iTunes "helt" trådløst?

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Hei,

Spiller for tiden av min musikk via Mac Book/Airport Extreme m/ekstern HD og RME ADI-2 DAC.

Sleipt nok har ikke Extreme-en lydutgang, kun tilkobling til ekstern HD, mens Airport express har lydutgang,men ikke mulighet for å koble til ekstern HD.
Dermed er jeg avhengig av å koble lydutgangen fra Mac Book-en til DAC- via optisk kabel og dermed forsvinner også fleksibiliteten ved at jeg ikke kan dra Mac-en med meg rundt og likevel spille av musikk.
Finnes det noen måte å fikse dette "problemet? Går det an å kombinere Express og Extreme og likevel opprettholde kvaliteten?

Mvh/
Finn
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Jeg har konfigurert min AE som client, d.v.s at den kobler seg opp til mitt eksisterende nettverk. Dette er gjort på null komma null.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Og med AE mener du Express? som du så definerer som client til Extremen?

Da får jeg vel gå til innkjøp av Express.

/Finn
 

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
506
Antall liker
60
Sted
Belgia
Man skrev:
Jeg har konfigurert min AE som client, d.v.s at den kobler seg opp til mitt eksisterende nettverk. Dette er gjort på null komma null.
Ikke meningen å stjele tråden din fhe, men dette gavner kanskje oss begge?

Man - Jeg benytter en MacBook og toslink til Benchmarken. Men jeg ønsker meg en ekstern HD løsning, og trådløs styring fra MacBooken - fikser jeg dette ved å anskaffe en Airport Ekspress og en standard ekstern HD - kobler disse sammen, toslink dra Airport Ekspress til Benchmarken og thats it?

Mvh

Arne Kr
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Hei,

Problemet er at Express ikke har mulighet for tilkobling av ekstern HD. Det var derfor jeg kjøpte Extreme, men den har altså ikke lydutgang.
Svaret er da sansynligvis at man må ha både Express og Extreme dersom man ikke ønsker å bruke lydutgangen på MacBook-en.

Mvh/
Finn
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Du kan ikke koble en harddisk til AE. USB-porten på den er kun ment til printere.
Du vil måtte trenge en Airport Extreme eller lignende ruter med USB-inngang for harddisker, i tilleg.
 
B

BjornE

Gjest
Desverre typisk Apple, blanding av fint design med steinalder komponenter. Hvorfor denne spesialbruken av USB? Samme på AppleTV. Fint design - steinalder funksjonalitet. Kun 100MB/s ethernet, verdens kanskje dårligste skjermdriver etc. Men fint design.

Den nye iPod Touch, med WiFI, uten harddisk, uten ekstern drive muligheter (USB Disk) og uten mulighet til å streame musikk over WiFi til AE.

Synes Apple er veldig ute å kjøre med funksjonalitet, kvalitet og teknikk, men bedre og bedre på design - er det B&O eller Bose som eier dem?
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
BjornE skrev:
Desverre typisk Apple, blanding av fint design med steinalder komponenter. Hvorfor denne spesialbruken av USB? Samme på AppleTV. Fint design - steinalder funksjonalitet. Kun 100MB/s ethernet, verdens kanskje dårligste skjermdriver etc. Men fint design.

Den nye iPod Touch, med WiFI, uten harddisk, uten ekstern drive muligheter (USB Disk) og uten mulighet til å streame musikk over WiFi til AE.

Synes Apple er veldig ute å kjøre med funksjonalitet, kvalitet og teknikk, men bedre og bedre på design - er det B&O eller Bose som eier dem?
Har du Apple selv? Kjenner meg liksom ikke igjen i beskrivelsen, og er nysgjerrig på grunnlaget for vurderingen.
Det som er bak skjermen og under tastaturet på en Mac er jo, mildt sagt, i stand til toppytelser, om du ønsker det -- og spesielt med tanke på lyd og bilde må det jo være et tankekors at Apple er mer eller mindre enerådende i proffbruk?
Så "veldig ute å kjøre med funksjonalitet, kvalitet og teknikk" blir veldig på trynet. Og det sier jeg som en som har profesjonell interesse i å bruke det beste, så jeg ville ikke nølt et sekund om det var å finne i Windows/PC verdenen. Nå skal vi bruke over halvmillionen på å sette opp redigering for en tv-serie vi skal i gang med, og de to redigererne ville fnyst av deg om de leste det du skriver her.

Forøvrig er det meget lett å løse "problemene" som er skissert ovenfor. Jeg kjører kun Apple hjemme - har en Airport Extreme, to AE, en ReadyNAS+ server, en Mac mini, en iMac og en MacBook Pro. Minien er mediasenter, og kjører bilde og lyd dit de skal, styrt trådløst og toveis med en iPod Touch. Alle kilder ligger på ReadyNAS+ (2 TB), og kjøres enten ut trådløst via Extreme eller via Ethernet fra samme (Ethernet fra ReadyNAS+ til Extreme). Stabilt, driftssikkert, enkelt å sette opp - med alt man måtte ønske av proff-funksjoner og ekstremt avansert funksjonalitet, om man måtte ønske det.
 
B

BjornE

Gjest
Jada - men iPod Touch da! Makan til teit funksjonalitet ut ifra de mulighetene en slik maskin har. Tenk å kunne sitte og streame musikk fra iTunes på en touch til stereo anlegget via airport express! Eller bruke Touchen som en liten USB disk? Eller putte inn noen flere Gigabit? Eller bruke standard USB plugg? Men nei - max design - minimum funksjonalitet pr stykk slik at vi må kjøpe mange enheter, slik som du har gjort. Det blir de $$$$ av - for Apple!!!!

Forøvrig kikk litt på Mac1 forum - Leoparden var visst ikke helt tam når den ble sluppet.....
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
BjornE skrev:
Jada - men iPod Touch da! Makan til teit funksjonalitet ut ifra de mulighetene en slik maskin har. Tenk å kunne sitte og streame musikk fra iTunes på en touch til stereo anlegget via airport express! Eller bruke Touchen som en liten USB disk? Eller putte inn noen flere Gigabit? Eller bruke standard USB plugg? Men nei - max design - minimum funksjonalitet pr stykk slik at vi må kjøpe mange enheter, slik som du har gjort. Det blir de $$$$ av - for Apple!!!!

Forøvrig kikk litt på Mac1 forum - Leoparden var visst ikke helt tam når den ble sluppet.....
Men det er da enkelt å streame musikk fra en iPhone eller Touch til en AE?
http://www.tuaw.com/2007/10/31/stream-music-from-your-iphone-to-itunes-with-firefly-media-serve/
Finnes ulike løsninger.

Har forlengst lært meg å ikke være først ute med å prøve en ny OS oppgradering (a la Leopard). Har holdt på med Mac (og Windows) siden midt på 80-tallet.

Ellers tror jeg du bør utforske hva iPod Touch kan før du uttaler deg. Og for den saks skyld også foreta en Jailbreak på den. Jeg er strålende fornøyd med min - som jeg så på som en fantastisk musikkorganisator og fjernkontroll da jeg først hørte om den. Hvilket også er presis den oppgaven den løser for meg - i tillegg til at jeg kjøper kinobilletter med den (og alt annet som kan kjøpes over nett); surfer Rottentomatoes (bruker DVD-Pedia for å bestille filmer) ...

Og i tillegg bestemmer hvor i huset jeg skal høre musikk, hva jeg skal høre og gjennom hvilke anlegg.

Pretty good.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Sikkert mye fint å gjøre med Mac, men jeg må si det er ganske irriterende at jeg må ha to trådløse enheter for å kunne spille av musikk fra MacBooken.
Her må det garantert ligge rene komersielle årsaker til grunn for at folk skal kjøpe flest mulig bokser.

Uansett, jeg kommer til å kjøpe Express for å få det til, selv om jeg spiser det "med lange tenner".

/Finn
 
B

BjornE

Gjest
Tråden om streaming fra Touch ut til stereoanlegget var ikke helt entydig synes jeg?

Med hensyn til hvor mange Apple dippedutter jeg har er svaret - altfor mange! Kjøper ofte Apple ting på grunn av designet, og angrer etterpå. Har særlig en AppleTV 160GB som er billig tilsalgs dersom noen er interessert i å øke samlingen. Helt ny....

Ellers som nevnt Apple lager fantastisk design....
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
BjornE skrev:
Tråden om streaming fra Touch ut til stereoanlegget var ikke helt entydig synes jeg?

Med hensyn til hvor mange Apple dippedutter jeg har er svaret - altfor mange! Kjøper ofte Apple ting på grunn av designet, og angrer etterpå. Har særlig en AppleTV 160GB som er billig tilsalgs dersom noen er interessert i å øke samlingen. Helt ny....

Ellers som nevnt Apple lager fantastisk design....
Apple TV skal jeg gi deg helt rett i er et "WTF?" produkt, men det er også beregnet på amerikanere som har brukt PVR i årevis (Tivo), og som har mengder av filmer liggende klar til avspilling fra harddisk.
Var aldri interessert, siden jeg heller ville bruke en mini. Tror også Apple tenker kommers her, i det selskapet klart ser inntektsmulighetene i salg av både lyd og bilde over nettet, og der tjener Apple TV et formål, spesielt overfor Windows brukere av iTunes.

Jeg er også enig i at iPod Touch gjerne kunne vært åpnet for 3rd Party Software fra dag 1, og at den gjerne også må kunne streame musikk. Men her er det DRM problemer som oppstår, med tanke på det juridiske. Det er visstnok en tydeligere forbrytelse å etablere en fysisk kontakt mellom en iPod og en opptaker (vha kabel/dokk) for så å kopiere musikken ulovlig, enn det er når man bare sender musikken trådløst til denne opptaksenheten. Rent juridisk kan man si at koblingen var konkret, fysisk og mellom to parter som kjente hverandre; mens man kan påstå at man ikke visste en wireless podstream ble tatt opp. (Zune forsøkte seg jo med shoots mellom enheter som hadde kvittert overfor hverandre, men selv der var det jo begrenset til tre ganger. Dersom en Touch eller iPhone kan streame bredt, uten kvittering, så kan man jo også bryte DRM beskyttelsen et ubegrenset antall ganger.

Syns det er langt viktigere å fokusere på hva iPod Touch kan. Jeg ville vært villig til å betale hver krone jeg la ut dersom den "bare" kunne brukes som to-veis fjernkontroll for musikk og film jeg har liggende på mine harddisks. Jeg har hatt den i snart en måned, og har ennå ikke koblet til et headsett!
 

Omega

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
31
Antall liker
0
fhe skrev:
Går det an å kombinere Express og Extreme og likevel opprettholde kvaliteten?
Du kan konfigurere en AirPort Express som klient, slik at den kobler seg på ett eksisterende AirPort Extreme nettverk.
Nettopp hva jeg gjør her hjemme, og som har fungert prikkfritt siden juni/juli 2004...

Bruker sågar digital ut på AirPort Express til ekstern DAC også...
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Det er slik jeg også tenker å kjøre og skaffet meg en Express forleden.
Problemet er at jeg ikke klarer å konfigurere den i det hele tatt. Dersom jeg går inn i Airport-menyen oppe på skjermen hvor de forskjellige ruterne er listet opp er det kun sporadisk at Express er synlig i denne lista. De gangene den har vært synlig og jeg går inn i Airport verktøy for å installere, kommer jeg helt til siste punkt på menyen, men den klarer ikke å konfigurere.
Går jeg så inn i ruterlista i toppen av skjermen er ruteren ikke lenger å se.

Kan det tenkes at den Expressen jeg har kjøpt er defekt/ustabil?

Mvh/
Finn
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
fhe skrev:
Det er slik jeg også tenker å kjøre og skaffet meg en Express forleden.
Problemet er at jeg ikke klarer å konfigurere den i det hele tatt. Dersom jeg går inn i Airport-menyen oppe på skjermen hvor de forskjellige ruterne er listet opp er det kun sporadisk at Express er synlig i denne lista. De gangene den har vært synlig og jeg går inn i Airport verktøy for å installere, kommer jeg helt til siste punkt på menyen, men den klarer ikke å konfigurere.
Går jeg så inn i ruterlista i toppen av skjermen er ruteren ikke lenger å se.

Kan det tenkes at den Expressen jeg har kjøpt er defekt/ustabil?

Mvh/
Finn
Det er fullt mulig, selv om jeg aldri har opplevd det - og jeg eier flere, både hjemme og på jobb.

MEN - gjør først en reset, ved å trykke inn den lille reset-knappen med en kulepenn. 5 sekunder. Vent til lyset begynner å blinke på din AE.

Deretter venter du til den er på igjen.

Så velger du den i Airport-menyen.

Og deretter går du til Airport Utility som du finner i Applications>Utilities mappen.

Lykke til med oppsettet.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Takk,

Da funker det over iTunes lista, men via Front Row er det tyst som i Tvedestrand en vinterkveld.
Noen forslag til kobling mellom iTunes og Front Row?
Mvh
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Dette skal være mulig i Tiger, men Apple har fjernet muligheten i Leopard. Kanskje det kommer som en oppdatering senere. Begrunnelsen er vel at Front Row ikke lengre bygger på iTunes, men er et separat program.
Det er mulig å bruke Airfoil men det koster jo 25usd ekstra igjen.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Hm..
Leopard går helt fint dersom jeg ikke bruker Express, men kun bruker Extreme og lydutgang på MacBook-en. I Front Row er det mulig å velge kilde, men det er kun en kilde tilgjengelig. Finner ingen mulighet til å kunne redigere data i Front Row i Leopard. Det burde vel kunne være mulig å øke antall kilder skulle jeg tro.

Synes det er pussig dersom dette ikke lar seg gjøre på en enkel måte.

Mvh.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
fhe skrev:
Takk,

Da funker det over iTunes lista, men via Front Row er det tyst som i Tvedestrand en vinterkveld.
Noen forslag til kobling mellom iTunes og Front Row?
Mvh
Det skjønner jeg ikke? Bruker du Mac? Jeg kjører musikk fra både iTunes og Front Row uten problemer etter at jeg oppgraderte til Leopard.

Sjekk SOURCES i din Front Row. Har du valgt harddisken som dine iTunes filer ligger på?
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Ja jeg har MacBook.
Dersom jeg er inne i Front Row er det kun en tilgjengelig kilde.
Er det andre redigeringsmuligheter for å velge kilde?

Har vært inne i Finder for å finne ut måter å sette opp Front Row, men det eneste jeg finner tar meg bare rett inn i selve programmet.

Mvh/
Finn
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
fhe skrev:
Hm..
Leopard går helt fint dersom jeg ikke bruker Express, men kun bruker Extreme og lydutgang på MacBook-en. I Front Row er det mulig å velge kilde, men det er kun en kilde tilgjengelig. Finner ingen mulighet til å kunne redigere data i Front Row i Leopard. Det burde vel kunne være mulig å øke antall kilder skulle jeg tro.

Synes det er pussig dersom dette ikke lar seg gjøre på en enkel måte.

Mvh.
Tidligere versjoner av Front Row åpnet bare iTunes i bakgrunnen, det var altså iTunes som egentlig spiller av lyden.
Front Row er nå et separat program som bruker lydbiblioteket i Mac direkte, slik at det ikke uten videre støtter Airtunes, dvs lyd til Airport Express. Det er selvsagt mulig at Apple kan legge inn støtte for dette senere.
I mellomtiden kan man bruke Airfoil. (sett det til å sende "system audio", eller "front row" til Airport Express)
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Du har helt rett, Man. Jeg har kun kjørt Front Row ut fra Mac via et lydkort etter Leopard oppgraderingen, men streaming til AE virker ikke lenger.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Ja, ja,

Da er det bare å innfinne seg med det og håpe at det kommer en oppdatering etterhvert. Kanskje like greit å gå tilbake til Tiger dersom det er slik at Front Row da fungerer med Express. Bruker nå MacBooken stort sett bare til nettsurf og musikkavspilling likevel.
Uansett, takker for hjelp og oppklaring!

Mvh/
Finn
 
P

Parelius

Gjest
Soundproof skrev:
Du har helt rett, Man. Jeg har kun kjørt Front Row ut fra Mac via et lydkort etter Leopard oppgraderingen, men streaming til AE virker ikke lenger.
Hva i all verden tenker de på hos Apple? Ser liksom ikke noe rasjonale i dette. Nedslående!
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Enig med deg Parelius,
forferdelig irriterende!

Er det en enkel affære å gå tilbake til Tiger, eller må jeg installere helt fra bunnen av?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Det er kanskje greiere å innstallere Airfoil i mellomtiden.. koster ikke mer enn 25usd. (selv om det burde være unødvendige 25usd)
Du må da deaktivere navigasjonsklikkene, eller blir de også spilt av, noen sekunder forsinket :p
 
P

Parelius

Gjest
Hva er navigasjonsklikkene, Man? (Jeg har Airfoil, men har vel ikke satt meg godt nok inn i det.)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
De lydene som kommer når jeg navigerer rundt i front row, når jeg trykker på kataloger, og åpner filer. Siden lyd avspilt over Airtunes er litt forsinket, og siden Airfoil streamer ALL lyd fra systemet/front row, så er det vel ikke vits å ha på disse navigasjonslydene?
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Har fått meg et nytt problem med Mac-en.
Siden Leopard-versjonen av Front Row ikke kan spille over Express, er jeg nødt til å gå inn via iTunes biblioteket. Problemet er at maskinen henger seg opp når jeg har scrollet et stykke ned i lista.

Dessuten får jeg feil på overføringa via Air Tunes. Masse plopper eller små opphold i musikken. Dette kan avta etter en stund. Dersom jeg tapper signalet direkte fra MacBook-en går det greit. Har AE problemer med å overføre bithastigheter ala Apple Lossless?

Har forsøkt Reparer rettigheter og Verifiser disk, men får ingen feilmelding. Hadde ingen problemer med scrolling i iTunes-biblioteket i Tigerversjonen. AE vet jeg ikke, for den fikk jeg ikke før etter at jeg hadde installert Leopard.

Noen forslag til løsning?

Mvh/
Finn
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
fhe skrev:
Har fått meg et nytt problem med Mac-en.
Siden Leopard-versjonen av Front Row ikke kan spille over Express, er jeg nødt til å gå inn via iTunes biblioteket. Problemet er at maskinen henger seg opp når jeg har scrollet et stykke ned i lista.

Dessuten får jeg feil på overføringa via Air Tunes. Masse plopper eller små opphold i musikken. Dette kan avta etter en stund. Dersom jeg tapper signalet direkte fra MacBook-en går det greit. Har AE problemer med å overføre bithastigheter ala Apple Lossless?

Har forsøkt Reparer rettigheter og Verifiser disk, men får ingen feilmelding. Hadde ingen problemer med scrolling i iTunes-biblioteket i Tigerversjonen. AE vet jeg ikke, for den fikk jeg ikke før etter at jeg hadde installert Leopard.

Noen forslag til løsning?

Mvh/
Finn
Hei!
Sjelden jeg prøver meg på hjelp til andre ifb. med mac og data ;)
AE har vel en oveføringshastighet på rundt 56Mb i sekundet, det holder lenge.
Som noen før her i tråden linket til så er det visstnok en del problemer med Leopard opp mot brukervennlighet i iTunes.
Tror nok Soundproof har rett i fordelen med å vente med nye operartivsystemer til de har gått seg til noe.

Siden jeg nå har gjort et forsøk på hjelp/oppklaring (om enn ikke godt nok), så benytter jeg meg av anledningen til å spørre om noe helt annet ;)
Jeg har ikke noen form for fjernstyring av i Tunes fra godstolen, og hadde vel nærmest bestemt meg for å gå for touch og Remote Buddy.
Trenger ikke denne touchen til noe annet (som jeg i dag vet/ønsker)
Var innom Smartclub og der tittet jeg på macbook, noe jeg aldri har eid.
Lekre maskiner og ikke særlig mer ennn 3/4 ganger dyrere enn touch.
Men en iBook og en A.Extreme basestasjon (+HD med musikk som jeg har) så kan jeg styre det hele trådløst fra godstolen, med god og tydelig og stor nok skjerm) AE basestasjon og HD kan da stå i et annet rom og videresende til en vanlig A.Express bak anlegget og optisk derfra til dac??? Skulle ikke dette gå greit da?
Jeg har dog et spørsmål til, om jeg ønsker å bruke USB alternativt Firewire (i stedet for optisk) rettt inn i samme dac, så skjønner jeg jo at basestasjonen bør stå bak anlegget, MEN går det an å gjøre det slik USB/Firewire direkte inn i dac med slike muligheter?
edit: Tanken er jo da at macbook jo har en andvendelighet i.o.m at den er transportabel/ kan taes med lett til annet/andre steder.
Mvh.KW
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Jeg har følgende oppsett:

1. ReadyNAS+ server med 2.0TB, konfigurert med X-RAID. Fire harddisker, der materialet lagres slik at dersom en harddisk feiler så er alt som er lagret intakt. Bytte ut skadet harddisk og ReadyNAS vil fordele lagret materialet påny.

2. Airport Extreme Base Stasjon, koblet til internettrouter. Og med Ethernet kabel fra denne til ReadyNAS+.

Disse to enhetene står i et bakrom og er på konstant.

3. To forskjellige Airport Express.
Den ene står bak et analog anlegg jeg har, og er tilkoblet en DAC (Grace m902) via Toslink minijack-til-toslink kabel.
Den andre er koblet til et digital anlegg via en Konnekt 24D.

4. Ulike Mac-er i huset (vi er alle Mac-glade). Disse kan spille av musikk og film som er lagret på ReadyNAS+ -- de fleste trådløst, men jeg har lagt opp en Ethernet kabel til en Mac mini, slik at jeg skal få høyest mulig avspillingshastighet til denne når vi ser på film som ligger på ReadyNAS+.

5. Musikk og filmavspillingen styres vha iPod Touch - to-veis. Fungerer fenomenalt godt med Remote Buddy (koster USD 18) installert på Mac mini, som er mediasenter. Sett opp Touch som forklart på Remote Buddys hjemmesider som en AJAX fjernkontroll.

Jeg kan velge om det skal avspilles musikk på Computer (Mac mini) eller på en av de to Airport Express enhetene; musikken sjaltes sømløst og jeg kan enkelt bla i arkiv over lagret musikk etter artist, sang, album. Det fine er den visuelle tilbakemeldingen i hånden med coverart og hvor man er på sporet, samt avspillingskontroll.

Siden Touch fungerer over det trådløse anlegget så er jeg ikke begrenset av vegger og avstand (som med infrarød eller blåtann fjernkontroll).
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Fin oppsummering om hvordan det kan gjøres.
Dersom en har en dac med USB inn.
Kan en da nyttiggjøre seg av denne muligheten med en USB kabel fra Airport Extreme basestasjon å få inn signalene fra
i Tunes (AppleLossless) trådløst (les fra hovedmaskin med harddisk)
Alternativt dersom selve harddisken (med musikken) også står sammen med AE basestasjon med usb kabel seg i mellom (les ikke trådløst annet enn styringen, men selvfølgelig trådløst til det ene eller andre iTunesprogram) ::)


Mvh.KW
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
KW skrev:
Hei!
Fin oppsummering om hvordan det kan gjøres.
Dersom en har en dac med USB inn.
Kan en da nyttiggjøre seg av denne muligheten med en USB kabel fra Airport Extreme basestasjon å få inn signalene fra
i Tunes (AppleLossless) trådløst (les fra hovedmaskin med harddisk)
Alternativt dersom selve harddisken (med musikken) også står sammen med AE basestasjon med usb kabel seg i mellom (les ikke trådløst annet enn styringen, men selvfølgelig trådløst til det ene eller andre iTunesprogram) ::)


Mvh.KW
Jeg ville koblet DAC-en til hovedmaskinen.
Airport Extreme basestasjon er ikke beregnet på å kjøre ut musikk, det bruker man Airport Express til. (Don't ask me why!)
Airport Extreme er en Wireless Hub som du kan kjøre signaler gjennom fra ulike typer hardware, men det er din Computer som er ditt mediasenter.

Du kan koble en Ethernet kabel mellom computer og Airport Extreme, for å få best mulig overføringshastighet; og du kan koble samme type kabel mellom en frittstående harddisk og Airport Extreme.
Extreme kommuniserer med dine Airport Express enheter og sender det du velger fra Computer til disse.
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.012
Antall liker
1.370
Torget vurderinger
5
Har nettopp anskaffet både iMac og Airport Extreme. Var ikke klar over at man måtte ha en Airport Express også for å få koblet til ekstern dac (via USB konverter) uten å plugge i maskinen. Vil det forringe lyden på noe vis å gå for en løsning med Airport Express? Hvor lang USB kabel kan jeg evt trekke fra iMac til dac uten å få problemer?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Du får kun koblet en DAC via optisk kabel på Apple Airport. Dette vil ikke forringe lyden å noen måte, forutsat at signalet er godt nok.

USB kabler kan trekkes opp til 5 meter mener jeg å huske. Over dette må man bruke aktive forlengelseskabler slik at det passive stykket holder seg under denne grensen. Disse fåes "overalt". Det finnes også spesielle optiske USB-kabler om strekket skal være veldig langt.
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.012
Antall liker
1.370
Torget vurderinger
5
Greven skrev:
Du får kun koblet en DAC via optisk kabel på Apple Airport. Dette vil ikke forringe lyden å noen måte, forutsat at signalet er godt nok.

USB kabler kan trekkes opp til 5 meter mener jeg å huske. Over dette må man bruke aktive forlengelseskabler slik at det passive stykket holder seg under denne grensen. Disse fåes "overalt". Det finnes også spesielle optiske USB-kabler om strekket skal være veldig langt.
Takk for oppklaring, fant noe om optisk USB i en annen tråd. http://industrialcomponent.com/opticis/optusbext.html
Spørs bare om jeg gidder å betale 200 dollar for en slik kabel (trenger ca 10 m). Vil en Squeezebox evt kunne løse dette?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Det ser ut til å kunne fungere ja.

Du kan også bruke en squeezebox for å få lyd, men da snakker vi jo om et helt annet system.
 
Topp Bunn