Jakten på FEIT lyd!

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike
Like idiotisk som man sier feit bil. Det er og blir helt individuelt. Jeg synes jeg har feit lyd og driter i hva andre mener om det. Filosofien kan undre seg over om ekesempelvis lukt, farge, smak og selvføgelig lyd om hvordan oppfattelsen av dette er for den enkelte. Det hadde vært interessant hvis man kunne lånt hverandres bit i hjernen som analyserer dette. Kanskje en gang i fremtiden.

U

utgatt60135

Gjest
cruiser skrev:
Skjønner egentlig ikke hvordan voksne mennesker kan være så lite ydmyke, oppblåste, bedrevitere og arrogante. Å lese denne tråden blir nesten som å lese Fidelity...

Hvorfor er det ikke mulig å være litt åpne på at det fins flere veier til Rom?
Er ikke helt sikker på hva/hvem du sikter til her. Mange har ulike preferanser og det er bare fint det. Gir HiFi hobbyen større mangfold. Kanskje du missforstår cruiser?

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Hva menes egentlig med uttrykket feit lyd? Og mener alle det samme isåfall?
Nei, virker som cruiser skriver "feit" mer som kult/fett/tøft. Ikke feit klang.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
orso skrev:
impulse skrev:
Hvordan kan du avgjøre hva som er "uendret"? For ikke å snakke om "som i studio" når du ikke var der? "Ingenting savnes" er forøvrig en subjektiv størrelse, bare så det er sagt...
Med elektronikk (snakker ikke om lyden totalt sett), så må måten å finne ut om en komponent er nøytral (så langt det er mulig) være målemessig parametre. Skal man lytte seg frem til om en komponent er nøytral/transparent, så må i så fall hele anlegget og rommmet være 100% kartlagt. LTS har sine metoder, men det er sikkert svakheter der også. Så målinger er nok det beste vi har. Jeg sier forøvrig ikke at mest mulig nøytral elektronikk er best eller alltid å foretrekke. Viktig å bemerke da folk har en tendens til å lese fanden på veggen.
Riktig!

Dersom signalet måler likt ut av som inn i en boks, er boksen nøytral. Skulle vi likevel høre forskjell, må det være noe som ikke kan måles.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Til trådstarter vil jeg si: For å få det riktige soundet, lag et lytterom inne i lytterommet! Gå f.eks til nærmeste bilopphugger og kjøp en fin bil for noen hundrelapper. ( Be dem ta ut motor , bensintank, mellomaksel osv). Velg en bil med gode seter (Citroen er ikke dum). Få den inn i kjellestua/lytterommet. Behold hjulene på, det isolerer lyden mot gulvet og gjør løsningen nabo- og familivennlig. Er den vanskelig å få inn døra? Del den opp på langs med skjærebrenner og sveis den sammen når den er vel innenfor. Den skal jo ikke godkjennes av bilsakkyndige likevel! Ikke vær redd for å være original, følg ditt hjerte. Liggeseter er et must.
Hvis det er håpløst å få plassert den inne kan et alternativ være hagen. En slange med varmluft innefra huset kan brukes om vinteren. Strømkabel til lading av bilbatteriet er en selvfølge. Plassering på sokkel utenfor kjøkkenvinduet er en fin ide.(Man sveiver bare opp ruta og banker på vinduet når man vil ha servert mat eller kaffe).
Hvis finstua er eneste alternativ kan det nok medføre endel disputter til å begynne med, helt til alle i familien innser fordelene. Men man kommer sef ikke helt forbi løsningens lave WAF faktor. (selv med Citroen) No

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
orso skrev:
impulse skrev:
Hvordan kan du avgjøre hva som er "uendret"? For ikke å snakke om "som i studio" når du ikke var der? "Ingenting savnes" er forøvrig en subjektiv størrelse, bare så det er sagt...
Med elektronikk (snakker ikke om lyden totalt sett), så må måten å finne ut om en komponent er nøytral (så langt det er mulig) være målemessig parametre. Skal man lytte seg frem til om en komponent er nøytral/transparent, så må i så fall hele anlegget og rommmet være 100% kartlagt. LTS har sine metoder, men det er sikkert svakheter der også. Så målinger er nok det beste vi har. Jeg sier forøvrig ikke at mest mulig nøytral elektronikk er best eller alltid å foretrekke. Viktig å bemerke da folk har en tendens til å lese fanden på veggen.
Riktig!

Dersom signalet måler likt ut av som inn i en boks, er boksen nøytral. Skulle vi likevel høre forskjell, må det være noe som ikke kan måles.
Hvordan elektronikken måler er ikke nødvendigvis relevant da det må matche med høyttaleren.
Så lenge vi har en ukjent faktor vil ikke nødvendigvis nøytral elektronikk føre til nhøytral lyd og motsatt.

C

cruiser

Gjest
Lyngen skrev:
cruiser skrev:
Skjønner egentlig ikke hvordan voksne mennesker kan være så lite ydmyke, oppblåste, bedrevitere og arrogante. Å lese denne tråden blir nesten som å lese Fidelity...

Er ikke helt sikker på hva/hvem du sikter til her. Mange har ulike preferanser og det er bare fint det. Gir HiFi hobbyen større mangfold. Kanskje du missforstår cruiser?
Kanskje du føler deg truffet? Hele poenget mitt var at det var ulike preferanser og ståsteder. Men å nærmest karakterisere alle disse "andre" inkludert profesjonelle aktører som amatører å tullinger blir egentlig bare komisk.

C

cruiser

Gjest
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Har vel egentlig ikke skreve noe om feit, eller ment veldig mye om akkurat det?

U

utgatt60135

Gjest
cruiser skrev:
Lyngen skrev:
cruiser skrev:

Kanskje du føler deg truffet?
Føler meg overhodet ikke truffet og skjønte ikke hvor du tok det fra.

Hele poenget mitt var at det var ulike preferanser og ståsteder.
Alle er da enig i det cruiser. Selvfølgelig jeg også.

Men å nærmest karakterisere alle disse "andre" inkludert profesjonelle aktører som amatører å tullinger blir egentlig bare komisk.
Hvor tar du dette fra? Fra ditt eget hode?

Vær så snill og vær saklig!

U

utgatt60135

Gjest
cruiser skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Har vel egentlig ikke skreve noe om feit, eller ment veldig mye om akkurat det?
Jeg forvekslet deg med trådstarter, beklager det :-[.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Hvis vi skal ned i dypet kommer vi sannsynligvis til 'stativhøyttaler-syndromet'. Mange blir lurt til å kjøpe stativhøyttalere, selv om de egentlig ønsker saftig ('feit')lyd. Det skorter på kunnskap, man følger moten, gud vet hva som er mest utslagsgivende. Butikkene liker kanskje også de hendige små pappeskene, og at de får de solgt stativer i tillegg.
Stativhøyttaleren er liten og står på stativ midt ute på gulvet og er ikke særlig kapabel mht saft og kraft. Mange tror det nytter å pøse på med store forsterkere og subwoofere (eller fargerike kabler), men det løser ikke det grunnleggende problem: Komprimeringen, den lave virkningsgraden, og den ofte litt tvilsomme klangbalansen. Man kan dra opp volumet, men det ender oftest med en vond og gneldrende tendens.
Innbildningens kraft er dog stor og man sitter og tror man har super lyd, helt til han med bilstereoen kommer på besøk og spør hvorfor det lyder så tynt og pistrete...
Det spørs om ikke stativhøyttaleren har fått for stor utbredelse. Den får strålende anmeldelser i Stereophile osv. De er greie nok til sitt bruk, men advarslene er ikke tydelige nok. (Man kan jo også lure på om ikke hele konseptet er litt tvilsomt egentlig: Hvorfor ikke utnytte volumet mellom høyttaleren og gulvet til et større kabinett, likegodt?). Nåvel, kombinert med den magre lyden til mange av dagens forsterkere er det ikke rart at "hifi" får et dårlig rykte. (Og man får eksempelvis alle disse absurde anti-hifi innleggene på hifi-forumet). Men som også andre har sagt: God hifi er ikke slik, den slenger ikke detaljer i fleisen på lytteren og er naturligvis ikke "umusikalsk". No

U

utgatt60135

Gjest
Dr.No skrev:
God hifi er ikke slik, den slenger ikke detaljer i fleisen på lytteren og er naturligvis ikke "umusikalsk". No
Alle er vel enige i det. Men husk at detaljer kan overdrives i miksen og ved hjelp av effekter. Det blir ofte gjort tror jeg (også hørt av lydteknikere). Da bør man legge skylden på rette ledd i kjeden.

Stativhøyttalere låter tynnere uten subwoofer naturlignok, men til små rom (og gjerne med sub) kan det være et ypperlig valg særlig fordi du får mer for pengene over 50hz. Men man kan selvsagt ikke forvente den feite lyden på høyt nivå i en stor stue. Alt til sitt bruk.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
For å følge oppp dr. No, gulsvtående stativhøyttalere med 5 1/4" elementer for å få høy WAF faktor gir heller ikke feit lyd på annet enn moderat volum.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Anonym skrev:
Karma skrev:
orso skrev:
impulse skrev:
Riktig!

Hvordan elektronikken måler er ikke nødvendigvis relevant da det må matche med høyttaleren.
Så lenge vi har en ukjent faktor vil ikke nødvendigvis nøytral elektronikk føre til nhøytral lyd og motsatt.
Enig!
Arbeidsforholdet mellom en gitt høyttaler og en gitt forsterker, kan i mange tilfeller ødelegge det i utganspunktet kanskje nøytrale signal. Her ligger et viktig kvalitetsparameter for valg av forsterker.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
BanjoArrne skrev:
cruiser skrev:
Lyngen skrev:
VilhelmW skrev:
Hva er hi-fi forresten?
Mest mulig korrekt gjengivelse av innspilt musikk?
Hvordan vet man hva utganspunktet låter? hvis innspilt musikk er fasit?
Det er vel umulig å vite,men noen ganger hører man godt at instrumenter og stemmer låte meget troverdig.Man synes i allefall det selv.Det må jo regnes som et god tegn.Tror ikke mange ønsker Hi-Fi lenger,om det som står ovenfor er det begrepet betyr.Er jo ikke engang sikkert vi ville likt den korrekte gjengivelsen på diverse opptak om vi fikk høre dem.Tror et stereoanlegg som er satt sammen for å få mesteparten av skivene i musikksamlingen til å låte godt nok til å kunne nytes ved avspilling er det de fleste vil ha.Alltid etter egne preferanser.

For min del,om jeg ville ha HI-FI så blir definisjonen noe lignende som :

Hi-Fi=Mest mulig tilfredstillende gjengivelse av all musikk og opptak den enkelte måtte foretrekke,gjengitt etter vedkommendes preferanser.

Ble en rotete tråd dette og jeg bidrar vel heller ikke til at den kommer på rett spor her. :-\

Får prøve på nytt.

Sinep,du spør jo:
Ja, hvordan får man feit lyd i en stue? Det er spørsmålet.
Du har ikke gitt noen svar til de som tipset om merker som kunne være interresante i så måte.Da må det kanskje være lov til å undre på hvor du vil med denne tråden.

Har du anlegg hjemme selv?

Hva har du i så fall?

Slik jeg har forstått har du bare vært hos andre og hørt.Hva hadde de for anleggskominasjoner til 100K++ som låt så tynt,skarpt og spinkelt?

Har du tenkt å kjøpe deg anlegg hjemme?

Forstår det slik at du selv også undrer på hva som er grunnen til at du synes det låter bedre i din bil enn hos dine venner med sine dyre anlegg.Jeg har en teori der.
Kan det være du har vendt deg til noe som er i overkant "feit" eller kanskje heller "fremtreden" i noen områder av frekvenskurven og således synes det meste ellers låter litt tynnt og spinkelt?At mangelen på de siste overtonene i bilen kan gjøre at du synes overtonene dine venners anlegg presenterer låter skarpt/pågående da du liker det litt mer dempet/mykt slik du er vant med det? Mellomtonen låter vel også større om overtonene dempes vil jeg tro,og da kan man også skru opp mer før det begynner skrike i toppen.Noe som igjen kan føre til enda mer kraft i mellomtonen og et opplevd høyere punsj og trøkk sammen med bilens mindre rom som må fylles med lyd i forhold til en stue selvfølgelig.Det jeg sikter litt til er en Opp/ned hengekøye om du skjønner hva jeg mener.Mellomtonen er i spissen her med dypbass og diskant som dempet i forhold til den.Det du da hører mest av er Mellombassen/nedre mellomtone,mellomtone og øvre mellomtone/nedre diskant.Sist men ikke minst,du er nok mye mer vant til signaturen i din bils stereoanlegg enn du er noen av dine venners anlegg,så da er det kanskje ikke så rart du liker den musikkgjengivelsen bedre heller.Særlig ikke når den heller mot det tilbaketrukne og myke i toppen.

Prøver bare å se det fra en litt annen side da jeg har vært borti lignende selv,der jeg trodde noe låt tynnt men så viste det seg at jeg selv var for vant med en litt vel varm signatur.Det jeg før syntes låt tynnt begynte etter hvert å låte mer riktig når jeg tok tiden til hjelp.

Synes det låter mye likt i bilen vår som det du beskriver faktisk.Bare billiganlegg det også.Stor mellomtone,myk/tilbakelent diskant,Punsj og trøkk i trommer er oppfattet likt.Men det mangler også mye og jeg ville ikke byttet billyden med den lyden jeg har i stua.Man blir litt lurt,slik jeg oppfatter det.
Kan det være noe i dette?
Alle som har sitti i en litt nyere bil med et ok anlegg, vet sikkert hva jeg mener. Av de anleggene jeg hører rundt om kring så er det det samme som går igjen hele veien selv om jeg reiser til private eller til hifibutikker:
- Litt masete i toppen
- Mangler fylde og bass i mellomtonen (midbass?)
- Dybbassen varerier litt, men den virker det som er lett å få til

I bilen er det omtrent sånn:
- Myk diskant (mye demping i bilen?)
- Usedvanlig feit mellomtone, spiller tung og tøft til og med på tamtam trommer og skarptrommer og ikke bare på stortromme.
- Dypbassen er bra, men de dypeste frekvensene får ikke originalanleggene med seg naturligvis

Mer dypbass = subwoofer, men hva med midbass (sånn typisk tamtam trommer), hvordan får man fet lyd her?
Jeg tror man må ha veldig mange mellomtone-elementer for å få til det.

Jeg har et dyrt og fint "kari bremnes" anlegg selv (mcintosh osv), men har samme problem selv som alle andre jeg kjenner. Det låter bra på gode innspillinger, men setter jeg på noe gammel manowar eller ac/dc, blir det slankt og kjedelig med en gang. Sånn type musikk har en egen evne til å låte rått i bilen. Det er mulig at kari bremnes høres dårlig ut i bilen, men hvem f... er som hører på sånn musikk? :)

Det du sier med at diskanten blir for fremtredende i forhold til mellomtonen, er et godt poeng, men det ville ikke vært nok å fikse den for å få feit bil-lyd i mellomtonen.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Lyngen skrev:
sinep skrev:
Feit lyd er når man kjenner lyden på kroppen og når det ikke kommer noen sjenerende ulyder.
Alle som har stått ved siden av et trommesett vet hvordan følelsen av å være tilstede er og denne følelsen synes jeg faktisk er lettest å oppleve i en bil. Jeg går ut ifra at det er fordi det er veldig lett å skape trøkk i bilen siden det er så lite luft som trenger å flyttes på.
Når nesehårene vibrerer i takt med basselementene og når du blir skremt av at trommisen slår på skarptromma, da har du fet lyd!
Du har nok andre tanker om hva feit lyd er enn HiFi folk. Du tenker visst mer på fysisk trøkk. Ja, du har rett i at volumet i en bil er mye av årsaken. I stua di er kanskje Klipsch med en varmtlydende rørforsterker og subwoofer tingen for deg?
Det flytter sikkert ikke nok luft!

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Dr.No skrev:
Til trådstarter vil jeg si: For å få det riktige soundet, lag et lytterom inne i lytterommet! Gå f.eks til nærmeste bilopphugger og kjøp en fin bil for noen hundrelapper. ( Be dem ta ut motor , bensintank, mellomaksel osv). Velg en bil med gode seter (Citroen er ikke dum). Få den inn i kjellestua/lytterommet. Behold hjulene på, det isolerer lyden mot gulvet og gjør løsningen nabo- og familivennlig. Er den vanskelig å få inn døra? Del den opp på langs med skjærebrenner og sveis den sammen når den er vel innenfor. Den skal jo ikke godkjennes av bilsakkyndige likevel! Ikke vær redd for å være original, følg ditt hjerte. Liggeseter er et must.
Hvis det er håpløst å få plassert den inne kan et alternativ være hagen. En slange med varmluft innefra huset kan brukes om vinteren. Strømkabel til lading av bilbatteriet er en selvfølge. Plassering på sokkel utenfor kjøkkenvinduet er en fin ide.(Man sveiver bare opp ruta og banker på vinduet når man vil ha servert mat eller kaffe).
Hvis finstua er eneste alternativ kan det nok medføre endel disputter til å begynne med, helt til alle i familien innser fordelene. Men man kommer sef ikke helt forbi løsningens lave WAF faktor. (selv med Citroen) No
Beste tipset så langt ;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kari Bremnes er fin hon.
Litt ekstra nivå i bass og mellomtoneområdet gir feit lyd. Flere veier til det.

U

utgatt60135

Gjest
sinep skrev:
Det låter bra på gode innspillinger, men setter jeg på noe gammel manowar eller ac/dc, blir det slankt og kjedelig med en gang.
Det er selve plata som er problemet, ikke nøytrale HiFi anlegg som du kanskje skjønner. De har ofte svært lite dynamikk og kan ha litt "flisete" lyd. Ikke rund og kroppslig slik det burde være. Når det er lite dynamikk må du skru opp lyden for å få trøkket og da låter det fort hardt. Lite dynamikk er en fordel i bil igjen, og en av grunnen til at det er nettopp slik.

Hva med Tannoy? Harbeth med sub, Klipsch med "myk" forsterker? Dynaudio 220?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Delvis uenig med Lyngen. Et godt anlegg takler all musikk og alt låter i grunnen bra, men det skiller mellom innspillingene og noe skinner selvsagt mer. Ender man opp med og kun låte til gode innspillinger, er det anlegget som er problemet.

U

utgatt60135

Gjest
orso skrev:
Et godt anlegg takler all musikk og alt låter i grunnen bra, men det skiller mellom innspillingene og noe skinner selvsagt mer.
Jeg er ikke uenig i det jeg ;).

Ender man opp med og kun låte til gode innspillinger, er det anlegget som er problemet.
Ja, jeg hadde det slik med JM.Lab Cobalt. Ikke noe jeg kunne leve med, så jeg byttet ut dem fort som f....

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Mitt råd til deg er å kjøpe en høyttaler som ikke nødvendigvis er hifi korrekt (nøytral, rett frekvenskurve og alt det der), men heller å lytte deg fram til hva som er godlyden for deg.

Er enig i at en høyttaler som farger lyden litt og har litt ekstra nivå i mellombassen "funker" bedre på dårlige innspillinger. Slik er det bare etter min mening.

Edit: Monopulse kan abefales. www.monopulse.co.uk

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Det låter ofte fett i bil, men der har jeg som regel loudness på.
Gi oss loudnessknapp og bass og diskant kontrollene tilbake.
Egentlig genialt av hifiprodusentene å kutte ut slikt og putte gevinsen i egen lomme, ¨mens hifinerdene betaler titiusener for virkningsløse kabler for fåfengt å justere klangen, noe en 10kroners tonekontroll hadde gjort i en fei..

Glem hi-end og kjøp en fullfunksjons Marantz i stedet...
Sleiven

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Sleiven skrev:
Egentlig genialt av hifiprodusentene å kutte ut slikt og putte gevinsen i egen lomme, ¨mens hifinerdene betaler titiusener for virkningsløse kabler for fåfengt å justere klangen, noe en 10kroners tonekontroll hadde gjort i en fei..

Glem hi-end og kjøp en fullfunksjons Marentz i stedet...
Sleiven
;D

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.671
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Ja, jeg hadde det slik med JM.Lab Cobalt. Ikke noe jeg kunne leve med, så jeg byttet ut dem fort som f....

[/quote]Og jag hade også Cobalt 816s med meridian 502/557 spela veldigt bra det!

U

utgatt60135

Gjest
cash 63 skrev:
Og jag hade også Cobalt 816s med meridian 502/557 spela veldigt bra det!
[/quote]

For min smak ble de for slanke og lystklingende, ellers var de bra for prisen.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.671
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
cash 63 skrev:
Og jag hade også Cobalt 816s med meridian 502/557 spela veldigt bra det!
For min smak ble de for slanke og lystklingende, ellers var de bra for prisen.
[/quote]Det var det jag ville frem til, att de var ikke slanke og lys klingende i rette omgivelser og matchande elektronik.
Prøvde Hegel H1 og Primare I20 integrert på disse, det fungerte iværtfall ikke.

U

utgatt60135

Gjest
cash 63 skrev:
Det var det jag ville frem til, att de var ikke slanke og lys klingende i rette omgivelser og matchande elektronik.
Prøvde Hegel H1 og Primare I20 integrert på disse, det fungerte iværtfall ikke.
Jeg prøvde noe sånt som 8 forsterkere ulike på dem, akustikktiltak og kabler. Problemet forsvant først med andre høyttalere. Hegel H1 var desidert værst i forhold til problemet (men god ellers) mens Primare I21 var bare nøytral så den hjalp ikke heller. Lyktes best med Creek Classic (mykest) og Roksan Caspian som var den mørkeste i klangen og lengst fra Hegel.

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
"

Lyngen skrev:
orso skrev:
Et godt anlegg takler all musikk og alt låter i grunnen bra, men det skiller mellom innspillingene og noe skinner selvsagt mer.
Jeg er ikke uenig i det jeg ;).

Ender man opp med og kun låte til gode innspillinger, er det anlegget som er problemet.
På måte enig i det. Men problemet er det at hvis man har høytalere som går "bra" til alt,
så låter de som regel ikke så heftig, virkelighetsnært og magisk ved gode innspillinger,
i forhold til de høytalerne som er ekstremt gode til gode innspillinger. (Duelund)?
Det blir en mere dull fremføring med høytalere som går ok til absolutt alt.
Litt mye Marsipan, grøt og "grums- kornete" satt på spissen..
Istedenfor klokkeklar kildebekk, et friskt pust i vinden..Et lydbilde bredt som verden...3d..dybde..luft
Det er min erfaring...
Selvsagt har sikkert matching med øvrige komponenter her mye å si...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.974
Torget vurderinger
1
FAB skrev:
...
På måte enig i det. Men problemet er det at hvis man har høytalere som går "bra" til alt,
så låter de som regel ikke så heftig, virkelighetsnært og magisk ved gode innspillinger,
i forhold til de høytalerne som er ekstremt gode til gode innspillinger.
Det blir en mere dull fremføring med høytalere som går ok til absolutt alt. Det er min erfaring...
«Supernatural»?

Noe av dette kan være at tradisjonell hermetisk stereo overdriver «naturligheten» i enkelte deler av opptaket, mens andre deler fortsatt er ganske langt fra «vireklighetsnært».

mvh
KJ

U

utgatt60135

Gjest
"

FAB skrev:
Men problemet er det at hvis man har høytalere som går "bra" til alt,
i forhold til de høytalerne som er ekstremt gode til gode innspillinger.
Istedenfor klokkeklar kildebekk, et friskt pust i vinden..Et lydbilde bredt som verden...3d..dybde..luft
Det er min erfaring...
x2

(var det denne varianten som ble kritisert, kremt)

Y

ymir

Gjest
hei
Opplever av og til: DET anslaget på symbalen,DEN akkorden på gitaren osv. i bilen på tv,men ALDRIG hele bandet/orkesteret samtidig,gjenom hele sangen/melodien/kompositionen.

dvs.TV,bilstereo kan nok treffe av og til,men kun av og til.

Skal ein få "feit" lyd må ein fokusere på mellomtone gjengivelse,mye mellomtone.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Sleiven skrev:

Glem hi-end og kjøp en fullfunksjons Marentz i stedet...
Sleiven
Konklusjonen for feit lyd, er altså en mcintosh forsterker med loudness knapp! ;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
"

FAB skrev:
i forhold til de høytalerne som er ekstremt gode til gode innspillinger. (Duelund)?
Det er min erfaring...
Da mistenker jeg deg og ha til gode å høre et virkelig godt anlegg. Det du beskriver som høyttalere som går "bra" til alt, tror jeg nok handler om høyttalere med enten har klar farging og/eller mangel på åpenhet og dynamikk. Jeg tror dog det er fult mulig å få i både pose og sekk.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.742
Har man kommet til enighet om hva som er FEIT lyd ?

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Heilt enig med Orso.

Synd at noen tror at det må vere enten eller med musikkvalg,jo lengre man holder på med hobbyen jo mere sikker blir eg på akkurat det at begge deler ikkje er noe problem.

Audio Note er feit lyd!!

Mvh.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Kryss i taket, samlanes. Det er jaggu jeg også! For første gang i historien. ;)

U

utgatt60135

Gjest
"

orso skrev:
FAB skrev:
Det er min erfaring...
Da mistenker jeg deg og ha til gode å høre et virkelig godt anlegg. Det du beskriver som høyttalere som går "bra" til alt, tror jeg nok handler om høyttalere med enten har klar farging og/eller mangel på åpenhet og dynamikk. Jeg tror dog det er fult mulig å få i både pose og sekk.
Han satte det jo litt på spissen. Det er jo en balansegang og skjønner at du mener at det er mulig å få i både pose og sekk (særlig i høyere prisklasser). Men hvis vi snakker om helt optimal gjengivelse så tror jeg ikke man får 100% i pose og sekk. Dvs, hvis man har et kompromissløst anlegg så tror jeg ikke det er best egnet for dårlige innspillinger.

Så kan man jo mene at et kompromissløst anlegg ikke er et godt anlegg. Det er jo fullt ut forståelig.

Topp Bunn