|
HCS skrev:Lyden på konsert er gjerne "feitere" enn mange såkalte "hi-fi" anlegg jeg har hørt...Mørkere, varmere, kall det hva en vil...![]()
Tiltredes!HCS skrev:Lyden på konsert er gjerne "feitere" enn mange såkalte "hi-fi" anlegg jeg har hørt...Mørkere, varmere, kall det hva en vil...![]()
Gode anlegg låter ikke slankt, har hørt mange veldig gode gode anlegg med alt fra største Proac, Dynaudio Contour og Confidence, Orion, Kef til Avantgarde og mitt fellesinntrykk fra ymse anlegg er at det låter mye feitere enn demoanlegg hos kjedebutikkene.Lyngen skrev:Ja, men oppløste og så godt som nøytrale anlegg trenger slett ikke å låte kjedelig.JK skrev:På gøy ble det koblet til en liten søt rørsak på 8W. Lydbildet i henhold til alle "hifi parameter" klappet sammen, men.... foten var begynt å tappe takten og gliset var på vei rundt... Vel dette er jo mine preferanser men jeg får stort sett frysninger når ordene "nøytralt" og oppløst" blir brukt!
Lytting til musikk skal være en opplevelse og en nytelse ikke en øvelse i matematiske formler og paddeflate frekvenskurver som uansett blir av akademisk interesse visst ikke magien er der..........
Mange er vant til sterkt overdreven svulstig bass og opplever derfor mange "korrekte" anlegg som slanke. I tillegg til at mye av "punchen" forvinner med dynamikktap de fleste plater innehar.
HiFi betyr høy troverdighet og ikke lyst, slankt og pågående diskant. Realistisk gjengivelse innebærer at man har kjennskap til opptaksteknikk, innsikt i akustikkens betydning i opptaksrommet og avspillingslokalet. Og ikke minst skjønne at elektronisk opptak har sine begrensninger.HCS skrev:Lyden på konsert er gjerne "feitere" enn mange såkalte "hi-fi" anlegg jeg har hørt...Mørkere, varmere, kall det hva en vil...![]()
Bare til orientering så var ikke dette en kjedebutikk, ei heller noen "blame" til butikken eller utstyr, men et eksempel på at det ikke er alltid det som oftest blir oppfattet som "hifi riktig" og imponerer mest gir så mye musikk glede over tid.Anonym skrev:Gode anlegg låter ikke slankt, har hørt mange veldig gode gode anlegg med alt fra største Proac, Dynaudio Contour og Confidence, Orion, Kef til Avantgarde og mitt fellesinntrykk fra ymse anlegg er at det låter mye feitere enn demoanlegg hos kjedebutikkene.Lyngen skrev:Ja, men oppløste og så godt som nøytrale anlegg trenger slett ikke å låte kjedelig.JK skrev:På gøy ble det koblet til en liten søt rørsak på 8W. Lydbildet i henhold til alle "hifi parameter" klappet sammen, men.... foten var begynt å tappe takten og gliset var på vei rundt... Vel dette er jo mine preferanser men jeg får stort sett frysninger når ordene "nøytralt" og oppløst" blir brukt!
Lytting til musikk skal være en opplevelse og en nytelse ikke en øvelse i matematiske formler og paddeflate frekvenskurver som uansett blir av akademisk interesse visst ikke magien er der..........
Mange er vant til sterkt overdreven svulstig bass og opplever derfor mange "korrekte" anlegg som slanke. I tillegg til at mye av "punchen" forvinner med dynamikktap de fleste plater innehar.
Har inntrykk av at en altfor tilbakelent mellomtone kombinert med fremtredende diskant er det som er "oppløst" og "dynamisk" for svært mange og at det er det som selger hos kjedebutikkene.
Hva er "gode anlegg"? For hvilke plater? Hvilken musikk?Anonym skrev:Gode anlegg låter ikke slankt, har hørt mange veldig gode gode anlegg med alt fra største Proac, Dynaudio Contour og Confidence, Orion, Kef til Avantgarde og mitt fellesinntrykk fra ymse anlegg er at det låter mye feitere enn demoanlegg hos kjedebutikkene.Lyngen skrev:Ja, men oppløste og så godt som nøytrale anlegg trenger slett ikke å låte kjedelig.JK skrev:På gøy ble det koblet til en liten søt rørsak på 8W. Lydbildet i henhold til alle "hifi parameter" klappet sammen, men.... foten var begynt å tappe takten og gliset var på vei rundt... Vel dette er jo mine preferanser men jeg får stort sett frysninger når ordene "nøytralt" og oppløst" blir brukt!
Har inntrykk av at en altfor tilbakelent mellomtone kombinert med fremtredende diskant er det som er "oppløst" og "dynamisk" for svært mange og at det er det som selger hos kjedebutikkene.
enig! det tror jeg også mange trorLyngen skrev:Hva er "gode anlegg"? For hvilke plater? Hvilken musikk?Anonym skrev:Gode anlegg låter ikke slankt, har hørt mange veldig gode gode anlegg med alt fra største Proac, Dynaudio Contour og Confidence, Orion, Kef til Avantgarde og mitt fellesinntrykk fra ymse anlegg er at det låter mye feitere enn demoanlegg hos kjedebutikkene.Lyngen skrev:Ja, men oppløste og så godt som nøytrale anlegg trenger slett ikke å låte kjedelig.JK skrev:På gøy ble det koblet til en liten søt rørsak på 8W. Lydbildet i henhold til alle "hifi parameter" klappet sammen, men.... foten var begynt å tappe takten og gliset var på vei rundt... Vel dette er jo mine preferanser men jeg får stort sett frysninger når ordene "nøytralt" og oppløst" blir brukt!
Demoanlegg i butikker varierer stort, imo. Klart fremtredende diskant låter mer imponerende for mange uten at de trenger å være det. Dynamisk tror jeg mange forbinder med trøkk i bassen.
Tull! En må ikke være lyd-tekniker for å ha utbytte/glede av sin musikk gjengitt elektronisk. Å påstå noe annet vil i beste fall være arrogant. En hører med ØRENE og ikke med "mikrofonavstander..."..Lyngen skrev:HiFi betyr høy troverdighet og ikke lyst, slankt og pågående diskant. Realistisk gjengivelse innebærer at man har kjennskap til opptaksteknikk, innsikt i akustikkens betydning i opptaksrommet og avspillingslokalet. Og ikke minst skjønne at elektronisk opptak har sine begrensninger.HCS skrev:Lyden på konsert er gjerne "feitere" enn mange såkalte "hi-fi" anlegg jeg har hørt...Mørkere, varmere, kall det hva en vil...![]()
Jeg synes beste måte for å finne ut hvorvidt anlegget låter realistisk er å bruke referanseinnspillinger og erfare hvordan instrumenter låter i forskjellig i forskjellige rom i mikrofonavstander (ikke bare ute blant publikum hvor ingen setter en mikrofon).
"HiFi" anlegg vs "musikalsk" anlegg blir altfor snever betraktning etter min mening. Sannheten pleier pfte å være et sted midt i mellom.
Nå snakker vi om to forskjellige ting, HCSHCS skrev:Tull! En må ikke være lyd-tekniker for å ha utbytte/glede av sin musikk gjengitt elektronisk. Å påstå noe annet vil i beste fall være arrogant. En hører med ØRENE og ikke med "mikrofonavstander...".....Det en kan enes om er at elektroniske opptak har begrensinger...
hvordan har du lært å stemme gitar på ørene gjennom hifi? Eneste sure Hifien jeg kan komme på i farta er bærbare kasettspillere med dårlig batteri og slitne platespilleretimc skrev:HåkonN skrev:Hvordan lærer man egentlig å stemme en gitar eller en fiolin? Er det også medfødt?
Jeg har faktisk lært å stemme gitaren på ørene gjennom hifien.
Det store spørsmålet JK er hvordan det anlegget du nevner målte. Kanskje rørforsterkeren la til i et området hvor det var lite nivå som gjorde at det faktisk ble noe mer nøytralt. Skal man først definere hva som nøytralt, fett, slankt, osv. så må nesten viten hvordan frekvensresponsen er. En helt paddeflat frekvenskurve tror jeg forresten ingen predikerer for. De fleste mener en kurve skal helle jevnt fra bassen ned mot diskanten.JK skrev:Bare til orientering så var ikke dette en kjedebutikk, ei heller noen "blame" til butikken eller utstyr, men et eksempel på at det ikke er alltid det som oftest blir oppfattet som "hifi riktig" og imponerer mest gir så mye musikk glede over tid.
Å få til et anlegg som spiller både "fett", "nøytralt","oppløst" med "hifi" dybde og bredde, ha paddeflat frekvens slik som EQ-gutta predikerer, og samtidig være så "musikalsk" at en kan bli sittende time etter time å spille musikk......Vel det har ikke jeg hørt enda......
Det blir stort sett komprimisser hele tiden, så får det være opp til eier å finne sine egne preferanser....
Det er min subjektive mening....
HiHi. Slike anlegg med "preset" for ulik musikk har vert på markedet i maaange år!orso skrev:Det store spørsmålet JK er hvordan det anlegget du nevner målte. Kanskje rørforsterkeren la til i et området hvor det var lite nivå som gjorde at det faktisk ble noe mer nøytralt. Skal man først definere hva som nøytralt, fett, slankt, osv. så må nesten viten hvordan frekvensresponsen er. En helt paddeflat frekvenskurve tror jeg forresten ingen predikerer for. De fleste mener en kurve skal helle jevnt fra bassen ned mot diskanten.JK skrev:Bare til orientering så var ikke dette en kjedebutikk, ei heller noen "blame" til butikken eller utstyr, men et eksempel på at det ikke er alltid det som oftest blir oppfattet som "hifi riktig" og imponerer mest gir så mye musikk glede over tid.
Å få til et anlegg som spiller både "fett", "nøytralt","oppløst" med "hifi" dybde og bredde, ha paddeflat frekvens slik som EQ-gutta predikerer, og samtidig være så "musikalsk" at en kan bli sittende time etter time å spille musikk......Vel det har ikke jeg hørt enda......
Det blir stort sett komprimisser hele tiden, så får det være opp til eier å finne sine egne preferanser....
Ellers har jeg tro på ulike preset etter hvilke musikk man lytter til. Noe musikk fungerer godt med relativ nøytral kurve, mens annen musikk kan gjerne få litt mer nivå i bass og mellomtone. Kommer nok slike løsninger etter hvert hvor det skiftes automatisk etter musikken som spilles.
+1 (som egentlig er enig)JK skrev:HiHi. Slike anlegg med "preset" for ulik musikk har vert på markedet i maaange år!orso skrev:Det store spørsmålet JK er hvordan det anlegget du nevner målte. Kanskje rørforsterkeren la til i et området hvor det var lite nivå som gjorde at det faktisk ble noe mer nøytralt. Skal man først definere hva som nøytralt, fett, slankt, osv. så må nesten viten hvordan frekvensresponsen er. En helt paddeflat frekvenskurve tror jeg forresten ingen predikerer for. De fleste mener en kurve skal helle jevnt fra bassen ned mot diskanten.JK skrev:Bare til orientering så var ikke dette en kjedebutikk, ei heller noen "blame" til butikken eller utstyr, men et eksempel på at det ikke er alltid det som oftest blir oppfattet som "hifi riktig" og imponerer mest gir så mye musikk glede over tid.
Ellers har jeg tro på ulike preset etter hvilke musikk man lytter til. Noe musikk fungerer godt med relativ nøytral kurve, mens annen musikk kan gjerne få litt mer nivå i bass og mellomtone. Kommer nok slike løsninger etter hvert hvor det skiftes automatisk etter musikken som spilles.
Du som ikke tror noe særlig på kvaliteten på komponenter finner slike anlegg på Elkjiip for noen tusenlapper ;D ;D Der kan du velge mellom vokal,music hall,pop,rock og mye annet fint ;D
Vil du virkelig ta på deg spanderbuksene så er det modeller med manuell EQ også ;D ;D
Anlegget der det ble lyttet på som jeg refererte til var bare et ekstremt eksempel på hvor lite logisk ørene våre fungerer! Hadde det vert så enkelt slik Dere EQ/Romtuning fantaster predikerer så kunne hele hifi bransjen lagt inn årene og Sony supplert hele markedet for komponenter billig. Så kunne en ekspert kommet og satt opp EQ og basstraps, og vips så var det ekstrem high-end i stua, haleluja!!!!!!!!!!!! ;D
Beklager visst jeg virker litt sleivete, men jeg får desverre bare hetta av misjonering av at det bare finnes en rett vei inn i paradis, enten det kommer fra jehovas vitner,retttroende muslimer eller det jeg kaller EQ/romtuning fataster ;Dorso skrev:JK:
Seriøst og morsomt.![]()
Du konkluderer altså med at du foretrekker "feit rørlyd" framfor "nøytral og slank" transistorlyd uten å vite hvordan frekvensresponsen i anlegget var. Det mener jeg er et for tynt grunnlag å trekke en slik konklusjon på. That's my point.
Glemte å svare på denne ang feit rørlyd. Jeg foretrekker lyd som får meg engasjert og får foten til å gå uansett om frekvensresponsen ser ut som tanngarden til en hai!! Hvordan det måler er meg revnende likegyldig! Slike metoder kan være et godt verktøy der en har muligheter for oppsetting av akustikkremedier, men ville i alle tilfeller brukt øra i siste instans!orso skrev:JK:
Seriøst og morsomt.![]()
Du konkluderer altså med at du foretrekker "feit rørlyd" framfor "nøytral og slank" transistorlyd uten å vite hvordan frekvensresponsen i anlegget var. Det mener jeg er et for tynt grunnlag å trekke en slik konklusjon på. That's my point.
Må si meg enig med at det er vanskelig å kategorisk bedømme en komponent i ukjent rom sammen med utstyr en ikke kjenner fra før. Enda vanskeligere er når en skal formidle lyden en opplever med ord.orso skrev:Dette er ikke noe misjonering for noe som helst. Eneste jeg påpeker er at dersom man skal definere noe som feit, slankt nøytralt, korrekt, osv., så må man først være enig om hva det konkret innebærer. Konkluderer jeg med at en forsterker låter feit og varm uten å vite helheten i anlegget, så kan det fort bli en feil konklusjon.
Jeg hørte nylig et Burmester anlegg. Det hadde noe overdrevet bass og manglet stramhet i bunn. Utifra det kunne jeg f.eks ha sagt at Burmester sin elektronikk legger mye til i bassen og mangler kontroll. Men da trekker jeg en konklusjon utifra et altfor tynt grunnlag. Kjenner jeg derimot til hvordan rommet og høyttalerne måler og prøver ulik elektronikk, så kan man si noe mer håndfast.
Ja selvfølgelig er det ørene som bestemmer hva man liker. Ikke uenig i det.
Midt i mellom "feit" og "anemisk" er nøytralt :R.S. skrev:Feit lyd og nøytral lyd er ikke motsetninger, nare ulik uttrykksform. Er ikke lyden "feit" er den heller ikke nøytral eller korrekt. De som tror korrekt lyd er anemisk er på feil jorde. Hør mer levende musikk. Sådeså.
Mvh. RS
Lyngen skrev:Midt i mellom "feit" og "anemisk" er nøytralt :R.S. skrev:Feit lyd og nøytral lyd er ikke motsetninger, nare ulik uttrykksform. Er ikke lyden "feit" er den heller ikke nøytral eller korrekt. De som tror korrekt lyd er anemisk er på feil jorde. Hør mer levende musikk. Sådeså.
Mvh. RS....
Har hørt instrumenter på nært hold ørten ganger. Har holdt på med lydopptak i mange, mange år.R.S. skrev:Tja, kommer vel mye an på hva du legger i ordet. Levende musikk låter "fett", ikke pinglete som hifi 8)
Mvh. RS
For liten dynamikk på plater for å oppleve realistiske trommer. Blistereo har jeg liten/ingen peil på.sinep skrev:Alle som har stått ved siden av et trommesett vet hvordan følelsen av å være tilstede er og denne følelsen synes jeg faktisk er lettest å oppleve i en bil.
Om de du er hos liker lyden i anlegget sitt så er det vel smaken det kommer an på.sinep skrev:Ja, hvordan får man feit lyd i en stue? Det er spørsmålet.
Jeg merker at lyden hos alle jeg kjenner bærer preg av å være lys, hard i diskanten og har spinkel mellomtone, selv om anleggene koster 100k++. Når jeg setter meg i bilen min derimot med et anlegg som sikkert ikke koster mer enn 1000 lappen, har den myk diskant og en skikkelig feit og mektig mellomtone med skikkelig punsj i skarptrommene.
Det har jeg litt vanskelig å forstå, det burde strengt talt vært motsatt med tanke på prisen!
R.S. skrev:Feit lyd og nøytral lyd er ikke motsetninger, nare ulik uttrykksform. Er ikke lyden "feit" er den heller ikke nøytral eller korrekt. De som tror korrekt lyd er anemisk er på feil jorde. Hør mer levende musikk. Sådeså.
Mvh. RS
Inntrykket mitt på demo (ikke Naim) tror jeg ikke var feit lyd. Bassen var stram og passe tørr nok såvidt jeg husker. Patos og EC derimot. Respons, Spendor, Totem, Parasound, Sim Audio, delvis Sf ...Titleist skrev:Dette spiller mest sannsynlig varmt, fyldig og passe dynamisk.
Mest mulig korrekt gjengivelse av innspilt musikk?VilhelmW skrev:Hva er hi-fi forresten?
Jeg gjorde nettopp det.slowmotion skrev:Re feit lyd: Gakk hen i en musikkforretning hvor de selger kontrabasser.
Be om å få prøve. Slå an en av strengene. Hør.
Gå så hjem og be ditt anlegg lyde likedan.
![]()
Hvordan vet man hva utganspunktet låter? hvis innspilt musikk er fasit?Lyngen skrev:Mest mulig korrekt gjengivelse av innspilt musikk?VilhelmW skrev:Hva er hi-fi forresten?