iTunes henger seg opp

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Hei,

Er iTunes/Mac noe ustabile greier?

Dersom jeg spiller musikk via iTunes på min MacBook og lar den stå noen timer uten bruk henger den seg seg opp. Eneste måten å komme videre er å slå av/på. Jeg har også opplevd hakking ved avspilling som også måtte løses med omstart.
Er Mac noe oppskrytte greier, eller finnes det gode forklaringer?
Etter at frontrow ikke lenger er relevant ved trådløs iTunes er mye av vitsen med Mac borte for min del. Synd at jeg måtte kaste bort 10 lakser før jeg fant det ut.
Medfører det noen store problemer å bakke til forrige versjon (Tiger er det vel)?

Mvh
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Har aldri hatt noe problemer med min iTunes. Men så har jeg heller ikke oppgradert til Leopard. Er litt skeptisk til hele denne oppgraderingen av ting som allerede virker.... ;) Det skal jo ikke være noe problem å "nedgradere" til Tiger, men er litt i tvil til hvordan du praktisk skal gjøre det (regner med at du har ny maskin og at da Leopard var standard). Er jo ikke så lett å få tak i Tiger lenger, men man kan vel kanskje tillate seg en piratversjon siden man allerede har kjøpt en utgave?

helt enig i at den nye FronRow er et stort skritt tilbake for folk som vil tappe maskina digitalt. Men det er vel bare å innse at dette ikke gjelder spesielt mange Mac-brukere...

Ellers vil jeg anbefale deg programvareoppdatering å s om det er en ny oppdatering og så en god gammeldags restart.

Sjekk forøvrig ut www.mac1.no. Mye bra hjelp å få.

Lykke til!
 

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
558
Antall liker
100
Sted
Oslo
Hvor mange GB med musikk har du i iTunes?
På den forrige pcen min nektet iTunes å starte da jeg passerte 60GB.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
fhe skrev:
Hei,

Er iTunes/Mac noe ustabile greier?

Dersom jeg spiller musikk via iTunes på min MacBook og lar den stå noen timer uten bruk henger den seg seg opp. Eneste måten å komme videre er å slå av/på. Jeg har også opplevd hakking ved avspilling som også måtte løses med omstart.
Er Mac noe oppskrytte greier, eller finnes det gode forklaringer?
Etter at frontrow ikke lenger er relevant ved trådløs iTunes er mye av vitsen med Mac borte for min del. Synd at jeg måtte kaste bort 10 lakser før jeg fant det ut.
Medfører det noen store problemer å bakke til forrige versjon (Tiger er det vel)?

Mvh
Hei!
Jeg har ikke god greie på slikt, men kan det være at den er innstilt på dvale etter en (viss) tid?
Som sagt bare en tanke som slo meg, uten at jeg vet noe sikkert om det.
Prøv å stille (maskinen) dvale (i strømsparing) på aldri å se om det hjelper.
Mvh.KW
 
B

BjornE

Gjest
iTunes henger seg dersom biblioteket når en viss størrelse. iTunes + Airport express henger relativt lett.

iTunes + Airport + Mac = Henger seg, kjør Windows XP eller Vista og bli ferdig med det. Du kan si hva du vill om Windows, men de kan det med store tall.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
GnoMiz skrev:
Hvor mange GB med musikk har du i iTunes?
På den forrige pcen min nektet iTunes å starte da jeg passerte 60GB.
Mitt bibliotek er på 370 GB, så dette har neppe noen betydning.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Biblioteket mitt er 62gb, så da har den kanskje passert den "magiske" grensen dersom da dette skulle være et problem.

Har bit-hastigheten noe å si tro? Har spilt inn all musikk med Apple lossless, så det blir jo endel mer data å prosessere enn ved et eller annet mp3-format.

Mvh
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Ehhhh..Se svar nummer 5.

Avspilling av Apple Lossless vil jo kreve litt mer datakraft, men dette skal jo ikke føre til at programmet krasjer.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.158
Antall liker
10.088
Sted
Trondheim
Det høres rart ut at iTunes skal være ustabilt. Jeg har et bibliotek på ca 400 GB på en ekstern disk. Dette spilles av på en 5 år gammel PowerBook med Leopard. Aldri noen problemer. Dette biblioteket deles og brukes av 4 andre maskiner i huset. Heller ikke da oppleves det noen problemer. Ingen hakking, ingen heng.
Jeg har klonet disken og satt en kopi på jobben. Der spilles dette av med en MacBook Pro over Airport Express. Heller ikke der opplever jeg norn problemer.
Hva dine problemer skyldes skal jeg ikke si noe om, men det er SVJV ikke et generelt problem (har ikke hørt mange klage over dette) og selv har jeg aldri opplevd det.
BTW - harddiskene jeg har biblioteket på bruker FireWire. FW800 hjemme og FW400 på jobben.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
548
Kan skyldes krøll med tilgangsrettigheter. Kjør en liten rettighetsrens med Diskverktøy ;)

Har selv 100GB og ingen slike problemer på iMac G5.

Forøvrig har MacBookene hatt et problem med mus og tastatur etter dvale. Skal være fikset i siste programvareoppdatering. Oppdater!
 
P

Parelius

Gjest
Har 160 Gb som kjører uten problem med iTunes (via AE). Hvor har du dine opplysninger fra bjornE?
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
BTW - harddiskene jeg har biblioteket på bruker FireWire. FW800 hjemme og FW400 på jobben.

Men er det mulig å kjøre FireWire på Airport Extreme?

Ser bare USB-tilkobling der.

Har forøvrig foretatt en Reparer Rettigheter, så får vi se om det hjelper. Dette er kanskje noe som bør gjøres med jevne mellomrom?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.158
Antall liker
10.088
Sted
Trondheim
Nei - biblioteket er på eksterne harddisker koblet til maskinen. Denne bruker så Airport Express koblet til stereoen (en Conrad Johnson CAV 50) til avspilling. På Airport Extreme er det vel bare USB tror jeg.
USB er forøvrig ikke like stabil som FireWire - har opplevd at USB-harddisker har en tendens til å ta seg korte pauser innimellom.
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
644
Antall liker
706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Har 5 eksterne disker med både FW og USB koblet mot musikkmaskinen (intel Imac) og et Itunes bibliotek på ca 900Gb. Både Usb dac, Airport ekspress og optisk til en tredje dac koblet til. Aldri noen problemer. Reparering av rettigheter bør gjøres relativt ofte.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Ja ja, da er det kanskje bare meg som har problemer og det er jo bra for alle dem som kjører problemfritt
Det kan vel også være noen initielle settinger som ikke er riktige.

Det er alltid best rett etter oppstart, så et eller annet krøller det til underveis. Ser at skjermsparer muligens kan skape problemer. Er det mulig å slå av denne kun for iTunes?

Kommer til å bakke software-versjonen i alle fall slik at jeg kan bruke frontrow igjen. Den savnes.

Har også oppdaget at en lagret CD plutselig slutte å spille etter en endt sang. Ved dobbeltklikking på påfølgende sang får jeg beskjed om at den ikke finnes. Dette selv om den vitterlig ligger lagret på HD.
Ved omstart kan jeg gå inn på HD (Mybook), dobbeltklikke og vips er det ingen problemer ved avspillingen.

Ikke godt å bli klok på og jeg er ikke velbevandret nok i dataverdenen heller til å finne ut av det. Dessuten var det heller ikke data som hobby jeg skulle dyrke når jeg skaffet meg MacBook-en.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Da har jeg gått tilbake til Tiger, og endelig virker det som om iTunes kjører feilfritt!!!
Oppgraderte minnet litt også og har nå 2GB RAM. Kan hende det også bidrar litt til økt hastighet i prosesseringen.

Desverre dukket det opp et problem som jeg hadde forrige gang jeg hadde Tiger også.
Når jeg skal gå via FrontRow får jeg følgende beskjed:
"Denne maskinen er ikke autorisert til å spille den valgte sangen. For å autorisere maskinen din markerer du sangen i iTunes og skriver inn kontonavnet og passordet som blebrukt til å kjøpe sangen fra i Tunes Store".

Saken er at jeg har ikke kjøpt noe som helst via iTunes Store, kun rippet CD til HD. Finnes det noen setting som får meg rundt dette problemet?

Dersom jeg kun går inn via iTunes-lista, starter sangen og tar opp FrontRow på valgte sang, så vises den der uten problemer.

Er det andre som har opplevd dette, eller som har et godt forslag?

Mvh
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Dette har jeg aldri opplevd med mitt musikkbibliotek.

Vil anbefale deg å forsøke på www.mac1.no med slike spesifikke Mac-problem.
 
Topp Bunn