Itunes , flytte filer fra en pc til en annen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    143
    Har planer om og bruke en Laptopp som ren musikkavspiller med Squeezeboksen. har en lapptopp som ikke brukes, og vil bruke den til dette, avlaste hovedpc.
    har Nyeste Itunes på begge pc`ene, men all musikk er lagt inn på stasjonære som Apple Lossless. og selvsagt kopiert/backup til ekstern disk.
    Men dersom eg legger filene inn i Itunes på lapptoppen, bare drar filene over i samme mappe som Itunes lagrer alt i så finner ikke Itunes i lapptoppen filene.
    Har brukt mye tid på og legge inn all musikken, og laste ned album cover osv, og trudde et det var lettere og legge over til lapptoppen.

    Må da kunne gjøres??
    folk har jo backup av en grun, og ikke noe poeng og ha det dersom backupen ikke kan brukes..
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Av en eller annen grunn gjør ikke iTunes noen form for "auto-oppdatering" av musikkmappen. Du må derfor velge legg til ny mappe og peke på plasseringen slik at iTunes scanner bibliotekmappen på nytt. Om jeg forsto problemstillingen rett?

    Husk å huke av for valget om iTunes skal organisere musikkmappen. Først da blir alt av tags, coverart ol skrevet direkte til filene. Ellers ligger dette kun i iTunes-databasefilen slik at det kan bli rot når du overfører sanger mellom to bibliotek.

    Det er også mulig å kopiere over iTunes-databasefilen slik at biblioteket blir helt identisk ift spillelister, ganger spillt osv.
     

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    143
    ja var nok det jeg mente. får prøve meg litt fram... og mase her dersom ikke alt funker som eg vill/håper :-[
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Dette fungerer akkurat slik du håper;) Jeg gjør ofte dette selv mellom 4 maskiner og har aldri opplevd noe problem.

    Greven skrev:
    Husk å huke av for valget om iTunes skal organisere musikkmappen. Først da blir alt av tags, coverart ol skrevet direkte til filene. Ellers ligger dette kun i iTunes-databasefilen slik at det kan bli rot når du overfører sanger mellom to bibliotek.
    Må bare presisere at det jeg mente her er at dette gjelder den orginale musikkplasseringen på den opprinelige PCen. Om du ikke huker av dette vil du i verste fall få over filene uten noen form for tags eller coverart. Det finner du jo uansett fort ut av og er evt enkelt og fikse i ettertid.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vet ikke om dette fungerer i Windows, men i OSX kan man importere musikk ved å trekke mapper og filer som skal legges til over itunes-ikonet. Da opprettes en kopi i itunes-mappen uten at originalen blir berørt.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Jeg prøvde å legge over min eksterne hardisk til min nye pc inn til i tunes. der var det alle meste lossless men noe wav. all wav er bare rot og jeg kommer til og slette all musikken jeg har og begynne fra scratch ser det ut til.

    Jeg må finne denne ruta man skal krysse av i så dette blir liggende.

    Det som skjedde her er at album er borte, sanger har havnet feil og tusenvis av sanger havnet i jævla samlealbums mappe og likheten mellom alle disse sangene er at artisten og album er slettet fra ALLE sangene og kun tittel er igjen.

    Mvh.rødglødende McLaren
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Kanskje denne er nyttig? :)

    http://www.computeraudiophile.com/How-To-Move-An-iTunes-Library-Video

    McLaren skrev:
    Jeg prøvde å legge over min eksterne hardisk til min nye pc inn til i tunes. der var det alle meste lossless men noe wav. all wav er bare rot og jeg kommer til og slette all musikken jeg har og begynne fra scratch ser det ut til.
    wav er (i mine øyne) noe drit, da den ikke støtter tag's særlig godt. Velg heller AIFF (samme som wav, bare med metadatastøtte), eller AppleLossless (ALAC).
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Blir ett format her for min del nå. jeg måtte formatere hardisken, fjerne iTunes forgodt, hasta lavista alle coverbilder som jeg har scannet inn og lagt inn til albumene og begynn fra starten. igjen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

    Dritt iTunes.

    McLaren
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Jeg har vanskelig for å se hvor PROBLEMET ligger her. Hva er det egentlig du har gjort, McLaren, for det er ikke helt godt å forstå ut fra de beskrivelser du gir.

    Det er da verdens enkleste sak - i det minste på en Mac - og jeg kan ikke helt forstå at det skal være verre på den andre siden.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er ganske fine HJELP-menyer til iTunes, tilgjengelige gjennom menylinjen. Der forklares det enkelt og greit hvordan man flytter filer til nye lagringssteder, samtidig som man bevarer mappestrukturer, metadata og alle links.

    Det er egentlig bare snakk om å flytte filer over, og så fortelle iTunes hvor det nye lagringsstedet er. Men mange roter i vei med flytting av mapper o.a. før de skjønner at de også må fortelle programmet hvor ting ligger, eller uten å forsikre seg om at iTunes mappen har det den trenger.

    Maskinen jeg styrer det hele fra, har arkivet med filinfo, album-info, osv liggende i Mac mini>Music>iTunes folder>

    Det ser slik ut:


    Men alle musikkfilene ligger på en ReadyNAS+ server, et helt annet sted, og all kontakt mellom styremaskinen (en Mac min) og denne skjer trådløst.
    Så lenge iTunes får beskjed om hvor musikken ligger, så kan musikkfilene ligge på en server i Tokyo uten at det burde by på noen problemer.

    Følger man disse to enkle reglene så er det fullstendig problemfritt.



    Legg merke til at i mitt musikkarkiv har jeg filer som går helt tilbake til December 2001, disse kunne jeg slettet, siden infoen for lengst er innlemmet i senest oppdaterte arkiv, men de er greie å ha dersom jeg ønsker å lage meg underarkiver.

    Slik ser valget for hvor musikkfilene ut på min iTunes, når den linker til serveren:
     

    Vedlegg

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Musikken lå på gammel iTunes på gamle maskinen. På ny maskin ble iTunes lagt inn, og jeg la inn hele den eksterne hardisken min på meny legg til mappe.

    Den begynte og konvertere alle lossless filer til waw ettersom det var det som stod åp importinnstilingene på min iTunes.

    dermed ble alle artistnavn og album borte på turen fra Lossless til wav.

    Alt slettet og jeg har begynt helt på nytt.

    McLaren
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Sukk - det er mildt surt. Men du skulle likevel ha kunnet overføre filene ved en enkel filkopiering, og så lagt iTunes mappen i musikkfilen på din nye computer. Når programmet spør om du ønsker å konvertere biblioteket, så klikker du bare NEI.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Det er et av de største problemene jeg har med iTunes, den går inn å "tukler" med filene hvis du ikke er 100% sikker på hva du gjør.
    Alle andre avspillere trenger bare å vite hvor du har musikke så scanner de denne folderen uten å røre filene. Coverart, tag's, cue filer etc blir liggende urørt.
    I tillegg så insistere den under installasjon og laste ned og installere Quicktime.
    Apple har sin måte å gjøre det på, og den passer sikkert for noen, men du skal hvite hva du gjør.
    For min datter på 16 så er dette et godt program, da det organisere musikken i foldere med artist og album navn (hun er ikke så anal som sin far med hensyn til tag's albumart osv) Men for meg som skal ha artister og album sortert i en bestemt rekkefølge så er ikke iTunes et alternativ da jeg en gang vet et uhell etter reinstalasjon hadde huket av at iTunes skulle organisere musikken min. Da ble samle album blandt annet splittet opp og artistene lagt inn i nye foldere under artist/album.
    En annen ting, WAV filer og tag's er en dårlig kombinasjon hold deg til flac eller alac
    Når det er sagt så bør kopiering av filer skje ved hjelp av fil kopiering og ikke gå via Musikkprogrammene. Da er du sikret at dette ikke skjer, og det er nesten garantert raskere også.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Man trenger ikke å forandre noe på itunes music folder.
    Det er jo bare å dra og slipp katalogen med sangene i itunes vinduet, samt å _ikke_ krysse av for kopier sanger til musikkbiblioteket. Skjønner seriøst ikke hvorfor dere alltid skal gjøre det så vanskelig for dere selv.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    @stejorge
    I tillegg så insistere den under installasjon og laste ned og installere Quicktime.
    iTunes er kun et organiseringsprogram - det er QuickTime som avspiller filene, bilde og lyd, så uten QT virker ikke iTunes.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Sukk! Dette er bare så altfor vanlig: Brukeren gjør dårlige valg og skylder siden på at programmet er noe dritt. Man må jo være totalt clueless og beskyttes mot seg selv for å drive å importere i wav, og det er aldri, ALDRI, en defaultinnstilling i itunes, så dette er selvvalgt. Itunes konverterer heller ikke filene av seg selv, på et eller annet tidspunkt må det klikkes på en OK-knapp.

    Så bytt gjerne program, men du kommer til å gjøre feil i det nye programmet også.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    Sukk! Dette er bare så altfor vanlig: Brukeren gjør dårlige valg og skylder siden på at programmet er noe dritt. Man må jo være totalt clueless og beskyttes mot seg selv for å drive å importere i wav, og det er aldri, ALDRI, en defaultinnstilling i itunes, så dette er selvvalgt. Itunes konverterer heller ikke filene av seg selv, på et eller annet tidspunkt må det klikkes på en OK-knapp.

    Så bytt gjerne program, men du kommer til å gjøre feil i det nye programmet også.
    Jeg er enig med deg at WAV ikke har noe bruksområde i et moderne musikkbibliotek, men når det gjelder itunes så er det ikke mye positivt å si.
    Personlig så mener jeg måten itunes håndterer musikkbiblioteket på er hårreisende kritikkverdig.

    Alternativ 1 - ikke rør filene og jobb kun i databasen:
    Dette er jo bare helt på trynet. Mister man databasen, mister man informasjonen. Man kan heller ikke bare ta en normal copy og paste av musikksamlingen uten noen videre seremoni og få med all informasjon og metadata som man la inn i perioden med itunes.

    Alternativ 2 - la itunes røre filene og lagre informasjonen:
    Dette KUNNE vært greit, siden det er dette som er den fornuftige metoden. MEN siden itunes insisterer på å i tillegg rename og omorganisere filer så gjør det hele alternativet komplett ubrukelig.


    Normale fornuftige programmer lar brukeren selv styre organiseringen på filnivå og endrer alltid informasjonen i tags slik at infoen ligger i filene, men blir i tillegg importert i en database for kjappere indeksering og søking i musikkbiblioteket.
    Dette gjør at filene kan kopieres og behandles uavhengig av avspillerprogrammet.
    Itunes har et helt forskrudd måte å gjøre ting på, som er helt motsatt av all fornuftig tankegang.
    Apple har på et eller annet fantastisk vis klart å surkle sammen filer, tags og itunes-library i en eneste stor grøt, slik at man blir nærmest avhengig av itunes for å få noe som helst fornuftig ut av musikkbiblioteket sitt.

    Bare for å toppe kransekaka så har itunes - dersom man setter den opp til å lagre tag-informasjonen - selvfølgelig på ekte tradisjonelt Apple-vis, en haug med ustandardiserte tags som ingen andre programmer forstår. Dette er noe skikkelig drit om man f.eks bruker de litt mer "avanserte" tagene for å få mer søkbar metadata på filene i andre programmer.

    Nei, itunes er fanden selv når det gjelder musikkavspiller programmer og bør for all del ikke slippes nær en allerede eksisterende organisert og veltagget musikksamling.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    McLaren skrev:
    Musikken lå på gammel iTunes på gamle maskinen. På ny maskin ble iTunes lagt inn, og jeg la inn hele den eksterne hardisken min på meny legg til mappe.

    Den begynte og konvertere alle lossless filer til waw ettersom det var det som stod åp importinnstilingene på min iTunes.

    dermed ble alle artistnavn og album borte på turen fra Lossless til wav.

    Alt slettet og jeg har begynt helt på nytt.

    McLaren
    Hvilke innstillinger har du i iTunes, og som gjorde at det opprinnelige bibilioteket med filer på gammel maskin ble SLETTET? Når jeg legger til nye filer (f.eks digitalisert vinyl jeg har), så forblir de filene der de var, men en kopi av dem legges i iTunes musikkmappe. Jeg var av den oppfatning at konsolidering og import av filer inn i iTunes lot de opprinnelige filene urørt? Er det noe farlig som jeg ikke har fått med meg?
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Sukk! Dette er bare så altfor vanlig: Brukeren gjør dårlige valg og skylder siden på at programmet er noe dritt. Man må jo være totalt clueless og beskyttes mot seg selv for å drive å importere i wav, og det er aldri, ALDRI, en defaultinnstilling i itunes, så dette er selvvalgt. Itunes konverterer heller ikke filene av seg selv, på et eller annet tidspunkt må det klikkes på en OK-knapp.

    Så bytt gjerne program, men du kommer til å gjøre feil i det nye programmet også.
    Det er ikke uvanlig at programmer konvertere filer, men lar orginal filen ligge urørt.
    Bruker Mediamonkey, denne konvertere filer over til iPod og orginal fila er urørt. den har heller aldri og kan aldri endre på foldere.
    Bruker Adobe Lightroom og Photoshop, redigerer og herjer på men orginal fila er "hellig" den ligger der ubesudlet.
    Nå skal ikke jeg påberope meg så mye ekspertise på iTunes men jeg har prøvd den og likte den ikke.

    Men, for all del. Hvis iTunes virker for deg og du er fornøyd så er det jo ingen grunn til å skifte. Men du trenger ikke rakke ned på andre fordi om de har problemer med dette programmet.
    Apple har sin måte å gjøre ting på, den er ikke nødvendigvis dårligere eller bedre en andre måter, den er bare anderledes en den løsningen andre bruker.
    Noen liker mora andre liker dattera. Slik er det og slik kommer det altid til å være.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg rakker ikke ned på de som har saklige grunner til å mislike itunes, men på folk som roter og går seg bort og etterpå legger all skyld på programmet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Har man pc, var det kanskje en idé å bruke det beste pgm for pc. Da er sjansene store for at du ikke kjenner programrutinene til mac, pg derfor lettere kan gå deg vill.

    Jeg forstår ikke helt hva som skjedde for maclaren. Har selv oppgradert fra eldre til nyere iTunes, og byttet maskiner og lagringssted uten noensinne å få problemer, men det var i mac. Siden hans iTunes konverterte til wav, må han ha vært på en pc? Men det skal likevel la seg gjøre. Mengder av fine nettsteder som gir meget gode råd på slike utfordringer. Google is your friend, om hjelp menyen blir uoversiktlig. Selv finner jeg den meget utfyllende.
    Vil også anbefale Doug's Apple Scripts til de som ønsker utvidet funksjonalitet og automatisering av ripping, osv.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    marsboer skrev:
    Jeg er enig med deg at WAV ikke har noe bruksområde i et moderne musikkbibliotek, men når det gjelder itunes så er det ikke mye positivt å si.
    Personlig så mener jeg måten itunes håndterer musikkbiblioteket på er hårreisende kritikkverdig.

    Alternativ 1 - ikke rør filene og jobb kun i databasen:
    Dette er jo bare helt på trynet. Mister man databasen, mister man informasjonen. Man kan heller ikke bare ta en normal copy og paste av musikksamlingen uten noen videre seremoni og få med all informasjon og metadata som man la inn i perioden med itunes.
    Hvor har du dette fra? Jeg trodde at når du endret tagger i iTunes, så ble disse endringene lagret i filen (og ikke bare i databasen).

    Normale fornuftige programmer lar brukeren selv styre organiseringen på filnivå og endrer alltid informasjonen i tags slik at infoen ligger i filene, men blir i tillegg importert i en database for kjappere indeksering og søking i musikkbiblioteket.
    Hmmm, trodde det var det som skjedde. Nå er det jo flere nivåer av slike tagger (ID3v1 og ID3v2 osv), og iTunes enderer ikke alle nivåene, så vidt jeg forstår. Eller er jeg ute på bærtur her? Link til info. mottaes med takk.

    Tillegg: Innebærer det altså at følgende er feil:

    Here is the last list I've had of attributes and were they reside:

    For M4A and MP3 files... (WAV files do not have tags)

    These are only in the iTunes Library files (ITL & XML):
    -- Playlists
    -- Ratings
    -- Play Count
    -- Last Played
    -- Date Added
    -- Date Modified
    -- Equalizer
    -- Volume Adjustment

    These are stored in the music file itself:
    -- Artist
    -- Album
    -- Song Title
    -- Year
    -- Comments
    -- Compilation tag
    -- Lyrics
    -- Genre
    -- Grouping
    -- Volume Adjustment (a special iTunes only tag in the file - non-standard)
    -- Composer
    -- Bit Rate (not a tag - inherent to the file itself)
    -- BPM
    -- Kind (not a tag - inherent to the file itself)
    -- Album Art (only stored in the file - not copied to the iTunes Library ITL or XML files)
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    2
    Den ser IMHO ganske rett ut, men det jeg reagerer på er det siste punktet: Album Art. Med mindre de har endret noe blir bildene lagret som egne filer dersom du ikke limer de inn manuelt. Jeg har pt ikke prøvd 8.1. Det skulle mao stått fx: stored as a separat file or in the music file depending on action


    Mvh
    Boden9
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ja det er vel riktig det Parelius. Men fordomsfulle mennesker bryr seg vel ikke om å sjekke fakta.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    Ja det er vel riktig det Parelius. Men fordomsfulle mennesker bryr seg vel ikke om å sjekke fakta.
    Bortsett fra at dette med lagring av tags ikke gjelder alle tag'ene (my mistake) så ser jeg ikke noe annet i innlegget mitt som ikke er 100% fakta?
    Korrigér meg hvis de øvrige tingene ikke er riktig. Det er jo mulig at de har skjerpet seg siden jeg hadde itunes inne sist.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    marsboer skrev:
    Bach_Man skrev:
    Ja det er vel riktig det Parelius. Men fordomsfulle mennesker bryr seg vel ikke om å sjekke fakta.
    Bortsett fra at dette med lagring av tags ikke gjelder alle tag'ene (my mistake) så ser jeg ikke noe annet i innlegget mitt som ikke er 100% fakta?
    Korrigér meg hvis de øvrige tingene ikke er riktig. Det er jo mulig at de har skjerpet seg siden jeg hadde itunes inne sist.
    Hvilke fakta er det da som gjenstår?
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Først må jeg bare si at valg av mediaplayer og digital organisering har tatt ser ut til å ha overtatt krangletoppen HFS.. ;D Og jeg må jo også legge til at det sikkert finnes mange gode mediaplayere som hver har sine fordeler. Personlig ser jeg ingen vesentlig mangler ved iTunes, men mange store fordeler (Er det forresten noen som vet om andre mediaplayere som støtter Airtunes?).


    marsboer skrev:
    Alternativ 1 - ikke rør filene og jobb kun i databasen:
    Dette er jo bare helt på trynet. Mister man databasen, mister man informasjonen. Man kan heller ikke bare ta en normal copy og paste av musikksamlingen uten noen videre seremoni og få med all informasjon og metadata som man la inn i perioden med itunes.
    Det er jo bare å ta en backup av databasefilen.
    Alternativ 2 - la itunes røre filene og lagre informasjonen:
    Dette KUNNE vært greit, siden det er dette som er den fornuftige metoden. MEN siden itunes insisterer på å i tillegg rename og omorganisere filer så gjør det hele alternativet komplett ubrukelig.
    iTunes organiserer da mappen etter Artist->Album. Jeg synes dette er en meget hensiktsmessig sortering, men kan jo være enig i at man kanskje burde hatt et valg der man selv kan definere slike avanserte instillinger. Jeg forstår allikevel ikke hva som gjør denne metoden totalt ubruklig? Filene blir jo renamet etter tagsene og kvaliteten blir jo da deretter.


    stejorge skrev:
    Det er et av de største problemene jeg har med iTunes, den går inn å "tukler" med filene hvis du ikke er 100% sikker på hva du gjør.
    Alle andre avspillere trenger bare å vite hvor du har musikke så scanner de denne folderen uten å røre filene. Coverart, tag's, cue filer etc blir liggende urørt.
    Det er bare å fjerne valget om å la iTunes organisere musikken. Husk da å ta backup av databasefilen ;)
    Men for meg som skal ha artister og album sortert i en bestemt rekkefølge så er ikke iTunes et alternativ da jeg en gang vet et uhell etter reinstalasjon hadde huket av at iTunes skulle organisere musikken min. Da ble samle album blandt annet splittet opp og artistene lagt inn i nye foldere under artist/album.
    Da hadde det bare vært å velge samlealbum-sjangeren i iTunes->Markere alle->Vis info->Fjern markering for samlealbum. Da ville filene igjen blitt sortert under artist.
    Når det er sagt så bør kopiering av filer skje ved hjelp av fil kopiering og ikke gå via Musikkprogrammene. Da er du sikret at dette ikke skjer, og det er nesten garantert raskere også.
    Dette er helt feil, men sikkert en vanlig misforståelse og en grunn til at det er mye diskusjon angående mappestrukturen.

    I OSX-verdnen er det slik at de fleste programmer også fungerer som en skreddersydd filbehandler for aktuell filtype. Dvs at ved flytting av musikkfiler bør man nettopp bruke iTunes. Da slipper man å bla seg gjennom forskjellige mappenivåer og finne igjen aktuelle spor i mappesystemet. Dette er like raskt som via Finder fordi det fortsatt er Finder som gjør jobben - iTunes gir bare beskjed om hva Finder skal gjøre. Jeg har ikke vært inne i mappestrukturen i musikkmappen siden jeg fant ut dette for et par år siden. Men som dere sier, så er jo dette "The Apple Way" og om man ikke liker det er man henvist til en mer tungvindt metode..;)
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    McLaren: Når man driver med digitalisering av noe så viktig som hele musikksamlingen er det viktig å vite hva man gjør. Om man ikke forstår dette kan det være lurt å spørre på et forum før man utfører handlinger som ikke kan angres...

    Hadde du lest tråden Hvordan generere tags for wav? ville du sett at jeg skisserte løsningen på problemet ditt. Det burde visst være en sticker med advarsel om å rippe i wav....

    Limer det inn her:
    Greven skrev:
    Først er det viktig å forstå litt om hvordan iTunes er bygd opp. iTunes bruker en databasefil for å tagge alle filene man har importert til programmet. Dette gir fullverdig tag/coverartmulighet selv om filene i seg selv ikke nødvendigvis er tagget. Filene kan også hete akkurat hva du vil. Det spiller ingen rolle og om man har tagget rett vil man få opp rett informasjon i iTunes. Dette er jo selvfølgelig fordi iTunes da oppbevarer all info om låtene som filbane, navn, album, coverbilde osv i databasefilen. Den eneste ulempen ved å kun gjøre det på denne måten er om man vil flytte filene til andre maskiner, eller sletter de fra biblioteket og skal importere igjen. Da vil man i begge tilfellene oppdage at taggene er forsvunnet og man får kun spor med tittel som "Spor 1" og ukjent album og artist.

    Under "Valg" (OSX) eller "Instillinger" (Windows) har man imidlertid en mulighet under "Avansert" at iTunes skal organisere den mappen du har valgt som iTunes musikkmappe. Ved å krysse av for denne, vil først iTunes organsiere mappen på bakgrunn av taginfoen først på artist, deretter på album. I tillegg skrives all info som ligger i iTunesdatabasefilen direkte til filene. Dvs at filene nå får nye navn basert på låttittel og nummer på albumet. iTunes vil fortsatt bruke sin egen databasefil som grunnlag for visning i programmet, men man har på en måte en backup av denne skrevet direkte i filene. Om man nå importerer disse filene til en annen maskin, vil all info dukke opp på rett måte.

    Når du nå vet at wav ikke støtter slik direkte tagging til filene, forstår du nå hvorfor det så ut som all info lå der, men at denne plutselig var borte når du skulle importerte filene på nytt. De importerte filene vil allikevel ligge i rett mappestruktur fordi disse vil opprettes på bakgrunn av info iTunes finner om albumet når du importerer. Jeg vil også tro at filene har fått navn etter sangnavnet og ikke "Spor 1" osv.

    Fremgangsmåte:
    1) Start først opp iTunes samtidig som du holder inne "Alt". Du får da et valg om hvilke bibliotek du ønsker å starte opp eller velge et nytt. Dette er i prinsippet ikke nødvendig, men er kun for å starte med blanke ark uten å ødelegge det gamle biblioteket.
    2) Importer mappen med wav-filene.
    3) Last ned programmet Tune Up Media. Dette er et program som fungerer som Shazam på iPhone der en liten musikksnutt blir samenlignet mot en enorm database og programmet finner automatisk alle tags og coverart.
    4) Kjør programmet. Det tar sikkert lang tid.
    5) Nå har du igjen fått fine tags og coverart i iTunes på dine wav-filer. Som jeg tidligere skrev er imidlertid ikke dette ordentlige tags fordi de kun finnes i databasefilen til iTunes.
    6) Kryss av for "Organsier iTunes musikkmappen" og velg Apple Lossless under importinstillinger.
    7) Merk alle låtene -> Høyreklikk -> Konverter markerte til Apple Lossless
    8 ) Slett alle låtene som er i wav. Velg sorter etter type i iTunes og alle wav vil samles. Da blir det enkelt å slette dem.

    Dette tar helt sikkert lang tid, men når du er ferdig har du et nytt bibliotek som nå er i Apple Lossless (evt AIFF om du heller vil ha det. Velg da AIFF under pkt 7) og i tillegg har alle tags skrevet til filene.
    Synd at du allerede har slettet filene dine.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Greven skrev:
    Først er det viktig å forstå litt om hvordan iTunes er bygd opp. iTunes bruker en databasefil for å tagge alle filene man har importert til programmet. Dette gir fullverdig tag/coverartmulighet selv om filene i seg selv ikke nødvendigvis er tagget. Filene kan også hete akkurat hva du vil. Det spiller ingen rolle og om man har tagget rett vil man få opp rett informasjon i iTunes. Dette er jo selvfølgelig fordi iTunes da oppbevarer all info om låtene som filbane, navn, album, coverbilde osv i databasefilen. Den eneste ulempen ved å kun gjøre det på denne måten er om man vil flytte filene til andre maskiner, eller sletter de fra biblioteket og skal importere igjen. Da vil man i begge tilfellene oppdage at taggene er forsvunnet og man får kun spor med tittel som "Spor 1" og ukjent album og artist.
    Mener du at taggingen du gjør i iTunes IKKE skrives til filene om filene ligger på et annet sted enn i iTunesmappen?
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Det er riktig. Du gir kun iTunes skrivemulighet til filene som ligger i mappen du angir som musikkmappe. Det merker du feks om du sletter en låt som ligger i denne mappen. Du får da et spørsmål om du ønsker å slette filen fra disken eller kun fra iTunesbiblioteket. I motsatt fall forsvinner filen bare fra iTunes og du har ingen mulighet for å slette filen direkte fra iTunes.

    Det logiske er jo allikevel å ha alle filene i denne mappen, noe du enkelt kan gjøre ved å konsolidere biblioteket. Da vil alle filene bli flyttet og skrevet til i samme operasjon.

    PS: For andre som også er på OSX/iTunes/iPhone/iPod-kjøret kan jeg anbefale widgeten Harmonic. Denne finner teksten til den låten du hører på og tagger den direkte til filen. Teksten vises da med et trykk i albumarten på iPod/iPhone eller selvfølgelig i iTunes.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Greven skrev:
    Det er riktig. Du gir kun iTunes skrivemulighet til filene som ligger i mappen du angir som musikkmappe. Det merker du feks om du sletter en låt som ligger i denne mappen. Du får da et spørsmål om du ønsker å slette filen fra disken eller kun fra iTunesbiblioteket. I motsatt fall forsvinner filen bare fra iTunes og du har ingen mulighet for å slette filen direkte fra iTunes.
    (Beklager, men bildene kom litt i feil rekkefølge, men det er forståelig) EDIT: Har rettet det nå

    Hmmm… Jeg tok og opprettet en nytt iTunesbibliotek på maskinen og hvor iTunes musikkmappen ligger i denne. Valgene var som følger:



    Deretter kopierte jeg i Finder to spor fra en CD inn på en ekstern disk jeg har knyttet til maskinen.


    Så la jeg til det ene sporet til iTunes, uten at sporet altså kopieres inn i iTunes musikkmappen, men blir liggende der det er - på den eksterne. Deretter tagget jeg i iTunes inn spornavn, artist og albumtittel.


    Når jeg nå gikk å så på filen i Finder der den lå på den eksterne disken, så var intet endret; den het fremdeles «1 lydspor». Taggingen hadde altså ikke endret navnet på filen. Så gikk jeg inn på «Vis info» i Finder på disse to lydfilene (hvor altså bare den ene var tagget i iTunes, nemlig «1 Lydspor». Info om filene var som følger:


    Tydeligvis er det noen tagger som er blitt skrevet til filen på den eksterne HD.

    Så slettet jeg i iTunes sporet som var importert og blitt tagget. Infoen på de to sporene når jeg er i Finder er den samme som før slettingen.

    Så importerer jeg den sangen som jeg slettet i iTunes nok en gang. All info som jeg hadde lagt inn forrige gang kom nå opp. Tydeligvis har iTunes nå lest info i taggingen.

    Kan ikke forstå noe annet enn at iTunes skriver taggingen rett i filen.
     

    Vedlegg

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Dette var nytt for meg, men et praktisk forsøk har alltid høyere validitet enn en teoretisk betraktning ;)

    Kan det være slik at iTunes allikevel skriver tags til filen selv om filnavnet ikke forandres?

    Hvordan hadde du rippet inn disse sporene i utgangspunktet?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Jeg åpnet CD-en i Finder, valgte de to første sporene og bare dro dem over til plassen på den eksterne disken. iTunes hadde intet med det å gjøre.

    Bare for å gjøre det ennå klarere: Jeg tok nettopp og slettet hele iTunesbiblioteket med alle filene i. (Dro alt i søpla i Finder). Deretter opprettet jeg et helt nytt iTunesbibliotek igjen (iTunes var avsluttet og så startet opp igjen, slik at nytt bibliotek ble dannet ved oppstart). Importerte de samme filene fra den eksterne, og stor ble overraskelsen da den ene låten importers med alle de taggene jeg hadde gitt det.

    Da skulle vel saken være klar?
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Greven skrev:
    Det er jo bare å ta en backup av databasefilen.
    To ting:
    Først hovedpoenget. Poenget var ikke at det var vanskelig med databasefilen, poenget er at man kan flytte og/eller åpne musikken med en helt annen mediaplayer og fremdeles få tilgang til all informasjonen man la inn med itunes. Dette kan man vanligvis gjøre om man bruker f.eks foobar2000s bibliotek.

    Jeg sier bare at dette er typisk apple-måten å gjøre det på. Når man etterhvert har lagt inn store mengder itunes-library-only informasjon vil man etterhvert ikke orke å bytte mediaplayer siden informasjonen ikke nødvendigvis er knyttet til filene, men til itunes-bibliotek.

    Den andre tingen gjelder om man da kan automatisere backup av databasefilen slik at det skjer ved hver endring? Dette er jo et krav for at backupen av denne skal være like up-to-date som informasjonen ville vært om den var helt knyttet til filene.

    Greven skrev:
    iTunes organiserer da mappen etter Artist->Album. Jeg synes dette er en meget hensiktsmessig sortering, men kan jo være enig i at man kanskje burde hatt et valg der man selv kan definere slike avanserte instillinger. Jeg forstår allikevel ikke hva som gjør denne metoden totalt ubruklig? Filene blir jo renamet etter tagsene og kvaliteten blir jo da deretter.
    Så lenge man ikke kan bestemme filstrukturen selv så er det en fullstendig tankeløs og ubrukelig funksjon. Jeg kunne overhodet ikke tenke meg en struktur som kun består av Artist/Album over hele fjøla. Jeg vil ha inn årstall i loopen, en egen undermappe per CD i multidisk-sett samt at musikken også skal lagres i to ulike mapper, en for lossless og en annen for lossy.
    I tillegg har jeg sett noen poster om at itunes bryter opp various artist album i ulike mapper på filsystemnivå om den får lov til å organisere selv. Dette er i såfall hårreisende, selv om det MÅ være funksjonalitet i itunes som kan forhindre dette. F.eks ved å merke albumet som compilation, men hvor mange brukere vet dette (om det i det hele tatt er tilfelle)

    Men tanken er god den, det er bare gjennomføringen som står til karakteren stryk. Et enkelt valg for å customize filstrukturen og dette hadde vært en glimrende funksjon.


    Greven skrev:
    Dette er helt feil, men sikkert en vanlig misforståelse og en grunn til at det er mye diskusjon angående mappestrukturen.
    Dette er ikke helt feil. Å kopiere musikkmappa når man skal ta backup av den er den mest intuitive og eneste fornuftige måten for de aller fleste. Jeg kan aldri tenke meg at det er "enklere" å i tillegg måtte tenke på at biblioteket blir med, at ting må konsolideres og gud vet hva. Kanskje selve operasjonen er enkel i form av antall tastetrykk, men det er en idiotisk måte å gjøre det på når en intuitiv kopiering av filene burde vært nok.
    Å "skjule" filsystem-laget for brukeren er en svært dårlig måte å gjøre ting på siden man da må hengi seg fullt og helt til programmets "logikk" uten egen kontroll. Man må rett og slett bare håpe på at de som laget programmet tenkte ut de gode løsningene.
    Itunes demonstrerer jo, på samme måte som andre apple-produkter forsåvidt, at de kun tenker fasade. Det viktige er å fremstå greit for brukeren, mens det ser ut som en dass når man ser bak kulissene (ref, etter en "omorganisering" av musikkbiblioteket). Typisk sope dritten fra gulvet inn under teppet holdning, som desverre bare er fordummende ovenfor brukeren og som gjør at det utrolig nok er folk som har brukt PCen mange timer hver dag siden de var gamle nok til å nå opp til tastaturet, men som fremdeles ikke skjønner et fnugg om man ber dem gå til c:\ i windows utforsker. (Selv om Microsofts idiotiske "Mine Dokumenter"-konsept også er en hovedsynder her. Han som fant på det konseptet burde vært skambanket)
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Forsøkte det samme med iTunes avslått og det virker som om også Finder søker opp CDen via GraceNote databasen. Jeg får uansett opp rett album, spor og artist på BigBang Frontside Rock N' Roll. Dette blir egentlig høy nerdefaktor og litt OT, men har du mulighet for å teste dette med feks noen av sporene du har spilt inn fra vinyl?

    Edit: Du kan jo bare forsøke å forandre tags på de to sporene du la til uten at de ligger i iTunes-musikkmappa. Se om de da blir skrevet til filene?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    marsboer skrev:
    Først hovedpoenget. Poenget var ikke at det var vanskelig med databasefilen, poenget er at man kan flytte og/eller åpne musikken med en helt annen mediaplayer og fremdeles få tilgang til all informasjonen man la inn med itunes. Dette kan man vanligvis gjøre om man bruker f.eks foobar2000s bibliotek.
    Og det samme med iTunes

    Jeg sier bare at dette er typisk apple-måten å gjøre det på. Når man etterhvert har lagt inn store mengder itunes-library-only informasjon vil man etterhvert ikke orke å bytte mediaplayer siden informasjonen ikke nødvendigvis er knyttet til filene, men til itunes-bibliotek.
    Og hvilke tagger er det du savner; jf. listen som jeg gav tidligere og som kommer igjen her:

    These are stored in the music file itself:
    -- Artist
    -- Album
    -- Song Title
    -- Year
    -- Comments
    -- Compilation tag
    -- Lyrics
    -- Genre
    -- Grouping
    -- Volume Adjustment (a special iTunes only tag in the file - non-standard)
    -- Composer
    -- Bit Rate (not a tag - inherent to the file itself)
    -- BPM
    -- Kind (not a tag - inherent to the file itself)
    -- Album Art (only stored in the file - not copied to the iTunes Library ITL or XML files)

    Hva er det egentlig som er problemet her? Du konstruerer forskjeller hvor jeg vanskelig kan se noen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    @marsboer

    Hvorfor bruker du ikke command line interface når du skal kjøre iTunes? Høres ut som om det er perfekt for deg. Du kan kjøre et hvilket som helst skin du ønsker, oppå UNIX command interfacen som faktisk ligger i bunn. Så slipper du å feie noe som helst under teppet. ;D

    Her har du et eksempel:

    #!/bin/sh
    ##################################################### VERSION INFO
    #v simple command line interface
    #v type <itunes help> for more information
    #v
    ###################################################### INSTALL INFO
    #i How to install itunes cli v. 0.1 by duus
    #i 1. put the itunes bash script on your path (for example, ~/bin/)
    #i 2. navigate to that directory
    #i 3. type "chmod +x itunes" to make the script executable
    #i 4. open the itunes script with your favorite text editor (pico itunes, for example)
    #i 5. Navigate to the line called #SETTINGS
    #i 6. Adjust settings as necessary. Save the file.
    #i 7. type "itunes help" for usage information
    #i
    ##################################################### SETTINGS
    # Please enter the directory where you are keeping the itunes script here:
    _SCRIPT_LOCATION=~/bin/
    #_SCRIPT_LOCATION=
    #
    #
    ##################################################### HELP/USAGE
    #h Usage of itunes cli v. 0.1 by duus
    #h type itunes <args> at the prompt
    #h where args are:
    #
    #
    # if no arguments, toggle play status and exit.
    if [ "$1" = "" ]
    then
    __command="playpause"
    echo "toggle itunes' play status"
    echo | osascript <<EOF
    tell application "iTunes"
    $__command
    end tell
    EOF
    fi
    #
    ##### main loop
    _playlist=0
    for arg in "$@"
    do
    __command=""
    if [ $_playlist = 1 ]
    then
    __command="play playlist \"$arg\""
    echo "play itunes playlist $arg"
    #echo $__command
    let _playlist=0
    else
    if [ "$arg" = "pp" -o "$arg" = "playpause" ]
    then
    #h
    #h _Play Control_
    #h no arguments, or <pp> or <playpause> will toggle itunes' play status
    __command="playpause"
    echo "toggle itunes' play status"
    fi
    if [ "$arg" = "p" -o "$arg" = "play" ]
    then
    #h <(p)lay> will play itunes
    __command="play"
    echo "play itunes"
    fi

    if [ "$arg" = "pause" ]
    then
    #h <pause> will pause itunes
    __command="pause"
    echo "pause itunes"
    fi

    if [ "$arg" = "next" -o "$arg" = "new" ]
    then
    #h <next> or <new> will forward one track
    __command="next track"
    echo "go to next track in itunes"
    fi

    if [ "$arg" = "prev" -o "$arg" = "previous" -o "$arg" = "back" ]
    then
    #h <(prev)ious> or <back> will go back one track
    __command="previous track"
    echo "go to last track in itunes"
    fi

    if [ "$arg" = "s" -o "$arg" = "stop" ]
    then
    #h <(s)top> will stop itunes
    __command="stop"
    echo "stop itunes"
    fi

    #h
    #h _iPod Control_
    if [ "$arg" = "sync" ]
    then
    #h <sync> will sync an attached ipod
    __command="eject"
    #eject ipod
    echo "eject iPod..."
    fi

    if [ "$arg" = "e" -o "$arg" = "eject" ]
    then
    #h <(e)ject> will eject an attached ipod
    __command="eject"
    #eject ipod
    echo "eject iPod..."
    fi

    if [ "$arg" = "podcasts" -o "$arg" = "pod" ]
    then
    #h <(pod)casts> will update all podcasts
    __command="updateAllPodcasts"
    echo "update all podcasts"
    fi

    #h
    #h _Playlists_
    if [ "$arg" = "playlist" -o "$arg" = "l" -o "$arg" = "list" ]
    then
    #h <playlist NAME> will play the playlist named NAME (or <(l)ist> will do the same)
    let _playlist=1
    fi


    if [ "$arg" = "party" -o "$arg" = "partyshuffle" ]
    then
    #h <(party)shuffle> will play the Party Shuffle
    __command="play playlist \"Party Shuffle\""
    echo "itunes: play Party Shuffle"
    fi
    #h
    #h _Application Control_
    if [ "$arg" = "hide" ]
    then
    #h <hide> hides itunes
    echo | osascript <<EOF
    tell application "System Events"
    set visible of process "iTunes" to false
    end tell
    EOF
    __command="no_command"
    fi

    if [ "$arg" = "quit" ]
    then
    #h <quit> will quit itunes
    __command="quit"
    echo "quit itunes"
    fi


    ################################################# information commands

    #h
    #h _itunes cli information_
    if [ "$arg" = "i" -o "$arg" = "install" ]
    then
    #h <(i)nstall> displays install information
    grep "^#i" $_SCRIPT_LOCATION/itunes | more
    __command="no_command"
    fi

    if [ "$arg" = "v" -o "$arg" = "version" ]
    then
    #h <(v)ersion> displays version information
    grep "^#v" $_SCRIPT_LOCATION/itunes | more
    __command="no_command"
    fi
    if [ "$arg" = "h" -o "$arg" = "help" ]
    then
    #h <(h)elp> displays this help file
    grep "^#h" $_SCRIPT_LOCATION/itunes | more
    __command="no_command"
    fi

    #h
    #h _Other_
    if [ "$__command" = "" ]
    then
    #h an unrecognized argument will be passed to itunes as a command
    #h (please see the Script Editor iTunes Dictionary for more commands)
    __command="$arg"
    fi

    fi # if playlist
    #
    # run command
    #
    ####################################### EXECUTE COMMAND
    if [ $_playlist = 0 -a "$__command" != "no_command" ]
    then
    echo | osascript <<EOF
    tell application "iTunes"
    $__command
    end tell
    EOF
    fi
    #
    #
    done
    #h
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Greven skrev:
    Forsøkte det samme med iTunes avslått og det virker som om også Finder søker opp CDen via GraceNote databasen. Jeg får uansett opp rett album, spor og artist på BigBang Frontside Rock N' Roll. Dette blir egentlig høy nerdefaktor og litt OT, men har du mulighet for å teste dette med feks noen av sporene du har spilt inn fra vinyl?

    Edit: Du kan jo bare forsøke å forandre tags på de to sporene du la til uten at de ligger i iTunes-musikkmappa. Se om de da blir skrevet til filene?
    Taggingen var gjort manuelt, og ikke hentet fra Gracenote. Om Finder gjør dette, så skulle den ha gjort det samme med begge filene.

    Det siste forstod jeg ikke. Ingen av filene ligger i noen iTunes musikkmappe.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    @marsboer

    Hvorfor bruker du ikke command line interface når du skal kjøre iTunes? Høres ut som om det er perfekt for deg. Du kan kjøre et hvilket som helst skin du ønsker, oppå UNIX command interfacen som faktisk ligger i bunn. Så slipper du å feie noe som helst under teppet. ;D

    Her har du et eksempel:

    #!/bin/sh
    ##################################################### VERSION INFO
    #v simple command line interface
    #v type <itunes help> for more information
    #v
    ###################################################### INSTALL INFO
    #i How to install itunes cli v. 0.1 by duus
    #i 1. put the itunes bash script on your path (for example, ~/bin/)
    #i 2. navigate to that directory
    #i 3. type "chmod +x itunes" to make the script executable
    #i 4. open the itunes script with your favorite text editor (pico itunes, for example)
    #i 5. Navigate to the line called #SETTINGS
    #i 6. Adjust settings as necessary. Save the file.
    #i 7. type "itunes help" for usage information
    #i
    ##################################################### SETTINGS
    # Please enter the directory where you are keeping the itunes script here:
    _SCRIPT_LOCATION=~/bin/
    #_SCRIPT_LOCATION=
    #
    #
    ##################################################### HELP/USAGE
    #h Usage of itunes cli v. 0.1 by duus
    #h type itunes <args> at the prompt
    #h where args are:
    #
    #
    # if no arguments, toggle play status and exit.
    if [ "$1" = "" ]
    then
    __command="playpause"
    echo "toggle itunes' play status"
    echo | osascript <<EOF
    tell application "iTunes"
    $__command
    end tell
    EOF
    fi
    #
    ##### main loop
    _playlist=0
    for arg in "$@"
    do
    __command=""
    if [ $_playlist = 1 ]
    then
    __command="play playlist \"$arg\""
    echo "play itunes playlist $arg"
    #echo $__command
    let _playlist=0
    else
    if [ "$arg" = "pp" -o "$arg" = "playpause" ]
    then
    #h
    #h _Play Control_
    #h no arguments, or <pp> or <playpause> will toggle itunes' play status
    __command="playpause"
    echo "toggle itunes' play status"
    fi
    if [ "$arg" = "p" -o "$arg" = "play" ]
    then
    #h <(p)lay> will play itunes
    __command="play"
    echo "play itunes"
    fi

    if [ "$arg" = "pause" ]
    then
    #h <pause> will pause itunes
    __command="pause"
    echo "pause itunes"
    fi

    if [ "$arg" = "next" -o "$arg" = "new" ]
    then
    #h <next> or <new> will forward one track
    __command="next track"
    echo "go to next track in itunes"
    fi

    if [ "$arg" = "prev" -o "$arg" = "previous" -o "$arg" = "back" ]
    then
    #h <(prev)ious> or <back> will go back one track
    __command="previous track"
    echo "go to last track in itunes"
    fi

    if [ "$arg" = "s" -o "$arg" = "stop" ]
    then
    #h <(s)top> will stop itunes
    __command="stop"
    echo "stop itunes"
    fi

    #h
    #h _iPod Control_
    if [ "$arg" = "sync" ]
    then
    #h <sync> will sync an attached ipod
    __command="eject"
    #eject ipod
    echo "eject iPod..."
    fi

    if [ "$arg" = "e" -o "$arg" = "eject" ]
    then
    #h <(e)ject> will eject an attached ipod
    __command="eject"
    #eject ipod
    echo "eject iPod..."
    fi

    if [ "$arg" = "podcasts" -o "$arg" = "pod" ]
    then
    #h <(pod)casts> will update all podcasts
    __command="updateAllPodcasts"
    echo "update all podcasts"
    fi

    #h
    #h _Playlists_
    if [ "$arg" = "playlist" -o "$arg" = "l" -o "$arg" = "list" ]
    then
    #h <playlist NAME> will play the playlist named NAME (or <(l)ist> will do the same)
    let _playlist=1
    fi


    if [ "$arg" = "party" -o "$arg" = "partyshuffle" ]
    then
    #h <(party)shuffle> will play the Party Shuffle
    __command="play playlist \"Party Shuffle\""
    echo "itunes: play Party Shuffle"
    fi
    #h
    #h _Application Control_
    if [ "$arg" = "hide" ]
    then
    #h <hide> hides itunes
    echo | osascript <<EOF
    tell application "System Events"
    set visible of process "iTunes" to false
    end tell
    EOF
    __command="no_command"
    fi

    if [ "$arg" = "quit" ]
    then
    #h <quit> will quit itunes
    __command="quit"
    echo "quit itunes"
    fi


    ################################################# information commands

    #h
    #h _itunes cli information_
    if [ "$arg" = "i" -o "$arg" = "install" ]
    then
    #h <(i)nstall> displays install information
    grep "^#i" $_SCRIPT_LOCATION/itunes | more
    __command="no_command"
    fi

    if [ "$arg" = "v" -o "$arg" = "version" ]
    then
    #h <(v)ersion> displays version information
    grep "^#v" $_SCRIPT_LOCATION/itunes | more
    __command="no_command"
    fi
    if [ "$arg" = "h" -o "$arg" = "help" ]
    then
    #h <(h)elp> displays this help file
    grep "^#h" $_SCRIPT_LOCATION/itunes | more
    __command="no_command"
    fi

    #h
    #h _Other_
    if [ "$__command" = "" ]
    then
    #h an unrecognized argument will be passed to itunes as a command
    #h (please see the Script Editor iTunes Dictionary for more commands)
    __command="$arg"
    fi

    fi # if playlist
    #
    # run command
    #
    ####################################### EXECUTE COMMAND
    if [ $_playlist = 0 -a "$__command" != "no_command" ]
    then
    echo | osascript <<EOF
    tell application "iTunes"
    $__command
    end tell
    EOF
    fi
    #
    #
    done
    #h
    Hehe, kult ;D

    Jeg er faktisk veldig glad i pene GUI selv - jeg har bare noe i mot det dersom det går på bekostning av funksjonalitet og fleksibilitet.

    Da kan en løsning som f.eks ZoomPlayer har være grei. En basic modus uten alle de avanserte funksjonene for de som hører til pc-analfabetene (født og oppvokst med ipod? :) ), og en avansert modus med sinnsvakt mye muligheter. Da får man det beste fra begge verdener OG et GUI.
    Men dette er jo en avsporing..
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Nå har jeg gjort de samme operasjonene med en fil som er egendigitalisert vinyl. Alle taggene som ble lagt til ved digitaliseringen (Audio Hijack Pro) er inntakt. Jeg la til ekstra tagger via programmet Fission. De ble skrevet til fil og kom opp i iTunes ved import. Jeg la inn coverbilde manuelt i iTunes, og det samme coverbildet vises som mini-mini i Finder, samt i info i Finder. Åpner jeg filen i Fission, så er coverbildet med.

    Hva er egentlig problemet her?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn