T
timc
Gjest
AK27 skrev:Oi, det var da en del. Har nok godt av å ta av noen kilo selv. Men når jeg ser at det er så enkelt kan jeg like godt drøye det ,
Dagens ;D ;D
-Tim
AK27 skrev:Oi, det var da en del. Har nok godt av å ta av noen kilo selv. Men når jeg ser at det er så enkelt kan jeg like godt drøye det ,
For å si det helt arlig,...man kan ikke slanke seg med trening. .....nei. Trening er en redskap. Man slanker seg ved spisebord. Trening kan forbedre mange ting, og viktigst av dem er forbrenning. Holde lenge forbrenning, OK?timc skrev:zed skrev:Det vil ta lang tid til du stabiliserer vekt på 100 kg, tro meg. tre til fire dager uten trening vil veldig fort gi en økning på 2-3 kg.
Nå vil jeg påstå at du er kraftig på bærtur.
Dette er helt individuelt, og vil henge sterkt sammen med hvorfor man er litt lubben i utgangspunktet. For min egen del er det fordi jeg er alt for glad i mat. Jeg spiser relativt sunt, men alt for mye.
Treninga hjelper faktisk å holde inntaket proposjonalt med forbruket. Har prøvd det med å stoppe å trene. For meg så går det et par måneder før kiloene kommer krypende tilbake. Igjen fordi at jeg spiser for mye. Hadde jeg ikke hatt det problemet hadde nok vekta holdt seg noenlunde. Jeg er uansett ikke i så liten aktivitet at jeg burde legge på meg ene og alene av den grunn.
-Tim
Mann skal ikke være politisk når mann snakker om slanking. ;D Har prøvd det meste,...derfor kjører jeg så hardt. ;Droffe skrev:Fælt så negativ du er, zed.zed skrev:Det vil ta lang tid til du stabiliserer vekt på 100 kg, tro meg. tre til fire dager uten trening vil veldig fort gi en økning på 2-3 kg.
Kanskje du kan fortelle litt om deg selv og dine egne slankeerfaringer, siden du er såpass kategorisk i dine påstander.
Det er ikke sikkert det som virker for deg virker for alle andre.zed skrev:Mann skal ikke være politisk når mann snakker om slanking. ;D Har prøvd det meste,...derfor kjører jeg så hardt. ;Droffe skrev:Fælt så negativ du er, zed.zed skrev:Det vil ta lang tid til du stabiliserer vekt på 100 kg, tro meg. tre til fire dager uten trening vil veldig fort gi en økning på 2-3 kg.
Kanskje du kan fortelle litt om deg selv og dine egne slankeerfaringer, siden du er såpass kategorisk i dine påstander.
zed skrev:Mann skal ikke være politisk når mann snakker om slanking. ;D Har prøvd det meste,...derfor kjører jeg så hardt. ;Droffe skrev:Fælt så negativ du er, zed.zed skrev:Det vil ta lang tid til du stabiliserer vekt på 100 kg, tro meg. tre til fire dager uten trening vil veldig fort gi en økning på 2-3 kg.
Mulig det ovenstående opplegget virker, men det er for det første utrolig krevende å gjennomføre, hvem har tid til 2-3 timers trening hver dag?zed skrev:For å si det helt arlig,...man kan ikke slanke seg med trening. .....nei. Trening er en redskap. Man slanker seg ved spisebord. Trening kan forbedre mange ting, og viktigst av dem er forbrenning. Holde lenge forbrenning, OK?
For å gå ned i vekt du må ha kalorieunderskud. Hvis du spiser mye og trenner mye, du går ikke ned i vekt, nei. Du skal egentlig opp i vekt pga muskelmasseøkning, og ved eventuelt pause med trening vil vekta øke enda mer.
Når vi snakker om trening,....en hard og kort trening for en som vil gå ned i vekt er ingenting. Med moderat og lang trening vil mann få forbrenning ganske lenge og det er nettopp hovedmål. Regel nr.1) Jo lengre destå bedre. Helst flere timer hver dag. Regel nr.2) Mann skal ikke spise hvis mann er ikke sulten. (glemm det med heldagsforbrenning, bla, bla...).
Diet:
Før klokka 15-16 spise ca 600 kcal (5-6 brødskiver med tynn pålegg), litt kafe eller te. Ingenting etter klokka 13.
Etter klokka 15-16, skal man ha minimum 2 timers (helst 3 timers) moderat trening, med puls ca. 120, helst narmest som mulig til 130-140. Etter første time kan tas en til to små brødskiver eller kjeks, og igjen etter to timer en liten bannan eller lignende.
Etter trening spises en relativt stor middag, rik med proteiner og karbs, ca 1000-1200 kcal.
Dette alt tilsammen vil være ca 2000 kcal.
Til kveldsmat du kan ta litt frukt, lett ost, litt nøtter og helst lett melk,....men alt tilsammen skal IKKE være mer enn 500-600 kcal.
Med en daglig inntak på ca. 2600 kcal, og en lett til moderat trening som vil over 2-3 timer, forbrenne ca. 1200-1300 kcal, du vil ha en daglig underskud på ca 600 kcal. Det er det som vil gjøre at du går ned i vekt.
P.S. Meningen med trening er at du holder forbrenning oppe lenge etter at du har brukt opp glykogenreserver, da du begynner seriøst å forbrenne fett.
Trening er min hobby, ;D....og har lest en del om det, ja. Men, det er ikke trening vi snakker om, vi snakker om slanking, .....og hvis mann ønsker å gå ned i vekt, mann skal ta det seriøst eller mann taper gang på gang. Det er mye vanskeligere enn mange tror,....spesielt hvis mann ønsker å vinne.Anonym skrev:Det er ikke sikkert det som virker for deg virker for alle andre.
Forøvrig tror jeg ikke du tar skade av å lese deg litt opp om trening.....
Klart man skal ta det seriøst. Det tror jeg ingen som slanker seg er i tvil om, spesielt dersom man har forsøkt før og feilet. Du bringer lite nytt til torgs nå, zed.zed skrev:Trening er min hobby, ;D....og har lest en del om det, ja. Men, det er ikke trening vi snakker om, vi snakker om slanking, .....og hvis mann ønsker å gå ned i vekt, mann skal ta det seriøst eller mann taper gang på gang. Det er mye vanskeligere enn mange tror,....spesielt hvis mann ønsker å vinne.
Her er feilen mange gjør tror jeg. De trener for å slanke seg. Selv trener jeg hovedsaklig for å komme i bedre form. Få bedre Oksygenopptak, og mer utholdende muskler. Jeg sykler fordi jeg synes det er artig. Så klart ønsker jeg å gå ned i vekt, men det blir på mange måter en bieffekt av treningen. Det er formen som er hovedmålet, og ikke vekta.zed skrev:Trening er min hobby, ;D....og har lest en del om det, ja. Men, det er ikke trening vi snakker om, vi snakker om slanking, .....og hvis mann ønsker å gå ned i vekt, mann skal ta det seriøst eller mann taper gang på gang. Det er mye vanskeligere enn mange tror,....spesielt hvis mann ønsker å vinne.
Og du tror du er alene om å ha det som hobby?zed skrev:Trening er min hobby, ;D....og har lest en del om det, ja. Men, det er ikke trening vi snakker om, vi snakker om slanking, .....og hvis mann ønsker å gå ned i vekt, mann skal ta det seriøst eller mann taper gang på gang. Det er mye vanskeligere enn mange tror,....spesielt hvis mann ønsker å vinne.Anonym skrev:Det er ikke sikkert det som virker for deg virker for alle andre.
Forøvrig tror jeg ikke du tar skade av å lese deg litt opp om trening.....
Selv foretrekker jeg GODE serier, men jeg drikker cola og spiser sjokolade ;DAnonym skrev:Ofte er det bare små endringer som er nødvendig for å justere vekta, i mitt tilfelle med 188 cm og 82kg og med et O2 opptak godt over snittet justerer jeg greit vekta og nå har jeg behov for å justere den ned, plankekjøring utenom det at jeg kommer til å savne kosen av å se dårlige serier mens jeg drikker cola og spiser sjokolade.
timc skrev:Spiralis.
Dette med sukkervann er vel litt sånn både og. Enig i at Brus i tid og utide ikke er bra, men det blir jo brukt til hurtig restitusjon, og også i konkurranse når man trenger kjapt påfyll.
Men kosebrusen bør man jo utelate
Det er jo altid mengden som avgjør hvorvidt man lykkes eller går på trynet. En dame funker bra, to damer kan fungere bra en tid, men til slutt går man gjerne på trynet! Samme sak med chips og juice. ;Dtimc skrev:For min egen del var de største synderne chips og juice. Ikke noe galt med det egentlig, men det ble fort store mengder.
-Tim
Har forholdt meg til innlegg nr 284 av deg jeg.zed skrev:Anonym,..... du burdde, kanskje, lese hele historien fra begynnelsen.
Denne hadde gått meg hus forbi. Og det er en merkelig påstand. Den gangen jeg var aktiv konkurransesvømmer, så svømte vi intervalltrening så og si hver eneste trening, opptil 7 økter i uka i grunntreningsperiodene.zed skrev:BTW,...intervaltrening anbefales ikke mer en 1-2 ganger i uka for toptrente utøvere.
Har ikke lest at du har fått OL medalje ;D.......Det er merkelig hvordan ting tas ut av kontekst. Men,..OK.roffe skrev:Denne hadde gått meg hus forbi. Og det er en merkelig påstand. Den gangen jeg var aktiv konkurransesvømmer, så svømte vi intervalltrening så og si hver eneste trening, opptil 7 økter i uka i grunntreningsperiodene.zed skrev:BTW,...intervaltrening anbefales ikke mer en 1-2 ganger i uka for toptrente utøvere.
Kanskje først og fremst snakk om 4x4?roffe skrev:Denne hadde gått meg hus forbi. Og det er en merkelig påstand.zed skrev:BTW,...intervaltrening anbefales ikke mer en 1-2 ganger i uka for toptrente utøvere.
Og det er jo hele poenget. Akkurat som ulike mennesker slanker seg på ulike måter, så driver ulike idrettsutøvere sin trening på ulike måter. Jeg elsker intervalltrening i mange former. Er ikke noe glad i lange økter i omtrent samme tempo. Men intervalltrening kommer jo i ulike former, og jeg varierer og kombinerer dem en del. Det synes jeg er moro.timc skrev:Det vil også avhenge av hvilken idrettsgren man holder på med. Sprintere og langdistanseutøvere har fundamentalt ulike opplegg
Jeg har da ikke fått OL-medalje. Hvilket luftlag tok du den påstanden ut fra? Man kan da være topptrent uten å nødvendigvis delta på OL- eller VM-nivå. Dessuten er det uvesentlig, du tar feil uansett. Din opprinnelige påstand var at samme om man er tung slanker eller topptrent idrettsutøver, så skal man ikke trene intervalltrening mer enn 1-2 ganger i uka. Jeg mener bestemt du tar feil her. Det avhenger som et klokt hode sa av idretten og hva man ønsker å oppnå med treningen, men det er ingen regler som sier at man ikke kan ha godt utbytte av intervalltrening mange ganger i uka i en del idretter.zed skrev:Har ikke lest at du har fått OL medalje ;D.......Det er merkelig hvordan ting tas ut av kontekst. Men,..OK.
Naturlig intervall er også intervall, og er ypperlig når man jogger/løper/sykler i varierende terreng. Litt vanskeligere f.eks. i svømmehallen.timc skrev:Hehe Roffe. Jeg er akkurat motsatt. Kan ikke fordra intervaller. Med MTB blir det naturlige intervaller og det er ok, men landeveisintervaller i oppoverbakke synes jeg er pyton. Liker å cruise i lang tid, rett under terskel. Gjerne 4 timer
Var dette ment for mosjonistene (altså meg) eller de som satser på å vinne eliteklassen?Anonym skrev:Jan Helgerud og Jan Hoff anbefaler å trene 4 dager i uka i tida før birken.
1 av dagene skal man kjøre 4*4 både morgen og kveld mens de to andre dagene skal man bare ha en 4*4 økt. Den siste dagen skal man ha langkjøring i bra tempo.
De har jo gjort forskning og med gode resultater så det finnes mange veier til rom.
Jeg må si desverre, at jeg tviller at du vet hva intervalltrening er. Hvor langt vil du komme etter kun 3-4 uker med intervalltrening? Hva du tror?roffe skrev:Jeg har da ikke fått OL-medalje. Hvilket luftlag tok du den påstanden ut fra? Man kan da være topptrent uten å nødvendigvis delta på OL- eller VM-nivå. Dessuten er det uvesentlig, du tar feil uansett. Din opprinnelige påstand var at samme om man er tung slanker eller topptrent idrettsutøver, så skal man ikke trene intervalltrening mer enn 1-2 ganger i uka. Jeg mener bestemt du tar feil her. Det avhenger som et klokt hode sa av idretten og hva man ønsker å oppnå med treningen, men det er ingen regler som sier at man ikke kan ha godt utbytte av intervalltrening mange ganger i uka i en del idretter.zed skrev:Har ikke lest at du har fått OL medalje ;D.......Det er merkelig hvordan ting tas ut av kontekst. Men,..OK.
Dust. Hvem er du som tror du kan komme her og betvile andres erfaring? Jeg har drevet som seriøs konkurransesvømmer, riktignok kun på kretsnivå, fra jeg var 15 til 20. Det jeg beskriver om min erfaring med svømming og intervalltrening stemmer. Jeg har også kvalifikasjoner som trener etter en gjennomført befalskole. Det virker som du har vansker med å se at det finnes mer i verden enn deg og dine metoder og egendefinerte sannheter, zed. Intervalltrening kommer i mange utgaver. Når du kommer med kategoriske og ensporede påstander bør du ihvertfall koste på deg å være presis i det du sier.zed skrev:Jeg må si desverre, at jeg tviller at du vet hva intervalltrening er. Hvor langt vil du komme etter kun 3-4 uker med intervalltrening? Hva du tror?
zed skrev:Vi blander mange ting sammen. Jeg vil aldri anbefale intervalltrening til en som er 170 og veier 105 kg, og det var utgangspunkt, hvis jeg husker riktig. Spesielt ikke, så lenge muskulaturen er ikke sterk nok for det.
Jeg har veid 130 kilo. Da jeg begynte vektreduksjonsprosessen fra denne vekten hadde jeg allerede gjenopptatt svømmingen som trening et par-tre år tidligere, og gikk en del til og fra jobb i godt tempo. En del muskulatur hadde jeg nok under fettlaget.zed skrev:Vi blander mange ting sammen. Jeg vil aldri anbefale intervalltrening til en som er 170 og veier 105 kg, og det var utgangspunkt, hvis jeg husker riktig. Spesielt ikke, så lenge muskulaturen er ikke sterk nok for det.
Ja, hva du tenker og hva du skriver er to forskjellige ting. Som jeg skriver, så kommer intervalltrening i mange former, og jeg mistenker nå at du bare kjenner til en av dem, siden du er så himmelfallen over at intervalltrening faktisk kan være intervaller mellom å gå og jogge.zed skrev:Roffe,.......Intervalltrening mellom å gå og jogge ??? ;D....jeg har tenkt på itervaller med 90 % av kapasitet.
Ja og så? Dersom man oppnår 80-90% puls ved å gå fort eller jogge lett så er det et fullgodt intervall.zed skrev:Roffe,.......Intervalltrening mellom å gå og jogge ??? ;D....jeg har tenkt på itervaller med 90 % av kapasitet.