ErosLoveking
Æresmedlem
Men ikke småtterier for enkeltindividet som opplever det her, det være seg nordmann eller andre, fastboende som "ferierende" .At nordmenn får ødelagt ferien sin på en lite kul måte, blir småtterier i denne sammenhengen.
Men ikke småtterier for enkeltindividet som opplever det her, det være seg nordmann eller andre, fastboende som "ferierende" .At nordmenn får ødelagt ferien sin på en lite kul måte, blir småtterier i denne sammenhengen.
Så vis det i tekstene dine! Eller er du realist?Snakk for deg selv. For egen del avsluttet jeg mine universitetsstudier i 1985, og har vært i fast arbeid siden 1986.
Ja, og jeg utnyttet det rommet til å komme med et synspunkt. Det virket!"verdensvant" var vel ment "litt" ironisk, ser at poenget mitt kunne bli litt tvedydig på slutten der.
Hørte du det andre han sa, -eller lukket du øra?
Det hadde blitt mere vei i vellinga om bare Bush fikk bestemme alt, ikke sant? Enda bedre, fjern senatet og andre uromomenter, og la Bush eneveldig styre hele verden så slipper vi slike diplomatiske jålerier og får en mann som ikke er redd for litt skitt på fingra?Jeg har ellers liten respekt for Annan. Jeg synes han er svak, og hans opptreden i forkant av folkemordet i Rwanda var naturligvis skandaløs. Uforståelig at han kunne velges til generalsekretær med et slikt rulleblad. Hans troverdighet ble selvsagt ytterligere svekket da han lot sønnen kjøre det korrupte "olje-for mat" programmet i Saddams Irak. Men, FN er jo en svak organisasjon hvor alskens diktatorer i smårepublikker har alt for mye de skulle ha sagt.
Naturligvis ikke. Det er sjelden noen god ide å la én mann bestemme alt. Det har vært prøvd mange steder (bl.a. Kina, Sovjet, Tyskland, Cuba osv) med elendig resultat. Merkelig nok synes spesielt politikere på venstresiden å ha en viss forkjærlighet for den type styresett (kfr. Mao og Castro).Det hadde blitt mere vei i vellinga om bare Bush fikk bestemme alt, ikke sant? Enda bedre, fjern senatet og andre uromomenter, og la Bush eneveldig styre hele verden så slipper vi slike diplomatiske jålerier og får en mann som ikke er redd for litt skitt på fingra?
-k
Så du ser poenget i å ha en gruppe av ledere med forskjellige interesser, selv om dette går ut over handlekraften?Naturligvis ikke. Det er sjelden noen god ide å la én mann bestemme alt. Det har vært prøvd mange steder (bl.a. Kina, Sovjet, Tyskland, Cuba osv) med elendig resultat. Merkelig nok synes spesielt politikere på venstresiden å ha en viss forkjærlighet for den type styresett (kfr. Mao og Castro).
Tanken bak FN er fornuftig. Imidlertid slår det meg som selvmotsigende at helt udemokratiske stater (diktaturer) som f.eks. Kina, Syria, Sudan, Vietnam, Cuba, Libya og mange andre har stor makt i FN-systemet. Disse statene styres av korrupte bandittregimer som først og fremst er opptatt av å berike seg på sin egen befolknings bekostning (kleptokratier). Slike stater burde ekskluderes. Mest komisk var det for noen få år siden da Libya satt med formannskapet i FNs menneskerettighetsorgan. Kun stater med demokratisk styresett og ivaretatte menneskerettigheter burde kunne være med i det gode selskap i FN. Resolusjoner vedtatt av banditter har ingen verdi. FN burde være et forbund av demokratiske stater.Så du ser poenget i å ha en gruppe av ledere med forskjellige interesser, selv om dette går ut over handlekraften?
Gitt at verden er forskjllig, USA og Norge har store forskjeller på tross av all våre likheter, synes du grunnideen med FN er fornuftig?
-k
Jeg tror det har stor verdi at f.eks Kina er medlem.Tanken bak FN er fornuftig. Imidlertid slår det meg som selvmotsigende at helt udemokratiske stater (diktaturer) som f.eks. Kina, Syria, Sudan, Vietnam, Cuba, Libya og mange andre har stor makt i FN-systemet. Disse statene styres av korrupte bandittregimer som først og fremst er opptatt av å berike seg på sin egen befolknings bekostning (kleptokratier). Slike stater burde ekskluderes. Mest komisk var det for noen få år siden da Libya satt med formannskapet i FNs menneskerettighetsorgan. Kun stater med demokratisk styresett og ivaretatte menneskerettigheter burde kunne være med i det gode selskap i FN. Resolusjoner vedtatt av banditter har ingen verdi. FN burde være et forbund av demokratiske stater.
Feil på feil her. Massakren ble utført av de såkalte Falangistene (en kristen gruppe) i Libanon mot palestinere i de nevnte flyktningeleirene. Dette var et mafiaoppgjør mellom PLO-mafiaen og Falangistmafiaen som på den tiden hadde delt Beirut mellom seg. Hizbollah består ikke av "palestinere", og kom frem i lyset i forbindelse med Israels invasjon i Libanon i 1982. Terroristbevegelsen Hizbollah består av shia-muslimer og holder til i Sør-Libanon hvor Libanons hær ikke tør gripe inn. Israels hær (IDF) må derfor gjøre den jobben Libanons lovlige hær skulle gjort, nemlig å eliminere Hizbollah.Hizbollah ble startet som reaksjon på israels massakre i Sabra/Chatilla i 1982.
Hizbollah ble startet som reaksjon på israels massakre i Sabra/Chatilla i 1982.
FN gjennomsyret av muslimer?
Og hvilken side var Pinochet, Marcos, Papa Doc på? Merkelig hvor fort høyresiden glemmer.Merkelig nok synes spesielt politikere på venstresiden å ha en viss forkjærlighet for den type styresett (kfr. Mao og Castro).
De nevnte diktatorer har da aldri blitt heroisert og forgudet som Mao og Castro.Og hvilken side var Pinochet, Marcos, Papa Doc på? Merkelig hvor fort høyresiden glemmer.
De har ikke blitt kritisert, men finansielt støttet. Mao og Castro fikk folket med seg, mens de andre fikk bankene og næringslivet med seg.De nevnte diktatorer har da aldri blitt heroisert og forgudet som Mao og Castro.
Ja, med mer enn 1500 raketter skutt mot sivile mål i Israel er det jo rett og rimelig at Hizbollah blir helter blant voldselskende muslimer. Islam er den mest voldelige av de store religionene. Mohammed Atta ble vist også helt i visse kretser etter 9/11. Dette viser hvor "far out" de folka i virkeligheten er.Mens dette er den uønskede effekten av Israels offensiv:
http://www.dagsavisen.no/utenriks/article2202626.ece
Honkey
De har ikke blitt kritisert, men finansielt støttet. Mao og Castro fikk folket med seg, mens de andre fikk bankene og næringslivet med seg.
Du har nok rett i det, ja."De folka" er alle muslimer det da...
Tror ikke det er så interessant å diskutere med deg, BB. Du framstår som den komplette fanatiker, antakelig med en personlighetsforstyrrelse.
At de ikke har skjønn i midtøsten og synes diktatorer og terrorister er kule og noe å se opp til sier vel litt om hvorfor Israel går frem som de gjør.Mens dette er den uønskede effekten av Israels offensiv:
http://www.dagsavisen.no/utenriks/article2202626.ece
Honkey
Du kan da ikke seriøst mene at du tar noe Kjell magne Bondevik sier seriøst? En ekkel liten bibelselger vi kunne vært foruten.En av Norges mest erfarne (ex) politikere har dette synet:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1394601.ece
Honkey
Får jeg anbefale at du leser 'Shake hands with the Devil' av Romèo Dallaire.Jeg har ellers liten respekt for Annan. Jeg synes han er svak, og hans opptreden i forkant av folkemordet i Rwanda var naturligvis skandaløs.
Nåja, Annan har selv i ettertid beklaget sin manglende inngripen. Han var på den tiden sjef for de fredsbevarende styrkene i regionen.Får jeg anbefale at du leser 'Shake hands with the Devil' av Romèo Dallaire.
Det var knapt hos Annan det stoppet. Skal du rette pekefingeren mot noen, får du heller se i retning av Frankrike, Belgia, USA, og Europa. FN feilet i Rwanda på grunn av medlemsstatenes passivitet. (Det samme skjer forresten i Darfur i dette øyeblikk).
Det er forsåvidt korrekt. -valg uten reelle alternativer er ikke valg. 100% oppslutning er heller ikke sannsynlig.Mao og Castro har nok aldri hatt folket med seg. Valg hvor 99.7 % stemmer "JA" har liten troverdighet.
Hva med muslimenene i Bosnia i Hercegovina? -er de inkluder i "de folka"?Mao og Castro har nok aldri hatt folket med seg. Valg hvor 99.7 % stemmer "JA" har liten troverdighet.
Hvordan ville du gått fram?Israel bygger opp sine fiender med å gå fram som de gjør...