James sin hifi-historie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    ENDELIG!!!!

    Da er Dacen ferdig. Driver å spiller seg inn. Den låt bra direkte plug in. Men hører at den blir mykere og mer oppløst etter mer den spilles inn. Dette lover godt. Setter inn noen bilder av det ferdige resultatet etterhvert. Kommer også en mer utfyllende kommentar på hvordan den låter.

    Neste steg blir en liten oppgradering av Tandbergen som drev. Hvis det er noen som har råd og tips i forhold til den jobben, er jeg taksam.
     

    Vedlegg

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.280
    Antall liker
    40.157
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    spennende James,følger spendt med videre :)
    hvilken tandberg er det du skal sette loddebolten i? og hva er det som skal gjøres av oppgraderinger?

    mvh
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Gratulerer james, AN dacene spiler bare nydelig.
    Skal du oppgradere drevet er det jo fint og begynne med og dempe kabinettet så mye du bare orker med bitumen plater.
    Og så videre til og oppgradere hele PSUen med Black Gate, bedre komponenter i digitaldelen. deretter finnes det jo muligheten for ny klokke, masse morro :D
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    motoren skrev:
    spennende James,følger spendt med videre :)
    hvilken tandberg er det du skal sette loddebolten i? og hva er det som skal gjøres av oppgraderinger?

    mvh
    Dette er en Tandberg 4025. De hadde også en 4035 som slik jeg har forstått er litt mindre påkostet.

    http://home.online.no/~jandors/tandberg_cdspillere.html

    Dempeplater ja som nevnt over er obligatorisk. Nettbrønn og ny dig. inngang. Org. er det to digitale innganger. Forstå det den som vil. Trodde kanskje de var paralellkoblet. Men kommer ingen lyd når man bare kobler til den ene.

    Ut fra bildet ser det ut som det skulle være enkelt å lodde over en vanlig RCA kontakt.
    De doble digitale utgangene helt til høyre.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Vermin skrev:
    Gratulerer james, AN dacene spiler bare nydelig.
    Skal du oppgradere drevet er det jo fint og begynne med og dempe kabinettet så mye du bare orker med bitumen plater.
    Og så videre til og oppgradere hele PSUen med Black Gate, bedre komponenter i digitaldelen. deretter finnes det jo muligheten for ny klokke, masse morro :D
    Her er bildet av PSU'en. Den skulle være oppgradert i forhold til 4035.
    Høye verdier på kondensatorene 2200uF. De brune er på 35V og de blå på 25V.
    Jeg har vurdert å prøve å paralellkobler kondensatorluser for å redusere støy. Vet ikke om Black gate har kondensatorer med de verdiene. Har bare funnet 6,5V på 2200uF.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Legger bare ut de siste bildene jeg har Tandbergen for ordens skyld.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Ser at jeg er kommet så langt ned på listen at det er påtide med en oppdatering.

    AN Dacen er oppe og spiller og alt er bare fryd og gammen. En kveld setter jeg meg ned i godstolen og skal skikkelig nyte. Så blir jeg rykket opp av et høyt smell og ene kanalen faller mer eller mindre ut. KRISE

    Går over alle komponentene om kan ikke se noe umiddelbare feil. Alle rør lyser i alle komponentene. Først mistenkes PV'en som har fått nye kondensatorer på utgangen kvelden før. Har det skjedd noe der? Kobler opp Premieren og finner samme feil. Lokket på dacen er av. Begynner og kjenne svilukt. DET RYKER FRA EN AV RESISTORENE!





    Av med dritten.

    Fortsettelse følger...
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Måtte stikke. Men mor kom heldigvis hjem.....





    Vel. Da var det bare å ringe Olof I UG. Nye resistorer og noen andre deler blir sendt. Kjekk kar forresten. ;D
    Grunnen til at resistoren røk var nok noen "trimkomponenter" på elektrolyttkondensatorene like ved. Vi har sett at lusekondensatorer på 47 nF er ekstremt varmefølsome i forbindelse med lodding. Og ganske riktig. Ved måling er det tydelig at en av kondensatorene vi har trimmet med er ødelagt. Trimkondensatorene på begge elektrolyttkondensatorene blir avloddet og ny resistor kommer på plass. For meg, som er amatør, så er det intressant å se at ohming av den ødelagte resistoren viser høyere verdi. I kohm skal den være. Men viser 1,6 kohm.

    Dacen blir koblet til og spiller som bare det.

    Neste innlegg tar jeg for meg de andre endringene som ble gjort i samme omgang.
     

    Vedlegg

    O.J.B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Innlegg
    837
    Antall liker
    2
    Oioi, her var det utrolig mye bra informasjon, og en skikkelig artig historie, skulle ønske jeg også hadde spart på bilder fra gamle anlegg jeg har hatt oppigjennom. Skikkelig kult med "Anleggshistorie".

    Utrolig lekkert anlegg du har i hus, regner med du er fornøyd slik det står nå?
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Takk.

    Fornøyd med anlegget, men er fortsatt under utvikling. Skal se om jeg får litt med etterhvert mellom barnepass og annet. Jeg har noen tips angående dacen som jeg fikk fra Viggo på Kjerringøy.

    Samme kveld som vi skiftet ut ødelagt motstand gjorde vi noen andre endringer som hadde overraskende gunstig effekt på lyden.

    Men først. Hvordan låt den før vi gjorde endringene.

    I sammenligning med Consens oppgraderte Dac 1.1 var den litt slankere i mellomtonen. I toppen mer oppløst, bedre perspektiv. Spesielt dybdeperspektivet og holografien. Lettere å plassere instrument.
    Men den hadde er rasphet eller hardhet i stemmene som ikke var så tilfredstillende. Dac 1.1 hadde her en mer organisk og natrulig klang. I dypbassen var Dac 2.1 mer presis, men litt slankere i mellombassen. Mindre nivå rett og slett.

    Så neste endringer.

    For det første hadde jeg for lite strøm frem til røra på linjekortet som skal ha 12,6 V optimalt. Jeg hadde i utgangspunktet bare 11,7 V. Jeg måtte derfor erstatte 2 av de lysebrune "0" diodene med 2 ekstra dioder som ga ca. 0,6 V ekstra. Fikk da totalt 12,5 V som skulle være så nærme som mulig.




    I tillegg skiftet jeg ut Zenerdioden på M2 kortet med en som ga litt mindre effekt. Den som stod der fra før var på 150 V. Skiftet til 120 V. Det ga en endring av strøm på M2 kortet fra 260V til 210 V.
    Disse endringene har jeg gjort fordi jeg har 12 AU7 linjedel.

    Så hva skjedde med lyden?

    Kort fortalt. Det som vi ikke var fornøyd med falt bare på plass. Rett og slett. Den beholdt de suverene fortrinnene med oppløsning og perspektiv. Faktisk enda bedre og rettere i hva den presenterte i toppen.
    I tillegg fikk den kroppen i mellomtonen. Den raspheten eller hardheten (som kanskje noen vil foretrekke) forsvant, og den spilte bare magisk. Alltid kjekt å se nå Consen får stjerner i øynene. Det er ikke lett å få til ;D
    Måtte love å byttelåne en periode. Og det fortjener han med tanken på dugnaden som ble nedlagt.

    Til sist. I følge Olof så er standarden for Dac 2.1 260 V på M2 strømkort uavhengig av rørbestykning i linjedelen. Men for oss var det tydelig hva 12AU7 linjedelen trivdes med. Men 6922 linjedel som er orginalt skal ha 260 V.

    Som nevnt tidligere, så ble det gjort litt loddearbeid i CJ PV10 også. Kommer tilbake med rapport. Presenterte den for Consen i går. Og fikk den ikke med hjem............

    Følg med ;)
     

    Vedlegg

    O.J.B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Innlegg
    837
    Antall liker
    2
    Se her ja, dette var utrolig bra info, dette skal sjekkes ut nærmere.. Takk for at du delte dette!
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Borgenvik skrev:
    Se her ja, dette var utrolig bra info, dette skal sjekkes ut nærmere.. Takk for at du delte dette!
    Obs obs. Hvis du har 6922 rør, så har du nok rette verdier.

    Atle
     

    O.J.B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Innlegg
    837
    Antall liker
    2
    james skrev:
    Borgenvik skrev:
    Se her ja, dette var utrolig bra info, dette skal sjekkes ut nærmere.. Takk for at du delte dette!
    Obs obs. Hvis du har 6922 rør, så har du nok rette verdier.

    Atle
    12AU7 kortet fra L2. :)
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Borgenvik skrev:
    james skrev:
    Borgenvik skrev:
    Se her ja, dette var utrolig bra info, dette skal sjekkes ut nærmere.. Takk for at du delte dette!
    Obs obs. Hvis du har 6922 rør, så har du nok rette verdier.

    Atle
    12AU7 kortet fra L2. :)
    Et godt valg ;). Ja da kan strømnivået på M2 kortet være intressant. Men er helt sikker på at UG har gitt deg rett strøm til røra.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Liten rapport om oppgraderingen av CJ PV10BL.

    Har hørt noen PV10'er etterhvert. Og som tidligere nevnt, forandrer lyden seg ganske mye fra eldre til nyere modeller. De eldre er varme, fete og ikke spesielt dynamisk i bassen. Ikke spesielt oppløste. Heller litt tildekkende. Men veldig ørevennlige.
    Min PV10 er produsert i 2006 og skal vel være av de siste som ble produsert. Den er mer oppløst en de jeg har sammenlignet med. Men lysere i klangen. Tedens til litt mager i mellomtonen. Men betydlig bedre bassdynamikk. Generelt et strammere lydbilde. Kanskje en mer "moderne" lyd og mer en smaksak hva en foretrekker.

    I sammenligning med Premieren min er det helt klart en klasseforskjell og PV'en blir nesten litt grå i uttrykket.

    I allefall. PV10'ene får man kastet etter seg om dagen. Og derfor ikke noe stor risiko å prøve seg med litt tweak.
    Så utgangskondisene på 4 uF blir loddet ut og erstattet med Sonicap 1 uF, Resten blir erstattet med småkondiser på 02 uF, 0,1 uF og 47 nF. Et sinerikt system som ser slik ut:





    Og hva skjedde med lyden?

    Fyttegrisen for en oppgradering. En helt ny pre. Og en helt ny lyd. Helt borte er den kalde, lyse og litt grå lyden.
    Erstattet med en mørk og og oppløst lyd med masse luft. En fullstendig opprenskning av hele frekvensspekteret. Ingen ting som stikker ut. Skal ikke begi meg ut på lange foredrag om lyd, men dette var imponerende. Den eneste området den ikke passerte Premieren var vel bassen. Premieren er helt rå i bassen. Både dybde og dynamikk. Tenker bare på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde flyttet Sonicap-arrangementet over i Premieren og hva det hadde gjort med en i utgangspunktet veldig bra pre....................
     

    Vedlegg

    O.J.B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Innlegg
    837
    Antall liker
    2
    Sinnsykt morro James!! Deilig å se at andre også får utbytte av tweakes under panseret! Morro at du ble fornøyd, mye bra tips her! Jeg har også tweaket litt under panseret men det får du lese i min tråd i morgen!

    Gratulerer med vellykket oppgradering, alltid morro!!

    MVH
    Ole

    EDIT: Sonicap Platinum er fantastiske kondiser, har alltid brukt de selv, og bruker de den dag i dag!
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Hei igjen ;D.

    Liten oppdatering om hvordan det gikk med PV'en etter oppgraderingen. Som vist brukte jeg også de små kondensatorlusen på 47 nF her. Etter å ha spilt en uke og to, smalt det igjen, og ene høytaleren falt ut. Denne gangen visst jeg i allefall hvem som var synderen.
    Åpnet forsterkeren igjen, og begynte å måle. Ganske riktig feil på ene kondensatorpakken. Planen var å klippe av en og en av lusene for å finne synderen. Begynte på første lusen. Klippet over og tok ny måling. Snakk om flaks. Første jeg fjernet var synderen. Så var det bare å spille lykkelig videre og håpe at de andre holder.....

    Fikk i tillegg mulighet til å dempe hele kassen. Så nå er det snart prøvespilling igjen. Låter fortsatt sjokkerende bra.
    Neste prosjekt er å sette i nettbrønn. Vurderer også å oppgradere kondensatorene på strømforsyningen der det står 2 20 uF kondensatorer. Tenker å legge over noen mindre på 2 uF. Og kanske noen over der igjen på 0,2 uF.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Har gjort en test på hvordan Tandbergen fungerte som drivverk. Og da i sammenligning med Audio Note CDT-one. Hvis noen er intressert, så kan jeg ta en oppsummering. ;)
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Ingen var intressert i den gamle Tandbergen nei ;D. Nei, nei.

    Men. Har snopet litt godteri til dacen. Det kan jo kanskje være litt mer intressant.







    Det dere ser er følgende:

    Skilleplata som primært blir brukt i AN forforsterkere.

    Til linjekortet:
    Mundorf Tubecap 100 uF

    Til strømkortet
    Mondorf Tubecap 20 og 47 uF.
    AN kobber i olje 0,47 uF
    Sonicap platinum 0,33 uF.



    Nakenbilde før arbeidet tar til:





    Så får vi se hvordan vi skal få plass til greiene. Håper å få det til uten å måtte begynne å flytte på printkortene.
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    james skrev:
    Ingen var intressert i den gamle Tandbergen nei ;D. Nei, nei.
    Jo,jo ;) Jeg vil ivertfall gjerne høre hva du synes.Har hatt et CDT1 selv,og syntest det er den beste matchen med AN DAC jeg har hørt til nå,kanskje med unntak av Philips CDproen,men fekk aldri sammenlignet de side ved side.I den CDT1 jeg hadde var foresten satt in Tentlabs XO klokke.

    Ellers ser det ut til at du har hamstret inn noen gromme deler :)
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Vel Rune.

    Tandbergen er nok hverken en CDT-1 eller noe cdpro-drivverk. Men sant å si. Det overrasket hvor lite avstand det var til CDT-1. I hovedsak hadde AN drivverket mer kropp og mindre hard rasphet i diskanten. Det gikk ikke å bruke Oblivion digitalkabel på Tandbergen som på CDT-1. Ble stål og kaldt over hele spekteret. Perspektiv hørtes ikke så veldig stor forskjell på.

    Men dette var Tandbergen umodifisert med lampetledning. Noe annet når jeg fikk gjort litt med den. Fikk AN nettbrønn. Furutech internkabling (og nettkabel). Ny RCA kontakt på dig.utgangen. Og signalene ble hentet lenger inne. Direkte på digitalkortet. Siden det var hele 2,5 DC på utgangen plasserte jeg små kondensatorer på 0,22 på både + og jord.
    Spilleren ble dempet. Hvordan spilte det da?

    Kroppen som jeg savnet var kommet. Mer analog lyd. Mindre brus (støy) i øvre mellomtone og diskant. Mindre sibilant. Kort sagt, mer avslappet og ørevennlig. Samtidig minst like oppløst.
    Så får vi se om den får litt mer staskomponenter i strømforsyningen.

    Blir kjekt å følge med CD-pro prosjektet ditt Rune. Har lyst, men må vente litt. Kanskje neste vinters prosjekt?
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Da er de største kondensatorene og skilleplata kommet på plass. Sliter litt med hvor jeg skal plassere de firkantede 20 uF kondensatorene. Blir en eller annen plass på skilleplata.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Vel. Da er godsakene kommet inn i boksen i lag med 2 ekstra skilleplater. Har laget 4 rom. Tar noe plass. Men tanken er å få bedre støyskjerming. Dacen begynner å bli litt tung nå. 11 kg uten lokk. Det er litt i overkant av idealvekt for basen. I tillegg kunne jeg tenkt meg å hatt litt mer bitumengummi til demping av skillevegger og lokk.

    I allefall. Slik ser det ut:
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Da er mange dager/penger rent i sjøen. Litt har skjedd siden den tid.
    Tenkte først at jeg ville vise en liten oppgradering av PV10'en som ble gjort i vår en gang. Var ikke helt i mål med forrige oppgradering. Kastet derfor ut begge utgangskondensatorer igjen. I tillegg ble en kondensator i strømforsyningen skiftet ut. Alt med deler fra Elfa. som dere ser har jeg bygget meg opp med 0,33 uF kondensatorer på printplate.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Må nesten ta med et bilde av det "nye" forsterkersettet som er tiltenkt stuen. I et lyst øyeblikk var konen med på at det hadde vært kjekt med noe musikk i stuen også. Og for å være ærlig. Det gikk ikke lang tid før gubben hadde begynt å få greiene i hus. Var heldig å fikk dette settet for en billig penge.

    PV12 og MV52.



    PV12'en låter rør på gamlemåten. Varmt og koseligt.
    MV52'en imponerte faktisk. Den låt faktisk både stort og oppløst med godt perspektiv. Men heller mot det varme den også.

    Og her er CJ samlingen min i det gamle racket:
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Så satt jeg her da med 2 sett med CJ utstyr. Jeg trengt jo et sett med høytalere til. Har alltid vært lysten på å høre elektrostater. Forhandlinger med regjeringer igjen :p og Quad ESL63 kom i hus.
    Fikk hakeslepp når jeg koblet dem opp. Forstod hva disse elektrostatgutta snakket om. Luftighet og oppløsning fikk et nytt innhold. Og for et rom!!!!!!!!!!!!1 ::).








    Så hva skulle de drives med? SET forsterker hadde jeg jo ikke hørt. Hadde forstått at mange mente at dette var den ultimate rørforsterker. Men var det krefter nok. Etter en tråd her på sentralen bestemte jeg meg for Unison Resarch Simply 845.









    Men dette dyret av en forsterker er ikke bare å putte inn i et rack. Varmer som et middels kraftverk og treng derfor mye luft over seg.

    FallenA hadde bruk Ikeas Lack-hyller tidligere. Prøvd meg derfor jeg også.






    Syns det ble fint jeg.
     

    Vedlegg

    K

    Kaldkarsk

    Gjest
    Mange fine nakenbilder-keep em coming..

    Jeg er litt nysgjerrig på hva du har gjort med PV-10`ern og hvilke resultater det gav.
    (har en slik selv samt nyinnkjøpt loddebolt ;))

    Mvh
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Etter min mening låter ikke PV10'en allverden umodifisert. Men den låter veldig bra i forhold til hva man gir for den på bruktmarkedet.
    Men den trenger en skikkelig nettkabel. Demping med Bitumengummi er heller ikke feil. Utgangskondensatorene er lett å skifte. Sikkert mange meninger om hva som er et godt valg. Ofte vanlig å bruke en middels god/dyr kondensator og legge en mindre og bedre over. Men da får man ofte en unaturlig løft i toppen. Å bruke mange små raske kondensatorer i serie gav et veldig godt resultat. Ble både organisk og oppløst. Og slik jeg opplevde det, en helt ren frekvensgang som ikke stakk ut noen sted.
    Ved å skifte den lille 4 uF kondensatoren i strømforsyningen, fikk jeg også mye mer dynamisk og dyp bass. Sluttresultatet ble en pre i en helt annen klasse.

    Vi (Consen som gjorde dette først) har brukt Elfa's Metaliserende Polypropelenkondensatorer

    65-449-44 Kondensator 330nF/630VDC MKP

    Printplata ble også kjøpt på Elfa. Som vist på bildet brukte jeg mange tynne ledere Tot 12 ledere flettet i lag.
     

    Inductivius

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    295
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    Hallo.
    Takk for at vi fikk komme innom å høre på anlegget ditt :)
    Syns det spilte organisk og flott. Min kollega som var med likte også lyden.
    Mye spennende utstyr. De MIT kablene var jo sjukt store ;)
    Likte også modifiseringen av Conrad Johnsen preampen din.
    Ryddig og flott arbeid.
    Takk for god bevertning og en fin kveld :)

    Raymond.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Shadow skrev:
    Hallo.
    Takk for at vi fikk komme innom å høre på anlegget ditt :)
    Syns det spilte organisk og flott. Min kollega som var med likte også lyden.
    Mye spennende utstyr. De MIT kablene var jo sjukt store ;)
    Likte også modifiseringen av Conrad Johnsen preampen din.
    Ryddig og flott arbeid.
    Takk for god bevertning og en fin kveld :)

    Raymond.
    Beklager Raymond. Lenge siden jeg har vært innom egen tråd ;D
    Takk for besøket og velkommen igjen. Neste gang kan jeg nok presentere hakket kvassere vinyllyd. Tenker fortsatt på en Egersund i løpet av vår/sommer for å høre på Egersund sine superanlegg.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Er vel på tide å oppdatere tråden min før jeg glemmer hva som har vært innom ;D

    Først solgte ting:

    Forsterkere:
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Sitter igjen med CJ MV52. Ikke fordi dette er vinneren, men mellomtonen i denne er fantastisk god. Den låter fint oppover også, selv om den ruller av litt tidlig. Og synergieffekten med de gamle Quad-klassikerene var super. Og ja, det er litt våt bass, men det tåler jeg.... en liten stund. ;D
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Også har det gått ut noe på cd-siden også ;D






    I tillegg til min kostlige dac som sendes straks pengene er på konto:
    Har bare et byggebilde her. Mye gjort etter denne tid med kondensatorer, skillevegger osv. Men noe av dette står det vel noe av lenger opp i tråden.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Ja så hadde jeg faktisk en Battriaa fra Holfi innom også ;D
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    På strømsiden har det vel også skjedd noe også.

    Ut med denne:
     

    Vedlegg

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei Atle.

    Har du fortsatt Vs høgtalerene?
    Har du prøvd uten iv trafoer i dacen?

    Mvh.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    VS'ene ja. De glemte jeg. Kjøpte dem av Rune S. Han lurte på om han kunne få dem tilbake ;D, og det kunne han jo. Og det forstår man. Kjempefine høytalere som virkelig kunne synge med godt utstyr bak seg.







    Har tatt iv-trafoene ut av dacen ja. De ble erstattet av AN sølv kondensatorer til en ublu pris. Men før jeg virkelig fikk spilt dem inn fikk jeg ny spiller inn i huset. Dacen var litt rundt til venner på lån i mellomtiden. Jeg la i tillegg på 1 uf kondensatorer på hver utgangskondensatorer. Alt i alt ble den kjempefinn. Fikk mer macrodynamikk og kropp i mellomtonen. Hadde den nett oppkoblet og koste meg med den en kveld. Tror kjøper vil bli godt fornøyd!
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Da er det vel litt på tide å snakke om nye ting.

    Begynner først med foranledningen til Consen Riaa MK2. (som jeg har kalt den da ;D)

    Hadde levd vel et år med Consen Riaa MK1. Den spilte fint og godt på høyde med gode riaaer som Tricord Delphini med sep. strømforsyning som omtalt over. Men den hadde et problem. Litt for mye sus som slo gjennom i rolige partier. Vi trodde at noe av problemet kunne ligge i stepup trafoen. Consen bestemte seg derfor for å forsøke å lage en batteridrevet stepup. Og etter noen uker med dype studier av støyfri komponenter og konstruksjoner, var prototypen klar. Vi koblet den til riaaen og koblet til i håp om å få drømmelyd. Men det fikk vi altså ikke. Bedre, men ennå mer sus og brum. Vi prøvde forskjellige tiltak uten å lykkes.

    Vel. Så var det bare en ting å gjøre. Legge hele riaa'en over på batteridrift. Koblet til igjen og fikk HAKESLEPP!
    For en lyd. Begge stod å gliste og flere plater ble spilt før batteriet var flatt. Dette var en smak av honning.

    Konstruktøren fikk blod på tann og deklamerte at her skulle det bli en helt ny riaakonstruksjon i fra scratch. Nye uker (måneder) med studier, regning og lodding før selve riaa-delen var klar. Verdier ble utregnet og målt ned til nano-nivå. Dette måtte til for at riaa-kurven skulle bli perfekt i følge konstruktøren. Tot. 2 printkort tettpakket med komponenter. I tillegg kondensatorbanker til utgang. Det ble også planlagt en strømforsyning som skulle lade opp batterier i kassen.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Flotte høgt dei Vs.

    Intr lesing,ang Riaa.

    Ang dacen,du meinte koblingskondisene som blei skiftet til sølv?
    1uf i paralell med orgkondisene er vel eindel for høg verdi?(leste ein plass at forholdet skulle vere ca 1:100.)

    1 kveld lytting var nå litt kort tid da:),men du har kanskje vinyl som hovedkilde?

    Hvilken spiller har du fått i hus, meiner du tentspilleren eller ny vinyl?

    Mvh.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn