ayaboh skrev:
Asbjørn skrev:
Den siste er det derimot umulig for deg å vite noe om, siden du hverken har hørt anlegget, vet hva som er viktig for meg, eller hvilke sider ved musikken jeg har oppdaget/ikke oppdaget. Da synes jeg du skal holde det til det du kan vite noe om, så unngår vi kanskje noen ekstrarunder her.
Ekstrarunder må vi ha, hvis ikke blir det ikke mange innleggene her. Jeg skrev vel ikke innlegget i
fullt alvor, og regnet med at du også oppfattet det på samme måten.
Aldri godt å vite, vet du.
Litt mer seriøst: Når det er så lett å endre frekvensrespons med sånne nymotens greier som de jeg har i huset, er det andre ting som teller mer. Jeg har gjort ganske mye for å redusere "hardhet" eller "tekniske bilyder", altså ikkelineær forvrengning av alle sorter. Excel-elementene mine er fenomenalt rene i tidsdomenet, men de har en nokså hissig oppbrytning opp mot 5000 Hz og tredjeordens forvrengning som begynner å øke lenge før det igjen. Bratte delefiltre, 48 dB/oktav eller brattere, hjelper for å knerte "hardhet" uten å glatte over "oppløsning", men fortsatt skal det veldig lite til for at en forvrengningskilde tidligere i kjeden dukker opp over hørbarhetsterskelen. Eksempelvis har jeg gått på klappjakt etter mekaniske vibrasjoner alle steder, noe som har ført til lett hørbare reduksjoner i "hardhet". (Her hos meg, ingen garanti for hva som skjer i andre anlegg.)
Jitter i en digitalstrøm, uansett hvor den kommer fra, vil gjerne gjøre seg gjeldende som et gulv av uharmonisk forvrengning som gir seg til kjenne i øvre mellomtone og nedre diskant etter D/A-konvertering. Det er nøyaktig der mine høyttalere er så "avslørende", så jeg mener nok at disse høyttalerne er spesielt godt egnet til å "avsløre" jitterindusert forvrengning hvis den finnes i signalkjeden. Jeg har derimot lurt en del på om DEQX'en er "immun" mot jitter eller ikke, ettersom den gjør så mye prosessering etter å ha mottatt signalet, men det kan altså virke som om noe slipper gjennom til DAC'ene. (Det er jo bare ved selve DAC'en jitter har noen betydning.) Andre DAC'er kan selvsagt være mer eller mindre sårbare enn DEQX'en.
Når det gjelder kildene til jitter, så oppgis Transporteren til 15 ps "intrinsic" jitter. Jeg har sett jittermålinger av Squeezebox 2 med 55 ps jitter i "pause" og 57-58 ps når den spiller (57 på flac og aiff, 58 på mp3). Transporteren er nok ikke noe dårligere enn det. CD-transporter har gjerne noen hundre ps jitter, med verdier ned mot samme nivå som Transporteren for de aller, aller beste.
Fig.11 shows the result of the most difficult test, with an input of 1kHz at -90dBFS. While there are more jitter components visible here, the RMS jitter only increased to 60ps. We have never measured jitter any lower than this. In my judgment, we are here well below the level at which jitter might be audibly significant in any way. Though it's unlikely we will ever be able to eliminate jitter entirely, the No.36S comes about as close as we might hope to come to jitterless operation at any even remotely affordable cost.
http://www.stereophile.com/content/mark-levinson-no37-cd-transport-no36s-da-converter-measurements-part-2
En standard Philips CD-PRO som i EMC-1 er nok ikke blant de aller, aller beste.
Derimot skal det godt gjøres å finne eller lage en digitalkabel som tilfører hørbart jitter. Hvis jeg ikke har regnet helt feil holder det med 8 MHz båndbredde i kabelen for å komme ned til ca 1 ps. Dette er langt fra lineært, så kabeljitteret går under 0,1 ps allerede ved 10 MHz båndbredde og 0,01 ps ved 12 MHz. Alminnelige coaxer til en tikroning pr meter har gjerne båndbredde fra 400 MHz og oppover. Da blir jitteret null komma så mange nuller som du måtte ønske. Formlene for kabeljitter vs tidskonstant står i den velkjente artikkelen av Hawksford (
http://www.scalatech.co.uk/papers/aes93.pdf). Den regner med tidskonstanter i stedet for båndbredder, men båndbredden er helt enkelt
1/(2p t) hvis tidskonstanten er
t = R C.
Så, hvorom allting er, det skulle ikke forundre meg om de resultatene jeg har opplevd i mitt anlegg er ganske typiske, men det finner man nok enklest ut ved å teste litt selv.