Hemmeligheten til godlyden i denne RIAA-en er nok flere.
For det første satte jeg i gang med å regne ut filteret på nytt. Ville ha en mer nøyaktig RIAA-kurve enn de fleste konstruktører gir. Så denne RIAA-en har helt flat frekvensgang. Ikke noe +-0,2dB avvik som mange har. Den kan få et lite disantfall med svært lang kabel til pre. Men om den er kort og av god kvalitet, utgjør dette omtrent ikke noe. Mer om grunnen til dette lengre ned i artikkelen.
Den andre hemmeligheten er at jeg har brukt svært høyohmig nettverk, noe som gjør at transistorne i RIAA-en ikke blir stresset. Da blir lyden bedre. Ulempen er igjen at en ikke klarer så høyt signal/støy-forhold da. Den fysiske loven om at større resistans i resistorer lager mer termisk støy, kommer en ikke utenom. Men valgte å prioritere god lyd framfor godt signal/støy-forhold
Den tredje hemmeligheten er at jeg ikke har valgt aktiv filtrering av rippel fra strømnettet. Aktiv filtrering lager mye støy. Og på en RIAA blir dette forsterket sterkt opp. Så etter min mening er aktiv filtrering fy-fy i slike trinn. Jeg kjører svære kondensatorebanker med 100.000 mikrofarad i hver kondensator og flere mindre banker med 100 ohm i mellom hver av disse kondensatorbankene. Dette filtrere 100 Hz brummen "helt" bort. Og en har ikke produsert høyfrekvensstøy på veien som maskerer bort detaljer.
Den fjerde hemmeligheten er at jeg har valgt sølvledere med teflonisolasjon over alt. Og jeg har bare valgt enledere, ikke multicore kabel. Enledere med sølv med teflonisolasjon er helt suverent på en slik konstruksjon. Ellers har jeg loddet med et spesial-loddetinn med 10% sølv i. Lodder da med 450 graders temperatur. Dette tinnet går ikke lengre an å få tak i. Det inneholder også bly og tinn i lag med sølvet.
Den femte hemmeligheten er at jeg bruker svært høy kvalitet på kondensatorne i alle deler dette har noe å si for lydkvaliteten. Holder meg også til svært små verdier da, for små verdier låter bedre enn store. Dette gjør imidlertid at nettverket må være høyohmig, med litt mer sus til følge.
Den sjette hemmeligheten er at jeg avkopler alt meget godt og helt inn på de kritiske komponentene. Fjerner da høyfrekvensrippel og ustabilitet i strømforsyningen. Og lager også svært høy fart i strømforsyningen på høye frekvenser. Det ligger alltid power tilgjengelig for alle komponenter når den trengs. Og strømforsyningen blir lynhurtig med disse små raske kondensatorne.
Den sjuende hemmeligheten er at jeg bare bruker ett forsterkertrinn og lar RIAA-kurven dannes i tilbakekoplingen. Egentlig en ugunstig måte å gjøre det på, men ikke om RIAA-trinnets tilbakekoplingskrets er svært høyohmig. Da kan en nemlig bruke svært høy kvalitet på kondensatorne der, for det er lettere å lage ekstremt lydmessigt gode kondensatorer av små verdier enn av store.
Den åttende hemmeligheten er at jeg bruker flytende jord mot omverdenen. Dette er en måte å gjøre det på som jeg ikke har sett i noen andre kommersielle produkt. Tror min er alene om akkurat dette. Derfor flyter det absolutt ikke noen krypstrømmer mot pickup, trafo, eller mot forforsterker.
Den niende hemmeligheten er at jeg skjermer utgangen på RIAA-trinnet mot forvrengning som kan oppstå pga. kapasitiv og induktiv laster i kabel og pre. Da unngår en forvrengning. Dette her slurver en del fabrikkanter med.
Den tiende hemmeligheten er å bruke spesial-resistorer som har mindre termisk støy enn det som er vanlig. Kullfiber-resistorer må ikke brukes i en slik konstruksjon. De jeg bruker er lasertrimmet, og jeg har også koplet sammen slik i parallell for å få nøyaktig verdi på hvert enkelt sted. Dette er noe fabrikkenter ikke kan gjøre i et masseprodusert produkt. Det går bare om en håndlager dem. Jeg har rett verdi helt ned på ohm-nivå på hvert enkelt sted.
Den ellevte hemmeligheten er å bruke svært liten avstand mellom alt i filterdelen. Lysets hastighet er begrenset, og strømmen går typisk i ca.90% av denne hastigheten med teflonisolasjon. (Det er isolasjonsmaterialet som bestemmer denne hastigheten, ikke hvor godt kabelen leder strømmen). Dette skaper en tidsforinkelse som en bør unngå mest mulig av. Derfor presser jeg avstanden til et absolutt minimum i tilbakekoplingsdelen.
Den tolvte hemmeligheten er å bruke "luser", dvs. små hurtige kondensatorer overalt der det kan knekke støy som kan komme inn i kretsen og gjøre skade. Og jeg bruker dem også for å dempe støyen som transistorer produserer. De brukes også på likerettere for å ta støy i likeretterne. Da må denne støyen knekkes med en gang helt oppi støykilden, ikke 10 cm vekke fra støykilden. Dette er kondensatorer som ikke jobber aktivt i lydområdet. De virker og jobber aktivt i megaherts-området. Dvs. på flere millioner svingninger per sekund. Og dette har faktisk innvirkning på lyden. Det er en kjent sak hvorfor dette virker positivt inn helt ned i lydområdet. Men tar ikke den teorien nå.
Så har jeg noen hemmeligheter i konstruksjonen som jeg holder for meg selv.
Det er bl.a. hvordan jeg strømforsyner kretsen med flytende jord, og jeg har funnet opp en måte å gjøre det på som er unik. Har aldri sett noen andre gjøre det på denne måten. Denne måten å gjøre det på, vil jeg derfor ikke røpe, i tilfelle jeg finner ut at senere mer profft skal lage og masseprodusere RIAA-trinn. Da kan det hende at jeg tar patent på denne teknikken. Og at det gjør underverker for lyden, det har jo Atle og andre entussiaster allerede hørt.
Første gang jeg virkelig forstod at denne RIAA-en måtte være svært bra, var når jeg hørte at den låt mye mye bedre enn de som McIntosh hadde i den berømte integrerte forsterkeren MA-6800. Dette er en forsterker til ca. 50.000 kroner. Etter at jeg hørte den spile mye bedre enn denne, oppgraderte jeg Consen1 RIAA-en i 2 omganger. Hver gang ble den bedre. Nå tror jeg ikke jeg får bedre lyd i den. Den risler nå ut flere detaljer av rillene enn alle andre den er blitt sammenlignet med. Det kan være at jeg bygger en til, til meg selv i kassen til en Contad Johnson PV-12. Jeg river ut hele innmaten i PV-12 og har da et pent utgangspunkt til en super-RIAA. Da kommer jeg til å lage den enda mer profft, med velger for å velge impedansen som pick-upen blir belastet med fra utsiden og volumkontroll for å velge forsterkningsgraden fritt i RIAA-forsterkeren. Da kan en bruke alle typer MM og MC-pickuper på den.
Mvh Consen