- Israel planlegger atomangrep mot Iran

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Her glir vi sakte og sikkert inn i ragnarokk mens alle de blinde sier;  tull og tøys!

Ja, ja...vi får holde oss fast.

http://www.nesteklikk.no/20070107/123565.html

Til Dere blinde: ALT som er i ferd med å skje finnes på nett. Det er bare å lete. Start med Bush's senior sin kunngjøring av "The new world order" fra 11. september 1991 og let videre med et åpent sinn...

Lykke til.

K.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Kanskje en bør si opp jobben, handle for 50.000 på polet og sette seg til foran anlegget.
Hm ?

G

Gjestemedlem

Gjest
Burde jo ikke komme som noen overaskelse at Israel lager planer for forskjellige militære senarioer. USA har sikkert en plan for hvordan de skal invadere Norge også om det skull ebehøves, men det vil jo ikke si at de kommer til å gjøre det da.

Israels militære på lik linje med andre militære må jo ha planer klare for mange situasjoner slik at de kan slå til raskt og effektivt hvis det blir nødvendig.

At Irans våpenprogram ses på av Israel som en trussel er jo ingen bombe heller. Det ville være mye mer forunderlig hvis de ikke hadde planlagt mottiltak mot Iransk aggressjon.

Ikke noe å miste nattesøvnen av dette.

Men ta nå turen innom Polet likevel Boffen. Litt lager er jo ikke dumt å ha i noen tilfelle. Det kan jo begynne å snø eller noe annet grusomt.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
La oss håpe israelerne gjør jobben raskt og effektivt, slik de har for vane. Et slikt angrep har min helhjertete støtte.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.784
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er ille nok at terrorister har atomvåpen om de ikke skal bli angrepet av andre terrorister med atomvåpen....

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Å ta det med humor og eller avdramatisere det hele er en grei reaksjonsmåte for oss som er så langt unna, men å forsvare et atomangrep er avskyelig, forkastelig og inhumant.

K.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.090
Torget vurderinger
0
Hadde jeg vært USA eller Israel tror jeg at jeg bare ville ha "mistet" en atombombe eller to på disse anleggene sånn i all stillhet (stelth). Etterpå ville jeg ha sagt at det var en tragisk ulykke" men slik går det når amatører leker med atomer " ! De eneste som ville vært i stand til å avsløre bløffen ville vel være Russland. Jeg tror ikke de ville sladre. Putin frykter nok at Tsjetsjenere skal få "låne" en bombe hos Iran.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Er vel ikke annet å vente når Irans statsminister har truet Israel med full utslettelse flere ganger.
Får bare håpe at Israel besinner seg.
Trur det kan bli katastrofalt for verden hvis Israel skulle finne på å bombe atomanleggene.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.090
Torget vurderinger
0
Trur det kan bli katastrofalt for verden hvis Israel skulle finne på å bombe atomanleggene.
På den annen side kan det også bli katastrofalt for verden om disse anleggene IKKE bombes ! :-/

G

Gjestemedlem

Gjest
Den beste løsningen er nok at Iran får utvikle og drive et sivilt atomkraftprogrom, men under oppsyn av internasjonale myndigheter.

Men dette kan vel forpurre USAs planer om å invadere Iran for å fremtvinge et regimeskifte der. Når alt går til helvete i Irak trenger de jo snart en ny krig av betydning, og Nord Korea er for farlig å leke med.

Og Iran har jo olje de også så de er et godt alternativ til Irak.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
La oss håpe israelerne gjør jobben raskt og effektivt, slik de har for vane.  Et slikt angrep har min helhjertete støtte.
Har du hørt om han som ropte "ulv, ulv!"

Zzzzzzzzzzzzzzzzz

O

omholt

Gjest
Har du hørt om han som ropte "ulv, ulv!"

Zzzzzzzzzzzzzzzzz
Har du hørt om Chamberlaine som ropte fred, fred i det han viftet med "fredskontrakten" som var inngått med Tyskland.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Svaret var til BB og ikke til Kabeldrageren som startet tråden. BB er jo ute og løser verdensproblemer med pistol som vanlig. Hvem reagerer på det?

O

om.s

Gjest
På den annen side kan det også bli katastrofalt for verden om disse anleggene IKKE bombes !    :-/
Kan det egentlig bli så mye verre enn det er?? bomb skiten! :mad: ......

mvh

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Jeg er for håndholdte atomvåpen til både ola nordmann og achmed iraner.Vi er da vel alle siviliserte nok til å bruke de med fornuft.......

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg er for håndholdte atomvåpen til både ola nordmann og achmed iraner.Vi er da vel alle siviliserte nok til å bruke de med fornuft.......
Muligheten er ikke så fjern som man skulle tro. F.eks. Special Atomic Demolition Munition (SADM) var designet til at en mann kunne hoppe ut i fallskjerm med den og plassere den på en luddig plass og løpe som faen.

H-912 transport container for Mk-54 SADM:

Og taktisk bruk av atomvåpen er en levende doktrine i den amerikanske forsvaret.

K

knutinh

Gjest
Et fullskala atomangrep er en ting.

Et begrenset atomangrep på atom-anlegg langt under jorda er en annen ting.

Et konvensjonelt angrep på atomanlegg er en tredje ting.

Jeg forstår godt at Israel krever å få forsvare seg, og gitt Ahmejadines uttalelser så er han ikke mannen jeg vil ha nært grensen min, utstyrt med atomvåpen.

Jeg mener at amerikanerne har forsket på konvensjonelle våpen som kan slå ut produksjonsanlegg dypt under jorda? Det ville sannsynligvis ha vært det beste.

Opinionen reagerer helt forskjellig på bruk av konvensjonelle våpen og atomvåpen, selv om den reelle effekten i form av tap av menneskeliv etc skulle være den samme.

Spørsmålet er bare :
1) Hvor langt er Iran kommet, og når er det for seint å stoppe dem
2) Hvor vanskelig blir det å leve med Iran som atommakt
3) Hvem skal ta "støyten", Israel eller Usa?
4) Hvilke signaler gir vesten hvis Iran og Nord-Korea får seile opp som stor-makter på å trosse verdens-samfunnet, mens "moderate" diktaturer taper på p være moderat?

Det er helt klart dobbeltmoralsk av de eksisterende atommaktene å nekte andre stater samme trygghet. Samtidig er dobbeltmoral noe man kanskje må leve med når spørsmålet er såpass viktig.

-k

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Svaret var til BB og ikke til Kabeldrageren som startet tråden. BB er jo ute og løser verdensproblemer med pistol som vanlig. Hvem reagerer på det?
Gode, gamle Karl?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja, det høres selvsagt ille ut at noen vurderer å bruke atomvåpen, men jeg vil anta at eneste grunnen til å ville bruke noe slikt i dag er om ingenting annet vil fungere for å nå målet med å ødelegge reaktorer langt under bakken.
Når man åpent går ut og sier at man ønsker å fjerne andre land fra kartet bør man ikke bli så overrasket om man får litt motbør. Kan ikke med min beste vilje skjønne de som mener at det ikke er verre at stater som Iran får atomvåpen når andre land har det.
Selvsagt er det verre når galne folk som han i Iran, Saddam osv. sitter på slikt, de får en ufattelig makt til å presse andre langt for å få gjennom sin syke vilje. For ikke å snakke om at de kan komme til å bruke de på verste måte, ikke i forsvar men i angrep med det mål å drepe flest mulig.
Tror alle i dag er glad for at Israel bombet reaktoren i Irak på begynnelsen av 80-tallet, selv om de selvsagt fikk kritikk for det. Av og til må man bare være føre var, det er ikke alltid det fungerer å være etter snar…

K

knutinh

Gjest
...når galne folk som han i Iran, Saddam osv. sitter på slikt, de får en ufattelig makt til å presse andre langt for å få gjennom sin syke vilje. For ikke å snakke om at de kan komme til å bruke de på verste måte, ikke i forsvar men i angrep med det mål å drepe flest mulig.
Jeg har ingen illusjoner om at ikke alle land som har atomvåpen bruker dette til å presse igjennom sin vilje uansett hvor urettferdig eller farlig den er. Når jeg skiller Iran ut så er dette pga:

1) "Oss og dem". Sjansen for at en alliert vil bruke atomvåpen mot oss er mye mindre enn at annet land skal det
2) Diktaturer er avhengig av å stilne massenes kritikk ved å mane fram eksterne fiender, og dette kan skape kritiske situasjoner. Nå er det jo demokratier som har gjort det samme i senere tid...
3) Ahmejadin har kommet med uttalelser som får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg.

-k

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Men hvorfor truer de med atomangrep?

Er ikke Israel og deres krigsmaskin effektive og gode nok til å evt. ta ut Iran's atomreaktorer på konvensjonell måte?

Det politiske spillet for tiden minner litt om "skremmar'n" sin mentalitet....... NO VART'N SKRÆMT, JA!!!

K.

K

knutinh

Gjest
Men hvorfor truer de med atomangrep?

Er ikke Israel og deres krigsmaskin effektive og gode nok til å evt. ta ut Iran's atomreaktorer på konvensjonell måte?

Det politiske spillet for tiden minner litt om "skremmar'n" sin mentalitet....... NO VART'N SKRÆMT, JA!!!

K.
Skremsel har vel alltid vært en del av taktikken? Det er vel det som (forhåpentligvis) er primærmotivasjonen til å skaffe seg atomvåpen? "Ikke bøll med meg for jeg har balltre".

Kennedy var vel innblandet i noe som baserte seg i stor grad på skremsel? Var det wilson som beskrev diplomati med "bruke en diplomatisk stemme og ha en stor pinne (stick) bak ryggen"?

Problemstillingen med Iran er vel at de har et stort antall mer og mindre hemmelige produksjonsanlegg, og at de har forberedt seg i god tid på angrep. De har ikke kapasitet til å forsvare alle, men håper at noen skal overleve et evt angrep.

Det eneste sikre er at uansett om man gjør noe med problemet, og hva man evt gjør så blir det bråk.

Hvorfor kunne man ikke solgt Alaska, Svalbard til den ene parten og .... Et gudsforlatt sted på den andre sida til den andre parten?

Det at de stadig bråker der nede er jo en måte å sikre at verden tar hensyn, jenker seg og stadig sender penger inn til et område som utenom solide oljeressurser og noen religiøse symboler har fint lite av interesse å by på.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg vet ikke hvorfor de truer med atomangrep, jeg regner med at det enten er skremsel, eller at andre våpen ikke er kraftige nok til å nå dypt nok ned.

Alaska og Svalbard er vel neppe atraktivt for noen, i alle fall ikke før klimaendringene har fått virke en stund til.. ;)
Det er mye følelser inne i bildet her selvsagt, for oss er det bare ørken, for andre er det hellige steder av stor betydning for mange.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.599
Sted
Holmestrand
Burde jo ikke komme som noen overaskelse at Israel lager planer for forskjellige militære senarioer. USA har sikkert en plan for hvordan de skal invadere Norge også om det skull ebehøves, men det vil jo ikke si at de kommer til å gjøre det da.

Israels militære på lik linje med andre militære må jo ha planer klare for mange situasjoner slik at de kan slå til raskt og effektivt hvis det blir nødvendig.

At Irans våpenprogram ses på av Israel som en trussel er jo ingen bombe heller. Det ville være mye mer forunderlig hvis de ikke hadde planlagt mottiltak mot Iransk aggressjon.

Ikke noe å miste nattesøvnen av dette.

Men ta nå turen innom Polet likevel Boffen. Litt lager er jo ikke dumt å ha i noen tilfelle. Det kan jo begynne å snø eller noe annet grusomt.
Problemet med Israel er at de som regel ikke nøyer seg med planer. Så lenge USA står bak slipper de jo unna med det aller aller meste. Det ser jo heller ikke ut til verken Israel eller USA er særlig lærenemme.

G

Gjestemedlem

Gjest
Problemet med Israel er at de som regel ikke nøyer seg med planer. Så lenge USA står bak slipper de jo unna med det aller aller meste. Det ser jo heller ikke ut til verken Israel eller USA er særlig lærenemme.
Man kan jo forstå Israelerenes nervøsitet da. Mahmoud Ahmadinejad har jo kommet med endel krasse utalelser om Israel som at de skal utslettes, fjernes fra kartet etc. Da kan man jo også forstå at de ikke er særlig villig til å la dem utvikle slike muligheter i form av kjernefysiske våpen. Da kan de iallefall være litt avstrekkende at Israel viser vilje til å bruke sine våpen hvis de ser det nødvendig. En slags gammeldags terrorbalanse.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.363
Torget vurderinger
4
Jeg skal ikke på berope meg noen stor kjennskap til det poitiske liv i Iran, men jeg syntes nå likevel disse uttalelsene fra Bjørgulv Braanen i Klassekampen er litt artige (nei, den gjengen er heldigvis ikke lenger istand til å skremme);
"Vi kan ha forskjellige meninger om Irans innenrikspolitikk, men det er et faktum at Iran er et stabilt land med like rasjonelle ledere som i de fleste andre land".
http://www.klassekampen.no/kk/index...egories/kommentarer/2006/september/iran_igjen

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg skal ikke på berope meg noen stor kjennskap til det poitiske liv i Iran, men jeg syntes nå likevel disse uttalelsene fra Bjørgulv Braanen i Klassekampen er litt artige (nei, den gjengen er heldigvis ikke lenger istand til å skremme);
http://www.klassekampen.no/kk/index...egories/kommentarer/2006/september/iran_igjen
Norske kommunister er morsomme. De har så til de grader vist for all verden at de mangler politisk gangsyn og normal vurderingsevne, at hver gang de uttaler seg sitter man med forventninger om stor underholdning.
Forventningene blir som regel innfridd.

Jeg har lest et sted at Bjørgulf skal være en av våre største intellektuelle. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

O

omholt

Gjest
Den uttalelsen som er hentet fra Klassekampen, er forsåvidt morsom men også skremmende. Det er direkte rystende at noen kan komme med slike uttalelser. Det viser med all tydelighet at man er blind og hjernevasket.

Det er også enda mer skremmende å se at meninger i den retningen får mer og mer fotfeste blandt nordmenn.
Media, som er venstrevidde, har mye av skylden for det. Det er et sterkt behov for en mer nøytral mediadekning i Norge.

K

knutinh

Gjest
Det er også enda mer skremmende å se at meninger i den retningen får mer og mer fotfeste blandt nordmenn.
Jeg vet nå ikke helt jeg. I de kretser jeg vanker så er det ikke mange som kan se den nevnte uttalelsen som noe annet enn latterlig.

Det at nordmenn jevnt over er kritiske (til "makta", til kapitalen, til USA, til EU, til hva det måtte være) er så sin sak. Men for de fleste slår ikke dette ut i en uforbeholden støtte til de som er ofre for makta/kapitalen/USA/EU. Mange Nordmenn føler sympati og harme ovenfor palestinerne og den behandlingen de blir utsatt for. Det betyr ikke at flertallet er blinde for de handlingene palestinerne (eller grupperinger innen) er skyld i, og de demokratiske problemene de har.

På samme måte som venstre-sida prøver å framstille meningsmotstandere som rasister eller utbyttende kapitalister, så prøver også høyresida å svartmale meningsmotstandere som Mao-tilbedende naive virkelighetsfjerne palestinaskjerf-bekledde kos-klapp-og-klem forkjempere.

Debatten blir mer interessant når man tar argumentene for hva de er.

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Norske kommunister er morsomme. De har så til de grader vist for all verden at de mangler politisk gangsyn og normal vurderingsevne, at hver gang de uttaler seg sitter man med forventninger om stor underholdning.
Forventningene blir som regel innfridd.

Jeg har lest et sted at Bjørgulf skal være en av våre største intellektuelle.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Ja, det er jo umulig å være kommunist og ha "gangsyn". Ingen normale mennesker har noen gang vært kommunist,  det sier jo seg selv.

Fr.p har derimot mye gangsyn. Per Sandberg er et godt eksempel. Han er dømt for vold mot en asylsøker og for å kjøre i 100km/t i 50-sona. Han er også kjent for en spesiell omgang med alkohol på jobben. Slik sett har han gjennomført Fr.p-programmet på egenhånd.

;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
På samme måte som venstre-sida prøver å framstille meningsmotstandere som rasister eller utbyttende kapitalister, så prøver også høyresida å svartmale meningsmotstandere som Mao-tilbedende naive virkelighetsfjerne palestinaskjerf-bekledde kos-klapp-og-klem forkjempere.

Debatten blir mer interessant når man tar argumentene for hva de er.

-k
Ikke glem alle de som bøyer seg for "markedets lover" og tror at noe slikt finnes i virkeligheten. De er like ukritisk naive som 70-tallets AKPère.

K

knutinh

Gjest
Ja, det er jo umulig å være kommunist og ha "gangsyn". Ingen normale mennesker har noen gang vært kommunist,  det sier jo seg selv.

Fr.p har derimot mye gangsyn. Per Sandberg er et godt eksempel. Han er dømt for vold mot en asylsøker og for å kjøre i 100km/t i 50-sona. Han er også kjent for en spesiell omgang med alkohol på jobben. Slik sett har han gjennomført Fr.p-programmet på egenhånd.

;D
Jeg ser ikke poenget med å fremme en "oss" og "dem" holdning. I tilfellet Sandberg så har jeg så mange innvendinger mot den politikken han står for at jeg ikke føler noe behov for å angripe ham som person.

At han kjører for fort og tabber seg ut med å drikke noen akevitt før han går opp på talerstolen bryr meg veldig lite. At han har en voldsdom er mer suspekt uansett omstendigheter.

Noen av de "beste" politikerne opp igjennom tidene har vært sære eller usmakelige personligheter privat. Og lastene de har hatt mhp kvinner og/eller alkohol...

Jeg vil heller ha en politisk leder som drikker og strør om seg med damer men leder landet på en god måte, enn en som har en ren sti men gjør feil valg i jobben sin. Nå er kanskje denne muligheten borte i vår media-alder, men jeg vil likevel prøve å holde på restene.

Spørsmålet her er om man kan vise til hvorfor man mener at motparten tar feil, eller om man må ty til personkarakteristikker/gruppekarakteristikker.

-k

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.363
Torget vurderinger
4
Per Sandberg er et godt eksempel. Han er dømt for vold mot en asylsøker og for å kjøre i 100km/t i 50-sona. Han er også kjent for en spesiell omgang med alkohol på jobben. Slik sett har han gjennomført Fr.p-programmet på egenhånd.
Noen ville kunne kalle dette for folkelig, vettu ;-) ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Jeg vil heller ha en politisk leder som drikker og strør om seg med damer men leder landet på en god måte, enn en som har en ren sti men gjør feil valg i jobben sin. Nå er kanskje denne muligheten borte i vår media-alder, men jeg vil likevel prøve å holde på restene.

Spørsmålet her er om man kan vise til hvorfor man mener at motparten tar feil, eller om man må ty til personkarakteristikker/gruppekarakteristikker.

-k
Jeg tror det er nok å ta av de som lever ordentlig og som er gode politikere samtidig. Best med slike som lever som de prediker.

K

knutinh

Gjest
Jeg tror det er nok å ta av de som lever ordentlig og som er gode politikere samtidig. Best med slike som lever som de prediker.
Det innebærer tre ulemper:
1. Antall "dydige" personer der ute er mindre enn totalt antall personer. Hvis bare 10% av befolkningen har et privatliv/historikk som gjør dem akseptabel som politiker så ekskluderer vi et stort antall potensielt gode politikere

2. Det er vanskelig å finne en mapping mellom fasaden utad og den virkelige personligheten. Bare se på katolske prester i Usa i det siste. De som ser ut som de mest etiske og moralske kan fort være de verste i praksis.

3. Ønsker vi politikere som skal leve et liv fjernt fra almuen, kanskje fostret opp som politiker fra barnsben som fra de var 5år har vært bevisst på hva de kan og ikke kan gjøre for å kunne fylle politiker-jobben som voksen?

Jeg foretrekker politikere som ikke predikerer i det hele tatt. Politikere skal sørge for at jeg har veier å kjøre på, at Sverige ikke invaderer oss, helsevesen, at jeg betaler skatt og legge til rette for at vi har jobber.

Jeg føler ikke noe behov for at Jens eller andre skal fortelle meg hvilke synder og laster jeg bør unngå for å leve et langt og lykkelig liv. Følgelig vil han heller aldri komme opp i problemstillingen liv vs lære. Han må gjerne drikke whisky til frokost, burger til lunsj og ha en elskerinne _hvis_ han er den beste statsministeren. I praksis så vil vel et alvorlig drikkeproblem sannsynligvis gå utover jobben uansett personlig egnethet.

-k

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Antall liker
0
Her glir vi sakte og sikkert inn i ragnarokk mens alle de blinde sier; tull og tøys!

Ja, ja...vi får holde oss fast.

http://www.nesteklikk.no/20070107/123565.html

Til Dere blinde: ALT som er i ferd med å skje finnes på nett. Det er bare å lete. Start med Bush's senior sin kunngjøring av "The new world order" fra 11. september 1991 og let videre med et åpent sinn...

Lykke til.

K.
Ikke veldig smart om de kommer til og gjøre det! :eek:

Topp Bunn