser på som undermennesker ser jeg?"

Svaret er: Det er helt feil, jeg anser faktisk alle mennesker som likeverdige, men de tre gruppene jeg viser til har et helt annet syn enn meg.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Stinius skrev:
Komponenten skriver
"Du har utpekt tre grupper du ser på som undermennesker ser jeg?"

Svaret er: Det er helt feil, jeg anser faktisk alle mennesker som likeverdige, men de tre gruppene jeg viser til har et helt annet syn enn meg.
Hvorfor må jeg tilhøre en gruppe?
Kan jeg ikke få lov til å ha en mening på selvstendig grunnlag?
Kan jeg ikke få lov til å tenke selv og komme til en konklusjon uten at det skal ligge noe bak?

Hadde flere tenkt selv tror jeg verden hadde blitt et bedre sted.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Man får da mene og tro hva man vil om både norske jøders og norske (eks)politikeres vinkling for å få støtte til sin sak får da mene og tro hva de vil.-Men når utgangspunktet er som galest-ja osv,osv.Grunnene til at Frp og ekstremistene i krf+bibeltro kristne + faktisk noen andre forøvrig synes det er helt greit for Israel å kjempe 100 mot en,så er det jo fundamentert i bibelen.Guds utvalgte folk skal holdes med-uansett hva de måtte finne på.Alle øvrige mennesker på jorden som nekter å innse at Jesus er guds sønn er fortapte,men ikke Jødene-de er fortsatt guds utvalgte folk,og blir frelst uansett.Dette er jo feks hovedgrunnen til at Siv Jensen er israelvenn.Det er ene og alene for å dra/beholde de store skarer av bibeltro fundamentalister til sine stemmesedler.Krf har blitt i hovedsak,et parti for de som fortsatt går i kirken,mens Frp er et parti for bedehusmiljøet + X-antall frikirker som oppfatter kirken som pingler i sitt bibelsyn.Det er vanskelig å få ut holdbar politisk argumentasjon av slikt!
Media viser faktisk de menneskelige ødeleggelsene som de palistinske terroristene påfører Israel.Det er bare det at nå er de skadene for ingenting,nesten,å regne i forhold til hva de Israelske terroristene påfører palistinerne.-Men naturligvis,når Israel igjen trekker seg ut,og de mener jobben er ferdig-da vil selvfølgelig rakkettene fortsatt regne,og selvmordsbomberne fortsatt sprenge,og-er jeg redd,i ett omfang vi knapt kan tenke oss.Palistinske ekstremister har rekruttert som aldri før,og de kommer til å stå i kø for å få dø for "saken".Israel vil på nytt lide pga nok en gang, uforståelig omgang med skarp ammunisjon. Dette har de prøvd mange ganger før,og det har aldri virket,så hvorfor skal det plutselig gjøre det nå.
Denne konflikten vil aldri få noen vinnere,men noen vil ha tapt mer enn den andre,og at det er palistinerne bør være enkelt for de med øynene åpne å se.
Og noe mange bør merke seg ekstra godt.Det er en enkel regel i Midt-Østen-konflikter:-Det er mulig å
være venn av staten Israel,som undertegnete føler at han er,uten å være enig i alt den til enhver tid sittende Israelske regjering,måtte finne på av galskap.
Jeg innser at det sistnevnte kun lar seg gjennomføre om man ikke er blendet av gammeltestamentlige eventyr,men likevel
Mvh Rune :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Du har nok rett Rune med tanke på en del kristenfundamentalister, men neppe med tanke på Siv Jensen. Ville hun først og fremst dra til seg velgere så er det nok mer å hente blant de som kritiserer Israel. Hun har forståelse for Israel sitt problem, det er det mange som overhodet ikke har. Hva i alle dager skal de gjøre når deres naboer ikke er til å snakke med, ikke er til å oppnå fred med og har skrevet side opp og side ned med hva de skal gjøre med Israel og jødene i sitt charter? DET er rasisme det.

På den annen side er det samme problemet motsatt vei. Land som en gang har vært under islam skal aldri falle i hendene på andre, det er religion som styrer galskapen der og. Det er religion som gjør at tilgangen på selvmordsbombere er uten grenser, og det er religion som skaper hat mot jøder.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.721
Torget vurderinger
1
Stinius skrev:
...
O.t.

Både jøder og arabere er av «Abrahams slekt», begge er også semittiske folkeslag - t.o. for «alle» de som går rundt å beskylder gud og hvermann for å være antisemitt.

mvh
KJ

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Rhesus skrev:
Jeg synes tallenes tale er klar: en håndfull israelske soldater er døde og opp mot 1000 palestinere er døde, av dem er en stor del sivile, kvinner og barn.

Israel synes at det ikke er verdt å risikere en eneste soldat for å skåne palestinske sivile i Gaza. Da er det bedre å sitte litt på avstand og sprenge Hamas i fillebiter. Om man sprenger noen forsvaresløse barn i samme slengen så er det helt akseptabelt.
For Israel har kun israelske liv verdi og krav på beskyttelse. Vestlige personer gjør man sitt beste for å skåne, siden en lett får litt ekstra pepper når en knerter dem, men resten er det ikke så farlig med. Og arabere er selvsagt null verdt. For å sitere flere IDF-soldater jeg snakket med da jeg tjenestegjorde der nede:

"Arabs are not human beings, but animals and should be treated like animals. If they are nice, you can pat them on the head and give them sweets. If they give you trouble you beat them until they learn and if they don't learn you give them a bullet to the head. It's that simple."

B

Back_Door

Gjest
Israelske myndigheter har utvilsomt gjort mange mennesker en stor tjeneste. Det er nemlig nå blitt legitimt å være jødehater igjen.
Komponenten er inne på noe vesentlig, når hun sammenligner engasjementet i denne konflikten med f.eks. Kongo. Hvorfor marsjerer ikke folk i gatene i Oslo for fred i Kongo? Ligger det rasisme bak?
Jeg støtter uansett ikke bombing av sivile mål.

Steve

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Antall liker
0
8) Hei, vil gjerne svara Komponenten på nokre av påstandane hans.
Dei fleste skil mellom jødar som folkeslag og Israel som land,det er ikkje nokon grunn til å
kalla folk for jødehatarar ,sjølv om svært mange ser på Israel som det nye Sør Afrika.
Israel har opp gjennom åra innført lover som nektar palestinarar (busette i Israel)rett til å eiga
jord ,starta politiske parti(har eit no ,men det bli muligens forbudt til valget no snart)
Massakren på Gaza orkar eg ikkje skriva om ,alle med normal empati vil att drapa skal stoppa.
Er de forøvrig klar over att Israel i si tid var "fødselhjelpar for Hamas),dei støtta det Muslimske
brorskap for å få ein motvekt til PLO då dei var i ferd med å bli godtekne av vesten.
Eg har vore tre periodar i Fn styrkane i min ungdom og kjenner ein del til folket og historien og eg kan lova att palestinarane elskar sine
barn lika mykje som me gjer,me det veit me vel innst inne ?

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Det er forskjell på kritikk av staten Israel og anti-semittisme. Det er nå imidlertid legitimt i Israel kretser å kalle kritikkere av Israel for jødehatere. Hvilket er en god måte å distrahere og tåkelegge den saklige debatten.

Kåre W er en god eksponent for klar og saklig kritikk. Så to-the-point at fortstanderen for det mosaiske trossamfunn & Rabbiner Melchior fremsto rimelig "fjerne" i sin kritikk av ham og måten han la dette fram på i TV nylig. De hadde ingen kommentar til at 1000+ palestinere er drept mot en håndfull israelere...

Litt off-topic, men "Mohammed is Jesus" proklamert av iranerne i Deep Dish:
http://www.youtube.com/watch?v=zWsESqVYUSI

Peace & love - får vi håpe etterhvert :)

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Karma skrev:
Israelske myndigheter har utvilsomt gjort mange mennesker en stor tjeneste. Det er nemlig nå blitt legitimt å være jødehater igjen.
Komponenten er inne på noe vesentlig, når hun sammenligner engasjementet i denne konflikten med f.eks. Kongo. Hvorfor marsjerer ikke folk i gatene i Oslo for fred i Kongo? Ligger det rasisme bak?
Jødehatet har 1000 års historie. Blir ikke kvitt det så lett. Willochs senilitet har tydeligvis fjernet alle hemninger. Fyren er patetisk. Vi jøder tåler mye.

Stinius

Medlem
Ble medlem
23.10.2008
Antall liker
0
BBking skrev:
Karma skrev:
Jødehatet har 1000 års historie. Blir ikke kvitt det så lett. Willochs senilitet har tydeligvis fjernet alle hemninger. Fyren er patetisk. Vi jøder tåler mye.
Å kalle Willoch senil er en stor fornærmelse og sier vel endel om hva dere jøder tenker om inteligente personer som sier hva de mener. Du påstår at dere jøder tåler mye, dere tåler ihvertfall ikke å høre sannheten.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.247
Sted
Siggerud
Karma skrev:
Vi burde marsjere for de også, ikke minst fordi de er negre. Det utløser gjerne litt ekstra engasjement. Men, her er et ørlite problem: religionen deres.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
BBking skrev:
Karma skrev:
De jødene jeg vet om har jeg bare godt å si om,og man skal ikke undres på at man står opp for hva man måtte mene er sitt åndelige fedreland.
Likevel tror jeg det er en viss fare for at den ufortjente sammenblandingen av tiltrodd antisemmitisme fra andre og hva Israel som selvstendig,demokratisk stat-nå faktisk bedriver er temmelig usunn.
Det som synes å være vanskeligst å svelge for de som heller til den oppfatning at Israel skjelden eller gjerne aldri tar feil,er at det nettopp IKKE er hverken rasisme eller antisemmitisme,om man vil,som ligger til grunn for kritikken.Faktisk virker det som om de håper at det ligger rasisme bak.Da ville det i stor grad gi legitimitet til handlingene som Israel nå begår."De er bare rasister,og det de sier er bare et utslag av det".Om mitt land hadde reagert likedan på det de mener er oppvigleri fra fienden,dvs.for å si det forsiktig-skyte spurv med kanon+hele skogen,så ville jeg aldri tatt Stoltenbergs side i den fortsatte konflikten,selv om jeg nok i starten ville støttet en normal motreaksjon!
-Man avliver ikke hele familien,om en slektning er en kriminell!
-Man brenner ikke ned hele byen,om bare et hus innehar kriminelle.
-Man utsletter ikke en nasjon,om bare en by innehar bare kriminelle.
Og Israel gjør klokt i å huske at om noen annen nasjon i denne verden hadde begått noe i nærheten av hva de nå er i ferd med å gjøre,så ville noen av vedkommende nasjons ledere/generaler garantert havnet i krigsforbryterdomstolen i Haag,for å måtte stå til ansvar for sine handlinger.Ingen av Israels lederskap risikerer det,fordi det er Staten Israel det er snakk om.Hvem var det som nevnte rasisme??
Rasisme er en avsporing og spekulativ hersketeknikk i denne tragedien,Det er saken fullstendig uvedkommende.
De som derimot ER antisemmitter og rasister generellt er det lite å gjøre med,men å bare tenke tanken at en som styrte landets nest største parti i en årrekke sammen med en høyt beundret jøde og senere stortingspresident,skulle være antisemmitt bare bekrefter at idioter finnes i alle raser over hele verden-likt fordelt i både Israel og Norge-for å bare nevne to land.Jødene i Norge bør faktisk være glad for at folk i Norge engasjerer seg,for indirekte er det et tegn på at vi bryr oss om Israel,og det er vel ingen som tror at om landet Israel hadde hett Palestina og kun var befolket av Arabere ville Europa vært like engasjert! Det er en grunn til at konfliktene akkurat der går slik innpå oss.Vi ønsker kun at det folket vi nok underbevisst føler kontakt med der bare kunne lære seg en normal handlingsmåte i forhold til sine naboer.Vi burde egentlig kunne forvente oss en høy medmenneskelig standard av områdets eneste demokrati
Tilslutt må vi ikke glemme at Israel har et faktisk problem.De er delvis omringet av nasjoner som har i sine charter at de skal/vil utslette Staten Israel.Det problemet Israel derfor faktisk har,er ikke til å komme fra.-Men det er nok et faktum at tiden,og verden forøvrig,tross alt har kommet et lite stykke lenger enn Israel i sitt tenkesett.-Med foreløbig forbehold om den vestlige nasjonen USA-.Om Israel hadde begått slike ting for 30 år siden,hadde nok ingen reaksjonene blitt tilnærmelsesvis så sterke.Noe som lett lar seg historisk bevise.-Likevel hadde de dengang i langt større grad legitimitet i sine bestrebelser,for motstanden var da også langt større fra palistinerne,med mange terrorfraksjoner å forholde seg til.
Israel har desverre ikke lært noe av at vold avler vold,og at en ekvivalent motreaksjon heller ville ha skapt sympati,og til og med mer respekt hos fienden.-men denne konflikten har forlengst passert det punktet at det er viktig med hvem,og når det begynte.Det eneste som betyr noe er når det slutter.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Komponenten skrev:
Du har nok rett Rune med tanke på en del kristenfundamentalister, men neppe med tanke på Siv Jensen. Ville hun først og fremst dra til seg velgere så er det nok mer å hente blant de som kritiserer Israel. Hun har forståelse for Israel sitt problem, det er det mange som overhodet ikke har. Hva i alle dager skal de gjøre når deres naboer ikke er til å snakke med, ikke er til å oppnå fred med og har skrevet side opp og side ned med hva de skal gjøre med Israel og jødene i sitt charter? DET er rasisme det.

På den annen side er det samme problemet motsatt vei. Land som en gang har vært under islam skal aldri falle i hendene på andre, det er religion som styrer galskapen der og. Det er religion som gjør at tilgangen på selvmordsbombere er uten grenser, og det er religion som skaper hat mot jøder.
NÅ-er det nok mere å hente hos de som kritiserer staten Israel.Det var nok ikke det tidligere.-Men Frp vet godt at bare en glipp i den uforbeholdne Israel-støtten for å tekkes andre velgergrupper vil være nok til at de forrige ikke vil komme tilbake. Derfor tipper jeg at det blir lite å høre fra Frp ang denne konflikten i tiden som kommer.Det blir likssom galt uansett hva de måtte finne på nå....

G

Gjestemedlem

Gjest
Rune.U skrev:
NÅ-er det nok mere å hente hos de som kritiserer staten Israel.Det var nok ikke det tidligere.-Men Frp vet godt at bare en glipp i den uforbeholdne Israel-støtten for å tekkes andre velgergrupper vil være nok til at de forrige ikke vil komme tilbake. Derfor tipper jeg at det blir lite å høre fra Frp ang denne konflikten i tiden som kommer.Det blir likssom galt uansett hva de måtte finne på nå....
Tja, de turbokristne strømmer til, som fluer til et feskt kadaver...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article2869510.ece

...men prisen er høy:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article2869133.ece

Da er de tilbake dit de hører hjemme, som et ukskuddsparti langt ute på høyrefløyen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Kunne ikke disse Hamas-gutta gått med på våpenhvile nå, så kunne grusomhetene på Gaza blitt avsluttet, og sivile liv spart?

Kunne ikke norske jøder vist at de er i mot krigen i stedet for at de kun viser støtte til Israel, så hadde de kanskje blitt litt mindre forhatt?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
BT skrev:
Kunne ikke disse Hamas-gutta gått med på våpenhvile nå, så kunne grusomhetene på Gaza blitt avsluttet, og sivile liv spart?

Kunne ikke norske jøder vist at de er i mot krigen i stedet for at de kun viser støtte til Israel, så hadde de kanskje blitt litt mindre forhatt?
De var forhatt før krigen og, det har ingenting med krigen å gjøre det som skjer mot dem, det er bare et påskudd, nå har man liksom en knagg å henge jødehatet på, og man oppnår jo til og med forståelse for trakasseringen. Det hjelper ikke uansett hva de sier, og hvorfor skal de dras inn i en konflikt de ikke har noe med og hates?

Er det rett at mennesker skal hates og forfølges for å ha en annen mening enn den "rette"? Er det det som er blitt den nye ytringsfriheten?
Skal de som støtter hamas utsettes for det samme hatet og forfølgelsen? Ingen stiller spørsmål ved motivene og meningene til de som vifter med et Palestinsk flagg, mens å vise det Israelske er blitt på nivå med Muhammed-tegningene.

Tror uansett ikke Norge eller NATO trenger å være så høye i hatten her, den bombingen vi bedrev over Serbia for noen år siden var skammelig, flere ble drept enn det som er drept i Gaza, har vi helt glemt vår egen rolle når vi rakker ned på andre, som tross alt er i en helt annen og mye mer utsatt posisjon?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Komponenten skrev:
BT skrev:

De var forhatt før krigen og, det har ingenting med krigen å gjøre det som skjer mot dem, det er bare et påskudd, nå har man liksom en knagg å henge jødehatet på, og man oppnår jo til og med forståelse for trakasseringen. Det hjelper ikke uansett hva de sier, og hvorfor skal de dras inn i en konflikt de ikke har noe med og hates?

Er det rett at mennesker skal hates og forfølges for å ha en annen mening enn den "rette"? Er det det som er blitt den nye ytringsfriheten?
Skal de som støtter hamas utsettes for det samme hatet og forfølgelsen? Ingen stiller spørsmål ved motivene og meningene til de som vifter med et Palestinsk flagg, mens å vise det Israelske er blitt på nivå med Muhammed-tegningene.

Tror uansett ikke Norge eller NATO trenger å være så høye i hatten her, den bombingen vi bedrev over Serbia for noen år siden var skammelig, flere ble drept enn det som er drept i Gaza, har vi helt glemt vår egen rolle når vi rakker ned på andre, som tross alt er i en helt annen og mye mer utsatt posisjon?
Naturligvis er det ikke rett at mennesker hates og forfølges. Poenget er at jøder ofte argumenterer med at folk må skille mellom jøder og staten Israel. Da er problemet kanskje at ingen jøder tilsynelatende hever en kritisk røst til det staten Israel gjør. Det kan være en del av grunnen til at folk ikke skiller. Jeg sier ikke dette fordi jeg har noe i mot jøder, men fordi jeg mener norske jøder ville tjent på å vise at de ønsker fred i midt-østen.

Når det gjelder holdningene til folk som veiver med sine respektive flagg, så er i alle fall min holdning at alle må få gjøre det. Nå er det gjerne palestinske innvandrere og norske raddiser som gjør dette, og ingen av dem har overdreven respekt for den vestlige ytringsfriheten, og det er de som prøver å hindre ytringsfriheten til vennene av Israel, ikke det norske folk generelt. Selv om støtten til palestinerne i den norske befolkningen øker gjennom Israels brutalitet. Det er jo det palestinerne ønsker å oppnå gjennom å holde krigen i gang.

Bombingen av Serbia skjedde for å stoppe den etniske rensingen de drev med. Jeg ser ikke hva som var skammelig med det. Den skapte definitivt fred i området. Sett i ettertid var det mest beklagelige at NATO reagerte sent. Men det var naturlig å forsøke alle muligheter for fredlige løsninger før de gikk til det skrittet.

Topp Bunn