- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.881
Og nå truer Iran med sende soldater for å bryte blokkaden?
Ja, da blir det nok fred.
Ja, da blir det nok fred.
|
Håper jeg aldri kommer dit at jeg ser på selvmordsaksjoner som godt håndtverk.totte skrev:PR-aksjon, jo, forsåvidt, men det var jo israelerne som folk som sto og står for PR-aksjonen: Først med angrepet, prylingen og stjelingen og senere med å uten selvkritikk forsvare det, hylle soldatene, foreslå å gi dem tapperhetsmedaljer og så bortetter. Aktivistene bak hjelpesendingen gjorde ikke stort annet enn å være agn. Jeg er helt enig med Spiralis i at dette var godt håndtverk, og det gjør godt å se mennesker som evner å la fienden trekke seg selv ned i dritten i sedet for å gjennomføre puslete symbolmarkeringer.Spiralis skrev:Dette var en meget vellykker PR aksjon!
Det mest forbausende med det hele er at Israel gikk inn i dette med "åpne øyne". Vel de som ledet det kan ikke ha forstått så mye, men i allefall sett i forhold til tidligere meget vellykket taktisk og strategisk planlegging fra Israels side virker det som om de er i ferd med å "miste grepet"! Denne aksjonen fra IDF sin side er vel en av de største brølerne de har gjort.
Du forutsetter jo her at Gaza og kysten utenfor er israelsk territorium. Det er det jo ikke. Israel har ingen lovlig myndighet der, ikke mer enn russerne har lov til å stoppe fartøyer som ankommer havnen i Bergen for å kontrollere lasten på skip. Hvis skipet skulle til Israel var jo saken en annen.Godalive skrev:*Uklok aksjon av Israel i intrn.farvann; er det ikke ikke uklokt å samle aktivister og motstandere av Israel på et fartøy, og med en udefinert last, for så å seile inn i områder rett utenfor den israelske grensen?
Skipene blir jo sendt for å bryte den ulovlige blokaden av Gaza. Det er jo mye som tyder på at det kan bli utfallet, og i så fall er det en svært vellykket aksjon. Den er jo også vellykket i den forstand at man setter fokus på den ulovlige blokaden på en måte som er tydelig for hele verden. At IDF mister hodet og skyter og dreper sivile fra andre land i internasjonalt farvann med påfølgende fordømmelse er jo noe de utelukkende må ta på seg skylden for selv. "Se hva sivilistene fikk oss stakkars elitesoldater til å gjøre" holder ikke helt som forklaring på drapene.For meg ser dette mer og mer ut som en PR-aksjon for å ydmyke Israel, like mye (eller kanskje mer enn) for å hjelpe nødtrengte palestinere. NRK's korrespondent i området sa at aksjonen var vellykket i den forstand at den omfattet personer fra mange nasjoner, slik at mange land ville bli forarget. Dette må jo ha vært kalkulert? Israel har jo dessuten også videresendt nødhjelpen, så vidt jeg vet...?
Kan du prøve å trekke opp de litt store linjene for meg slik du mener det har foregått? Litt årstall og områder ?vredensgnag skrev:Det kan være nyttig om du orienterer deg litt når det gjelder hva du kan forvente i området. Palestinerne er i flyktningeleirer og avstengte områder. Det kan godt være du har fått det for deg at "en araber er en araber, og de får se å lage plass til palestinerne." Men slik er det ikke - dette er samfunn med klart definerte rettigheter til ulike slektslinjer skapt gjennom stammer, og disses rettigheter er knyttet til landet de besitter. Det landet ble palestinerne fratatt.
Var ikke mangelfull opplæring og informasjon om farene ved grepene som ble brukt konklusjonen på den hendelsen? Dette "noe" var vel at arrestanten var ufattelig sterk og motsatte seg voldsomt at politiet ville fjerne ham fra sosialkontoret da de ikke klarte å roe ham ned. Plutselig ble situasjonen lang mer krevende og skremmende enn den man er opplært til å håndtere. Joda, situasjonene er absolutt sammenlignbare.vredensgnag skrev:Når en norsk politimann holder kvelegrep på en arrestant til denne dør, så er dette ytterst uheldig. Da må man spørre seg selv en del ting:
1. Var det alternativ til dette dødelige grepet?
2. Burde arresterende myndighets representanter skjønt at grepet ble holdt uforsvarlig lenge?
3. Hva provoserte politimannen til å gå så ekstremt frem?
Etterhvert får man et bilde av denne situasjonen, og ser at politimannen reagerte uklokt, etter å ha blitt provosert av "noe" ved arrestanten. I ettertid trår statsadvokat, politimyndighet og justisdepartement til for å glatte over det inntrufne, til tross for at det er en fryktelig skandale.
Vilket forteller hva innbyggere på Gaza ønsker.Gjest skrev:?
Hamas ble lovlig valgt.
Jeg lurer litt på hva det var Hamas lovet palestinerne siden de vant valget. Har de i så fall fått det de er blitt lovet?Rune S skrev:Vilket forteller hva innbyggere på Gaza ønsker.Gjest skrev:?
Hamas ble lovlig valgt.
Ønsket på valgtidspunktet.Rune S skrev:Vilket forteller hva innbyggere på Gaza ønsker.Gjest skrev:?
Hamas ble lovlig valgt.
Regner med Osama-san følger med,og vi ønsker han herved hjertelig velkommen til Norge.Dette er stedet.Ifølge mennesker her så kan man opprette palestinske stater her fordi det bor palestina-arabere i enkelte områder.I andre deler i Bergen og Oslo der vi har mange muslimer= små koselige muslimske stater.Her kommer du ikke til å møte motstand farr,velkommen!! Ta med dere de dårligste våpnene dere har,for det første har vi ikke forsvar i dette landet og de få vi har er mer avansert utstyr enn deres,så vi kommer ikke til å bruke våre våpen mot dere siden det ville vert urettferdig og helt ute av proporsjoner. Velkommen!!Asbjørn skrev:Nei. Ikke engang G W Bush ville vært så toskete at han hadde godkjent en slik valgordning i Afghanistan. Bin Laden måtte gjerne stilt opp, og vi hadde vaporisert ham. Med rette. Men det går ikke an å sette opp et valg med ett sett spilleregler, avholde valget, og så gå bananas fordi feil parti vant. Det var hva man gjorde i Gaza - avholdt valg, men under forutsetning av at riktig side vinner. I motsatt fall: total militær blokade for å straffe folket som har stemt feil.Smorte24 skrev:Det du mener er jo at Osama Bin Laden kunne vært med i valget i Afghanistan og hadde han vunnet så måtte vi godkjenne dette.
Flott du trekker frem skriftsteder.Dette leser de opp for IDF hver gang de skal ut i kamp! IDFs charter,om Eglon i Moab......Asbjørn skrev:Igjen, det er det da ingen som mener. Det Hamas-charteret du gjenga er like spinnvilt som følgende hellige skrift:Smorte24 skrev:Jeg gidder faktisk ikke å diskutere mere med noen som støtter Hamas og som har på programmet at de skal drepe alle jøder i midtøsten. De dreper også sine egne i Gaza men det er vel ikke så farlig, fordi de er de gode.
Dommernes bok, tredje kapittel. Kan det være mulig å ha fredssamtaler med folk som mener dette er den gudegitte oppskriften på konfliktløsning? Noen ganger virker det som om partene i den konflikten faktisk fortjener hverandre.15 Da ropte israelittene til Herren, og Herren lot en redningsmann stå fram iblant dem og berge dem. Det var Ehud, Geras sønn, av Benjamins ætt; han var keivhendt. Israelittene sendte ham en gang med gaver til Eglon, kongen i Moab. 16 Ehud laget seg et tveegget sverd som var en alen langt, og spente det på seg under klærne, på høyre side. 17 Så førte han gavene fram for Moab-kongen Eglon, som var en meget tykk mann. 18 Da Ehud var ferdig med å levere gavene, lot han folkene som hadde båret dem, dra hjem. 19 Selv snudde han ved billedstøttene nær Gilgal, drog tilbake og sa: «Jeg har et hemmelig budskap til deg, konge.» «Hysj!» sa kongen, og så gikk de ut, alle som stod omkring ham.
20 Da Ehud kom inn til kongen, satt han alene i sin svale takstue. Ehud sa til ham: «Jeg har et ord til deg fra Gud.» Da reiste kongen seg opp fra stolen. 21 I det samme rakte Ehud ut sin venstre arm, grep sverdet som han hadde på høyre side, og stakk det i livet på ham, 22 så håndtaket fulgte bladet inn. Og fettet lukket seg omkring bladet, for han trakk ikke sverdet ut av livet på ham; det stakk ut på baksiden. 23 Så gikk Ehud ut i forhallen, lukket døren til takstuen etter seg og låste den.
24 Da han hadde gått, kom kongens tjenere, og da de fikk se at døren til takstuen var låst, tenkte de: «Han har vel et ærend i det svale kammerset.» 25 De ventet til de skammet seg over å vente lenger. Men da han ikke åpnet døren til takstuen, tok de nøkkelen og låste opp. Da fikk de se at deres herre lå død på gulvet.
26 Mens tjenerne ventet, slapp Ehud unna. Han var allerede kommet forbi billedstøttene og nådde fram til Seira. 27 Da han kom til Efraim-fjellene, blåste han i hornet. Og israelittene fulgte ham ned fra fjellet; selv gikk han i spissen for dem. 28 «Skynd dere etter meg!» sa han til dem. «For Herren har gitt deres fiender, moabittene, i hendene på dere.» De drog ned etter ham, besatte vadestedene ved Jordan og stengte dem for moabittene. De lot ikke en eneste slippe over. 29 Den gang hogg de ned ti tusen moabitter, alle sammen kraftige og tapre menn; ikke én kom seg unna. 30 Den dagen ble Moab lagt under Israels herredømme, og så hadde landet fred i åtti år.
Den var god :-*lars_erik skrev:Rune S og smorthe24, nå er det møte i terrororganisasjonen Jehovas Vitner. Løp og hør! :-*
Ja, enkelte av dem har stor respekt for menneskeliv!vredensgnag skrev:@Kasol - den videoen ble nevnt tidligere i tråden.
Den er laget av en av redaktørene for Jerusalem Post. Hun har tidligere vært rådgiver for Netanyahu - i utenriksspørsmål, må vite.
Stakkars israelere.
Du synker ned i stadig farligere tankebaner. Argumentet er det samme som å vise til at den sittende høyreekstreme religiøse regjeringen i Israel er valgt av israelske sivile, og at de derfor er legitime mål for terror, drap og ydmykelser fordi regjeringen deres oppfører seg barbarisk.Rune S skrev:Vilket forteller hva innbyggere på Gaza ønsker.Gjest skrev:?
Hamas ble lovlig valgt.
Du viser en skremmende virkelighetsforståelse.Jeg håper igrunnen du får oppleve på kroppen hva det vil si å leve i frykt for terror,for den delen makter du tydeligvis ikke å sette deg inni.Gjestemedlem skrev:Du synker ned i stadig farligere tankebaner. Argumentet er det samme som å vise til at den sittende høyreekstreme religiøse regjeringen i Israel er valgt av israelske sivile, og at de derfor er legitime mål for terror, drap og ydmykelser fordi regjeringen deres oppfører seg barbarisk.Rune S skrev:Vilket forteller hva innbyggere på Gaza ønsker.Gjest skrev:?
Hamas ble lovlig valgt.
Du viser en skremmende forakt for generelt menneskeverd.
Så du spørsmålet mitt en side tilbake ? Hadde vert fint om du kunne svare litt på det.vredensgnag skrev:@Kasol - den videoen ble nevnt tidligere i tråden.
Den er laget av en av redaktørene for Jerusalem Post. Hun har tidligere vært rådgiver for Netanyahu - i utenriksspørsmål, må vite.
Stakkars israelere. Godt at det kommer ut, så får man se hvor hakke gærne disse hardlinerne er.
I det Ottomanske imperiet brukte man måleenheten dunam for land.Rune S skrev:Så du spørsmålet mitt en side tilbake ? Hadde vert fint om du kunne svare litt på det.vredensgnag skrev:@Kasol - den videoen ble nevnt tidligere i tråden.
Stakkars israelere. Godt at det kommer ut, så får man se hvor hakke gærne disse hardlinerne er.
Altså vilket land det er palestinere er blitt fratatt ? Litt historikk og områder?
Mvh
Rune
Hensikten var å la islamistene ombord fremstå som ubevæpnede, hvilket de altså ikke var. Eller kanskje de mente at kniven ikke var relevant for saken.Gjest skrev:Ble kniven manipulert ut eller inn? Hvem gjorde dette? Hva var hensikten?
Hvis du leser hva jeg skriver, vil du se at jeg antyder at en medarbeider hos Reuters har vært litt kreativ. Bildene som Reuters publiserte viser det. Hvorfor de eventuelt skulle ha gjort det vet jeg ikke, jeg kan bare gjette.vredensgnag skrev:Sorry, Oddgeir. Den kjøper jeg ikke.
Jeg forutsetter ingenting. Et hvert sted i Gaza er nær den israelske grensen. Antar at russerne hadde reagert dersom 4 fartøyer med aktivister fra Ukraina m.fl. satte kursen mot Kirkenes for å bistå fattige russere i Finnmark...Gjestemedlem skrev:Du forutsetter jo her at Gaza og kysten utenfor er israelsk territorium. Det er det jo ikke. Israel har ingen lovlig myndighet der, ikke mer enn russerne har lov til å stoppe fartøyer som ankommer havnen i Bergen for å kontrollere lasten på skip. Hvis skipet skulle til Israel var jo saken en annen.Godalive skrev:*Uklok aksjon av Israel i intrn.farvann; er det ikke ikke uklokt å samle aktivister og motstandere av Israel på et fartøy, og med en udefinert last, for så å seile inn i områder rett utenfor den israelske grensen?
Gjestemedlem skrev:Skipene blir jo sendt for å bryte den ulovlige blokaden av Gaza. Det er jo mye som tyder på at det kan bli utfallet, og i så fall er det en svært vellykket aksjon. Den er jo også vellykket i den forstand at man setter fokus på den ulovlige blokaden på en måte som er tydelig for hele verden. At IDF mister hodet og skyter og dreper sivile fra andre land i internasjonalt farvann med påfølgende fordømmelse er jo noe de utelukkende må ta på seg skylden for selv. "Se hva sivilistene fikk oss stakkars elitesoldater til å gjøre" holder ikke helt som forklaring på drapene..Godalive skrev:For meg ser dette mer og mer ut som en PR-aksjon for å ydmyke Israel, like mye (eller kanskje mer enn) for å hjelpe nødtrengte palestinere. NRK's korrespondent i området sa at aksjonen var vellykket i den forstand at den omfattet personer fra mange nasjoner, slik at mange land ville bli forarget. Dette må jo ha vært kalkulert? Israel har jo dessuten også videresendt nødhjelpen, så vidt jeg vet...?
Hysterisk morsom video! Helt på sin plass!!kasol skrev:http://www.dagbladet.no/2010/06/07/nyheter/israel/utenriks/12031102/
Den israelske regjeringen beklager nå at en video som parodierer aktivistene om bord «Mavi Marmara» i helgen ble distribuert til utenlandske journalister.
I videoen opptrer israelere utkledd som arabere og aktivister til melodien av «We Are the World» fra 1985, mens de synger en egendiktet versjon med teksten:
«We con the world, we con the people. We'll make them believe the IDF (Israel Defence Force) is the Jack The Ripper». (Vi lurer verden, vi lurer folket. Vi får dem til å tro at IDF er som Jack The Ripper)
[/quote]vredensgnag skrev:I det Ottomanske imperiet brukte man måleenheten dunam for land.Rune S skrev:Så du spørsmålet mitt en side tilbake ? Hadde vert fint om du kunne svare litt på det.vredensgnag skrev:@Kasol - den videoen ble nevnt tidligere i tråden.
Altså vilket land det er palestinere er blitt fratatt ? Litt historikk og områder?
Mvh
Rune
Før Israel ble dannet, var landfordelingen i 1945 i det som britene kalte Mandate Palestine slik:
12.8 million was owned by Arabs, 1.5 million by Jews, 1.5 million was public land and 10.6 millions constituted the desertic Beersheba district (Negev)
Land som egnet seg for jordbruk var fordelt slik:
In terms of arable land, 7.8 million was owned by Arabs, 1.2 million by Jews and 0.2 million was public land.
Etter at palestinerne ble kastet ut i 1948 ble landfordelingen slik:
Israel was now in control of some 20.5 million dunams (approx. 20 500 km²) or 78% of lands in what had been Mandate Palestine.
Les på, Rune S.
http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_land_and_property_laws
Merk deg spesielt hva som står et stykke ned, om at 70% av Israels territorium har to eiere.
Du gadd tydeligvis ikke engang kikke på artikkelens referanser, men det hadde vært artig om du gikk tilbake og deretter ga oss en liste over hvilke av dem som står mindre til troende enn de du støtter deg på.Rune S skrev:Har lest litt,og man trenger ikke lese mange linjene før man ser tegninga.Ikke nøytral info er ganske så lett å avsløre pga overdrivelser og betegnelser.
Det er uansett komplisert å finne nøytral info om hvordan bosetningen var i mandatområdet Palestina.Jeg får studere litt mer ved en passende anledning.