oddgeir
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 24.10.2005
- Antall liker
- 10
Joda, jeg ønsker dem i alle fall lykke til. Så får vi håpe at de overlever lenge nok til fullføre oppdraget.De kan få til mye om de vil, og står sammen. Det har skjedd før.
Joda, jeg ønsker dem i alle fall lykke til. Så får vi håpe at de overlever lenge nok til fullføre oppdraget.De kan få til mye om de vil, og står sammen. Det har skjedd før.
For og sitere en annen debatant, som du jo er så glad i og heie på Oddgeir:Og hvor mange kvinnelige imamer vet du om da?
En ting er hva som blir sagt i festtaler, en annen ting hva som virkelig foregår. Slik er det vel i norsk politikk også.
Jeg kan ikke huske at Honkey har sagt dette.For og sitere en annen debatant, som du jo er så glad i og heie på Oddgeir:
" Evolusjon er gradvis og langtekkelig, det som er viktigst i en pragmatisk kontekst er at det faktisk går riktig vei. "
Var du ironisk nå?Jeg kan ikke huske at Honkey har sagt dette.
;DVar du ironisk nå?
Oddgeir er vel stort sett ganske uenig med Honkey? Sitatet var fra den O'Store ( )
Beklager totalt avsporing, men men.;D
Typisk fredag og godt humør. Vi får satse på mandagen.
Så rett så rett, på "bare" ca 4 milliarder år er en glødende lavakule blitt til det som finnes rundt oss i dag.Verda har ein tendens til å endre seg over tid, samstundes som menneska stort sett driv med dei same primatgreiene...
Nå må du ikke være så deprimert. Vi har kommet langt; hvilken art finner vel gleden i å ta livet av nesten, slik vi? Forunderlig og mysteriøst. Men gleden fant vi!Så rett så rett, på "bare" ca 4 milliarder år er en glødende lavakule blitt til det som finnes rundt oss i dag.
Menneskene, som vi liker å kalle oss, skal plutselig være så mye bedre enn alle de andre artene. Men bedre til hva? Forsøpling og ødeleggelse springer til sinns...
Ethvert program om forskjellige dyrearter viser at alle hanner sloss. Hvalene, Elgen, selv små slamspyttere, og hva sloss de om? Hunner og territorie
Den fantastiske hjernen vår, hva bruker vi den til? Å finne mer "raffinerte" måter å sloss på.
Jo, også har vi funnet opp en ting til som er verd å sloss for, penger.
Fantastisk evolusjon ;D
Vidar Sandbeck: Å de peenga, å de peenga !Hvis så mange av muslimene har så lite til overs for oss og vår livsstil, hvorfor kommer de for å bosette seg blant oss da? ..................vi må da kunne stille oss dette spørsmålet og våge å finne et svar?
Du er nok inne på noe der ja..................................... Er det ikke nok penger å hente der?
Lurt ? Nei ikke i det hele tatt !! Kristne og muslimer har vel en ganske dårlig "track record" når det gjelder å leve side ved side. Å tro at det skulle gå bedre her på berget er nok noe "over the top" optimistisk.Hvor lurt der det å blande så totalt forskjellige kulturer som det som nå skjer raskt og i stor stil, men tanke på hva som stadig har skjedd opp igjennom historien, og på hvor mange land går i oppløsning, har indre stridigheter og deles etter folkegrupper ser det ikke lyst ut med tanke på integrering.
Hvorfor ikke? Hva vet du om hva havresekken skal brukes til? Kanksje det er mat til bukken?Man setter ikke bukken til å passe på havresekken!
Ekstremt, ingen tvil.Dagsaktuell film - trailer i link.
Da foreslår jeg at du tar turen til midtøsten og ser hvor langt du kommer med forsoningssnakk i forhold til mullaher og imamer, som kun burde være prester, men dessverre også er politiske premissgivere. I mellomtiden foretrekker jeg at man faktisk tar grep for å forsvare oss mot trusselen. Hvis noen angriper meg med bomber og granater vil jeg nok praktisere "skyt først, spør siden". Hvis ikke får jeg uansett aldri anledningen til å spørre.Verden behøver ikke ytterligere polarisering, men forståelse og forsoning.
Jeg alene ville nok raskt blitt avlivet om jeg forsøkte meg på et slikt stunt alene.Da foreslår jeg at du tar turen til midtøsten og ser hvor langt du kommer med forsoningssnakk i forhold til mullaher og imamer, som kun burde være prester, men dessverre også er politiske premissgivere. I mellomtiden foretrekker jeg at man faktisk tar grep for å forsvare oss mot trusselen. Hvis noen angriper meg med bomber og granater vil jeg nok praktisere "skyt først, spør siden". Hvis ikke får jeg uansett aldri anledningen til å spørre.
Interesant trailer. Jeg har forresten sett litt på arabiks TV nede i midt-østen fra Jordan, Egypt, Tunisia osv. Stort sett ekstreme tilfeller dette fra palestinske områder, Libanon og aller helst Iran. En del kritikk er det jo fra områdene rundt Israel, som kan være ganske harsk.Dagsaktuell film - trailer i link.
Da foreslår jeg at Ivar kan fortelle og dele av sine erfaringer, med de som ikke har muligheten med å dra til Midtøsten med det første. Jaja.......Da foreslår jeg at du tar turen til midtøsten og ser hvor langt du kommer med forsoningssnakk i forhold til mullaher og imamer, som kun burde være prester, men dessverre også er politiske premissgivere. I mellomtiden foretrekker jeg at man faktisk tar grep for å forsvare oss mot trusselen. Hvis noen angriper meg med bomber og granater vil jeg nok praktisere "skyt først, spør siden". Hvis ikke får jeg uansett aldri anledningen til å spørre.
Hanne Nabintu Herland hadde for øvrig en meget leseverdig kronikk i Aftenposten i går. Våken dame, det der.Heldigvis er det flere og flere som ser galskapen som sosionomhelvetet har påført oss.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137904
og samtidig makter vi ikke å gjøre noe med dette.
Venstresiden og sentrum har gjennom 30 år vist at deres snillistiske integreringspolitikk har slått feil.
Det er ingen grunn til å stole på dem i fortsettelsen heller.
Det er fristende å peke på USA i denne saken, men jeg lar være.Hanne Nabintu Herland hadde for øvrig en meget leseverdig kronikk i Aftenposten i går. Våken dame, det der.
Det hører vel også med til historien, Oddgeir, at heller ikke dette er et så endimensjonalt problem som du søker å gjøre det til; Norge ble kastet hodestups inn i en virkelighet vi ikke hadde anelse om for ca 40 år siden. Etter det har det norske demokratiske systemet håndert saken etter beste evne, det ville være helt fantastisk om vi kunne kommet gjennom og satt ned slag med full kontroll. Vi begynner å se hvor skoen trykker, smertefulle prosesser ligger forut.
Honkey
Det er sant, men her snakker jeg om den norske venstresiden, som er noe for seg selv i de fleste saker.PS: Hanne Nabintu Herland hører så absolutt hjemme på venstresiden, for øvrig.
Dette tror jeg faktisk er direkte feil, Oddgeir. Jeg er fullt klar over at dette er måten FrP har fremstilt det på hele tiden, men SSB har hele tiden hevdet at vi har et klart flertall i befolkningen for hovedlinjene i norsk innvandringspolitikk. Men ettersom ingen av oss her presenterer linker blir det ikke for annet å regne enn påstand mot påstand.Det er fristende å peke på USA i denne saken, men jeg lar være.
Det som likevel er et merkelig faktum, er at i alle disse 30 årene har politikerne kjørt sitt feilslåtte integreringsløp mot folkets vilje. I store lag av befolkningen har skepsisen bredt seg, etterhvert som folk flest så galskapen i hodeløse trygdeordninger, og annen forskjellsbehandling.
Det er først i disse dager man nesten uten å risikere rasiststempelet, kan ytre seg noenlunde konkret.
Jeg beveger meg blant vanlige folk fra alle politiske hjørner, og dette har vært gjennomgangsmelodien ja. Ikke noe man skriker ut offentlig, men noe man sier i sluttede lag, på tomannshånd, eller i kantina på jobben.Dette tror jeg faktisk er direkte feil, Oddgeir. Jeg er fullt klar over at dette er måten FrP har fremstilt det på hele tiden, men SSB har hele tiden hevdet at vi har et klart flertall i befolkningen for hovedlinjene i norsk innvandringspolitikk. Men ettersom ingen av oss her presenterer linker blir det ikke for annet å regne enn påstand mot påstand.
Honkey
Jeg skal unngå for mye analysering om hvorfor FrP glir opp til å bli Norges største parti. Men selvsagt er innvandringspolitikken en viktig årsak.Jeg beveger meg blant vanlige folk fra alle politiske hjørner, og dette har vært gjennomgangsmelodien ja. Ikke noe man skriker ut offentlig, men noe man sier i sluttede lag, på tomannshånd, eller i kantina på jobben.
Hvis du ikke har fanget opp disse strømningene balnt folk, har du en svært snever omgangskrets.
Hvorfor tror du folk strømmer til Frp?
På grunn av industripolitikken?
Det finnes sikkert, for den som gidder å lete, tilgjengelige meningsmålinger for i alle fall noen år tilbake, men for 20 år siden var dette et ikke-tema i offentligheten. Det var monopolisert av sosianomene på venstresiden. Hadde du avvikende mening, var du rasist.
Hvis du betrakter etterstrebelsen for å unngå en kollaps i verdensøkonomien for "grådighet", så er det nok mye av grunnen til vestlig innblanding i midtøsten ja. Men hva som er galt med dette målet ser jeg ikke. Det er ikke slik at andre blir rike dersom vi blir fattige, langt derifra. En kollaps i verdensøkonomien vil ramme alle.Takk Ivar, da er vi iallfall enige om at det er "vår" grådighet som er den underliggende årsak til at vi provoserer frem hat og ekstremisme, oljen deres er det vi vil ha, skikkelig billig
Tanken min er at, likt som oljen i nordsjøen er vår å disponere, så er oljen i Irak deres å disponere.Hvis du betrakter etterstrebelsen for å unngå en kollaps i verdensøkonomien for "grådighet", så er det nok mye av grunnen til vestlig innblanding i midtøsten ja. Men hva som er galt med dette målet ser jeg ikke. Det er ikke slik at andre blir rike dersom vi blir fattige, langt derifra. En kollaps i verdensøkonomien vil ramme alle.
Jeg syntes å huske at det var Tjetsjenerne og Saudiaraberne som var listet som blant de verste."Provosere frem ekstremisme"....den er for tynn. Saudi-Arabia og Pakistan har ikke blitt angrepet eller truet av vesten i nyere tid, likefullt er det disse landene som fostrer flest ekstremister.
Det gjør de da også. Irak er med i OPEC, er en fri deltager på verdens oljemarked og disponerer sin olje som de vil. Poenget var at hvis man skal håndtere en problematisk statsledelse, så må man frarøve denne makt og innflytelse. Isolasjon er én løsning, som brukt mot Nord-Korea, men all den tid midtøsten har ressurskontroll nok til å kunne velte verdensøkonomien, så er ikke dette en reell mulighet. Da må man forholde seg til dem, enten man vil eller ei, hvilket betyr støtte til politisk opposisjon, strategisk alliansebygging, diplomatisk press og om nødvendig militær maktbruk.Tanken min er at, likt som oljen i nordsjøen er vår å disponere, så er oljen i Irak deres å disponere.
Det er en påstand som ikke gir mening. Billige varer kommer ikke fra Afrika, de kommer fra land som Taiwan, Indonesia, Kina...tidligere kom de fra Japan. Og disse "produsenter av billige varer for oss" har generelt en voldsom økonomisk vekst. Japan har vist varig velstand. Problemet til land som forblir fattige er at de ikke produserer en dritt. De er alt for opptatt med borgerkrig og gudedyrkelse til å produsere noe.Mennesker i fattige land blir holdt fattige for at vi skal kunne kjøpe billig derfra.
Det er tull og tøys. Det finnes mange fattigere folkeslag i Afrika, Sør-Amerika og rundt om kring i Asia enn saudiene og araberne. Mange steder i verden er fattigdommen langt større enn på den arabiske halvøya. Allikevel er ikke disse områdene arnesteder for terrorisme og religiøs fundamentalisme på samme måte. En fattig og utarmet fyr pleier å ha nok med å overleve dagen og har ikke tid til å sysle med ekstremisme. Mange av ekstremistene har også vokst opp under relativt god velstand i Europa. Denne påstanden om at fattigdom og undertrykkelse er årsaken til terrorisme og islamisme kjøper jeg ikke, det er alt for mange fattige folkeslag som ikke driver med sånt til at det kan være sant. Dessuten kommer terroristene både fra fattig og rik, eneste fellesnevner er islam.[ekstremisme er en] følge at mesteparten av befolkningen er fattige, mens kongen og slekten hans velter seg i en luksus (...) Igjen er fordelingen av verdiene (pengene) i landet årsaken til misnøye (...) Globalt blir situasjonen sammenlignbar, jo lengre ned vi trykker dem, jo sintere blir de.
Å gi seg selv skylden for alle verdens problemer er ikke å tenke. Å overgi alle sine interesser er ikke å tenke. Verden vil bli minst like ille, med tanke på hvor kort opplysningsalderen har kommet i den muslimske verden, sannsynligvis langt verre. Bare da med oss nederst istedet for øverst. Å tro at alle fattige er snille og alle rike er onde gir ingen mening. Hvis det er tilfellet, så er det i så fall kun ondskap som kan bringe menneskeheten videre.Vi skaper oss et gigantisk problem i fremtiden hvis vi ikke snart begynner å tenke.
Ja, så enkelt er det naturligvis...Problemet til land som forblir fattige er at de ikke produserer en dritt. De er alt for opptatt med borgerkrig og gudedyrkelse til å produsere noe.
Så snart muslimene og for så vidt andre hjernevaskede mennesker får mulighet til å tilegne seg kunnskap OG får anledning til å tenke selv, samt bli kvitt den klamme imam-hånda (eller den klamme prestehånda), ja da vil etter min mening verden gå i riktig retning, men ikke før! Spredning av generell kunnskap, appelere til den frie tanke pluss respekt for enkeltmenneskets menneskeverd vil kunne gi et paradigmeskifte i verden. Vi får håpe.Jeg vil bare gi litt motvekt til Løkkens ensidige linker som viser ekstremistenes syke, syke handlinger. Min sterke og stadig økende overbevisning er at noe virkelig er på gang innen den generelle Islamske befolkning. Jge tror på en oppvåkning av litt mer "vestlig" syn på likeverd, likestilling og menneskerettigheter. Synet er selvsagt bare basert i mitt generelle inntrykk, men jeg støtter meg på det jeg så i tiden før Berlinmuren falt; INGEN ville trodd det mulig kun ett år før den faktisk forsvant.
Etter en kommende turbulent periode ser jeg for meg en raskt voksende normalisering av forholdet mellom folk. Internasjonaliseringen lar seg ganske enkelt ikke stanse:
http://www.nytid.no/?sk=urix&id=3795
Honkey