Israel

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Nettop. Det blir så mye massiv og ensidig kritikk av Israel og USA at det står ikke i forhold til graden av overgrepenes alvor. I tillegg stoler jeg ikke på media i alle disse sakene, fordi det er så mange journalister som er så påviret av sine egne meninger om det som skjer at mye av det som skrives blir nok så unyansert.

K

knutinh

Gjest
Leger uten grenser, amnesty og røde kors er kilder jeg har betydelig mer tillit til en pressen generelt. Gammeldagse høyre/venstre-side krangler blir småtterier i forhold til den utsilingen og masseringen av informasjon som media presser ned over oss med den hensikt å selge flere aviser /reklame-tid. Eller for å tilfredsstille en partisk eier (fox news, al-jazeera, etc)

Dette er jo spørsmål som opptar "folk flest" i stor, om enn varierende grad. Hvorfor ser vi at folkemord kan skje mens media, organisasjoner og folk flest skriker opp og våre ledere ikke gjør noe?

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Leger uten grenser, amnesty og røde kors er kilder jeg har betydelig mer tillit til en pressen generelt. Gammeldagse høyre/venstre-side krangler blir småtterier i forhold til den utsilingen og masseringen av informasjon som media presser ned over oss med den hensikt å selge flere aviser /reklame-tid. Eller for å tilfredsstille en partisk eier (fox news, al-jazeera, etc)

Dette er jo spørsmål som opptar "folk flest" i stor, om enn varierende grad. Hvorfor ser vi at folkemord kan skje mens media, organisasjoner og folk flest skriker opp og våre ledere ikke gjør noe?

-k
Jeg tror faktisk at grunnen tildels er så enkel som at i Israel kan de bo trygt og vestlig på fine hotell, mens de rapporterer fra "krigen". Det er ikke like attraktivt å bo i bushen i Afrika, mens sykdommer florerer og egen sikkerhet står i fare.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg tror det har med et velsmurt israelsk propagandaapparat som med amerikanske penger kan sørge for mengder av "rett" informasjon til de som måtte ønske det.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Jeg tror det har med et velsmurt israelsk propagandaapparat som med amerikanske penger kan sørge for mengder av "rett" informasjon til de som måtte ønske det.

Kan det tenkes at det er "jødekapitalistene" som står bak og trekker i trådene?

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Det er mye lesestoff om denne konflikten. Jeg leser gjerne Odd Karsten Tveits bøker. Han har vært i området siden 70 tallet.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Odd Karsten Tveit er en typisk norsk venstresosialist, med et fordreid bilde av hele konflikten, og har drevet kampanjejournalistikk i snart 30 år nå. Objektiv eller analytisk har han aldri vært.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Interessant vinkling. Han er jo en anerkjent og seriøs journalist. Men siden du ikke er enig med Tveit må du vel sette ham i en kategori du synes passer. Slik forklarer du det han formidler som feil, og slipper å ta fakta seriøst. Det han formidler blir jo bare propaganda for deg når du gjør slik.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er mange som mener at Odd Karsten Tveit ikke er objektiv angående det han melder, det ser vi eksempler på gang på gang. At han har vært der nede i 30 år, betyr ikke at han er objektiv, han har helt klart valgt side. Da jødene ble hevet ut fra Gaza kom det palestinske pøbler og ødela en masse drivhus som skulle stå igjen for at palestinerene skulle kunne bruke de. Dette klarte han å vri til så det kunne tolkes som at det var jødene som hadde ødelagt drivhusene før de dro, uten å si det direkte, men det var tydeligvis meningen at det skulle oppfattes sånn.
Sånn er det stadig vekk, halve sannheter, som oppfattes feil om man ikke også følger med via andre kilder.
Stilte han noen gang Arafat et kritisk spørsmål?? Spurte han f.eks hvor alle pengene ble av, som Arafat stakk i sin egen lomme? Ikke som jeg har sett i alle fall.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Arafat og nazistene

Leste nettopp en interessant artikkel om tyskernes planer for Palestina under 2. verdenskrig. Etter å ha slått engelskmennene i nord-Afrika, skulle det engelske mandatet Palestina erobres. Rommel skulle komme fra syd og general Paulus fra nord. Dengang bodde ca 500 000 jøder i Palestina. De skulle drepes. Eksperter fra SS med erfaring fra utryddelsene i Polen, hadde planene klare. Heldigvis tapte Rommel for engelskmennene og Paulus for russerne ved Stalingrad. Etter krigen flyktet imidlertid en rekke prominente nazister til Egypt og Syria. De ble tatt imot med åpne armer som politiske rådgivere og militære eksperter. Arafat fikk sin militære utdannelse og terrorekspertise fra tyske nazistiske militærrådgivere i Egypt på begynnelsen av 1950-tallet. Samtidig ble Mein Kampf utgitt på arabisk og solgte som hakka møkk. Zions vises protokoller ble også utgitt på nytt, og ble pensum ved flere arabiske universiteter. Hamas utsparang fra det muslimske brorskap som sendte gratulasjonstelegram til Hitler i 1934, og senere samarbeidet med nazistene så ofte som mulig. President Abadinejad i Iran fornekter holocaust og vil utrydde Israel. Naive nordmenn vil sende penger til Hamas. Når skal dårskapen ta slutt?

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Reportasjer er aldri objektive. Objektivitet er mulig i naturvitenskap, men med en gang vi begynner med et tema der vi involveres som mennesker vs andre mennesker greier vi ikke å være objektive lenger. Ingen greier det.

Jeg tror at Tveits reportasjer holder en høy kvalitet. Jeg har et godt inntrykk av hans journalistikk som jeg synes er grundig og etterrettelig. Jeg ser det som et pluss at han har jobbet så lenge i midtøsten. Det er dermed større grunn til å tro på Tveit mht midtøsten enn dere.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Reportasjer er aldri objektive. Objektivitet er mulig i naturvitenskap, men med en gang vi begynner med et tema der vi involveres som mennesker vs andre mennesker greier vi ikke å være objektive lenger. Ingen greier det.

Jeg tror at Tveits reportasjer holder en høy kvalitet. Jeg har et godt inntrykk av hans journalistikk som jeg synes er grundig og etterrettelig. Jeg ser det som et pluss at han har jobbet så lenge i midtøsten. Det er dermed større grunn til å tro på Tveit mht midtøsten enn dere.
Javel...
Og alle de andre som er der nede og sier andre ting enn Tveit, de er det heller ingen grunn til å tro på?

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Det er å tolke meg feil. Jeg mener at det er grunn til å tro på Tvei pga hans lange erfaring i området og med dette temaet. Dere har ingen erfaring fra området eller med temaet, som jeg kjenner til.

Leon Bodd er iallefall ikke objektiv. Han har jo røtter inn i konflikten, nærmest som en part i den.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Re: Arafat og nazistene

Leste nettopp en interessant artikkel om tyskernes planer for Palestina under 2. verdenskrig.  Etter å ha slått engelskmennene i nord-Afrika, skulle det engelske mandatet Palestina erobres.  Rommel  skulle komme fra syd og general Paulus fra nord.  Dengang bodde ca 500 000 jøder i Palestina.  De skulle drepes.  Eksperter fra SS med erfaring fra utryddelsene i Polen, hadde planene klare.  Heldigvis tapte Rommel for engelskmennene og Paulus for russerne ved Stalingrad.  Etter krigen flyktet imidlertid en rekke prominente nazister til Egypt og Syria.  De ble tatt imot med åpne armer som politiske rådgivere og militære eksperter.   Arafat fikk sin militære utdannelse og terrorekspertise fra tyske nazistiske  militærrådgivere i Egypt på begynnelsen av 1950-tallet.  Samtidig ble Mein Kampf utgitt på arabisk og solgte som hakka møkk.  Zions vises protokoller ble også utgitt på nytt, og ble pensum ved flere arabiske universiteter.  Hamas utsparang fra det muslimske brorskap som sendte gratulasjonstelegram til Hitler i 1934, og senere samarbeidet med nazistene så ofte som mulig.  President Abadinejad i Iran fornekter holocaust og vil utrydde Israel.   Naive nordmenn vil sende penger til Hamas.  Når skal dårskapen ta slutt?

Jeg skal ikke benekte at denne historien er korrekt gjengitt, men den fremstår som temmelig konspiratorisk, om jeg kan få være så bramfri. Derfor vil jeg spørre deg om kilde til dette?

Honkey

PS: det er for øvrig en kjennesgjerning at en del prominente nazi-vitenskapsmenn emigrerte til USA etter krigen, og at den teknologiske utviklingen kom til bl.a. på grunn av disse.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Re: Arafat og nazistene

Jeg skal ikke benekte at denne historien er korrekt gjengitt, men den fremstår som temmelig konspiratorisk, om jeg kan få være så bramfri. Derfor vil jeg spørre deg om kilde til dette?

Honkey

PS: det er for øvrig en kjennesgjerning at en del prominente nazi-vitenskapsmenn emigrerte til USA etter krigen, og at den teknologiske utviklingen kom til bl.a. på grunn av disse.
Helside i siste utgave av Weekendavisen (dansk, seriøs ukeavis) med forhåndsomtale av en bok to tyske historieprofessorer utgir over sommeren.

Topp Bunn