- Israel planlegger atomangrep mot Iran

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Norske kommunister er morsomme. De har så til de grader vist for all verden at de mangler politisk gangsyn og normal vurderingsevne, at hver gang de uttaler seg sitter man med forventninger om stor underholdning.
Forventningene blir som regel innfridd.

Jeg har lest et sted at Bjørgulf skal være en av våre største intellektuelle.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

;D ;D ;D

Det er rett før det er verre å bli kalt for intellektuell enn rasist i dette landet nå... jøje meg, finnes det faktisk noen som mener dette?? :eek:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Det innebærer tre ulemper:
1. Antall "dydige" personer der ute er mindre enn totalt antall personer. Hvis bare 10% av befolkningen har et privatliv/historikk som gjør dem akseptabel som politiker så ekskluderer vi et stort antall potensielt gode politikere

2. Det er vanskelig å finne en mapping mellom fasaden utad og den virkelige personligheten. Bare se på katolske prester i Usa i det siste. De som ser ut som de mest etiske og moralske kan fort være de verste i praksis.

3. Ønsker vi politikere som skal leve et liv fjernt fra almuen, kanskje fostret opp som politiker fra barnsben som fra de var 5år har vært bevisst på hva de kan og ikke kan gjøre for å kunne fylle politiker-jobben som voksen?

Jeg foretrekker politikere som ikke predikerer i det hele tatt. Politikere skal sørge for at jeg har veier å kjøre på, at Sverige ikke invaderer oss, helsevesen, at jeg betaler skatt og legge til rette for at vi har jobber.

Jeg føler ikke noe behov for at Jens eller andre skal fortelle meg hvilke synder og laster jeg bør unngå for å leve et langt og lykkelig liv. Følgelig vil han heller aldri komme opp i problemstillingen liv vs lære. Han må gjerne drikke whisky til frokost, burger til lunsj og ha en elskerinne _hvis_ han er den beste statsministeren. I praksis så vil vel et alvorlig drikkeproblem sannsynligvis gå utover jobben uansett personlig egnethet.

-k
Jeg mener ikke de skal være dydige. Bare at det er konsekvens mellom det de sier og gjør. Jeg føler heller ikke behov for politikere som skal fortelle meg hva jeg skal gjøre (apropos: Høybråten var jo upopulær mht røykeloven, men den er jo en suksess!)

Mapping?! At noen juger på seg et godt rykte er ikke noe nytt. Det er ingen av oss som vil dit.

Er "almuen" uanstendig? Jeg synes ikke det. Almuen er likevel ikke som Sandberg - langt i fra, og heldigvis! Folk flest er mere moralske enn Fr.p f.eks.

En politiker representerer et sett av verdier og en ideologi. Byråkratene kan bygge veier - politikerene peker ut hvor den skal gå!

;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Er "almuen" uanstendig? Jeg synes ikke det. Almuen er likevel ikke som Sandberg - langt i fra, og heldigvis! Folk flest er mere moralske enn Fr.p f.eks.
Finnes ikke noe mer begredelig enn moralistiske eller "moralske" politikere. Ikke det at jeg har spesielt sansen for Herr Sandberg, men mye heller en gubbe som tar seg en dram før han snakker tull på talerstolen enn en som vil behandle deg som en alkoholiker og vil nekte deg å kjøpe en dram på nærmeste bensinstasjon.

Sverige har nettopp satt sammen en spenstig regjering. Uten å se for mye på sak er iallefall persongalleriet spennende.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Folk flest er mere moralske enn Fr.p f.eks.
;)
30 % støtter Frp. Er de alle umoralske? Er de dumme?
Er de lurt alle sammen?
Når det nå viser seg at SSB gir Frp medhold vedrørende renteutvikling med Frp-politikk, er SSB også dumme?
Er det bare de på venstresiden som har forstått det hele?
Hvem er det egentlig som har misforstått?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
30% er under 1/3 av folket. Her jeg bor er Fr.p en salig blanding av folk som er utstøtt fra arbeidsmarkedet og småbedriftseiere. De er ikke representative for den alminnelige innbygger, og de fleste synes at mange av de er spesielle, med god grunn. Bare se på tinget, det er nok å ta av der også.
SSB`s økonomiske analyser om rente er jo bra - og hva så? Er rente det eneste som er intressant? Du kan gjøre mye dumt uten at rentenivået lider.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.170
Torget vurderinger
1
Er alle andre enn Frp "venstresiden"?
Norge består heldigvis fortsatt av mer enn venstresiden og bygdetullinger. Men det er kanskje bare et tidsspørsmål...

K

knutinh

Gjest
Ved å lede diskusjonen inn i spesifikke partier gjør man ikke noe annet enn å hisse deltagerne opp.

Folk er mye mer opptatt av å kritisere/forsvare FrP enn det generelle spørsmålet som faktisk var litt interessant: Skal politikere være dydsmønster eller er det den reelle politikken som teller?

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Er alle andre enn Frp "venstresiden"?
Norge består heldigvis fortsatt av mer enn venstresiden og bygdetullinger. Men det er kanskje bare et tidsspørsmål...
Selvfølgelig ikke, men "de andre" synes å være litt mer nyanserte i sin argumentasjon. De bruker ikke så ofte argumentet freppere er idioter og raringer. ;)

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.170
Torget vurderinger
1
Folk er mye mer opptatt av å kritisere/forsvare FrP enn det generelle spørsmålet som faktisk var litt interessant: Skal politikere være dydsmønster eller er det den reelle politikken som teller?

-k
Dette spørsmålet syns jeg ikke kan besvares kategorisk.
Mitt syn er at det bør være veldig høy toleranseterskel på det som tilhører den private sfære, men langt strengere toleransegrense for det soom gjøres i embeds medfør.

Ta eksempelet Bill Clinton. Selv om det ikke akkurat var særlig kledelig det han ble hektet for. syns jeg prosessen mot han var hinsides enhver kritikk. Og faktisk mente jeg at han hadde en moralsk rett til å "lyve" ang. dette forholdet.

Akevitt-skandalen rundt Sandberg var selvfølgelig en storm i et vannglass, der det var Siv Jensen sim klønete håndtering som gjorde at det ble så negativt for Frp/Sandberg.
På en annen side reiste denne saken en prinsipiell debatt som var langt mer interessant enn akkurat det disiplinære mot Sandberg.

Media sin utanselige jakt på skandaler gjør hverdagen vanskelig for politikere, og det ødelegger rekruteringen. Men det betyr ikke at det er totalt uinteressant hva slags adferd politikere har.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.170
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig ikke, men "de andre" synes å være litt mer nyanserte i sin argumentasjon. De bruker ikke så ofte argumentet freppere er idioter og raringer. ;)
Mulig det, men det er i så fall av ren og skjær høflighet... 8)

I dette tilfellet snakket vi altså om konsekvenser av Frp sin økonomiske politikk, og på det punktet har jeg ikke fått med meg at f.eks. Erna & co har lagt fingrene i mellom.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Skal politikere være dydsmønster eller er det den reelle politikken som teller?

-k
En leder er alltid et eksempel for de som ledes. Det lederen gjør, i vid forstand, er mye viktigere enn det lederen sier.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ved å lede diskusjonen inn i spesifikke partier gjør man ikke noe annet enn å hisse deltagerne opp.

-k
Det må jo være et visst samsvar mellom liv og lære, om man forlanger noe av andre må man selv også leve etter dette. Som å være politiker og selv bruke svart arbeid samtidig som man selvsagt ikke godtar at alle andre gjør det samme.
Det er litt som å oppdra unger, det er ikke det du sier men det du gjør de lærer mest av, det nytter ikke å fortelle ungene at man ikke kaster boss i naturen om du samtidig gjør akkurat det når du tar ungene med ut på tur.

G

Gjestemedlem

Gjest
30 % støtter Frp. Er de alle umoralske?
Litt enfoldige men ikke nødvendigvis umoralske.

Er de dumme?
Endel under gjennomsnittet når det gjelder inteligens og utdanning ja. Men det er jo ikke noe å skamme seg over. Ikke alle kan være smarte heller.

Er de lurt alle sammen?
Noen forstår vel ikke omfanget av sine valg. Men de fleste går nok inn i det med åpne øyne og lukket sinn.

Når det nå viser seg at SSB gir Frp medhold vedrørende renteutvikling med Frp-politikk, er SSB også dumme?
"Åh nej dog," siger Nille ulykkeligt. :(
"Hør nu," siger Rasmus ivrigt. :D "En sten kan ikke flyve. Du kan heller ikke flyve, mor. Altså er du
en sten!"
Nille begynder at græde. :'(

Nei de har ikke forstått så mye mer, de er bare mer sentimentale.

Du får gruble litt på den.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865

quote]

Denne var ny for meg. Hva mener du?

Denne tråden har sklidd helt ut. :(

G

Gjestemedlem

Gjest

quote]

Denne var ny for meg. Hva mener du?

Denne tråden har sklidd helt ut.  :(

Ja tråden er nok blitt litt Off-Topic etterhvert. Hender ofte her nede av en eller annen grunn..

Med at vestresiden ofte lider av sentimentalitet tenker jeg på at mye av politikken er basert på emosjoner og synsing og ikke klar tankegang.

De lar seg lett røre eller begristre eller røre av en historier som et sultent barn i afrika, en skole i nikaragua som er tom for kritt, en jente som måtte prostituere seg i Alta eller en Cubansk hjelpepatrulje i Angola som reddet en katt i nød.

Alt vel og bra så langt men nå skat det utarbeides programmer som er helt ute av proporsjoner for å rette på all denne verdens urett, og så å tvinge samfunnet og befolkningen inn i traumatiske systemer som skal etterleve solialistenes idealer og liket og rettferdighet, enten man vil eller ikke.

Litt flåsete skrevet javel, men jeg tror meningen er forståelig.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ja tråden er nok blitt litt Off-Topic etterhvert. Hender ofte her nede av en eller annen grunn..

Med at vestresiden ofte lider av sentimentalitet tenker jeg på at mye av politikken er basert på emosjoner og synsing og ikke klar tankegang.

De lar seg lett røre eller begristre eller røre av en historier som et sultent barn i afrika, en skole i nikaragua som er tom for kritt, en jente som måtte prostituere seg i Alta eller en Cubansk hjelpepatrulje  i Angola som reddet en katt i nød.

Alt vel og bra så langt men nå skat det utarbeides programmer som er helt ute av proporsjoner for å rette på all denne verdens urett, og så å tvinge samfunnet og befolkningen inn i traumatiske systemer som skal etterleve solialistenes idealer og liket og rettferdighet, enten man vil eller ikke.

Litt flåsete skrevet javel, men jeg tror meningen er forståelig.
Flåsete? Langt i fra. ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Godt forståelig, men at følelser spiller en viktig rolle i politikken er du nok ikke ukjent med. Det er værre med de som tror seg å være så rasjonelle. Saken er at ingen har den store oversikten.

Topp Bunn