Ja så var det disse muslimene da...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    De kan få til mye om de vil, og står sammen. Det har skjedd før.
    Joda, jeg ønsker dem i alle fall lykke til. Så får vi håpe at de overlever lenge nok til fullføre oppdraget.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Og hvor mange kvinnelige imamer vet du om da?

En ting er hva som blir sagt i festtaler, en annen ting hva som virkelig foregår. Slik er det vel i norsk politikk også.
    For og sitere en annen debatant, som du jo er så glad i og heie på Oddgeir:
    " Evolusjon er gradvis og langtekkelig, det som er viktigst i en pragmatisk kontekst er at det faktisk går riktig vei. "

P

Parelius

Gjest
    For og sitere en annen debatant, som du jo er så glad i og heie på Oddgeir:
    " Evolusjon er gradvis og langtekkelig, det som er viktigst i en pragmatisk kontekst er at det faktisk går riktig vei. "
    Jeg kan ikke huske at Honkey har sagt dette.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Hvis så mange av muslimene har så lite til overs for oss og vår livsstil, hvorfor kommer de for å bosette seg blant oss da? Jeg ville aldri finne på å flytte til et land hvor jeg foraktet både menneskene, deres livsstil og alt de stod for, vi må da kunne stille oss dette spørsmålet og våge å finne et svar?
    Hvorfor kan ikke de som er forfulgte finne beskyttelse i et land som passer bedre deres ønske om livsstil? Finnes de ikke? Er det ikke nok penger å hente der?
    Hvor lurt der det å blande så totalt forskjellige kulturer som det som nå skjer raskt og i stor stil, men tanke på hva som stadig har skjedd opp igjennom historien, og på hvor mange land går i oppløsning, har indre stridigheter og deles etter folkegrupper ser det ikke lyst ut med tanke på integrering.

P

Parelius

Gjest
    Var du ironisk nå?
    Oddgeir er vel stort sett ganske uenig med Honkey? Sitatet var fra den O'Store ( ;) )
    ;D

Typisk fredag og godt humør. Vi får satse på mandagen. ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    ;D

Typisk fredag og godt humør. Vi får satse på mandagen. ;)
    Beklager totalt avsporing, men men.

Stemmer det, i gamlelandet er dere vel godt igang med ukas grøftefyll. ;)
    Her jeg er, er vi knapt ferdig med frokosten ;) ;D

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Verda har ein tendens til å endre seg over tid, samstundes som menneska stort sett driv med dei same primatgreiene...
    Så rett så rett, på "bare" ca 4 milliarder år er en glødende lavakule blitt til det som finnes rundt oss i dag.

Menneskene, som vi liker å kalle oss, skal plutselig være så mye bedre enn alle de andre artene. Men bedre til hva? Forsøpling og ødeleggelse springer til sinns...
    Ethvert program om forskjellige dyrearter viser at alle hanner sloss. Hvalene, Elgen, selv små slamspyttere, og hva sloss de om? Hunner og territorie :)

Den fantastiske hjernen vår, hva bruker vi den til? Å finne mer "raffinerte" måter å sloss på.
    Jo, også har vi funnet opp en ting til som er verd å sloss for, penger.
    Fantastisk evolusjon ;D

P

Parelius

Gjest
    Så rett så rett, på "bare" ca 4 milliarder år er en glødende lavakule blitt til det som finnes rundt oss i dag.

Menneskene, som vi liker å kalle oss, skal plutselig være så mye bedre enn alle de andre artene. Men bedre til hva? Forsøpling og ødeleggelse springer til sinns...
    Ethvert program om forskjellige dyrearter viser at alle hanner sloss. Hvalene, Elgen, selv små slamspyttere, og hva sloss de om? Hunner og territorie :)

Den fantastiske hjernen vår, hva bruker vi den til? Å finne mer "raffinerte" måter å sloss på.
    Jo, også har vi funnet opp en ting til som er verd å sloss for, penger.
    Fantastisk evolusjon ;D
    Nå må du ikke være så deprimert. Vi har kommet langt; hvilken art finner vel gleden i å ta livet av nesten, slik vi? Forunderlig og mysteriøst. Men gleden fant vi!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.013
    Torget vurderinger
    0
    Hvis så mange av muslimene har så lite til overs for oss og vår livsstil, hvorfor kommer de for å bosette seg blant oss da? ..................vi må da kunne stille oss dette spørsmålet og våge å finne et svar?
    Vidar Sandbeck: Å de peenga, å de peenga !

.................................... Er det ikke nok penger å hente der?
    Du er nok inne på noe der ja.

Hvor lurt der det å blande så totalt forskjellige kulturer som det som nå skjer raskt og i stor stil, men tanke på hva som stadig har skjedd opp igjennom historien, og på hvor mange land går i oppløsning, har indre stridigheter og deles etter folkegrupper ser det ikke lyst ut med tanke på integrering.
    Lurt ? Nei ikke i det hele tatt !! Kristne og muslimer har vel en ganske dårlig "track record" når det gjelder å leve side ved side. Å tro at det skulle gå bedre her på berget er nok noe "over the top" optimistisk.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    292
    Man setter ikke bukken til å passe på havresekken!
    Hvorfor ikke? Hva vet du om hva havresekken skal brukes til? Kanksje det er mat til bukken?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Én ting skal de ha; bryllupsfestene er langt heftigere enn våre.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Ekstremt, ingen tvil.
    Ufattelig ensidig, stigmatiserende. Videoen var klipp av ekstreme uttalelser satt sammen i hensikt å kategorisere alle som har valgt denne religionen. Jeg la også merke til at de brukte flere av Hitlers metoder i måten å fremvise muslimene som nåtidens "jøder" (dem vi nå skal hate fordi at ditt og datt).

At muslimer skremmer og truer tilhengerene sine til å tro på deres propaganda er like ille som at amerikanerne gjør det samme. Men vi må da kunne se litt lengre enn nesetippen.

Hjernevaskingsmetoder har slikt blitt omtalt som tidligere i historien, og vi kan kalle det det samme i dag. Men denne gang forgår det fra begge sider

Verden behøver ikke ytterligere polarisering, men forståelse og forsoning. Den jobben blir bare vanskeligere jo lengre begge sider får holde på med sin ekstremisme.

Denne videoen viser virkelig at de som har laget den, og de som "kjøper" den ukritisk er like manipulerende som islamistene den omtaler.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Verden behøver ikke ytterligere polarisering, men forståelse og forsoning.
    Da foreslår jeg at du tar turen til midtøsten og ser hvor langt du kommer med forsoningssnakk i forhold til mullaher og imamer, som kun burde være prester, men dessverre også er politiske premissgivere. I mellomtiden foretrekker jeg at man faktisk tar grep for å forsvare oss mot trusselen. Hvis noen angriper meg med bomber og granater vil jeg nok praktisere "skyt først, spør siden". Hvis ikke får jeg uansett aldri anledningen til å spørre.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Da foreslår jeg at du tar turen til midtøsten og ser hvor langt du kommer med forsoningssnakk i forhold til mullaher og imamer, som kun burde være prester, men dessverre også er politiske premissgivere. I mellomtiden foretrekker jeg at man faktisk tar grep for å forsvare oss mot trusselen. Hvis noen angriper meg med bomber og granater vil jeg nok praktisere "skyt først, spør siden". Hvis ikke får jeg uansett aldri anledningen til å spørre.
    Jeg alene ville nok raskt blitt avlivet om jeg forsøkte meg på et slikt stunt alene.
    Det viktige her er jo å ha FN i ryggen, nettopp blant annet for å opplyse og skape holdningsendringer. Flesteparten av dem er analfabeter og sånn sett lettere å "snu" enn vestlige. Men derfor, siden vi i vesten er mer opplyste og kan tilegne oss egen informasjon, protesterer en større og større andel av befolkningene mot de overgrep som foregår.

Du avsporer til stadighet med å kalle krig og våpenbruk som "at vi forsvarer oss". Men vi forsvarer oss ikke, vi angriper og lemlester, vi skaper de monstre som vokser opp med vår framferd

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Å fremme vestlig innflytelse i midtøsten er definitivt å anse som forsvar av vår sivilisasjon. Det nytter lite med gode intensjoner hvis man ikke er villig til å legge makt bak dem. Alternativet er å isolere regionen til den "raser fra seg" og eventuelt går gjennom sin renessanse og opplysningsalder, men all den tid dette vil medføre kollaps i verdensøkonomien pga oljeressursene, er det lite sannsynlig med noe annet enn at dagens proaktive politikk fortsetter.

Edit: Det er også lite sannsynlig at isolering vil medføre mindre menneskelig lidelse. Istedet for å angripe Nord-Korea, isolerer man det vanvittige vanstyret de har innført for å forhindre dets geopolitiske innflytelse. Mange rapporter indikerer at de menneskelige lidelsene i Nord-Korea er enorme. Hvis man trekker seg ut fra midtøsten er det usannsynlig at det blir noe annerledes der. Samtidig er det utelukket å styrke islamistiske styrer ved å gi dem geopolitisk innflytelse. Da kan en og annen strategisk aggresjon for å "holde dem i sjakk" være det mest hensiktsmessige.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.144
    Torget vurderinger
    1
    Interesant trailer. Jeg har forresten sett litt på arabiks TV nede i midt-østen fra Jordan, Egypt, Tunisia osv. Stort sett ekstreme tilfeller dette fra palestinske områder, Libanon og aller helst Iran. En del kritikk er det jo fra områdene rundt Israel, som kan være ganske harsk.

Dog syns jeg sammenlikningen med nazismen er litt vag og unyansert. Først og fremst fordi disse grupperingene er spredte og lite samlet. det første de gjør internt seg i mellom, er f.eks. å sloss om makten. De ekstreme grupperingene er ikke så samlet i mål, eller organisasjon som det kan virke som. Dette innslaget mangler fullstendig det perspektivet. Ser i grunne ut som en propaganda film, fordi den ikke viser noen som helst grad av debatt i selve filmen, og fordi det er slik magle på perspektiver. Kun en ensidig fokus på Jihad, og anti-amerikansk/israelsk militant holdning. Lurer på om dette ikke er regelrett propaganda også.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Takk Ivar, da er vi iallfall enige om at det er "vår" grådighet som er den underliggende årsak til at vi provoserer frem hat og ekstremisme, oljen deres er det vi vil ha, skikkelig billig

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Jeg føler for å dvele litt rundt Friedrich W. Nietzsche.
    Han var et imponernede tilskudd til å sette perspektiv og forståelse på vår famlende hverdag.

Min forståelse av hans verker er at han var i stand til å male opp et hvitt billede rundt ett tema, så dypt og nøyaktig uttenkt at leseren lar seg overbevise. Deretter maler han opp motpolen, det svarte, også her med så stort vidd og innlevelse at man igjen lar seg overbevise fullstendig.
    Til slutt maler han opp spekteret i mellom, alle fargene som virkeligheten består av.

Nietczhe’s ord er blitt misbrukt av mange, og Adolf Hitler er nok det mest ekstreme eksempelet. Det Hitler gjorde var å utbrodere kun det svarte og hvite, male opp og ned i mente. En setning herfra og en frase derfra, med så strekt overbevisende argumenter at en hel nasjon diltet etter.
    Hva kan så vi lære av dette?
    Hitler beviste da virkelig for oss hvor galt det kan gå om man betrakter verden kun i svart og hvitt.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Da foreslår jeg at Ivar kan fortelle og dele av sine erfaringer, med de som ikke har muligheten med å dra til Midtøsten med det første. Jaja.......

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Heldigvis er det flere og flere som ser galskapen som sosionomhelvetet har påført oss.
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137904

og samtidig makter vi ikke å gjøre noe med dette.

Venstresiden og sentrum har gjennom 30 år vist at deres snillistiske integreringspolitikk har slått feil.

Det er ingen grunn til å stole på dem i fortsettelsen heller.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Heldigvis er det flere og flere som ser galskapen som sosionomhelvetet har påført oss.
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137904

og samtidig makter vi ikke å gjøre noe med dette.

Venstresiden og sentrum har gjennom 30 år vist at deres snillistiske integreringspolitikk  har slått feil.

Det er ingen grunn til å stole på dem i fortsettelsen heller.
    Hanne Nabintu Herland hadde for øvrig en meget leseverdig kronikk i Aftenposten i går. Våken dame, det der.
    Det hører vel også med til historien, Oddgeir, at heller ikke dette er et så endimensjonalt problem som du søker å gjøre det til; Norge ble kastet hodestups inn i en virkelighet vi ikke hadde anelse om for ca 40 år siden. Etter det har det norske demokratiske systemet håndert saken etter beste evne, det ville være helt fantastisk om vi kunne kommet gjennom og satt ned slag med full kontroll. Vi begynner å se hvor skoen trykker, smertefulle prosesser ligger forut.

Honkey

PS: Hanne Nabintu Herland hører så absolutt hjemme på venstresiden, for øvrig.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Hanne Nabintu Herland hadde for øvrig en meget leseverdig kronikk i Aftenposten i går. Våken dame, det der.
    Det hører vel også med til historien, Oddgeir, at heller ikke dette er et så endimensjonalt problem som du søker å gjøre det til; Norge ble kastet hodestups inn i en virkelighet vi ikke hadde anelse om for ca 40 år siden. Etter det har det norske demokratiske systemet håndert saken etter beste evne, det ville være helt fantastisk om vi kunne kommet gjennom og satt ned slag med full kontroll. Vi begynner å se hvor skoen trykker, smertefulle prosesser ligger forut.

Honkey
    Det er fristende å peke på USA i denne saken, men jeg lar være.
    Det som likevel er et merkelig faktum, er at i alle disse 30 årene har politikerne kjørt sitt feilslåtte integreringsløp mot folkets vilje. I store lag av befolkningen har skepsisen bredt seg, etterhvert som folk flest så galskapen i hodeløse trygdeordninger, og annen forskjellsbehandling.

Det er først i disse dager man nesten uten å risikere rasiststempelet, kan ytre seg noenlunde konkret.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    PS: Hanne Nabintu Herland hører så absolutt hjemme på venstresiden, for øvrig.
    Det er sant, men her snakker jeg om den norske venstresiden, som er noe for seg selv i de fleste saker.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Det er fristende å peke på USA i denne saken, men jeg lar være.
    Det som likevel er et merkelig  faktum, er at i alle disse 30 årene har politikerne kjørt sitt feilslåtte integreringsløp mot folkets vilje. I store lag av befolkningen har skepsisen bredt seg, etterhvert som folk flest så galskapen i hodeløse trygdeordninger, og annen forskjellsbehandling.

Det er først i disse dager man nesten uten å risikere rasiststempelet, kan ytre seg noenlunde konkret.
    Dette tror jeg faktisk er direkte feil, Oddgeir. Jeg er fullt klar over at dette er måten FrP har fremstilt det på hele tiden, men SSB har hele tiden hevdet at vi har et klart flertall i befolkningen for hovedlinjene i norsk innvandringspolitikk. Men ettersom ingen av oss her presenterer linker blir det ikke for annet å regne enn påstand mot påstand.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Dette tror jeg faktisk er direkte feil, Oddgeir. Jeg er fullt klar over at dette er måten FrP har fremstilt det på hele tiden, men SSB har hele tiden hevdet at vi har et klart flertall i befolkningen for hovedlinjene i norsk innvandringspolitikk. Men ettersom ingen av oss her presenterer linker blir det ikke for annet å regne enn påstand mot påstand.

Honkey
    Jeg beveger meg blant vanlige folk fra alle politiske hjørner, og dette har vært gjennomgangsmelodien ja. Ikke noe man skriker ut offentlig, men noe man sier i sluttede lag, på tomannshånd, eller i kantina på jobben.

Hvis du ikke har fanget opp disse strømningene balnt folk, har du en svært snever omgangskrets.

Hvorfor tror du folk strømmer til Frp?
    På grunn av industripolitikken?

Det finnes sikkert, for den som gidder å lete, tilgjengelige meningsmålinger for i alle fall noen år tilbake, men for 20 år siden var dette et ikke-tema i offentligheten. Det var monopolisert av sosianomene på venstresiden. Hadde du avvikende mening, var du rasist.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg beveger meg blant vanlige folk fra alle politiske hjørner, og dette har vært gjennomgangsmelodien ja. Ikke noe man skriker ut offentlig, men noe man sier i sluttede lag, på tomannshånd, eller i kantina på jobben.

Hvis du ikke har fanget opp disse strømningene balnt folk, har du en svært snever omgangskrets.

Hvorfor tror du folk strømmer til Frp?
    På grunn av industripolitikken?

Det finnes sikkert, for den som gidder å lete, tilgjengelige meningsmålinger for i alle fall noen år tilbake, men for 20 år siden var dette et ikke-tema i offentligheten. Det var monopolisert av sosianomene på venstresiden. Hadde du avvikende mening, var du rasist.
    Jeg skal unngå for mye analysering om hvorfor FrP glir opp til å bli Norges største parti. Men selvsagt er innvandringspolitikken en viktig årsak.
    Det er allikevel viktig å huske på det enkle faktum at FrP ALDRI har vært i nærheten av en majoritet i det norske samfunn. Og at det skulle være unødvendig å lyve om sine holdninger i anonyme spørreundersøkelser.
    Sla se på SSB's sider om jeg finner relevant info.

HÅNKEY

EDIT: Litt for gammel undersøkelse, men den sier i allefall litt om holdningene i landet: http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/9806/5-1t.txt

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Takk Ivar, da er vi iallfall enige om at det er "vår" grådighet som er den underliggende årsak til at vi provoserer frem hat og ekstremisme, oljen deres er det vi vil ha, skikkelig billig
    Hvis du betrakter etterstrebelsen for å unngå en kollaps i verdensøkonomien for "grådighet", så er det nok mye av grunnen til vestlig innblanding i midtøsten ja. Men hva som er galt med dette målet ser jeg ikke. Det er ikke slik at andre blir rike dersom vi blir fattige, langt derifra. En kollaps i verdensøkonomien vil ramme alle.

"Provosere frem ekstremisme"....den er for tynn. Saudi-Arabia og Pakistan har ikke blitt angrepet eller truet av vesten i nyere tid, likefullt er det disse landene som fostrer flest ekstremister.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.144
    Torget vurderinger
    1
    Det blir så bra når oljen der nede tar slutt. Lurer på om vi da er like interessert. I alle fall ikke USA...

Men for å ta paralellen til Pakistan, så var det masser av svensker og Nordmenn og andre europeere som dro til Finland da de ble overfalt i 1939. Og Finland og folket der hadde enorm sympati i blant befolkningene i Sverige og Norge, og vi smalet inn ryggsekker, strikket gensere til dem og finlandshetter og sokker, samlet ski osv. som i seg selv ikke er våpen, men som gjorde den dårlig utstyrte finske hæren kampdyktig i langt større grad. På toppen av det hele, ville ikke norske eller svenske myndigheter involvere seg, men være nøytrale...og det gikk jo bra i lengden.

Sympatier med de vi oppfatter som våre "egne", det har vi nok alle sammen. Man kan vel kanskje kalle det likhetsprinsippet, som skaper større innlevelse og sympati for de vi opplever som like oss selv på et eller annet nivå.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Hvis du betrakter etterstrebelsen for å unngå en kollaps i verdensøkonomien for "grådighet", så er det nok mye av grunnen til vestlig innblanding i midtøsten ja. Men hva som er galt med dette målet ser jeg ikke. Det er ikke slik at andre blir rike dersom vi blir fattige, langt derifra. En kollaps i verdensøkonomien vil ramme alle.
    Tanken min er at, likt som oljen i nordsjøen er vår å disponere, så er oljen i Irak deres å disponere.
    Det snakkes ofte varmt om at barnearbeid er fælt, men grunnen til at det finnes er at noen beriker seg på slikt, og vesten kjøper gjerne bare det er billig nok. Mennesker i fattige land blir holdt fattige for at vi skal kunne kjøpe billig derfra.
    Flere land i Afrika har store resurser i mineraler mm., men alt de greier å stable på bena av verdier går med til å betale renter på lån. Med den følge at de aldri kan komme seg ovenpå, de har ikke penger igjen til å skolere sine oppvoksende innbyggere.
    "Provosere frem ekstremisme"....den er for tynn. Saudi-Arabia og Pakistan har ikke blitt angrepet eller truet av vesten i nyere tid, likefullt er det disse landene som fostrer flest ekstremister.
    Jeg syntes å huske at det var Tjetsjenerne og Saudiaraberne som var listet som blant ”de verste”.
    Tjetsjenerne grunnet årelage overgrep fra Russland, Saudiene som følge at mesteparten av befolkningen er fattige, mens kongen og slekten hans velter seg i en luksus så enorm at vi ikke kan drømme om liknende. Igjen er fordelingen av verdiene (pengene) i landet årsaken til misnøye blant dem som ikke får ta del i overfloden. Jo mer ekstrem denne fordelingen er, jo sterkere følelser settes i sving.
    Globalt blir situasjonen sammenlignbar, jo lengre ned vi trykker dem, jo sintere blir de.

På kort sikt blir vesten enda litt rikere (og kollapsen i vestlig økonomi utsettes littegrann), på lengre sikt blir ekstremistene flere og mer forbannet. Vi skaper oss et gigantisk problem i fremtiden hvis vi ikke snart begynner å tenke

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Tanken min er at, likt som oljen i nordsjøen er vår å disponere, så er oljen i Irak deres å disponere.
    Det gjør de da også. Irak er med i OPEC, er en fri deltager på verdens oljemarked og disponerer sin olje som de vil. Poenget var at hvis man skal håndtere en problematisk statsledelse, så må man frarøve denne makt og innflytelse. Isolasjon er én løsning, som brukt mot Nord-Korea, men all den tid midtøsten har ressurskontroll nok til å kunne velte verdensøkonomien, så er ikke dette en reell mulighet. Da må man forholde seg til dem, enten man vil eller ei, hvilket betyr støtte til politisk opposisjon, strategisk alliansebygging, diplomatisk press og om nødvendig militær maktbruk.

Mennesker i fattige land blir holdt fattige for at vi skal kunne kjøpe billig derfra.
    Det er en påstand som ikke gir mening. Billige varer kommer ikke fra Afrika, de kommer fra land som Taiwan, Indonesia, Kina...tidligere kom de fra Japan. Og disse "produsenter av billige varer for oss" har generelt en voldsom økonomisk vekst. Japan har vist varig velstand. Problemet til land som forblir fattige er at de ikke produserer en dritt. De er alt for opptatt med borgerkrig og gudedyrkelse til å produsere noe.

[ekstremisme er en] følge at mesteparten av befolkningen er fattige, mens kongen og slekten hans velter seg i en luksus (...) Igjen er fordelingen av verdiene (pengene) i landet årsaken til misnøye (...) Globalt blir situasjonen sammenlignbar, jo lengre ned vi trykker dem, jo sintere blir de.
    Det er tull og tøys. Det finnes mange fattigere folkeslag i Afrika, Sør-Amerika og rundt om kring i Asia enn saudiene og araberne. Mange steder i verden er fattigdommen langt større enn på den arabiske halvøya. Allikevel er ikke disse områdene arnesteder for terrorisme og religiøs fundamentalisme på samme måte. En fattig og utarmet fyr pleier å ha nok med å overleve dagen og har ikke tid til å sysle med ekstremisme. Mange av ekstremistene har også vokst opp under relativt god velstand i Europa. Denne påstanden om at fattigdom og undertrykkelse er årsaken til terrorisme og islamisme kjøper jeg ikke, det er alt for mange fattige folkeslag som ikke driver med sånt til at det kan være sant. Dessuten kommer terroristene både fra fattig og rik, eneste fellesnevner er islam.

Vi skaper oss et gigantisk problem i fremtiden hvis vi ikke snart begynner å tenke.
    Å gi seg selv skylden for alle verdens problemer er ikke å tenke. Å overgi alle sine interesser er ikke å tenke. Verden vil bli minst like ille, med tanke på hvor kort opplysningsalderen har kommet i den muslimske verden, sannsynligvis langt verre. Bare da med oss nederst istedet for øverst. Å tro at alle fattige er snille og alle rike er onde gir ingen mening. Hvis det er tilfellet, så er det i så fall kun ondskap som kan bringe menneskeheten videre.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg vil bare gi litt motvekt til Løkkens ensidige linker som viser ekstremistenes syke, syke handlinger. Min sterke og stadig økende overbevisning er at noe virkelig er på gang innen den generelle Islamske befolkning. Jge tror på en oppvåkning av litt mer "vestlig" syn på likeverd, likestilling og menneskerettigheter. Synet er selvsagt bare basert i mitt generelle inntrykk, men jeg støtter meg på det jeg så i tiden før Berlinmuren falt; INGEN ville trodd det mulig kun ett år før den faktisk forsvant.
    Etter en kommende turbulent periode ser jeg for meg en raskt voksende normalisering av forholdet mellom folk. Internasjonaliseringen lar seg ganske enkelt ikke stanse:

http://www.nytid.no/?sk=urix&id=3795

Honkey

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Ja, globaliseringen er av det gode, og kan kanskje stoppe fundamentalistene.

johnnymarr

Medlem
    Ble medlem
    23.05.2006
    Antall liker
    0
    Problemet til land som forblir fattige er at de ikke produserer en dritt. De er alt for opptatt med borgerkrig og gudedyrkelse til å produsere noe.
    Ja, så enkelt er det naturligvis...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil bare gi litt motvekt til Løkkens ensidige linker som viser ekstremistenes syke, syke handlinger. Min sterke og stadig økende overbevisning er at noe virkelig er på gang innen den generelle Islamske befolkning. Jge tror på en oppvåkning av litt mer "vestlig" syn på likeverd, likestilling og menneskerettigheter. Synet er selvsagt bare basert i mitt generelle inntrykk, men jeg støtter meg på det jeg så i tiden før Berlinmuren falt; INGEN ville trodd det mulig kun ett år før den faktisk forsvant.
    Etter en kommende turbulent periode ser jeg for meg en raskt voksende normalisering av forholdet mellom folk. Internasjonaliseringen lar seg ganske enkelt ikke stanse:

http://www.nytid.no/?sk=urix&id=3795

Honkey
    Så snart muslimene og for så vidt andre hjernevaskede mennesker får mulighet til å tilegne seg kunnskap OG får anledning til å tenke selv, samt bli kvitt den klamme imam-hånda (eller den klamme prestehånda), ja da vil etter min mening verden gå i riktig retning, men ikke før! Spredning av generell kunnskap, appelere til den frie tanke pluss respekt for enkeltmenneskets menneskeverd vil kunne gi et paradigmeskifte i verden. Vi får håpe.

Kabeldragern

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn