Israel dreper fortsatt på Gazastripen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Jeg seiler min egen sjø.

Som erato tillater seg å minne deg om, Smorte24, så finnes det palestinske kristne.

Det er lettere å være Palestinsk kristen utenfor området, så det er tre millioner palestinsk-arabere som er kristne, bosatt utenfor Israel, Vestbredden og Gaza. Men det er noen modige sjeler igjen i selve området, som til tross for det du kan tenke deg må være sterkt press fra muslimske palestinere holder fast ved sin kristne tro. Nedenfor finner du hva CIA-Factbook sier om dette - det er sikkert en kilde du kan godta. Disse lider sammen med sine muslimske brødre og søstre.

Vedlegg

S

Smorte24

Gjest
    erato skrev:
    Smorte24 skrev:
    Ja folket i Gaza lider, hvorfor kan ikke nabolandene åpne grensene for disse folkene, ikke glem at Egypt også har hatt blokade inn til Gaza.
    Fordi deres hjemsted er i Israel kanskje?

Hva synes du om innvandring og asylsøkere til Norge forresten? Synes du 3000 i året er mye?
    Hvis Norge klarer å integrere 3000 i året så er det helt greit for meg, da mener jeg at de ikke skal plasseres på et asylmottak eller kun motta stønad.

Norge må være ansvarlig for at de lærer norsk så fort som mulig, tilbud om jobb eller utdanning, men hvis vi ikke klarer det og plasserer de på asylmottak eller la de vandre på gaten uten noe å gjøre synes jeg 3000 er for mange.

S

Smorte24

Gjest
    Tubesnake skrev:
    Smorte24 skrev:
    Der kristene ble drept for fote av PLO i Libanon, dette forflyttet seg til Beirut etter at PLO ble jaget ut av Libanon.
    Ut av Libanon og til Beirut?

Og jeg som alltid har trodd at Beirut er i Libanan.
    Ja du har rett beklager det.

S

Smorte24

Gjest
    Jeg seiler min egen sjø.

vredensgnag skrev:
    Som erato tillater seg å minne deg om, Smorte24, så finnes det palestinske kristne.

Det er lettere å være Palestinsk kristen utenfor området, så det er tre millioner palestinsk-arabere som er kristne, bosatt utenfor Israel, Vestbredden og Gaza. Men det er noen modige sjeler igjen i selve området, som til tross for det du kan tenke deg må være sterkt press fra muslimske palestinere holder fast ved sin kristne tro. Nedenfor finner du hva CIA-Factbook sier om dette - det er sikkert en kilde du kan godta. Disse lider sammen med sine muslimske brødre og søstre.
    Det er fortsatt Hamas som styrer Gaza selv om 90% av befolkningen hadde vært kristne, det er nå innført diktatur og sharia-lover i området.

Blokade er dessverre det som må til for å svekke de som styrer, det er enten blokade eller militært og dessverre så er det folket som må lide uansett alternativ som blir valgt.

Jeg skal være enig i at Israel ikke skulle ha bordet båtene i internasjonalt farvann men ellers ser jeg ikke at de gjorde noe galt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Smorte24 skrev:
    Hadde Hamas holdt valg som et demokratisk styre, ville det nok vært Fatah styre i Gaza og blokaden hadde vært opphevet helt eller delvis og folket ville hatt det bedre.
    Hva sier det om vår respekt for demokratiske valg og den demokratiske prosess at når Hamas ble valgt inn i nasjonalforsamlingen med et flertall av stemmene bak seg, så boikottet omverdenen dem fordi de ikke likte utfallet av stemmegivningen?

Det er en av to mulige svar på dette:

1. Det er ikke ønskelig å fremme demokrati i Palestina fordi dette vanskeliggjør Israels fremferd i de okkuperte områder, og stikker kjepper i hjulene for planene om å tilrøve seg hele området. Det er lettere å slippe unna med krigsforbrytelser hvis man kan definere fienden som udemokratisk.

2. Demokrati er ikke i seg selv et mål, men kun et middel som kan brukes til å få en ønskelig regjering. Hvis det slår feil, så skroter man den ideen og prøver på andre måter: Press, blokkader, bomber og beleiring f.eks.

S

Smorte24

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Smorte24 skrev:
    Hadde Hamas holdt valg som et demokratisk styre, ville det nok vært Fatah styre i Gaza og blokaden hadde vært opphevet helt eller delvis og folket ville hatt det bedre.
    Hva sier det om vår respekt for demokratiske valg og den demokratiske prosess at når Hamas ble valgt inn i nasjonalforsamlingen med et flertall av stemmene bak seg, så boikottet omverdenen dem fordi de ikke likte utfallet av stemmegivningen?

Det er en av to mulige svar på dette:

1. Det er ikke ønskelig å fremme demokrati i Palestina fordi dette vanskeliggjør Israels fremferd i de okkuperte områder, og stikker kjepper i hjulene for planene om å tilrøve seg hele området. Det er lettere å slippe unna med krigsforbrytelser hvis man kan definere fienden som udemokratisk.

2. Demokrati er ikke i seg selv et mål, men kun et middel som kan brukes til å få en ønskelig regjering. Hvis det slår feil, så skroter man den ideen og prøver på andre måter: Press, blokkader, bomber og beleiring f.eks.

Hamas var og er sett på av den vestlige verden(untatt Pol Pots venner i Norge) som en terrororganisasjon, ut fra agendaen som Hamas gikk til valg på, så skulle det bare mangle, de gikk til valg for å utslette staten Israel og at troende skulle kjempe for sin religion i de landene de var i.

Det du mener er jo at Osama Bin Laden kunne vært med i valget i Afghanistan og hadde han vunnet så måtte vi godkjenne dette.

Det som har vist seg er at Hamas godtok demokratiet til de vant og deretter ble det diktatur, det samme gjelder hvis Israel må gi etter for Hamas, de kommer til å være enig så lenge det er fordel for dem, men ikke tro at Hamas vil holde det de lover.

Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal være så naive og ikke se dette, de er styrt av en 1400 år gammel religion, det er ingen ting for dem å gi etter på.

Faen dere minner meg om Chamberlain i annen verdenskrig hvor han signerte med Tyskland om fredsavtale.

Vinner ikke krig med å tro at alle er gode, fordi det er ikke slikt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Smorte24 skrev:
    Nei jeg sluttet å tro på Israel etter Shabra og Shattila. At ofrene for Warszawa gettoen skal utøve lignende makt mot sine medborgere er hinsides en hver forstand.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Smorte24 skrev:
    Det du mener er jo at Osama Bin Laden kunne vært med i valget i Afghanistan og hadde han vunnet så måtte vi godkjenne dette.
    Nei. Ikke engang G W Bush ville vært så toskete at han hadde godkjent en slik valgordning i Afghanistan. Bin Laden måtte gjerne stilt opp, og vi hadde vaporisert ham. Med rette. Men det går ikke an å sette opp et valg med ett sett spilleregler, avholde valget, og så gå bananas fordi feil parti vant. Det var hva man gjorde i Gaza - avholdt valg, men under forutsetning av at riktig side vinner. I motsatt fall: total militær blokade for å straffe folket som har stemt feil.

S

Smorte24

Gjest
    erato skrev:
    Smorte24 skrev:
    Nei jeg sluttet å tro på Israel etter Shabra og Shattila. At ofrene for Warszawa gettoen skal utøve lignende makt mot sine medborgere er hinsides en hver forstand.
    Men la oss nå se hva som skjer i fremtiden, Israel vil til slutt måtte gi etter og da får vi se resultatet av det.

Det lover ikke godt for innbyggerne i Israel og du kommer til å være medskyldig med dette hykleriet ditt.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Man må ikke tolerere intoleransen for enhver pris.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Smorte24 skrev:
    Men la oss nå se hva som skjer i fremtiden, Israel vil til slutt måtte gi etter og da får vi se resultatet av det.

Det lover ikke godt for innbyggerne i Israel og du kommer til å være medskyldig med dette hykleriet ditt.
    hykleri? At jeg synes det er ugreit at et demokratisk land slakter sivile? Som det er påpekt utallige ganger er tapstallene på palestinsk side dramtisk større enn de israelske. Hvordan belegger du dette tøvet ditt? Hva er det som gjør jødiske liv mer verdifulle enn palestinske/arabiske?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Feks denne intoleransen som ikke tolerer nødhjelpskip i internasjonalt farvann, eller ikke slipper norsk medisinsk nødhjelp inn til en sivilbefolkning i stor nød.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Smorte24 skrev:
    Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal være så naive og ikke se dette, de er styrt av en 1400 år gammel religion, det er ingen ting for dem å gi etter på.
    Det er jo direkte nymotens sammenlignet med religioner som er 2000 og 6000 år gamle, og som er nøyaktig like hardnakkede i sine krav på å være den eneste rette sannhet. A plague on both their houses, var det noe som het engang.

Nei, det er søndagskveld. Jeg går og monterer apparatføtter på et RIAA-trinn.

S

Smorte24

Gjest
    erato skrev:
    oddgeir skrev:
    Feks denne intoleransen som ikke tolerer nødhjelpskip i internasjonalt farvann, eller ikke slipper norsk medisinsk nødhjelp inn til en sivilbefolkning i stor nød.
    Du fikk med deg at disse skipene hadde nødhjelp som var mindre enn det som kommer fra Israel hver uke.

De fikk også tilbud om å få det kjørt igjennom Israel etter en inspeksjon av skipene, dette nektet de fordi det var egentlig ikke målet med denne aksjonen.

Det var for å få de naive i vesten til å ta deres parti.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Smorte24 skrev:
    Hamas var og er sett på av den vestlige verden(untatt Pol Pots venner i Norge) som en terrororganisasjon, ut fra agendaen som Hamas gikk til valg på, så skulle det bare mangle, de gikk til valg for å utslette staten Israel og at troende skulle kjempe for sin religion i de landene de var i.
    Det er en beleilig merkelapp man kan sette på politiske motstandere for å rettferdiggjøre egne forbrytelser mot folk. Det er alltid en risiko med demokrati, sogar en svakhet, at noen kan velges som man ikke liker, eller at man kan ende opp med religiøse folk ved makten. Men respekterer man ikke utfallet så blir det hyklerisk å hylle demokratiske verdier i samme åndedrag. Det er forøvrig slett ikke vanskelig å finne argumenter for å klassifisere den sittende israelske regjeringen som terrorister heller, med nøyaktig de samme kriterier.

Selv religiøse har rett til å stille til valg, og blir de valgt så må man respekte det og gjøre det beste ut av situasjonen. Man blir ikke kvitt Hamas ved å beleire befolkningen i Gaza, og man blir ikke kvitt likudkameratene ved å boikotte Israel, selv om hele gjengen strengt tatt burde vært sendt til sjøs med noe tungt rundt føttene.

Ja det er uansvarlig, svært farlig og ytterst uklokt å plassere religiøse mennesker ved makten i et land. ... og hvis du leter litt så kan det hende du finner flere i samme nabolag som passer til den merkelappen også. Både Israel, Palestina og mange av nabolandene sliter med forstokkede religiøse galninger bak roret.

En fredelig liberal sekularisme er veien å gå, I midtøsten som i resten av verden. Men man klarer ikke å banke religionene ut av folk. Til det kreves opplysning, skolegang og en endring i den unnlatenhet man utviser overfor de destruktive og undertrykkende religionene og som har sitt opphav der nede (alle 3). Den jobben gjør vi forøvrig best ved å starte på hjemmebane.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Smorte24 skrev:
    Faen dere minner meg om Chamberlain i annen verdenskrig hvor han signerte med Tyskland om fredsavtale.
    Smorte er som en Sareptas krukke. Det går aldri tomt. Kjør på.

S

Smorte24

Gjest
    erato skrev:
    Smorte24 skrev:

hykleri? At jeg synes det er ugreit at et demokratisk land slakter sivile? Som det er påpekt utallige ganger er tapstallene på palestinsk side dramtisk større enn de israelske. Hvordan belegger du dette tøvet ditt? Hva er det som gjør jødiske liv mer verdifulle enn palestinske/arabiske?
    Hamas Principles
    The principles of the Hamas are stated in their Covenant or Charter, given in full below. Following are highlights.

"Israel will exist and will continue to exist until Islam will obliterate it, just as it obliterated others before it." (The Martyr, Imam Hassan al-Banna, of blessed memory).

"The Islamic Resistance Movement believes that the land of Palestine is an Islamic Waqf consecrated for future Muslim generations until Judgement Day. It, or any part of it, should not be squandered: it, or any part of it, should not be given up. "

"There is no solution for the Palestinian question except through Jihad. Initiatives, proposals and international conferences are all a waste of time and vain endeavors."

"After Palestine, the Zionists aspire to expand from the Nile to the Euphrates. When they will have digested the region they overtook, they will aspire to further expansion, and so on. Their plan is embodied in the "Protocols of the Elders of Zion", and their present conduct is the best proof of what we are saying."

The charter is a rather classical Islamist document, applied to the local issues. It declares that Jihad (in the sense of armed battle) is the only solution. It cites the Protocols of the Elders of Zion, a ludicrous anti-Semitic forgery.

The "Zionists" and the freemasons and others are blamed for what Hamas and radical Islamists see as the major calamities of the world, especially the French Revolution.

One of the most ominous aspects of the Charter however, is this Hadith:

Moreover, if the links have been distant from each other and if obstacles, placed by those who are the lackeys of Zionism in the way of the fighters obstructed the continuation of the struggle, the Islamic Resistance Movement aspires to the realisation of Allah's promise, no matter how long that should take. The Prophet, Allah bless him and grant him salvation, has said:

"The Day of Judgement will not come about until Muslims fight the Jews (killing the Jews), when the Jew will hide behind stones and trees. The stones and trees will say O Muslims, O Abdulla, there is a Jew behind me, come and kill him. Only the Gharkad tree, would not do that because it is one of the trees of the Jews." (related by al-Bukhari and Muslim).

The implication is clear: Allah promised that the Jews will be murdered, and the Hamas "aspires to the realisation of Allah's promise, no matter how long that should take."

Dette er noe av det Hamas mener, fint å være enig med dette.

Nei jeg holder meg til Israel og så får dere holde dere til Hamas som vil drepe alle jødene i Israel.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Smorte24 skrev:
    Nei jeg holder meg til Israel og så får dere holde dere til Hamas som vil drepe alle jødene i Israel.
    For sikkert hundrede gang i denne tråden......solidaritet med palestinere betyr ikke støtte til Hamas. Akkurat som motstand mot Israels politikk ikke betyr at man er antisemitt. Den som ikke er med oss er mot oss? Det må være kjekt å leve i en så enkel verden som du gjør.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Smorte24 skrev:
    Og angående hvem som vil drepe hvem; jeg holder meg til hvem som FAKTISK dreper hvem, som også påpekt utallige ganger i denne tråden, og som du suverent velger å se bort fra. Nei la oss for all del ikke involvere fakta i denne diskusjonen, da blir den så vanskelig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Smorte24 skrev:
    Det finnes som sagt andre måter å dele inn de snille og de slemme på:

De Slemme som ønsker krig og konflikt:
    Likudkameratene
    Hamas
    Den kristenkonservative heiagjengen i vesten
    Den sittende regjeringen i Iran
    Taliban

De snille::
    De sekulære liberale kreftene i både Palestina og Israel
    Den uskyldige sivilbefolkningen på alle sider

men, se Smorte... jammen har du ikke havnet på den slemme siden. :eek:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Såså Gjestemedlem, nå må du ikke bli for vanskelig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    totte skrev:
    Smorte24 skrev:
    Smorte er som en Sareptas krukke. Det går aldri tomt. Kjør på.
    Krukken er nok utlånt av Pandora.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    Å jo Oddgeir det MÅ man !! Selvsagt er det betinget av at den "rette" siden utøver intoleransen!

Vi kan jo ikke gå helt av skaftet og la "feil"side få lov til å være intolerante!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    oddgeir skrev:
    Å jo Oddgeir det MÅ man !! Selvsagt er det betinget av at den "rette" siden utøver intoleransen!

Vi kan jo ikke gå helt av skaftet og la "feil"side få lov til å være intolerante!
    Det interessante er vel hva (eller hvem) man klassifiserer som intolerant. Det kan jo faktisk variere ganske så mye fra person til person, så uten slike tillegsopplysninger er det i beste fall en meningsløs floskel.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Smorte24 skrev:
    ........dette nektet de fordi det var egentlig ikke målet med denne aksjonen.

Det var for å få de naive i vesten til å ta deres parti.
    Og målet for aksjonen var hele tiden klar for Israels politiske ledere!

Likevel bidro den Israleske regjeringen til at aksjonen ble 100% vellykket !
    Det var vel ikke så smart? Var det vel?

Og de naive i vesten ( "nyttige idioter" som Lenin kalte slike ) slukte agnet!

Man kan egentlig bare bøye seg i støvet og gratulere folkene bak denne aksjonen med en godt planlagt og gjennomført aksjon! Jeg vil ikke på noen som helst måte si at jeg er enig med dem i tankene bak aksjonen, men godt håndverk er nå engang godt håndverk! Og håndverket her kan man gjerne gi honnør for, da denne aksjonen vil få en stor omtale i framtidge historiebøker. Kanskje også i militære lærebøker, desverre for Israel, for vi har knapt sett det realpolitiske resultatene ennå, men de kommer! Og da er det kun en stor taper, Israel ! Om dette vil vise seg å bli en spiker i kista til det eneste demokratet i regionen er det litt tidlig å si så mye om. Men hvis jeg var israeler ville jeg nok i dag ha vært en smule bekymret.......

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    oddgeir skrev:

Det interessante er vel hva (eller hvem) man klassifiserer som intolerant. Det kan jo faktisk variere ganske så mye fra person til person, så uten slike tillegsopplysninger er det i beste fall en meningsløs floskel.
    Sludder Deph !!

Saken er jo den at begge sider mener den andre siden er den intolerante. Og dette vil selvsagt variere fra person til person helt avhengig av hvilken side man identifiserer seg med.

For å omskrive litt:

"Truth is in the eye of the beholder!"

Men du bør også huske på at de fleste"floskler" er ganske så menigsløse! Da blir det også litt "smør på flesk" å si "menigsløs floskel"

Forøvrig ville du ved å bruke "de små grå", som Poirot ville sagt det, istedet for å la ryggmargsrefleksen din råde, den ryggmargsrefleksen som sier at alt jeg poster skal du være uenig i, sett at det var nettopp dette jeg fikk fram med å skrive på denne måten! At det "vil variere fra person til person helt avhengig av hvilken side man identifiserer seg med"

S

Smorte24

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Smorte24 skrev:
    Det finnes som sagt andre måter å dele inn de snille og de slemme på:

De Slemme som ønsker krig og konflikt:
    Likudkameratene
    Hamas
    Den kristenkonservative heiagjengen i vesten
    Den sittende regjeringen i Iran
    Taliban

De snille::
    De sekulære liberale kreftene i både Palestina og Israel
    Den uskyldige sivilbefolkningen på alle sider

men, se Smorte... jammen har du ikke havnet på den slemme siden. :eek:
    Ja du har vel rett, tror jeg er på den slemme siden.

Vet ikke hvordan jeg skal si dette uten å bli sett på som rasist osv, men jeg har liten krig her i gården på egenhånd, jeg prøver å drepe de brune hver gang jeg ser en, men de bare dukker opp igjen hele tiden, dreper man en så kommer det bare to nye.

Noen som har tips på hvordan jeg skal bli kvitt de brune sneglene som plager hagen min hele tiden?

Jeg gidder faktisk ikke å diskutere mere med noen som støtter Hamas og som har på programmet at de skal drepe alle jøder i midtøsten. De dreper også sine egne i Gaza men det er vel ikke så farlig, fordi de er de gode.

Er enig i Birdman som jeg leste i annen post for noen uker siden at det er enkelte her på forumet som er her kun for å kvarluere.

S

Smorte24

Gjest
    erato skrev:
    Smorte24 skrev:
    Og angående hvem som vil drepe hvem; jeg holder meg til hvem som FAKTISK dreper hvem, som også påpekt utallige ganger i denne tråden, og som du suverent velger å se bort fra. Nei la oss for all del ikke involvere fakta i denne diskusjonen, da blir den så vanskelig.
    Men herregud da, grunnen til at Hamas ikke dreper så mange jøder enda er at Israel ikke tillater det, det er derfor blokaden er der.

Det er jo nettopp det som er poenget, pga slike naive folk som deg så vil antagligvis Hamas få de våpene de trenger for å drepe isralitter.

Med dette så er det min siste post på en stund.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Smorte24 skrev:
    erato skrev:
    Smorte24 skrev:
    Men herregud da, grunnen til at Hamas ikke dreper så mange jøder enda er at Israel ikke tillater det, det er derfor blokaden er der.

Det er jo nettopp det som er poenget, pga slike naive folk som deg så vil antagligvis Hamas få de våpene de trenger for å drepe israliter.

Med dette så er det min siste post på en stund.
    Koriander dreper folk?

Men så er jeg vel en kvarluant.

F

fjellvåk

Gjest
    Sitat: "Israel mener undersøkelsene må være «ansvarlige og objektive», og vil derfor påta seg oppgaven selv."
    Ja ja...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Smorte24 skrev:
    Jeg gidder faktisk ikke å diskutere mere med noen som støtter Hamas og som har på programmet at de skal drepe alle jøder i midtøsten. De dreper også sine egne i Gaza men det er vel ikke så farlig, fordi de er de gode.
    Igjen, det er det da ingen som mener. Det Hamas-charteret du gjenga er like spinnvilt som følgende hellige skrift:

15 Da ropte israelittene til Herren, og Herren lot en redningsmann stå fram iblant dem og berge dem. Det var Ehud, Geras sønn, av Benjamins ætt; han var keivhendt. Israelittene sendte ham en gang med gaver til Eglon, kongen i Moab. 16 Ehud laget seg et tveegget sverd som var en alen langt, og spente det på seg under klærne, på høyre side. 17 Så førte han gavene fram for Moab-kongen Eglon, som var en meget tykk mann. 18 Da Ehud var ferdig med å levere gavene, lot han folkene som hadde båret dem, dra hjem. 19 Selv snudde han ved billedstøttene nær Gilgal, drog tilbake og sa: «Jeg har et hemmelig budskap til deg, konge.» «Hysj!» sa kongen, og så gikk de ut, alle som stod omkring ham.
    20 Da Ehud kom inn til kongen, satt han alene i sin svale takstue. Ehud sa til ham: «Jeg har et ord til deg fra Gud.» Da reiste kongen seg opp fra stolen. 21 I det samme rakte Ehud ut sin venstre arm, grep sverdet som han hadde på høyre side, og stakk det i livet på ham, 22 så håndtaket fulgte bladet inn. Og fettet lukket seg omkring bladet, for han trakk ikke sverdet ut av livet på ham; det stakk ut på baksiden. 23 Så gikk Ehud ut i forhallen, lukket døren til takstuen etter seg og låste den.
    24 Da han hadde gått, kom kongens tjenere, og da de fikk se at døren til takstuen var låst, tenkte de: «Han har vel et ærend i det svale kammerset.» 25 De ventet til de skammet seg over å vente lenger. Men da han ikke åpnet døren til takstuen, tok de nøkkelen og låste opp. Da fikk de se at deres herre lå død på gulvet.
    26 Mens tjenerne ventet, slapp Ehud unna. Han var allerede kommet forbi billedstøttene og nådde fram til Se’ira. 27 Da han kom til Efraim-fjellene, blåste han i hornet. Og israelittene fulgte ham ned fra fjellet; selv gikk han i spissen for dem. 28 «Skynd dere etter meg!» sa han til dem. «For Herren har gitt deres fiender, moabittene, i hendene på dere.» De drog ned etter ham, besatte vadestedene ved Jordan og stengte dem for moabittene. De lot ikke en eneste slippe over. 29 Den gang hogg de ned ti tusen moabitter, alle sammen kraftige og tapre menn; ikke én kom seg unna. 30 Den dagen ble Moab lagt under Israels herredømme, og så hadde landet fred i åtti år.
    Dommernes bok, tredje kapittel. Kan det være mulig å ha fredssamtaler med folk som mener dette er den gudegitte oppskriften på konfliktløsning? Noen ganger virker det som om partene i den konflikten faktisk fortjener hverandre.

V

vredensgnag

Gjest
    Marie Celeste

Smorte24 skrev:
    Jeg må vel nesten få kommentere dette.
    Det er vanskelig å ta dine bidrag som "diskusjon." Dine første måtte du senere ut og beklage ganske betydelige feil i. Det var (og er) meget tydelig at du har liten innsikt i problemstillingen, og at du bare lirer av deg fraser og påstander du har reflektert lite over.
    Du har kommet med ufine spark til andre deltagere, du har hitlet og rotet på verre vis i din argumentasjon -- og nå som du merker at du står på sviktende grunn velger du å løpe din vei, fremfor å virkelig prøve dine antagelser om hva som foregår i regionen.

P

Parelius

Gjest
    Men de har et rent hjerte og vil det beste. De trives i sitt indre eksil (eller «bunker», som andre uttrykker det).

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    0
    Abandon ship!

vredensgnag skrev:
    Israels ukloke aksjon i internasjonalt farvann har satt dem i en retrettstilling de nok skulle sluppet å være i nå. Og vi kan regne med at det foregår harde forhandlinger, der Israel må komme med betydelige innrømmelser for å slippe en uavhengig undersøkelseskommisjon omkring denne saken. Og det var vel ikke meningen?
    Dette er et klassisk eksempel på at det er dårlig politikk å la hardliners få ta beslutninger despotisk - jeg linket tidligere til skribenten som i Haaretz kom med noen vurderinger omkring hvordan denne beslutningen var tatt, og hvordan hardliners hadde omgått hele den etablerte beslutningsstrukturen Israel har på plass nettopp for å kunne prøve konsekvenser på forhånd. (Our Primitive Policy Making: http://www.haaretz.com/print-edition/opinion/our-primitive-policy-making-1.293672)
    Han viser til flere eksempler på tilsvarende mangel på vett i Israels beslutningskjeder, og dette er ikke en smågutt - han avslutter artikkelen med å skrive at dersom man ikke klarer å bryte dette mønsteret er "Israel's future at risk."

Det er mange avsporinger i tråden, men det alvorlige er fortsatt at et betydelig atomarsenal er i hendene på personer man ikke burde tiltro en potetskreller. Jeg hadde sympati med Israel for mange år siden, jeg har sympati med det palestinske folket i dag -- begge disse nasjonene har valgt seg ledere utfra den økende desperasjonen befolkningene føler, i forhold til en umulig situasjon. Mao har vi alle ingredienser som skal til for at dette kan bli langt verre enn noen kan forestille seg. Og det er godt gjort.
    Mange gode poenger fra din kant. Et par innsigelser;
    *Vil ikke bruk av atomvåpen i egen region være likestilt med selvmord for Israel (stråling, radioktivt nedfall etc,,)?
    *Uklok aksjon av Israel i intrn.farvann; er det ikke ikke uklokt å samle aktivister og motstandere av Israel på et fartøy, og med en udefinert last, for så å seile inn i områder rett utenfor den israelske grensen? For meg ser dette mer og mer ut som en PR-aksjon for å ydmyke Israel, like mye (eller kanskje mer enn) for å hjelpe nødtrengte palestinere. NRK's korrespondent i området sa at aksjonen var vellykket i den forstand at den omfattet personer fra mange nasjoner, slik at mange land ville bli forarget. Dette må jo ha vært kalkulert? Israel har jo dessuten også videresendt nødhjelpen, så vidt jeg vet...?

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    0
    "Abandon ship" ???
    Er headingen endret?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Abandon ship!

Godalive skrev:
    For meg ser dette mer og mer ut som en PR-aksjon for å ydmyke Israel, like mye (eller kanskje mer enn) for å hjelpe nødtrengte palestinere.
    Selvsagt. Dette var jo det eneste de ønsket å oppnå. "Nødhjelpen" de hadde med var for smuler å regen i forhold til kapasiteten i båtene og sett i forhold til det som legalt kommer inn via Israel.

Dette var en meget vellykker PR aksjon!

Det mest forbausende med det hele er at Israel gikk inn i dette med "åpne øyne". Vel de som ledet det kan ikke ha forstått så mye, men i allefall sett i forhold til tidligere meget vellykket taktisk og strategisk planlegging fra Israels side virker det som om de er i ferd med å "miste grepet"! Denne aksjonen fra IDF sin side er vel en av de største brølerne de har gjort.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.917
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Abandon ship!

Spiralis skrev:
    Det mest forbausende med det hele er at Israel gikk inn i dette med "åpne øyne". Vel de som ledet det kan ikke ha forstått så mye, men i allefall sett i forhold til tidligere meget vellykket taktisk og strategisk planlegging fra Israels side virker det som om de er i ferd med å "miste grepet"! Denne aksjonen fra IDF sin side er vel en av de største brølerne de har gjort.
    Det er slikt som skjer når en føler seg allmektig og herrefolkfølelsen har gått en til hodet.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Abandon ship!

Spiralis skrev:
    Dette var en meget vellykker PR aksjon!

PR-aksjon, jo, forsåvidt, men det var jo israelerne som folk som sto og står for PR-aksjonen: Først med angrepet, prylingen og stjelingen og senere med å uten selvkritikk forsvare det, hylle soldatene, foreslå å gi dem tapperhetsmedaljer og så bortetter. Aktivistene bak hjelpesendingen gjorde ikke stort annet enn å være agn. Jeg er helt enig med Spiralis i at dette var godt håndtverk, og det gjør godt å se mennesker som evner å la fienden trekke seg selv ned i dritten i sedet for å gjennomføre puslete symbolmarkeringer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn