James sin hifi-historie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    For å si det rett ut. De trådene med bilder og historie som ligger her har vært kjekt lesestoff.
    Siden det har vært mye ut og inn av hifirommet, så hadde det vært greit å gjort en liten oppsummering. Kanskje mest for egen del mens jeg ennå husker ;D.

    Jeg får begynne med starten på karrieren:

    Slutten av 80 tallet. Hvor gikk man for å få sitt første anlegg? Hifi klubben selvsagt. Husker jeg hadde med meg en Terje Rypdals "the singles collection" for testing. Budskjettet var 10 000 den gang. Så var det i gang med testing. Først forsterkere. Hva gikk testen ut på? Stortsett hvorvidt klarte å spille spor nr. 2 (sprøtt) uten å knele. Og for å si det rett ut. Mange i prisklassen klarte det faktisk ikke. Så jeg endet opp med en 60 W Nad. (som senere ble byttet ut med en Denon PMA1560 av syns skyld. Videre ble det CD spiller og kassetspiller i samme merket.

    Så var det høytalere. Samme test. De jeg stod igjen med var den legendariske Dali 104 til kr. 3000 paret. Lurer på hvormange sett av de høytalerene som ble solgt ?

    Spilte det? Var kjempefornøyd ;D For et anlegg!!

    De komponentene som er hos meg ennå:




    De tilbringer pensjonisttilværelsen i lag med TV'en

    Cd spilleren holdt i 15 år. Kassetspillern havnet hos svigermor.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Dali og Denonkombinasjonen var med i tykt å tynt i totalt 15 år. Må si at den Denonforsterkeren har en imponerende kvalitet. 20 år og like god som ny. Nad forsterkeren som ble kjøpt først og siden solgt til en kompis rundet ikke 20 år.

    Vel. Det gikk 15 år. Inn i nytt hus. Ungkar og spillemann. Suget etter noen skikkelige musikkgreier begynte å rør på seg. Via en kompis fikk jeg tak i 2 gamle Baby Respons, Doxa 70B forsterkersett. I tillegg kjøpte jeg "ny" Tandberg 4025.

    Og det mine venner, var den første erfaringen med godlyd. Jeg var bare henført

    Beklager web-bilder, men har ikke vært flink med fotodokumentasjonen :)



    Tandbergen er fortsatt i mitt eige. Den har jeg kanskje planer for. Mer om det senere.
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    kult! Ser frem til mere bilder og ord james
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Det kommer litt etterhvert tenker jeg ;D

    Så. Hvordan låt det?

    I starten var jeg i himmelen. Lydpreferansene var vel heller ikke sært utviklet. Men doxa'en er ørevennlig. I allefall 70B. Kanskje fordi det ikke er det mest oppløste forsterkersettet. Det vil si, effektblokken er ikke aller verst. Men pre'en er vel ikke all verden. Men ørevennlig kan man vel si at settet er.

    Responsene. Mellomtonen til Respons? Den er bare flott. Og det er vel derfor folk elsker Responshøytalerene. Men det skjedde ikke mye i toppen der gitt. Og bassen, ........... Det ble etterhvert irriterende at bassisten glemte å slå enkelte toner. Mens andre bare bulte ut av høytalerene. Ulinjære så det holdt. Eller kasselyd om du vil. Og akkurat det har vel Respons aldri blitt kvitt.

    Anlegge spilte fint på enkel musikk. Jazz med få aktører ;).

    Det som så skjedde var at Consen kom hjem etter lang tids utenbysopphold. Det var vel både en lykke og ulykke (i allefall for lommeboken :().
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Ja. Hvor var vi? ;D

    Doxa'ens 70 watt var ikke mye å drive vanvittig tungdrevne Responer med. Det var vel en hyppe her på forumet med digitale blokker og rørpre. Jeg kastet meg rundt. Kjøpte et par Midgard Oberon 6.1 med oppgitte 600w utgangseffekt.




    Til å drive dem fikk jeg tak i en Copland rørpre. Mener det var 306 den heter. Kjøpte inn Mullardrør hos Motron, lente meg tilbake for virkelig å få gåsehud. Vet ikke hvor mange dager dette settet var i huset, men greiene ble ikke gamle for å si det slik. Maken til grå og perspektivløs lyd. Helt flatt lydbilde uten noen imponatoreffekt. Var nok ikke bare Midgardblokkene. Den gamle Copland preen var vel ikke allverden heller.


    Regner med at det er flere som prøvde seg på klasse D forsterkere ;D. Kanskje noen likte og beholdt dem?
     

    Vedlegg

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Blir moro å følge med på videre :) skal vel ikke være så værst desse midagrd blokkene men som sagt,smaken er som baken...

    Har hørt klasse D et par ganger (dog ikke i eget anlegg) men det har ikke fristet...

    Mvh
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    draapen skrev:
    Blir moro å følge med på videre :) skal vel ikke være så værst desse midagrd blokkene men som sagt,smaken er som baken...

    Har hørt klasse D et par ganger (dog ikke i eget anlegg) men det har ikke fristet...

    Mvh
    Nei man skal ikke være kategorisk. Det er sant. Men klasse D er jeg vel ferdig med tror jeg :p. Men aldri si aldri.....
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Så mine venner. Da kommer det noe skikkelig greier i hus. Consen har berettet om en amerikansk retrokasse som bare låt helt fantastisk. Ikke det at alle parametre var i toppklassen. Men totalsummen var likevel svært så godt i tråd med hans lydfilosofi.

    Svarte bokser med store blå vinduer ;D...mmmmmmmmm, den flotte McIntosh 6900. Mye penger... Lite å se på børsen. I tilfelle langt over mitt budskjett. Så finner jeg en annonse i Bergens Tidende på en 6800? For de uinvidde, forgjengeren til 6900. Lite og ikke solgt i Norge. Derfor få eksemplarer. Kaster meg på telefonen og finner en eldre herre som driver å mikker med all slags utstyr. Han er i tillegg intressert i Responsene mine. To fluer i et smekk spør du meg.

    Bilde av godsaken:



    Så da hadde jeg en forsterker men ikke høytalere. Sant å si glad for å bli kvitt Reponsene. Tillegg i en såpasset god handel.

    Igjen Consen som tipser meg om noen stativhøytalere som hadde imponert han.



    System Audio SA2K.

    Høytalerene blir testet i Consen sitt system. Dvs. med McIntoshen. Nevner at Consen nett hadde fått seg en skilletrafo i systemet.
    Vi ble veldig fornøyd begge to. Småkassene kunne jo spille bass! Og Mc'en tryllet frem perspektiv. Den låt nesten rør. Mørkt og deiligt uten å være pågående i toppen. Samme vei drog SA2K'ene. Og det var litt rart siden de System Audio høytalerene vi hadde hørt tidligere var tynn i mellomtonen og skrikende i toppen. Det til og med med MC utstyr hele veien.

    Glad og fornøyd tok jeg sakene med hjem. Koblet opp, og sett meg til. Ahh. Endelig. Men.............tja. Kom liksom ikke til glisefaktoren hjemme. Telefon til Consen. Trafoen????

    Vel mine venner. Det var første gangen jeg sjønte at strømremedier påvirker lyden. Og som alle forstår, trafo måtte kjøpes i tillegg til skikkelige strømkabler. Når det gjelder andre kabler, hadde nok lyset gått opp allerede. Utrolig hva? Ledninger? Og en amatør som meg kunne helt klart skille de?
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Først litt hvordan det låt med McIntosh 6800 og SA2K. Høytalerkabler var MIT MH 750 shoutgun. Hadde vel også fått tak i en "blåkabel" i signalveien. (Renaissance Blue Standard). Etter min mening en knallgod kabel til prisen.

    MC'en låter som nevnt mer som en lyden man forventer å finne i en røramp. Spiller stort og deiligt. Har godt breddeperspektiv, men kanskje ikke et så dypt lydbilde som man finner i 6900. Har forresten hørt at den nye 7000 har en helt annen lydsignatur. Mye lysere og spissere.
    Svakheten til 6800 var en litt udynamisk bass. Litt fet rett og slett. Kanskje litt som også finner i en del rørutstyr :). Toppen var litt avrundet. Veldig behagelig. Men ikke uttalt oppløst. Alt i alt en forsterker jeg likte godt og levde en stund med.

    SA2K var også en imponerende stativhøytaler. De som var på besøk lurte alltid hvor subben var. Og det var jo imponerende. Men som mange småhøytalere. Man forsøker å tyne ut mest mulig bass. Denne hadde en skikkelig festkul før den rundet av på ca. 40 Hz. Litt ulinjær i hele frekvensgangen. Men så skal de sier at rommet mitt spiller litt med i tillegg. Men denne tedensen kom frem i andre rom også. Men likevel en knallgod høytaler som heller litt mot det mørke. Ingen problemer med å anbefale denne.


    Tandbergen stod for tur. Som nevnt en rimelig bra spiller. Jeg hadde hørt en oppgradert Vincent CD-6 og var imponert. Vurderte mange ting frem og tilbake. Men de penga :mad:...
    Fikk tak i en eldre Micromega. Mener det var stage 3. Den kom egentlig inn litt tidligere. Men tar det med nå. Franske Micromega var for meg ukjent blad. Pr dato ingen impotører i Norge meg bekjent.

    Hvordan låt den?
    Jeg har verken før eller siden hatt en slik holografi i rommet. Den berømte bikkja til Waters. Vet ikke om Valentino har fått tatt jaktprøven og skutt faenskapet, men spilleren ga sideperspektiv som gikk helt opp i hjørnet på siden av meg. Må være gode drivverk i de spillerene.
    Men resten var ikke all verden. Ble sliten i ørene av den. Spiss og sibilant. Men ble nå en liten stund likevel.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Får vel "blogge" litt videre ;D.

    Som nevnt falt ikke Cd-spilleren fra Micromega helt i smak. Men hadde vært moro å hørt de nyere dac og driverene. Hørt at de skal være veldig gode. Men i allefall Micromegaen ble solgt og det ble denne også ;D.



    Og da ble det penger til denne gitt:



    Lector CDP7 MK2
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Lector CDP7. Elsket og hatet. Men for meg den første rørerfaringen i huset.

    Da jeg fikk spilleren i hus ble vel orginalrørene skiftet med en gang. Og for å si det rett ut, spilleren låt ikke noe særlig rett ut av kassen. Prøvde meg frem med div. rør. Men fikk den ikke til. Var faktisk rett før den ble sendt i retur.
    Men sannheten er vel bare at denne spillerene, som så mangt annet, trengte mye innspillingstid. Den låt ikke optimalt før etter 6 mnd. Likte den bare bedre og bedre. Hos meg funket det best med Mullard og Kqdd-rør.
    Den har godt fundament i bassen, for meg en "organisk" (hvis det er lov å bruke en slik metafor), og oppløst med god microdynamikk. Men den profilerer på å stå på base og få skikkelig strøm.

    Ble hos meg i halvannet år og ble ikke utrangert før jeg fikk AN driv og dac på prøve.

    I motsetning til Lector Zoe er det ikke problem å anbefale Lector CDP7. En knallgod spiller i prisklassen. Men vær oppmerksom på at spilleren er veldig følsom og trenger matchede rør for ikke å få sideforskjeller mellom kanalene.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Rør og mer rør ::)

    Etter å ha levd med McIntosh en stund, kom suget etter mer rør. Conrad Johnsen var drømmen. Og når John Rasmus oppgraderte, fikk jeg muligheten til å kjøpe hans MV 60SE med 6550/KT88 utgangsrør.



    Effektforsterkeren byr på 60 x 2 W. Smårør består av 2 Brimar 6SN7 og 2 Sylvania 5751. Og jeg kan ikke hjelpe for det. KT88 rørene fra JJ. De låter bare best etter min mening. Selv om JJ har hatt en del problemer med produksjonen, tar jeg sjansen.

    Etter å ha blakket meg på effekttrinnet, trengte jeg en billig pre i starten. En byttehandel ble gjort, og jeg fikk inn en Vincent T-1. Helt grei den. Bedre en Lector Zoe som hadde stålklang og spisse ssssssss'er.

    Må bare nevne at jeg hadde den oppskrytte Audio Valve Eclipse til 25 lapper på prøve. Og det også med Mullard-rør. For en nedtur. Maken til nedtur har jeg ikke vært borti i min Hifi-karriere. At denne pre'en ble oppskrytt i flere magasin, er mer en jeg kan fatte. Men fin å se på da. Det skal den ha ;)



    Neste inn i huset blir CJ PV10AL. En av de tidligere modellene. Og da skjønte jeg at jeg var på rett vei. Riktig nok er de gamle modellene i overkant "rørete". Karamell og litt slapp bass. Men den har den deilige CJ magien.
    Den første eksemplaret ble bare noen dager før den ble erstattet med nåværende PV10BL.

    Og la meg si det med en gang. For meg er det helt utrolig at PV'ene går for slikk og ingenting på Børsen. De er også perfekt for tweak. Nettbrønn og skikkelig strøm. 2 gode kondiser på utgangen, demping, og så får man en betydelig oppgradering. Hvis man fortsetter med paralellkobling av småkondiser, tyner man enda mer ut. Consen sin PV spiller bedre en min umodifiserte Premier 14 bortsett fra i bassen. En så lenge ......... ;D

    Men min PV10 blir. Gir ikke bort slike godsaker.

    Etter en tid kom jeg over Premier 14. Ikke ofte man finner dem. Jeg var heldig å finne en på Finn. Og som mange har påpekt, den er en klasse over PV10 på alle parameter. Hørte det best da jeg satte begge i Consens meget gode og avslørende anlegg. Min er urørt. Så den må nok få litt oppgradering den også. Og RCA rør må det være. Sylvania og Amperex ble testet. Men RCA var klart best. Takk i igjen til Kroken som klarte å skaffe. Takk for gode råd fra Impuls også.

    Hvis det er intresse, så kan jeg jo fikse et par nakenbilder ;D. Ja av Premieren selvsagt....
     

    Vedlegg

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Dette ser lovende ut ja,og nakenbilder får en aldri nok av hehe ;D
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Her går det fort i svingene gitt ;D. Nakenbilde kommer. Ser ut til at kjerringa har slettet alle hifi-bilder som jeg har tatt opp over tida. Synes i allefall at det er greit å skylde på hun da. ;D. Men ho tåler jammen godt all min hifi-fokus.
    Det skal ho ha. Men i allefall derfor bare internetbilder så langt.

    Etter å ha levd med SA2K en stund begynte festkulen i bassen å irritere mer en å imponere. Og savnet etter mer dypbass begynte å gjøre seg gjeldende. Consen hadde hørt noen Revel Performa F30 i Bergen. Han syntes at de låt godt. Etter en tråd her på sentralen fikk jeg pm fra en butikk i Bergen som hadde et par demoer av den oppgraderte Performa F32. Egentlig helt andre høytalere en forgjengeren. Prisen var spiselig og avtale ble gjort.



    Høytalerene hentes og satt i lytterommet. Og fy f..en for en råtten lyd. Lydbilde hang ikke sammen i det hele tatt. Grunnen var nok at høytalerene ikke var spilt på mer en et par timer. Men igjen var jeg fristet til å sende dritten i retur.

    Vel. Her måtte innspilling til. Sette høytalerene på radiostøy. Det høgeste jeg klarte. Trede soveposer over høytalerene for å dempe støyen noe, og reiste på hytta en liten uke. Og det gjorde susen. Enorm forskjell. Diskanten begynte å løse seg opp, bassen begynte å sitte, og mellomtonen begynte å henge sammen. Men fortsatt mye igjen. Innspillingsprosedyren ble gjentatt mange ganger. Og til slutt begynte det å bli høytaler av det.

    Likte Revelene bra. Eneste ankepunktet var vel at metalldiskanten aldri helt ble kvitt litt metallyd. Den var også litt ulinjer. Men begynte jo å spille bra dette anlegget da. Fikk på plass støyfilter, gode Furutech-kabler og baser. Alt drar rette vei.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Nakenbilder av Premier 14 ja. Fant noen likevel. Ikke den beste kvaliteten, men...

    Oversiktsbilde:






    Litt nærbilder:












    Håper jeg låner et nakenbilde fra Kroken sin tråd til sammenligning.

    Premier 10
     

    Vedlegg

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Den MicroMega cd-spilleren du hadde, som hadde dette fantastiske perspektivet, var en Leader. Den kostet 12600 kroner ny. Den var oppbygd med diskre komponenter, dvs. at den brukte mange transistorer i klasse A-drift istedenfor disse oparasjonsforsterkerne som dengang absolutt ikke låt bra, og hadde hardt og flat lyd. I dag lages det jo mange gode operasjonsforsterkere, så en kan finne dem i meget gode konstruktsjoner i dag. CD-drivverket i Leaderen var toppmodellen til Philips. Og analogdelen var bygt av franske hifi-entussiaster. Jeg har også hørt meget dyre todelte cd-system av Micromega, og de låter meget organisk. Og i sin tid var de vel kanskje de mest organiske som var på markedet, bortsett fra Leader da, som var svært klar i lyden, men ikke organisk. Har sammenlignet Leader mot de dyrere Stage. Den dyreste Stage låter mer i retning av denne Lectoren som du hadde, men absolutt ikke så god. Jeg vil alltid huske denne Lector cd-spilleren med et stort smil - ja, når den endelig var innkjørt. Jeg var selv også eier av denne Lector sin forforsterker, og hadde den i noen mnd. Fikk den ikke til å spille bra med noen rør. Amperex Bugge Boy ECC82 spilte den best med hos meg, men noe magi hadde ikke denne pre-en. Men den var klar i lyden og hadde jo også perspektiv, men klangen var stikk motsatt som i cd-spilleren deres. Cd-spilleren låt mykt og organisk, mens pre-en deres hadde stålklang. Ikke fint å høre på menneskestemmer i den, og sssibilant til tusen. Men symbaler klinger godt i den. Jeg ser ikke bort fra at noen kan komme til å like den, siden lydsmaken er så forkjellig her inne på forumet.

    Vil ikke røpe fortsettelsen til James, men vil røpe at han er en sann entussiast, ikke bare at han liker god lyd, men har virkelig sans for god og avansert musikk. Han har lokket meg langt inn i en Jazzverden som jeg ikke hadde våget å gå alene. Jeg lever i en annen verden, den klassiske, men er nå blitt beriket med Jazzens verden også. Og vekselvirkingen med James har gjort at både James og jeg sitter med et bedre stereoanlegg enn vi hadde klart alene. Og når James nå setter på gode LP-plater, får jeg frysninger over hele kroppen over opplevelsen av musikken. Jeg har blitt grepet så til de grader hos han flere ganger at hårene har reist seg på kroppen. Gåsehudfaktoren har derfor innimellom vært stor. Dark Side of the Moon av Pink Floyd på LP har jeg aldri hørt gjengitt bedre enn hos James. Han har et LP-system som er i en slik klasse nå at jeg kommer aldri til å nå opp til dette LP-systemet hans. Og det tryller ut så mye detaljer fra LP-plater som jeg aldri har hørt ut av noe cd-system. Og samtidig spiller det organisk. Er det rart at en får frysninger nedover ryggen.... Atle kommer nok til dette LP-systemet mot slutten ;D Gled dere. Like spennende som en James Bond film dette ;) Hilsen Consen
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Gratulerer med en virkelig flott tråd, James.!
    Må si at det imponerer meg på mange måter, du har helt klart tastaturet i orden ;)
    Gleder meg til fortsettelsen her, fyr løs.!
    Og pøs på med bilder, selv om du har stjelt litt her og litt der ;D
    Kjell
     

    HKviking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    120
    Antall liker
    14
    Kjempemorsom lesning dette. Jeg har en Micromega Aria, har du testet ut denne?
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Rotekroken skrev:
    Gratulerer med en virkelig flott tråd, James.!
    Må si at det imponerer meg på mange måter, du har helt klart tastaturet i orden ;)
    Gleder meg til fortsettelsen her, fyr løs.!
    Og pøs på med bilder, selv om du har stjelt litt her og litt der ;D
    Kjell
    Takk for det Kjell.
    Det som er litt intressant med Premieren er at 10 og 14 skal tilnærmet være like bortsett fra fjernkontrollen. Men utfra oversiktsbildene ser man en forskjellig komponentplassering. Den kan kanskje skille fra årsmodellene også. Min er 96 mod. Premier 10 ser nesten litt mer ryddig ut. I tillegg lett å montere nettbrønn. Det er det ikke i Premier 14. Da må man omrokere litt for å få plass.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    HKviking skrev:
    Kjempemorsom lesning dette. Jeg har en Micromega Aria, har du testet ut denne?
    Ikke fått testet denne. Er det en nyere modell?

    Atle
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Spennende å lese James. Kjør på med Von Schweikert bilder med kommentarar :).
     

    HKviking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    120
    Antall liker
    14
    james skrev:
    HKviking skrev:
    Kjempemorsom lesning dette. Jeg har en Micromega Aria, har du testet ut denne?
    Ikke fått testet denne. Er det en nyere modell?

    Atle
    Det er ikke de siste modellene. Ser ut til at den er ute av det siste sortimentet. Avantgarde forhandleren her sverger til denne som referance CD spiller.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Guttetur til Dublin.

    Fantastisk. Ikke handling. Ikke serverdigheter. Ja bortsett fra en tur på Guinness-museumet. Litt kultur skal det selvsagt være :). Så hva gjorde vi?
    Bortsett fra noen brukte vinylplater, ble det en del "pubkultur", mye Guinness. Mye whisky, mer Guinness og lange blikk etter unge damer. Mer skal det ikke til for å gjøre menn lykkelig.

    Beklager avsporingen, men Dublin anbefales ;D

    Må nesten vise høytalerkablene som jeg fikk kloa i etter at Consen oppgraderte.
    Fra før hadde jeg hatt MIT HT-750 og blåkabelen til Roald Mikkelsen i standardutgaven. Begge gode kabler i "budskjettklassen". Men noen lyter hadde begge. Men likte best blåkabelen. Dens åpenbare svakheten var vel bassen som ikke var uttalt dynamisk. Den hellet også mot å være litt sibilant i toppen. "sølvklang" som noen sier. Men i mellomtonen var den åpen og organisk.

    Men her er "dyrene"







    Disse tror jeg jeg vil leve med i lengre tid. I sammenligning med Consens V2 til vel dobbelt pris spiller de godt. Men hører jo hva man kan få med å gå opp i ultra highend klassen. Jeg var så heldig å få låne Consens sine V2 i sommer. De er enda mer dynamisk i bassen. Høres ut som de drar høytalerene enda dypere. Mindre nivå i diskanten, men leverer et hav av mikrodetaler fra seg. Med de i anlegget er det vel all time high når det gjelder lyd i mitt ytterom.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Lyngen skrev:
    Spennende å lese James. Kjør på med Von Schweikert bilder med kommentarar :).
    Ja ja ja ja. Så mangen som trykker i denne tråden, må du stille deg i kø Lyngen ;) ;D ;D.

    Som alle har forstått. Dvs, de som leser tråden min da. Revelene røk ut også. Hadde tenkt en stund på Von Schweikert. Gromme greier skulle være hadde jeg hørt. Og når Rune S. kom på børsen med en av sine høytalersett, så ble det handel. Rimelig gjennomtrekk i Hifihyllene til den mannen ;D.

    Her er i allefall noen bilder av høytalerene. Fortsatt råttent kamera. Kjerringa forlanger nytt til Jul. Og det må jeg stemme i. Selv om man kan få mye gode rør for samme prisen........
     

    Vedlegg

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    james skrev:
    Guttetur til Dublin.

    Fantastisk. Ikke handling. Ikke serverdigheter. Ja bortsett fra en tur på Guinness-museumet. Litt kultur skal det selvsagt være :). Så hva gjorde vi?
    Bortsett fra noen brukte vinylplater, ble det en del "pubkultur", mye Guinness. Mye whisky, mer Guinness og lange blikk etter unge damer. Mer skal det ikke til for å gjøre menn lykkelig.

    Beklager avsporingen, men Dublin anbefales ;D

    Må nesten vise høytalerkablene som jeg fikk kloa i etter at Consen oppgraderte.
    Fra før hadde jeg hatt MIT HT-750 og blåkabelen til Roald Mikkelsen i standardutgaven. Begge gode kabler i "budskjettklassen". Men noen lyter hadde begge. Men likte best blåkabelen. Dens åpenbare svakheten var vel bassen som ikke var uttalt dynamisk. Den hellet også mot å være litt sibilant i toppen. "sølvklang" som noen sier. Men i mellomtonen var den åpen og organisk.

    Men her er "dyrene"







    Disse tror jeg jeg vil leve med i lengre tid. I sammenligning med Consens V2 til vel dobbelt pris spiller de godt. Men hører jo hva man kan få med å gå opp i ultra highend klassen. Jeg var så heldig å få låne Consens sine V2 i sommer. De er enda mer dynamisk i bassen. Høres ut som de drar høytalerene enda dypere. Mindre nivå i diskanten, men leverer et hav av mikrodetaler fra seg. Med de i anlegget er det vel all time high når det gjelder lyd i mitt ytterom.
    Litt mer OT: Jeg må si meg helt enig med deg! Dublin er et kjempested. Om du skal dit igjen, er http://www.jamesonwhiskey.com/ojd/ å anbefale. Beklager avsporingen sjøl:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig tråd...Med vekt på nytelse og musikk....

    Er det VR5 dette du har her eller VR4 ? VR er en meget spennede høytaler. De spilte forrykende på Horten messa iår synes jeg.

    Keep up the good work med den fine tråden !! :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    james skrev:
    Som alle har forstått. Dvs, de som leser tråden min da. Revelene røk ut også. Hadde tenkt en stund på Von Schweikert. Gromme greier skulle være hadde jeg hørt. Og når Rune S. kom på børsen med en av sine høytalersett, så ble det handel. Rimelig gjennomtrekk i Hifihyllene til den mannen ;D.
    ;D
    I områdene rundt Stadt er det alltid kraftig trekk! :D

    Hyggelig tråd å følge! :)
    Kjører du med datalinken mellom topp og bunn på høytalerene? Personlig synest jeg de MÅ biwires,da låter de enda mer som levende musikk gjør.Du kan lage høytalerkabler rimelig enkelt og billig selv,som konkurerer med det meste på markedet.

    Mvh
    Rune
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    HCS skrev:
    Artig tråd...Med vekt på nytelse og musikk....

    Er det VR5 dette du har her eller VR4 ? VR er en meget spennede høytaler. De spilte forrykende på Horten messa iår synes jeg.

    Keep up the good work med den fine tråden !! :)
    Det er VR4Jr.
    De på messa mener jeg var VR4SR mkII
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Rune S skrev:
    Hyggelig tråd å følge! :)
    Kjører du med datalinken mellom topp og bunn på høytalerene? Personlig synest jeg de MÅ biwires,da låter de enda mer som levende musikk gjør.Du kan lage høytalerkabler rimelig enkelt og billig selv,som konkurerer med det meste på markedet.

    Mvh
    Rune
    Hei igjen Rune.

    Pr. nå kjøres de ikke som biwiret. Og du har rett. Den datalinken gjør ikke mye godt i lyden. Det hørte jeg til og med med de kablene du sendte med. Og jeg hørte virkelig gevinsten med biwiret kabler med Consen sine kabler på lån. Men jeg har en plan! Og det innbærer ikke kabelbytte. Den som følger med videre får se om 2-3 uker.

    ;D ;D ;D

    Ellers. Von Schweikert ligger absolutt hjerte nær når det gjelder lydgjengivelse. Underlig at ikke flere har gått for VS?
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Vinyl-verden åpner seg!

    Før jeg går i gang med denne biten, så er det verdt å nevne et par forhold.
    Jeg skal ikke skryte på meg en lang og dyp erfaring og kompetanse på Hifi generelt. Og når det gjeld vinylverden, er jeg på alle måter en læregutt. Så mine mine intrykk er i høyeste grad subjektive. Og ved faktafeil, så er det ikke sårt å bli korrigert. :)
    Utstyret er også kommentert og vist i andre tråder, men repiterer for å få litt kronologi.

    Skulle liksom bare ha litt vinylutstyr til å spille litt gamle plater. Dette skulle på ingen måte ta av. Det var sikkert ;D.

    Kjøpte gamleutstyret til Consen.

    Marantz 6200 med en gammel og heller slitt dynavector PU. En hjemmebygd Riaa (skal se om vi ikke får til et nakenbilde her også senere) og en Dynavector stepup.
     

    Vedlegg

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    RuneS: På messen ble det spilt på Von Schweikert VR4SR Anniversary. Den bruker det nyeste delefilteret til VR5. Denne Anniversary-modellen koster kr. 130.000. Til nå den beste Von Schweikert jeg har hørt, og antagelig den beste høyttaler jeg har hørt uansett pris og merke noensinne. Helt nøytral og åpen lyd. En høyttaler som hifi-nybegynnere ikke vil like pga. at den er for nøytral. Den låter jo som virkeligheten.

    Consen
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Begynner å tikke inn klager på dårlig progresjon i tråden min. Unnskyldningen er nok at ferdigstilling av dacen har tatt fokus. Må snart komme meg i "nå" modus.

    Var ikke helt ferdig med Riaa'en "Consen1".
    Så her kommer nakenbilder. Detaljer overlater jeg til konstruktøren.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Ja. Hvordan låter "Consen1" da?

    Igjen. Erfaringsgrunnlaget er ikke allverden.

    Det jeg har sammenlignet med er en

    -Holfi (Tussi68 sin. Kanskje han kan gi spesifikasjoner?)


    -Project Tube box




    -Trichord Delphini.







    Holfien låt vel bedre en Projecten med originalrørene. Men etter at Project'en fikk inn Telefunken Diamondrør, drog den nok forbi. Den låter faktisk overraskende bra til prisen. I utgangspunktet varmtlåtende. Derfor tåler den godt litt lystklingende rør som rister frem mer mikrodetaljer.

    Tricord'en er som Impulse sier, en klasse riaa. Jeg hadde "billig"versjonen av power connect fra strømdel til riaa. Det gjorde nok at det ikke fikk ristet ut det siste den hadde på lager. Hvordan den da låter har jo jeg ikke noen kunnskap om. Men Consen1 drog nok fra på flere parameter. Både når det gjelder holografi, og mikrodetaljer.
    Derfor fikk derfor Tricord'en reisepass i første omgang. Men kan ikke love at jeg kommer til å prøve den oppgraderte Diablo senere.

    Det eneste jeg må kritisere Consen1 for, er at den har en del trafobrum. Ikke ut i høytalerene, men støy fra selve boksen. Men tiltak er under planlegging.
     

    Vedlegg

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Hemmeligheten til godlyden i denne RIAA-en er nok flere.

    For det første satte jeg i gang med å regne ut filteret på nytt. Ville ha en mer nøyaktig RIAA-kurve enn de fleste konstruktører gir. Så denne RIAA-en har helt flat frekvensgang. Ikke noe +-0,2dB avvik som mange har. Den kan få et lite disantfall med svært lang kabel til pre. Men om den er kort og av god kvalitet, utgjør dette omtrent ikke noe. Mer om grunnen til dette lengre ned i artikkelen.

    Den andre hemmeligheten er at jeg har brukt svært høyohmig nettverk, noe som gjør at transistorne i RIAA-en ikke blir stresset. Da blir lyden bedre. Ulempen er igjen at en ikke klarer så høyt signal/støy-forhold da. Den fysiske loven om at større resistans i resistorer lager mer termisk støy, kommer en ikke utenom. Men valgte å prioritere god lyd framfor godt signal/støy-forhold

    Den tredje hemmeligheten er at jeg ikke har valgt aktiv filtrering av rippel fra strømnettet. Aktiv filtrering lager mye støy. Og på en RIAA blir dette forsterket sterkt opp. Så etter min mening er aktiv filtrering fy-fy i slike trinn. Jeg kjører svære kondensatorebanker med 100.000 mikrofarad i hver kondensator og flere mindre banker med 100 ohm i mellom hver av disse kondensatorbankene. Dette filtrere 100 Hz brummen "helt" bort. Og en har ikke produsert høyfrekvensstøy på veien som maskerer bort detaljer.

    Den fjerde hemmeligheten er at jeg har valgt sølvledere med teflonisolasjon over alt. Og jeg har bare valgt enledere, ikke multicore kabel. Enledere med sølv med teflonisolasjon er helt suverent på en slik konstruksjon. Ellers har jeg loddet med et spesial-loddetinn med 10% sølv i. Lodder da med 450 graders temperatur. Dette tinnet går ikke lengre an å få tak i. Det inneholder også bly og tinn i lag med sølvet.

    Den femte hemmeligheten er at jeg bruker svært høy kvalitet på kondensatorne i alle deler dette har noe å si for lydkvaliteten. Holder meg også til svært små verdier da, for små verdier låter bedre enn store. Dette gjør imidlertid at nettverket må være høyohmig, med litt mer sus til følge.

    Den sjette hemmeligheten er at jeg avkopler alt meget godt og helt inn på de kritiske komponentene. Fjerner da høyfrekvensrippel og ustabilitet i strømforsyningen. Og lager også svært høy fart i strømforsyningen på høye frekvenser. Det ligger alltid power tilgjengelig for alle komponenter når den trengs. Og strømforsyningen blir lynhurtig med disse små raske kondensatorne.

    Den sjuende hemmeligheten er at jeg bare bruker ett forsterkertrinn og lar RIAA-kurven dannes i tilbakekoplingen. Egentlig en ugunstig måte å gjøre det på, men ikke om RIAA-trinnets tilbakekoplingskrets er svært høyohmig. Da kan en nemlig bruke svært høy kvalitet på kondensatorne der, for det er lettere å lage ekstremt lydmessigt gode kondensatorer av små verdier enn av store.

    Den åttende hemmeligheten er at jeg bruker flytende jord mot omverdenen. Dette er en måte å gjøre det på som jeg ikke har sett i noen andre kommersielle produkt. Tror min er alene om akkurat dette. Derfor flyter det absolutt ikke noen krypstrømmer mot pickup, trafo, eller mot forforsterker.

    Den niende hemmeligheten er at jeg skjermer utgangen på RIAA-trinnet mot forvrengning som kan oppstå pga. kapasitiv og induktiv laster i kabel og pre. Da unngår en forvrengning. Dette her slurver en del fabrikkanter med.

    Den tiende hemmeligheten er å bruke spesial-resistorer som har mindre termisk støy enn det som er vanlig. Kullfiber-resistorer må ikke brukes i en slik konstruksjon. De jeg bruker er lasertrimmet, og jeg har også koplet sammen slik i parallell for å få nøyaktig verdi på hvert enkelt sted. Dette er noe fabrikkenter ikke kan gjøre i et masseprodusert produkt. Det går bare om en håndlager dem. Jeg har rett verdi helt ned på ohm-nivå på hvert enkelt sted.

    Den ellevte hemmeligheten er å bruke svært liten avstand mellom alt i filterdelen. Lysets hastighet er begrenset, og strømmen går typisk i ca.90% av denne hastigheten med teflonisolasjon. (Det er isolasjonsmaterialet som bestemmer denne hastigheten, ikke hvor godt kabelen leder strømmen). Dette skaper en tidsforinkelse som en bør unngå mest mulig av. Derfor presser jeg avstanden til et absolutt minimum i tilbakekoplingsdelen.

    Den tolvte hemmeligheten er å bruke "luser", dvs. små hurtige kondensatorer overalt der det kan knekke støy som kan komme inn i kretsen og gjøre skade. Og jeg bruker dem også for å dempe støyen som transistorer produserer. De brukes også på likerettere for å ta støy i likeretterne. Da må denne støyen knekkes med en gang helt oppi støykilden, ikke 10 cm vekke fra støykilden. Dette er kondensatorer som ikke jobber aktivt i lydområdet. De virker og jobber aktivt i megaherts-området. Dvs. på flere millioner svingninger per sekund. Og dette har faktisk innvirkning på lyden. Det er en kjent sak hvorfor dette virker positivt inn helt ned i lydområdet. Men tar ikke den teorien nå.

    Så har jeg noen hemmeligheter i konstruksjonen som jeg holder for meg selv.
    Det er bl.a. hvordan jeg strømforsyner kretsen med flytende jord, og jeg har funnet opp en måte å gjøre det på som er unik. Har aldri sett noen andre gjøre det på denne måten. Denne måten å gjøre det på, vil jeg derfor ikke røpe, i tilfelle jeg finner ut at senere mer profft skal lage og masseprodusere RIAA-trinn. Da kan det hende at jeg tar patent på denne teknikken. Og at det gjør underverker for lyden, det har jo Atle og andre entussiaster allerede hørt.

    Første gang jeg virkelig forstod at denne RIAA-en måtte være svært bra, var når jeg hørte at den låt mye mye bedre enn de som McIntosh hadde i den berømte integrerte forsterkeren MA-6800. Dette er en forsterker til ca. 50.000 kroner. Etter at jeg hørte den spile mye bedre enn denne, oppgraderte jeg Consen1 RIAA-en i 2 omganger. Hver gang ble den bedre. Nå tror jeg ikke jeg får bedre lyd i den. Den risler nå ut flere detaljer av rillene enn alle andre den er blitt sammenlignet med. Det kan være at jeg bygger en til, til meg selv i kassen til en Contad Johnson PV-12. Jeg river ut hele innmaten i PV-12 og har da et pent utgangspunkt til en super-RIAA. Da kommer jeg til å lage den enda mer profft, med velger for å velge impedansen som pick-upen blir belastet med fra utsiden og volumkontroll for å velge forsterkningsgraden fritt i RIAA-forsterkeren. Da kan en bruke alle typer MM og MC-pickuper på den.

    Mvh Consen
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Vel. Da har dere fått en litt innføring i Riaa konstruksjon av Gunnar. Både med hemmligheter og hemmlige hemmligheter ;).

    Er i allefall godt fornøyd med den. Og i disse finanstider er det ikke stort med penger til overs til å flotte seg heller :(.

    Men som nevnt i en tidligere tråd, ble det til at en ny vinylsnurrer kom inn i huset. En heller retrosak som ser litt spes ut på bildet, men som jeg synes rigger skikkelig. Knalltøff spør du meg. Selv om den ikke ser ut som en flygende tallerk slik som mange andre i klassen.


    Får jeg presentere (igjen) Opera Liu med ST100 arm. Spilleren er bygget rundt samme lest som storebror Droplet LP5 Turntable og ble kjøpt hos Hifi-guiden.
    Plinten er en massiv aliminiumplate. Og under føttene står den på noe geleklumper som har en utrolig dempeeffekt. Kan stå å hoppe på siden av racket uten at PU'en lar seg merke. Alt virker massivt og robust.
    Det eneste jeg har å klage på er arminfestningen som ikke kan senkes nok synes jeg. En lav PU som skal ha nøytral arm blir et problem. Da må man til med mellomstykke mellom PU og arm. Armbasen er et gjenget rør som går gjennom plinten med en gjenget låseskive over og under plinten. Vanskelig å få den helt fast. Så hvis man er litt for uforsiktig når man tar armen ut og inn i festet, kan man vri på hele armen. Og da kommer selvsagt stiften ut av laget.





















    For tiden står en Transfiguration Temper PU på den. Denne PU'en er en lavutgangs PU som bare har 0,20 mv effekt. Så stepupen min sliter litt. Venter på å få prøve en Audio Note stepup x 20 for å se hva det blir til.

    Igjen. Har ikke allverdens sammenligningsgrunnlag. Men den spiller i allefall bedre en det jeg har prøvd av andre signalkilder. Også Audio Note drivverk og DAC som bor hos Consen.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Da begynner vi å komme i NÅ-tid.

    Etter av min kjære Lector cd-spiller fikk reise til nye venner, så har jeg måttet klare meg med Tandbergen. Ingen dårlig spiller det, men ikke nett high end.

    Neste prosjekt som begynner å nærme seg slutten er Audio Note Dac 2.1 Level B. Var mye om og men før jeg bestemte meg for denne. Mange som mente at gamle Dac 1.1 med alle oppgraderinger spilte bedre. Grunnen til dette skulle være at man i denne brukte 12au7 rør i stedet for 6922 rør som står i Dac 2.1.

    Kompromiet ble derfor Dac 2.1. Men med linjekortet med 2 12au7 rør fra preampen L2.

    Først et bilde av Consen sin Dac 1.1. Oppgradert med saftige kondiser ;D
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Så videre til byggeprosessen.

    Her er strømforsyningen ferdig. Noen endringer er gjort i forhold til manualen. Stortsett er det små lusekondensatorer av ulike størrelser på komponenter som Consen mener lager støy ;). Kondensatorer er også trimmet med noen ekstra paralellkoblet kondensatorer med lave verdier.



    Her er bilde av lodderen i aksjon. Jeg må planlegge arbeid å gjøre alt klart. Men loddeferdighetene er ikke av de store ennå.




    Etter å ha loddet hele linjekortet nesten ferdig fant me plutselig ut at printkortet manglet de fleste loddebaner. Altså var det ingen kontakt med noen av komponentene som var loddet. STØNN
    Telefon til Upgrade og retur av kortet.
    Det gode var at jeg fikk erstattet resistorene med noen nye fetere saker. A-B carbonfilm-resistorer.
    På bildet vises også småkondensatorer som er brokoblet over de større.




    Her er resten av komponentene kommet på plass, men ikke ferdig koblet.





    Fortsettelse følger.....
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn