Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Siden Trump forlot det hvite hus, har verden gått av hengslene. Apokalyptiske hendelse øker i takt med millitær opprustning i Europa. Jordskjelv, flom og tørke når også våre breddegrader. Uro og krig øker og nå et overnaturlig genialt angrep på Israel både mot millitære og sivile mål. Vi kan ikke gjøre noe annet enn å statuere fakta og bakgrunn for denne konflikten. På en side har Israel rett til en egen stat etter folkeretten. På den andre, bryter Israel folkeretten ved å ulovlig okkupere Samaria, Hebron og Judea (Vestbredden).
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Og de okuperer golanhøydene og Østjerusalem.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Ååååh faaaarlig tema, det finnes vel knapt noe annet utenriks tema som fyrer opp synspunktene som dette. Historikk i kombo med religion, kan det bli bedre/værre alt etter som?

    Men konfliktnivået nå er antagelig ganske enkelt.
    Ungdommene som dessverre er så uheldig å bli født i de palestinske områdene som er okkupert av Israel eller vel 2 eller 3 generasjon som ikke vet noe annet en kontinuerlig uro og krig med Israel; stein mot gevær, bombekastere, droner og smarte bomber
    Et liv uten utdannelse, arbeid, vann, elektrisitet, kloak i gata, bombede hus; hahahahahahahahahaha + religionens martyrdød. Hva tror man at resultatet vil bli? Fredlig sameksistens? Trur vel jeg hadde godt det samme dersom jeg hadde bodd i et slikt område; ikke noe å tape, et inhumant liv uten noen fremtidsforhåpninger sammenlignet med lovnad om paradis.

    Forøvrig, et strategisk mesterstykke av Hamas. Nesten så jeg tror putler står bak fordi nå blir verdens fokus på jødenes lidelser og putler kan nesten ubemerket gire opp i Ukraina.
    Legg til at det er, jeg antar, en god del russiske jøder som har flyttet til israel. Formoder at endel av de har tatt med seg russermentaliteten så nå kan man kanskje anta at det blir en tilnærmet to-fronts krig for vesten/usa.. Om ikke rent ut fysisk så ihvertall psykisk, propagandamessig og påvirkningsoperasjoner..
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ååååh faaaarlig tema, det finnes vel knapt noe annet utenriks tema som fyrer opp synspunktene som dette. Historikk i kombo med religion, kan det bli bedre/værre alt etter som?

    Men konfliktnivået nå er antagelig ganske enkelt.


    Forøvrig, et strategisk mesterstykke av Hamas. Nesten så jeg tror putler står bak fordi nå blir verdens fokus på jødenes lidelser og putler kan nesten ubemerket gire opp i Ukraina.
    Legg til at det er, jeg antar, en god del russiske jøder som har flyttet til israel. Formoder at endel av de har tatt med seg russermentaliteten så nå kan man kanskje anta at det blir en tilnærmet to-fronts krig for vesten/usa.. Om ikke rent ut fysisk så ihvertall psykisk, propagandamessig og påvirkningsoperasjoner..
    At Putler og Iran står bak dette, har jeg ikke tenkt på. Nå er vesten delt i forhold til støtte til Israel eller Palestinske selvstyremyndigheter. Tror ikke det er noe fare med steile fronter på sentralen. 50 til 80 år gamle menn med kapital til stereo/hjemmekino i hundretusenvis er som regel ganske nøktern i forhold til midtøsten konflikt og jeg kjenner bare noen få som ikke syns synd på de som bor i tettpakka Gaza by. Problemet for meg er å deffinere hvem som er terrorister, soldater, sivile og frihesaktivister.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Uansett hvordan du snur og vender på saken så MÅ Israel gi noe for å få fred.
    De kaller seg et demokrati, og da er det visse regler som må følges.
    Hamaz siste trekk her er ikke spesielt sjarmerende, men Israels programmessige krigserklæring spiller perfekte kort for de som ønsker dette skal fortsette.
    Og uskyldige mennesker i alle aldre lider og betaler prisen.
    På begge sider.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    806
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Konflikten har ingen politisk løsning, og en trykkoker av aggresjon og blodbad. Fra Aftenpostens nettforside:

    «Hvert år arresterer og fengsler det israelske militæret hundrevis av palestinske barn. Mindreårige helt ned i 12-års alderen, ofte bare anklaget for steinkasting. Brutale overvåkingsbilder viser hvordan forsvaret og rettsapparatet tyr til både vold og trusler for å slå ned motstand i okkuperte områder. (Regi: David Wachsmann)»

    De har murt inne palestinerne, arresterer to barn i gjennomsnitt pr. dag og arrangerer musikkfestivaler utenfor muren?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Uansett hvordan du snur og vender på saken så MÅ Israel gi noe for å få fred.
    De kaller seg et demokrati, og da er det visse regler som må følges.
    Hamaz siste trekk her er ikke spesielt sjarmerende, men Israels programmessige krigserklæring spiller perfekte kort for de som ønsker dette skal fortsette.
    Og uskyldige mennesker i alle aldre lider og betaler prisen.
    På begge sider.
    Israel trakk seg ut av Gazastripen i 2005. Vestbredden må det bli løsning. Før Tyrkia eller Iran blander seg inn. Tyrkia vil bli en aktør framover.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Israel trakk seg ut av Gazastripen i 2005. Vestbredden må det bli løsning. Før Tyrkia eller Iran blander seg inn. Tyrkia vil bli en aktør framover.
    Trakk seg ut og trakk seg ut.
    Det kan nå diskuteres.
    « Gazastripen er et lite område innelåst mellom Israel, Middelhavet og Egypt. Det tar kun én og en halv time å kjøre fra nord til sør, og det er helt geografisk adskilt fra Vestbredden. Gaza er omringet av piggtrådgjerder og murer, og de fleste grensene er kontrollert av Israelske soldater.

    Blokaden innført av Israel i 2007 har fått alvorlige konsekvenser og hindrer at økonomien på Gaza kan basere seg på vanlig handel med parter utenfra. Arbeidsledigheten er høy, særlig blant unge.

    Deler av Vestbredden blir styrt til dels av palestinske selvstyremyndigheter (Fatah) under okkupasjon, og grensene er kontrollert av Israel. På Gaza var det Hamas som vant valget i 2007. I tillegg til at Palestina er under okkupasjon av Israel er det også uenigheter mellom Hamas og palestinske selvstyremyndigheter.

    Gazastripen har flere ganger vært utsatt for bombeangrep fra Israel siden 2009. De bygningene som ble jevnet med jorden er nå bygd opp igjen, stort sett finansiert av utenlands hjelp. Likevel er det flere utfordringer, blant annet har nærmere halvparten av befolkningen begrenset tilgang til mat.»
    Kilde: Leger uten grenser.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Som Nrk sin midtøsten reporter sa; Gaza stripen er verdens største utvendige fengsel. De aller fleste under 17 år har aldri opplevd en verden utenfor Gaza.

    Jeg skjønner ikke Israel. Det er dem som sitter på nøkkelen her.
    Det dem har gjort, og kommer til å fortsette å gjøre, med mer vold og bombing mot Gaza, samt isolere befolkninga enda mer, vil ikke føre til sikkerhet for den israelske befolkning. Det er som å tro på julenissen.
    Er det bare nisser i den politiske ledelsen i Israel?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det som sjokkerer ekspertene mest nå er hæren og etteretningen i Israel som er nærmest lammet.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Som Nrk sin midtøsten reporter sa; Gaza stripen er verdens største utvendige fengsel. De aller fleste under 17 år har aldri opplevd en verden utenfor Gaza.

    Jeg skjønner ikke Israel. Det er dem som sitter på nøkkelen her.
    Det dem har gjort, og kommer til å fortsette å gjøre, med mer vold og bombing mot Gaza, samt isolere befolkninga enda mer, vil ikke føre til sikkerhet for den israelske befolkning. Det er som å tro på julenissen.
    Er det bare nisser i den politiske ledelsen i Israel?
    Ja, nå har strømmen gått i Gaza og undertrykkelse er nådd sitt klimaks. Sinte soldater rykker inn for å hevne seg på folk som ser ut som deg og meg med gamle slitte klær.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skjønner ikke Israel
    Ikke jeg heller. Det er nærliggende å tro at de øker spenninga til de får en unnskyldning for å kvitte seg med hele problemet, koste hva det koste vil, men så jævlige kan vel sjøl ikke de være. Eller?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Ikke jeg heller. Det er nærliggende å tro at de øker spenninga til de får en unnskyldning for å kvitte seg med hele problemet, koste hva det koste vil, men så jævlige kan vel sjøl ikke de være. Eller?
    Eg har sett hevda at det er totalt usannsynleg at israelsk etterretning kunne vera heilt uvitande, og at dei venta på eit førelegg for å kunne “løysa” Gaza-problemet.

    Eg har litt problem med å tru på det, det er liksom langt inni konspi-land. Men eg fryktar veldig for det som kjem til å skje no. Å be sivile evakuera Gaza er som ein morbid spøk.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Ikke jeg heller. Det er nærliggende å tro at de øker spenninga til de får en unnskyldning for å kvitte seg med hele problemet, koste hva det koste vil, men så jævlige kan vel sjøl ikke de være. Eller?
    Men alle forstår vel at problemet ikke bombes bort?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    I dunno, men når jeg ser videoen hvor Hamaskrigere paraderer den nakne og lemlestede kroppen til en jente de har voldtatt og drept gjennom jublende folkemengder, så tenker jeg at her ville det neppe blitt noen fungerende stat eller samfunn uansett hvilke forutsetninger man hadde gitt dem. Midtøsten er FUBAR tatt til et helt nytt nivå. Og ja, Israel er ganske fucked up de også.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Dette skriver partileder i Konservativt. Kanskje folk bør roe seg ned først og fremst:

    Angrepet på Israel i dag, og de grusomme videoene som nå kommer ut av likskjendelse og kidnapping av unge sivile, mor med to små barn, må bli møtt av en global kollektiv front mot Iran og deres proxyer.

    Hamas tilstedeværelse i Gaza kan ikke lenger tolereres, alle kristne er drept og fordrevet fra Gaza og ondskapen er synlig grenseløs! Våpenhvilen i Libanonkrigen i 2005 forutsatte FNs avvæpning av Hizbollah. Det må nå iverksettes. Hele Irans infrastruktur må dekonstrueres.

    Konservativt krever og forventer at statsminister Jonas Gahr Støre offentlig kategorisk fordømmer og tar avstand fra Hamas permanent, og at utenriksminister Huitfeldt gir alle mulig støtte til Israel. Dette er hvorfor tostatsløsningen var en illusjon, og ideen døde endelig i dag.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Dette skriver partileder i Konservativt. Kanskje folk bør roe seg ned først og fremst:

    Angrepet på Israel i dag, og de grusomme videoene som nå kommer ut av likskjendelse og kidnapping av unge sivile, mor med to små barn, må bli møtt av en global kollektiv front mot Iran og deres proxyer.

    Hamas tilstedeværelse i Gaza kan ikke lenger tolereres, alle kristne er drept og fordrevet fra Gaza og ondskapen er synlig grenseløs! Våpenhvilen i Libanonkrigen i 2005 forutsatte FNs avvæpning av Hizbollah. Det må nå iverksettes. Hele Irans infrastruktur må dekonstrueres.

    Konservativt krever og forventer at statsminister Jonas Gahr Støre offentlig kategorisk fordømmer og tar avstand fra Hamas permanent, og at utenriksminister Huitfeldt gir alle mulig støtte til Israel. Dette er hvorfor tostatsløsningen var en illusjon, og ideen døde endelig i dag.
    Hvor om allting er:
    All mulig støtte til Israel er umulig å tilby, og ville vært et knefall for et grusomt regime.
    Israel må ta ansvar, ellers vil det aldri kunne bli fred.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Om 2 stat løsningen er en illusjon, da må løsningen være en stat der alle innbyggerne har like rettigheter.
    Om Israel ikke anerkjenner det prinsippet, så erklærer de seg defacto som en ikke demokratisk apartheid stat, som ikke bør forsvares eller støttes av noen demokratiske stater.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    her ville det neppe blitt noen fungerende stat eller samfunn uansett hvilke forutsetninger man hadde gitt dem.
    Saken er vel nettopp at de forutsetningene de har blitt gitt, ikke åpner for annet enn tragedie. FUBAR er et godt begrep her.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fjernet avstemningen i tråden (av nokså åpenbare grunner), og litt avhengig av hvordan tråden utarter seg, så er det godt mulig at den vil bli stengt også.

    Off Topic var i sin tid ment som en plass hvor hi-fi interesserte kunne diskutere andre temaer som bil, hus, sport og fritid, men istedenfor skal det alltid omhandle politikk, religion og temaer som ofte får frem det verste i folk. Vi har hatt tråder om Israel tidligere, og de har som regel endt opp med å bli stengt.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja, spørs om det er mer å få ut av tråden enn det som allerede er sagt. En dyp, dyp tragedie.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Om 2 stat løsningen er en illusjon, da må løsningen være en stat der alle innbyggerne har like rettigheter.
    Om Israel ikke anerkjenner det prinsippet, så erklærer de seg defacto som en ikke demokratisk apartheid stat, som ikke bør forsvares eller støttes av noen demokratiske stater.
    Høres fint ut på papiret, men demografien tilsier at det da ikke vil mer enn én til to generasjoner før Israel omdannes fra en jødisk apartheidstat til en islamsk apartheidstat. Og at jødene vil gå med på å avtalefeste sin egen undergang er nok å anse som helt utenkelig.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Om 2 stat løsningen er en illusjon, da må løsningen være en stat der alle innbyggerne har like rettigheter.
    Der (“hvori”) ligg eitt av problema. To-statsløysinga har vore steindaud lenge, men den einaste reelle måten å få ein stat, er at Israel formelt annekterer Gaza og Vestbreidda. Det er nærast utenkeleg at dei vil gjera det innanfor rammene av ein demokratisk stat, delvis pga reine befolkningstal.

    Det er enno mindre realistisk at Israel vil respektera ein reell palestinsk stat på dei same områda (altså ein stat med territoriell integritet, eit forsvar og slikt som statar har).
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Saken er vel nettopp at de forutsetningene de har blitt gitt, ikke åpner for annet enn tragedie. FUBAR er et godt begrep her.
    Det har ikke gått så mye bedre i Syria, Irak og de andre ex-britiske protektoratene heller. Konseptet islamsk stat er ikke levedyktig og kommer aldri til å føre til noe annet enn tragedie.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fjernet avstemningen i tråden (av nokså åpenbare grunner), og litt avhengig av hvordan tråden utarter seg, så er det godt mulig at den vil bli stengt også.

    Off Topic var i sin tid ment som en plass hvor hi-fi interesserte kunne diskutere andre temaer som bil, hus, sport og fritid, men istedenfor skal det alltid omhandle politikk, religion og temaer som ofte får frem det verste i folk. Vi har hatt tråder om Israel tidligere, og de har som regel endt opp med å bli stengt.
    Å ja, det er så betent. Steng tråden om nødvendig.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    men istedenfor skal det alltid omhandle politikk, religion og temaer som ofte får frem det verste i folk
    Det er godt mogleg dette vert ille.

    Men eg vil, off-topic off-topic, seia at OT her inne er blant dei betre stadene å diskutera politikk, nett fordi det er mindre “flokkåtferd” her inne enn på Facebook, Twitter osb; folk er meir opne for å diskutera sak enn av å markera tilhøyrsle.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    I dunno, men når jeg ser videoen hvor Hamaskrigere paraderer den nakne og lemlestede kroppen til en jente de har voldtatt og drept gjennom jublende folkemengder, så tenker jeg at her ville det neppe blitt noen fungerende stat eller samfunn uansett hvilke forutsetninger man hadde gitt dem. Midtøsten er FUBAR tatt til et helt nytt nivå. Og ja, Israel er ganske fucked up de også.
    Hvor har du sett det?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Tja, når man ser hvordan bena er bretta så er det åpenbart skjedd mer enn bare et skudd
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Hvem som har mest rett på land og strand er vanskelig å si, hvem som er mest barbarisk er åpenbart. Jeg orker ikke se videoer som det der. Terrorisme i sin verste form.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fjernet avstemningen i tråden (av nokså åpenbare grunner), og litt avhengig av hvordan tråden utarter seg, så er det godt mulig at den vil bli stengt også.

    Off Topic var i sin tid ment som en plass hvor hi-fi interesserte kunne diskutere andre temaer som bil, hus, sport og fritid, men istedenfor skal det alltid omhandle politikk, religion og temaer som ofte får frem det verste i folk. Vi har hatt tråder om Israel tidligere, og de har som regel endt opp med å bli stengt.
    Det kan jo være en ide å stenge Off Topic for alle temaer som omhandler religion og politikk? Det finnes sikkert mange andre fora folk kan diskutere dette i enn en HIFI-sentral?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Siden Trump forlot det hvite hus, har verden gått av hengslene.
    Og relevansen til Trump lurer jeg litt på.
    Ellers et mer enn betent tema; jeg antar det er kun er hardcore religiøse som ser noe som helst positivt i de siste dagers hendelser. Dette er terror av verste skuffe, og nå står vi vel foran en periode med statsterror og nok et overgrep på en hel befolkning atter en gang. Og Vesten kommer til å toe sine hender, den israelske armé er untouchable, selv om de kommer til å utføre byknusing på et nivå som ville gjort Putin stolt over egne styrkers besluttsomhet.
    Det finnes ingen rettferdighet i verden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn