Italienske Aqua introduserer streameren LinQ

linq_fronte_det_1600[1].jpg

Italienske Aqua er mest kjent for sine såkalte optologiske DA-konvertere som i markedet er representert ved La Scala Mk II og Formula xHD produktene. Disse er begge basert på en diskré R2R-løsning (også kalt ladder-DAC). Innstegsmodellen La Voce S3 er også R2R-basert om enn ikke optologisk. I tillegg tilbyr Aqua en høyverdig CD-transport med navnet La Diva.

Sist ut er LinQ - Aquas nye nettverksstreamer. Denne er modulbasert og man kan velge mellom to forskjellige nettverksmoduler; en Roon Ready modul (RAAT) og en UPnP DLNA modul. Siden disse befinner seg i hver sin slisse, og sågar bruker hver sin strømforsyning(!), så kan også LinQ leveres med begge nettverksmodulene installert samtidig. Alt er for øvrig tilrettelagt for fremtidige oppgraderinger for å sikre at LinQ er 'future-proof'.

Hver av modulenes forbindelse med nettverket er galvanisk isolert for lavest mulig støygulv. I tillegg har LinQ en innbygget LAN switch som ved tester har vist seg å bidra til et enda lavere støygulv.

LinQ streameren benytter ikke USB-grensesnittet for videre tilkopling til en DA-konverter da Aqua mener at et I2S-basert grensesnitt gir overlegen SQ. Aqua benytter i stedet en proprietær utgave av I2S under navnet AQlink i sin LinQ, og både deres CD-transport og alle deres DAC'er er utstyrt med AQlink-tilkobling. I tillegg er dog LinQ utstyrt med digitale utganger som SPDIF, AES/EBU og dual AES/EBU.

Nøkkelinfo:
  • Proprietær, fullt flytende hybrid 2-trinns nettverk + FPGA modul med proprietær kode
  • Kompromissløst digitalt grensesnitt AQlink PRO (I2S protokoll)
  • 4 fremtidssikre nettverksprotokoller (moduler). Tilgjengelig ved lansering: Roon Ready (RAAT) og UPnP DLNA
  • 2 separate støysvake C-kjerne transformatorer for nettverkssikkerhet og digital dekoding
  • Modulært design med oppgraderbar multi-brett plattform
  • Høykvalitets deler
  • Innganger:
    • AQlink I2S (Ethernet/RJ45) (PCM 32-bit/384kHz & DSD128 max)
    • Dual AES/EBU (XLR 110 Ohm) (PCM 24-bit/384kHz & DSD128 max)
    • Single AES/EBU (XLR 110 Ohm) (PCM 24-bit/192kHz & DSD64 max)
    • SPDIF (BNC 75 Ohm)) (PCM 24-bit/192kHz & DSD64 max)
    • SPDIF (RCA 75 Ohm) (PCM 24-bit/192kHz & DSD64 max)
  • OLED skjerm med brukerstyrt AV/PÅ-kontroll
  • RC5 IR fjernkontroll (opsjonell)
  • Anti-resonanskabinett i aluminium med Nextel
  • Håndlaget i Italia
  • 5 års garanti
Listepris er for tiden NOK 65 320,- og fåes i finishen sølv eller svart. Produktet er allerede å finne i vår nettbutikk: Gjallarhorn Audio Nettbutikk
NB! I forbindelse med lanseringen av LinQ, så kjører vi kampanjepris på alle produktene til Aqua ut juli. Ta kontakt for priser!

linq_fronte_1600[1].jpg


linq_formula_1600[1].jpg
 
Sist redigert:

Kommentarer

Corison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2015
Innlegg
123
Antall liker
281
La Scala mk2 er den beste dac'en jeg har testet i mitt/mine system. Låter bare riktig.

Ser for meg at det kan bli kjøp av Aqua komponenter i fremtiden. :)
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
Italienske Aqua lager definitivt kvalitetsprodukter.og deres La Scala mk.II DAC står på ønskelisten min.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Aqua endret nylig ECC81 rørene som benyttes i La Scala Mk II fra Telefunken til spesialbestilte russiske ECC81 rør. Disse skal visstnok gi et merkbart løft i SQ.

@Corison: Du testet jo alternative rør i La Scala Mk II, som du hadde på hjemlån her forleden, og syntes lyden var mere innbydende ved bruk av ECC81 rør fra Genalex (Gold Lion) eller Mullard (NOS) fremfor Telefunken. Stemmer ikke det?

Aqua mener at de spesialbestilte ECC81 rørene de nå får fra Russland låter enda bedre enn Genalex sine, så det lover bra :)
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Kanskje på sin plass av meg å nevne at vi har en Formula xHD i demo i vårt showroom i Moss, samt en La Scala Mk II til salgs og en La Voce S3 til demo og hjemlån :)

Jeg vil også benytte anledningen til å slå et slag for vårt demooppsett i Moss som består av følgende komponenter:
  • Musikkserver: Antipodes CX
  • Nettverksstreamer: Antipodes EX
  • DA-konverter: Aqua Formula xHD
  • Forforsterker: CH Precision L1 (på vei inn)
  • Effektforsterker: CH Precision A1.5
  • Høyttalere: YG Acoustics Hailey 2.2
 

Corison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2015
Innlegg
123
Antall liker
281
Det stemmer at jeg hadde gleden av å teste La Scala mk2 relativt nylig. Både Mullard (NOS) og ikke minst Gold Lion løftet lyden til nye høyder. Telefunken rørene som medfølger gjør dessverre ikke denne strålende dac'en noen tjeneste etter min mening. Formula xHD er nok helt fantastisk(håper å teste den ved en senere anledning), men til en høyere pris som gjør det hele til en annen type vurdering heldigvis. La Scala mk2 har den fordelen med å kunne tune lyden med andre rør etter eget ønske/preferanser. Dette er noe som gir den ekstra verdi ift dac'er i eller rundt samme segment.

Aqua La Scala er en slik type komponent som man må leve med over litt tid for å virkelig forstå kvalitetene. Få vil sannsynligvis bli imponert etter 5 minutter. Når dac'en etter litt tid fjernes fra systemet vil man tydelig høre hva den gjør. Dette er ett kvalitetstegn i min bok. La Scala låter enkelt og greit naturlig og riktig. Best mulig kilde er opplagt svært viktig da man aldri klarer å hente inn "tapt informasjon" senere i kjeden.
 

Informasjon om bruker

Gjallarhorn Audio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
1.624
Link til alle artikler
212
Gjallarhorn Audio sine annonser
Bransjenyheter
Besøk oss på Oslo HiFi Show nå i helgen

Besøk oss på Oslo HiFi Show nå i helgen

  • 0
Vi har intet mindre enn 6 Norgeslanseringer under Oslo HiFi Show nå i helgen. Du finner oss på rom 106 og 108 i første etasje. Under kan du se hvilke produkter det er Norgespremiere på. Velkommen...
Fortsett
Bransjenyheter
Gjallarhorn lanserer franske B.audio i Norge

Gjallarhorn lanserer franske B.audio i Norge

  • 5
B.audio er et forholdsvis nystartet firma, men de har i løpet av kort tid blitt anerkjent for sitt gode design og høye lydkvalitet. Firmaet ble grunnlagt i 2016 av brødrene Cédric og Sébastien...
Fortsett
Bransjenyheter
Sveitsiske Stenheim endelig i Norge

Sveitsiske Stenheim endelig i Norge

  • 10
Varemerket Stenheim ble etablert i 2010 av fem elektronikkingeniører som tidligere hadde jobbet i det sveitsiske high-end firmaet Goldmund. Deres første høyttaler, Alumine, ble lansert i 2011...
Fortsett
Bransjenyheter
Gjallarhorn showroom holder stengt i romjulen

Gjallarhorn showroom holder stengt i romjulen

  • 6
Vi lar julefreden senke seg og holder vårt showroom stengt i romjulen. Men vår nettbutikk vil være betjent og det vil fremdeles være mulig å hente varer på vår adresse ved kjøp eller hjemlån i...
Fortsett
Bransjenyheter
Juletilbud på Harbeth (-25%)

Juletilbud på Harbeth (-25%)

  • 0
Det blir juletilbud på Harbeth ut desember for å få ned vår lagerbeholdning. Alt av modeller, bortsett fra toppmodellen, er på lager i de fleste finisher. Merk at tilbudet om 25% rabatt på...
Fortsett
Bransjenyheter
Juletilbud på SPEC (-25%)

Juletilbud på SPEC (-25%)

  • 0
Vi kjører juletilbud på SPEC i hele desember ved å tilby 25% rabatt på alle produktene som befinner seg på lager. SPEC sine integrerte forsterkere er unike klasse D forsterkere med lav effekt...
Fortsett
Topp Bunn