Ja - jeg slanker meg!;D ;D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

timc

Gjest
    AK27 skrev:
    Oi, det var da en del. Har nok godt av å ta av noen kilo selv. Men når jeg ser at det er så enkelt kan jeg like godt drøye det :),

Dagens ;D ;D

-Tim

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    Høh..
    Veier selv ca 95kg nå om dagen, burde nok ned på en 80 tenker jeg.
    Skal jeg slenge meg på denne trenings og sunnhetsbølgen mon tro?

mvh

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Neste uke skal jeg spise salat og kyllingfilet til middag hver dag fra mandag til fredag og skylle det ned med noe sukkerfritt skvip, 2 kg til så er jeg under 80kg igjen.

Ø

ØivindJ

Gjest
    Jepp, alle er ca like flinke på permanente endringer av vaner. ;)

Har begynt å handle mer matvarer som inneholder noe proteiner og noe karbohydrater, ELLER noe proteiner og noe fett.

Kjøper veldig lite med høyt innhold av både karbo og fett. Kjøper veldig lite uten et visst protein innhold.

Kanskje ikke verdens største forbedring, men det er i alle fall realisitisk at det blir en permanent endring i årevis fremover.

Edit: noe protein pulver i tillegg (litt uregelmessig).

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    timc skrev:
    zed skrev:
    Det vil ta lang tid til du stabiliserer vekt på 100 kg, tro meg. ;) tre til fire dager uten trening vil veldig fort gi en økning på 2-3 kg.

Nå vil jeg påstå at du er kraftig på bærtur.

Dette er helt individuelt, og vil henge sterkt sammen med hvorfor man er litt lubben i utgangspunktet. For min egen del er det fordi jeg er alt for glad i mat. Jeg spiser relativt sunt, men alt for mye.

Treninga hjelper faktisk å holde inntaket proposjonalt med forbruket. Har prøvd det med å stoppe å trene. For meg så går det et par måneder før kiloene kommer krypende tilbake. Igjen fordi at jeg spiser for mye. Hadde jeg ikke hatt det problemet hadde nok vekta holdt seg noenlunde. Jeg er uansett ikke i så liten aktivitet at jeg burde legge på meg ene og alene av den grunn.

-Tim
    For å si det helt arlig,...man kan ikke slanke seg med trening. :eek:.....nei. Trening er en redskap. Man slanker seg ved spisebord. ;) Trening kan forbedre mange ting, og viktigst av dem er forbrenning. Holde lenge forbrenning, OK?
    For å gå ned i vekt du må ha kalorieunderskud. Hvis du spiser mye og trenner mye, du går ikke ned i vekt, nei. Du skal egentlig opp i vekt pga muskelmasseøkning, og ved eventuelt pause med trening vil vekta øke enda mer.

Når vi snakker om trening,....en hard og kort trening for en som vil gå ned i vekt er ingenting. Med moderat og lang trening vil mann få forbrenning ganske lenge og det er nettopp hovedmål. :) Regel nr.1) Jo lengre destå bedre. Helst flere timer hver dag. Regel nr.2) Mann skal ikke spise hvis mann er ikke sulten. (glemm det med heldagsforbrenning, bla, bla...).

Diet:

Før klokka 15-16 spise ca 600 kcal (5-6 brødskiver med tynn pålegg), litt kafe eller te. Ingenting etter klokka 13.
    Etter klokka 15-16, skal man ha minimum 2 timers (helst 3 timers) moderat trening, med puls ca. 120, helst narmest som mulig til 130-140. Etter første time kan tas en til to små brødskiver eller kjeks, og igjen etter to timer en liten bannan eller lignende.

Etter trening spises en relativt stor middag, rik med proteiner og karbs, ca 1000-1200 kcal.
    Dette alt tilsammen vil være ca 2000 kcal.

Til kveldsmat du kan ta litt frukt, lett ost, litt nøtter og helst lett melk,....men alt tilsammen skal IKKE være mer enn 500-600 kcal. ;)

Med en daglig inntak på ca. 2600 kcal, og en lett til moderat trening som vil over 2-3 timer, forbrenne ca. 1200-1300 kcal, du vil ha en daglig underskud på ca 600 kcal. :) Det er det som vil gjøre at du går ned i vekt.

P.S. Meningen med trening er at du holder forbrenning oppe lenge etter at du har brukt opp glykogenreserver, da du begynner seriøst å forbrenne fett. :)

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    roffe skrev:
    zed skrev:
    Det vil ta lang tid til du stabiliserer vekt på 100 kg, tro meg. ;) tre til fire dager uten trening vil veldig fort gi en økning på 2-3 kg.
    Fælt så negativ du er, zed.

Kanskje du kan fortelle litt om deg selv og dine egne slankeerfaringer, siden du er såpass kategorisk i dine påstander.
    Mann skal ikke være politisk når mann snakker om slanking. ;D Har prøvd det meste,...derfor kjører jeg så hardt. ;D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    zed skrev:
    roffe skrev:
    zed skrev:

Kanskje du kan fortelle litt om deg selv og dine egne slankeerfaringer, siden du er såpass kategorisk i dine påstander.
    Mann skal ikke være politisk når mann snakker om slanking. ;D Har prøvd det meste,...derfor kjører jeg så hardt. ;D
    Det er ikke sikkert det som virker for deg virker for alle andre.

Forøvrig tror jeg ikke du tar skade av å lese deg litt opp om trening.....

T

timc

Gjest
    zed skrev:
    roffe skrev:
    zed skrev:

Du ramser opp en haug med halve sannheter. Mye riktig, men også mye som er utelatt. Det virker som du har valgt en form for "fasit" (som det finnes haugevis av) og tviholder på den.

Jeg er delvis enig med deg, men dette med at man fyker opp igjen 2-3kg på bare noen dager uten trening er bare sprøyt. Har ikke skjedd med meg hitill i sesongen, og jeg har hatt perioder på opptil 4 dager uten trening. Ingen forskjell i vekta.

Dette med kaloriunderskudd må jeg se litt nærmere på. Det du skriver høres ikke helt logisk ut. Forbrent fett blir ikke nødvendigvis erstattet i samme hastighet.

-Tim

-Tim

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    zed skrev:
    For å si det helt arlig,...man kan ikke slanke seg med trening. :eek:.....nei. Trening er en redskap. Man slanker seg ved spisebord. ;) Trening kan forbedre mange ting, og viktigst av dem er forbrenning. Holde lenge forbrenning, OK?
    For å gå ned i vekt du må ha kalorieunderskud. Hvis du spiser mye og trenner mye, du går ikke ned i vekt, nei. Du skal egentlig opp i vekt pga muskelmasseøkning, og ved eventuelt pause med trening vil vekta øke enda mer.

Når vi snakker om trening,....en hard og kort trening for en som vil gå ned i vekt er ingenting. Med moderat og lang trening vil mann få forbrenning ganske lenge og det er nettopp hovedmål. :) Regel nr.1) Jo lengre destå bedre. Helst flere timer hver dag. Regel nr.2) Mann skal ikke spise hvis mann er ikke sulten. (glemm det med heldagsforbrenning, bla, bla...).

Diet:

Før klokka 15-16 spise ca 600 kcal (5-6 brødskiver med tynn pålegg), litt kafe eller te. Ingenting etter klokka 13.
    Etter klokka 15-16, skal man ha minimum 2 timers (helst 3 timers) moderat trening, med puls ca. 120, helst narmest som mulig til 130-140. Etter første time kan tas en til to små brødskiver eller kjeks, og igjen etter to timer en liten bannan eller lignende.

Etter trening spises en relativt stor middag, rik med proteiner og karbs, ca 1000-1200 kcal.
    Dette alt tilsammen vil være ca 2000 kcal.

Til kveldsmat du kan ta litt frukt, lett ost, litt nøtter og helst lett melk,....men alt tilsammen skal IKKE være mer enn 500-600 kcal. ;)

Med en daglig inntak på ca. 2600 kcal, og en lett til moderat trening som vil over 2-3 timer, forbrenne ca. 1200-1300 kcal, du vil ha en daglig underskud på ca 600 kcal. :) Det er det som vil gjøre at du går ned i vekt.

P.S. Meningen med trening er at du holder forbrenning oppe lenge etter at du har brukt opp glykogenreserver, da du begynner seriøst å forbrenne fett. :)
    Mulig det ovenstående opplegget virker, men det er for det første utrolig krevende å gjennomføre, hvem har tid til 2-3 timers trening hver dag?

Det ENESTE jeg er enig med deg i, zed, er at man må ha et gjennomsnittlig energiunderskudd over tid. Det er nødvendig for å gå ned i vekt.

Men å si at man ikke kan trene seg ned i vekt er feil. Om det gir energiunderskuddet man trenger uten å justere kostholdet, så går man ned i vekt.

Jeg har nå i løpet av drøyt 10 måneder gått ned over 35 kg (der var den katten ute av sekken). I denne prosessen har jeg blitt godt kjent med en del andre som også har gått ned i vekt. En ting er sikkert: Det er mange ulike veier til målet. Det finnes ingen enkeltdiett som er riktig for alle.

Jeg spiser helst 5-6 måltider hver dag, noen store og noen små,men passer på at summen i snitt gjennom uka holder seg under 2500 kcal per dag. Helt normal mat, det er viktig for meg, siden jeg er familiefar og vil spise det samme som resten av familien. Trener 1 time 2-3 dager i uka, og da temmelig intenst. Forsøker å gå til og fra jobb når det passer.

Så, zed, det ser ut til at jeg bryter de fleste av dine kategoriske prinsipper, og likevel har jeg gått ned mye over tid. Noe å tenke på?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.577
    Var ute og løp i dag. Utrolig deilig når sola skinner, det begynner å bli varmt i lufta og skogen er i ferd med å få skikk på fasaden.

Men selv om jeg er nesten er avhengig av å kjenne litt på melkesyren et par-tre ganger i uken så vil jeg gjerne slå et slag (!) for golfen. Dette er det perfekte mosjonstilbud til de som egentlig ikke synes det er så artig å mosjonere. I alle fall de som har sans for ballspill. Mange blir hekta. Og det sitter i i årevis. Og man får en permanent livsstilsforandring der mosjonen og kaloriforbrenninga etterhvert blir ren bonus.

En golfrunde tar normalt 4-5 timer avhengig av bane. Det er fysisk tungt, og man skal være mer enn gjennomsnittlig godt trent for å ikke kjenne det etterpå - i hvert fall om man benytter bærebag. Selve golfsvingen er en relativt eksplosiv bevegelse der man bruker store deler av kroppen. Om man skaffer seg en fornuftig teknikk gir det også bra massasje av ryggsøylen.

Den estetiske nytelsen ved et klokkerent balltreff er en opplevelse på høyde med de musikalske høydepunkt man kan oppleve foran husalteret i det mørke halvår. Og hvis slaget er av det beste slaget, så flyter den lenge i luften som var den vektløs - før den lander silkemykt like ved hullet. Her i gården jaktes det på sweet spot sommer og vinter.

Men bare en liten advarsel til de som er i etableringsfasen på familiefronten; Mange blir så gira at det går utover resten av familien. Så det er best å starte før man får unger eller etter at de er store nok til å passe seg selv.

Vakre omgivelser er det også (dette er fra Royal Dornoch nord i Scotland)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Men så er problemet: Hvem i en familiesituasjon kan daglig bruke 3 timer eller mer til trening? Hvordan får man det inn på tidsbudsjettet til familien? Barn skal bringes og hentes. Klær skal vaskes, mat skal lages, barn skal sysselsettes, lekser kontrolleres, gulv skal støvsuges vaskes etc etc. I bunnen av alt dette så skal man jo tilbringe noen timer på jobb slik at man får "trygd" nok til at skuta flyter sånn finansiellt også. Så meget skal "ordnes" i heimen at det er dager jeg ikke får anledning til å ta trimturen før etter midnatt. Nå jobber jeg skift slik at jeg egentlig er heldig i og med at jeg tidvis har fri om formiddagen. Kona driver også samme slankeregimet, og da er det selvsagt lettere i og med at hun har en stor forståelse for behovene for trening. Dessuten kan vi jo også gå sammen og det er jo hyggelig.

Når det gjelder kalorier så hadde jeg et tak på 2300 pr dag de første 15 kiloene jeg gikk ned. Nå er dette justert noe ned fordi kroppen er mindre og trenger mindre til "daglig drift" og jeg har nå 1940 Kcal hver dag. Med litt planlegging er dette tilstrekkelig til at man blir god og mett etter hvert eneste måltid. Det jeg ikke lenger kan gjøre er å ta "litt" ekstra bare fordi maten var veldig god. Dette krever litt viljestyrke men er egentlig ikke noe problem. Men Timc har et vesentlig poeng når han sier at man slanker seg ved spisebordet! Og det første man bør gjøre er å kutte ut brus, sukkervann med tomme kalorier!

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Anonym skrev:

Trening er min hobby, ;D....og har lest en del om det, ja. Men, det er ikke trening vi snakker om, vi snakker om slanking, ;).....og hvis mann ønsker å gå ned i vekt, mann skal ta det seriøst eller mann taper gang på gang. Det er mye vanskeligere enn mange tror,....spesielt hvis mann ønsker å vinne.

T

timc

Gjest
    Spiralis.

Dette med sukkervann er vel litt sånn både og. Enig i at Brus i tid og utide ikke er bra, men det blir jo brukt til hurtig restitusjon, og også i konkurranse når man trenger kjapt påfyll.

Men kosebrusen bør man jo utelate :)

For min egen del var de største synderne chips og juice. Ikke noe galt med det egentlig, men det ble fort store mengder.

-Tim

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    zed skrev:
    Trening er min hobby, ;D....og har lest en del om det, ja. Men, det er ikke trening vi snakker om, vi snakker om slanking, ;).....og hvis mann ønsker å gå ned i vekt, mann skal ta det seriøst eller mann taper gang på gang. Det er mye vanskeligere enn mange tror,....spesielt hvis mann ønsker å vinne.
    Klart man skal ta det seriøst. Det tror jeg ingen som slanker seg er i tvil om, spesielt dersom man har forsøkt før og feilet. Du bringer lite nytt til torgs nå, zed.

T

timc

Gjest
    zed skrev:
    Her er feilen mange gjør tror jeg. De trener for å slanke seg. Selv trener jeg hovedsaklig for å komme i bedre form. Få bedre Oksygenopptak, og mer utholdende muskler. Jeg sykler fordi jeg synes det er artig. Så klart ønsker jeg å gå ned i vekt, men det blir på mange måter en bieffekt av treningen. Det er formen som er hovedmålet, og ikke vekta.

Når jeg starter sesongen skjer det ikke noe med vekta de første ukene, men formen blir likevel bedre. Hadde jeg bare sett på vekta og sett at den stod stille, selv med kanskje over 10 timer trening i uka, ville jeg mest sannsynlig blitt deprimert og gitt opp. Det som skjer er jo at musklene blir kraftigere, og kompenserer for fettsvinnet. Det tar også litt tid for kroppen å omstille seg til å brenne fett.

-Tim

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    zed skrev:
    Anonym skrev:

Og du tror du er alene om å ha det som hobby?

Ofte er det bare små endringer som er nødvendig for å justere vekta, i mitt tilfelle med 188 cm og 82kg og med et O2 opptak godt over snittet justerer jeg greit vekta og nå har jeg behov for å justere den ned, plankekjøring utenom det at jeg kommer til å savne kosen av å se dårlige serier mens jeg drikker cola og spiser sjokolade.

For folk med dårlig form og betydelig overvekt er det fort ganske komplekst å trene samt slanke seg. Da er det behov for en livsstilsendring og det er firmaer som tilbyr assistanse for å komme på rett kjøl. Bruker et sånt firma selv for å måle 02 opptak kvartalsvis og få veiledning angående treningsintensitet og mengde.

T

timc

Gjest
    Anonym skrev:
    Ofte er det bare små endringer som er nødvendig for å justere vekta, i mitt tilfelle med 188 cm og 82kg og med et O2 opptak godt over snittet justerer jeg greit vekta og nå har jeg behov for å justere den ned, plankekjøring utenom det at jeg kommer til å savne kosen av å se dårlige serier mens jeg drikker cola og spiser sjokolade.
    Selv foretrekker jeg GODE serier, men jeg drikker cola og spiser sjokolade ;D

-Tim

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Anonym,..... du burdde, kanskje, lese hele historien fra begynnelsen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    timc skrev:
    Spiralis.

Dette med sukkervann er vel litt sånn både og. Enig i at Brus i tid og utide ikke er bra, men det blir jo brukt til hurtig restitusjon, og også i konkurranse når man trenger kjapt påfyll.

Men kosebrusen bør man jo utelate :)

I konkurransesammenheng og ved tøff trening er det vel noen som har tenkt igjennom dette. Men brus er for "vanlige dødelige" kun tomme raske kalorier som kjører blodsukkeret hurtig opp, svis av og så faller blodsukkeret raskt. Ikke særlig gustig egentlig. Et idrettsmenneske som brenner flere tusen Kcal hverdag på trening er i en helt annen situasjon enn Ola Sofasliter. For egen del var kombinasjonen av lav aktivitet, høy vekt og stressende jobb ikke gunstig for blodtrykket. Har ambisjoner om å kunne slutte med blodtrykksmedisin når vekta er "normalisert". Blodsukkerverdier som sier at livsstilen er i ferd med å utløse Diabetes 2 er også en kjempemotivator for å kutte ut raske "tomme" kalorier. Langsomme kalorier er i min situasjon ( og andre med samme late livssituasjon ) så absolutt å foretrekke da de sammen med jevnlige måltider, ca hver 3je time, meget gunstig med tanke på å holde et stabilt blodsukker.

timc skrev:
    For min egen del var de største synderne chips og juice. Ikke noe galt med det egentlig, men det ble fort store mengder.

-Tim
    Det er jo altid mengden som avgjør hvorvidt man lykkes eller går på trynet. En dame funker bra, to damer kan fungere bra en tid, men til slutt går man gjerne på trynet! Samme sak med chips og juice. ;D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    zed skrev:
    Anonym,..... du burdde, kanskje, lese hele historien fra begynnelsen.
    Har forholdt meg til innlegg nr 284 av deg jeg.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    zed skrev:
    BTW,...intervaltrening anbefales ikke mer en 1-2 ganger i uka for toptrente utøvere.
    Denne hadde gått meg hus forbi. Og det er en merkelig påstand. Den gangen jeg var aktiv konkurransesvømmer, så svømte vi intervalltrening så og si hver eneste trening, opptil 7 økter i uka i grunntreningsperiodene.

T

timc

Gjest
    Dette med intervall har Zed rett i, men, og det er ett stort MEN. Dette gjelder ETTER at man har kommet i form (Da mener jeg at man nærmer seg sitt absolutt potensial). I oppkjøringsfasen går det hardere for seg.

Det vil også avhenge av hvilken idrettsgren man holder på med. Sprintere og langdistanseutøvere har fundamentalt ulike opplegg.

-Tim

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    roffe skrev:
    zed skrev:
    BTW,...intervaltrening anbefales ikke mer en 1-2 ganger i uka for toptrente utøvere.
    Denne hadde gått meg hus forbi. Og det er en merkelig påstand. Den gangen jeg var aktiv konkurransesvømmer, så svømte vi intervalltrening så og si hver eneste trening, opptil 7 økter i uka i grunntreningsperiodene.
    Har ikke lest at du har fått OL medalje ;D.......Det er merkelig hvordan ting tas ut av kontekst. Men,..OK.

Ø

ØivindJ

Gjest
    roffe skrev:
    zed skrev:
    Denne hadde gått meg hus forbi. Og det er en merkelig påstand.
    Kanskje først og fremst snakk om 4x4?

Det er jo ganske tøft.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    timc skrev:
    Det vil også avhenge av hvilken idrettsgren man holder på med. Sprintere og langdistanseutøvere har fundamentalt ulike opplegg
    Og det er jo hele poenget. Akkurat som ulike mennesker slanker seg på ulike måter, så driver ulike idrettsutøvere sin trening på ulike måter. Jeg elsker intervalltrening i mange former. Er ikke noe glad i lange økter i omtrent samme tempo. Men intervalltrening kommer jo i ulike former, og jeg varierer og kombinerer dem en del. Det synes jeg er moro.

T

timc

Gjest
    Hehe Roffe. Jeg er akkurat motsatt. Kan ikke fordra intervaller. Med MTB blir det naturlige intervaller og det er ok, men landeveisintervaller i oppoverbakke synes jeg er pyton. Liker å cruise i lang tid, rett under terskel. Gjerne 4 timer :)

-Tim

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jan Helgerud og Jan Hoff anbefaler å trene 4 dager i uka i tida før birken.
    1 av dagene skal man kjøre 4*4 både morgen og kveld mens de to andre dagene skal man bare ha en 4*4 økt. Den siste dagen skal man ha langkjøring i bra tempo.
    De har jo gjort forskning og med gode resultater så det finnes mange veier til rom.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    zed skrev:
    Har ikke lest at du har fått OL medalje ;D.......Det er merkelig hvordan ting tas ut av kontekst. Men,..OK.
    Jeg har da ikke fått OL-medalje. Hvilket luftlag tok du den påstanden ut fra? Man kan da være topptrent uten å nødvendigvis delta på OL- eller VM-nivå. Dessuten er det uvesentlig, du tar feil uansett. Din opprinnelige påstand var at samme om man er tung slanker eller topptrent idrettsutøver, så skal man ikke trene intervalltrening mer enn 1-2 ganger i uka. Jeg mener bestemt du tar feil her. Det avhenger som et klokt hode sa av idretten og hva man ønsker å oppnå med treningen, men det er ingen regler som sier at man ikke kan ha godt utbytte av intervalltrening mange ganger i uka i en del idretter.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    timc skrev:
    Hehe Roffe. Jeg er akkurat motsatt. Kan ikke fordra intervaller. Med MTB blir det naturlige intervaller og det er ok, men landeveisintervaller i oppoverbakke synes jeg er pyton. Liker å cruise i lang tid, rett under terskel. Gjerne 4 timer :)
    Naturlig intervall er også intervall, og er ypperlig når man jogger/løper/sykler i varierende terreng. Litt vanskeligere f.eks. i svømmehallen. ;)
    Godt vi er ulike, ellers hadde det vært kjedelig.

T

timc

Gjest
    Anonym skrev:
    Jan Helgerud og Jan Hoff anbefaler å trene 4 dager i uka i tida før birken.
    1 av dagene skal man kjøre 4*4 både morgen og kveld mens de to andre dagene skal man bare ha en 4*4 økt. Den siste dagen skal man ha langkjøring i bra tempo.
    De har jo gjort forskning og med gode resultater så det finnes mange veier til rom.
    Var dette ment for mosjonistene (altså meg) eller de som satser på å vinne eliteklassen?

-Tim

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    roffe skrev:
    zed skrev:
    Jeg har da ikke fått OL-medalje. Hvilket luftlag tok du den påstanden ut fra? Man kan da være topptrent uten å nødvendigvis delta på OL- eller VM-nivå. Dessuten er det uvesentlig, du tar feil uansett. Din opprinnelige påstand var at samme om man er tung slanker eller topptrent idrettsutøver, så skal man ikke trene intervalltrening mer enn 1-2 ganger i uka. Jeg mener bestemt du tar feil her. Det avhenger som et klokt hode sa av idretten og hva man ønsker å oppnå med treningen, men det er ingen regler som sier at man ikke kan ha godt utbytte av intervalltrening mange ganger i uka i en del idretter.
    Jeg må si desverre, at jeg tviller at du vet hva intervalltrening er. Hvor langt vil du komme etter kun 3-4 uker med intervalltrening? Hva du tror?

T

timc

Gjest
    Nei nå må du gi deg. Du kan da ikke hevde at sprintere/mellomdistanseutøvere ikke skal trene intervall mer enn 2 ganger i uka under noen omstendigheter. Det faller på sin egen urimelighet.

Så klart kommer annen trening i tillegg.

Det finnes mange type intervallmodeller. Å dra alle under en kam blir bare feil.

-Tim

Edit: Dersom grunnlaget ikke er det beste så vil intervall annenhver dag gi resultater. Selv om man ikke trener noe annet. Lurt er det ikke, men det vil gi effekt.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    zed skrev:
    Jeg må si desverre, at jeg tviller at du vet hva intervalltrening er. Hvor langt vil du komme etter kun 3-4 uker med intervalltrening? Hva du tror?
    Dust. Hvem er du som tror du kan komme her og betvile andres erfaring? Jeg har drevet som seriøs konkurransesvømmer, riktignok kun på kretsnivå, fra jeg var 15 til 20. Det jeg beskriver om min erfaring med svømming og intervalltrening stemmer. Jeg har også kvalifikasjoner som trener etter en gjennomført befalskole. Det virker som du har vansker med å se at det finnes mer i verden enn deg og dine metoder og egendefinerte sannheter, zed. Intervalltrening kommer i mange utgaver. Når du kommer med kategoriske og ensporede påstander bør du ihvertfall koste på deg å være presis i det du sier.

Hvor langt jeg vil komme med hva? Selv når du stiller spørsmål evner du å formulere dem så upresist at det er umulig å komme med et svar.

Beklager, folkens, men det er lite som irriterer meg mer enn kategorisk påståelige folk som fremsetter ubegrunnede halvsannheter og misforståelser og forsøker å gi inntrykk av en kunnskap de ikke besitter, eller i det minste ikke evner å formidle.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Vi blander mange ting sammen. ;) Jeg vil aldri anbefale intervalltrening til en som er 170 og veier 105 kg, og det var utgangspunkt, hvis jeg husker riktig. Spesielt ikke, så lenge muskulaturen er ikke sterk nok for det.

T

timc

Gjest
    zed skrev:
    Vi blander mange ting sammen. ;) Jeg vil aldri anbefale intervalltrening til en som er 170 og veier 105 kg, og det var utgangspunkt, hvis jeg husker riktig. Spesielt ikke, så lenge muskulaturen er ikke sterk nok for det.

Nå er du så langt på bærtur at du ikke ser skogen. Jeg er 172 og veide 106kg på det meste. Ikke noe problem med intervaller. Jogging utgår, men det finnes da andre muligheter.

Hvorfor skal muskulaturen ikke være sterk nok? Jogging er jo et spesielt tilfellet pga slagene mot foten. Men hva med svømming, Sirkeltrening, sykling ++

At ikke DU vil annbefale det er din sak. Jeg har blitt annbefalt intervaller fra flere som driver på NC nivå. Alle sier det samme. For god form kjapt er intervaller tingen, men de må tilpasses hver enkelt. Bør også suppleres med rolige økter.

-Tim

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    zed skrev:
    Jeg har veid 130 kilo. Da jeg begynte vektreduksjonsprosessen fra denne vekten hadde jeg allerede gjenopptatt svømmingen som trening et par-tre år tidligere, og gikk en del til og fra jobb i godt tempo. En del muskulatur hadde jeg nok under fettlaget.

Når jeg så begynte å gå ned i vekt begynte jeg samtidig med intervalltrening der jeg varierte mellom å jogge og å gå raskt. Meget forsiktig, selvsagt, siden år med overvekt hadde slitt på knærne, så det var uaktuelt å gjøre noe annet enn å gå i bakkene, men på flatmark begynte jeg ganske tidlig i prosessen å jogge. Presset meg selv så mye som jeg kunne uten at det gjorde vondt. Viktig å lytte til kroppens signaler når man er såpass tung. Men det gikk meget greit.

Så det er helt klart mulig å drive intervalltrening selv om man er tung. Men hastighetene og belastningene gjennom treningen er selvfølgelig annerledes og må tas hensyn til når man er tung.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Nei... God natt, folkens. Vi får krangles videre i morgen. ;)

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Roffe,.......Intervalltrening mellom å gå og jogge ??? ;D....jeg har tenkt på itervaller med 90 % av kapasitet.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    zed skrev:
    Roffe,.......Intervalltrening mellom å gå og jogge ??? ;D....jeg har tenkt på itervaller med 90 % av kapasitet.
    Ja, hva du tenker og hva du skriver er to forskjellige ting. Som jeg skriver, så kommer intervalltrening i mange former, og jeg mistenker nå at du bare kjenner til en av dem, siden du er så himmelfallen over at intervalltrening faktisk kan være intervaller mellom å gå og jogge.

Men selv om du tenker på 90% av kapasitet, så må du jo også huske at en tung person vil kunne være nær 90% av sin kapasitet bare ved å jogge.

T

timc

Gjest
    zed skrev:
    Ja og så? Dersom man oppnår 80-90% puls ved å gå fort eller jogge lett så er det et fullgodt intervall.

Som jeg påpekte flere poster siden så finnes det mange typer intervaller. Ikke alle er basert på 90%

Tror du må lese deg opp på intervaller.

-Tim

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn