Jan-Jan´s ve og vel ..... og vel så det

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.923
    Torget vurderinger
    3
    Blir det hønn i bassen også. Fått deg grise svær stue nå eller :) :)
    Jeg følger spent med fra sidelinja. Og heier noe så inn i det ville hælvete på at detta blir bra :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Flott, gleder meg til å følge med, tankene dine tror jeg ligner et system etter mitt hjerte .

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Ser frem til fortsettelsen!
    Spent på hva dette kommer til å bestå av :D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette blir spennende å følge med på. Selv har jeg lagt DIY på hyllen til jeg har landet. Men om noen år...DSP kan jeg tenke meg å lære mer om, men har ikke helt troen så langt. Men , når sant skal sies , så er jeg av den gamle skolen , som ikke vil ha dsp, flac. måle mic osv skal ha hovedfokus i hobbyen. Andre får drive med sitt, men for meg så er de forannevnte utslag av migrasjonen av hjemmekino og musikk-anlegg. Noe JEG ser som en styggedom.

Uansett, dette blir kult JJ. Noen tidsramme du har satt for deg selv ? Og hva ville være forskjellene kontra det du hadde der du bodde før ?

D

Dåbbel J

Gjest
    HCS....... Vi tenker nok igrunn relativt likt her, jeg gruer meg skikkelig til dette med og ratte DSP. Og for ikke snakk om og poste målegrafer....... HUFF!
    MEN... det blir og gøy og tillære seg litt ny kunnskap, og ikke minst så vil dette gjøre at slike treiginger som oss få seg en liten bakoversveis... haha...
    vi har da ikke hår nok til det engang :rolleyes:
    Det er ihvertfall ikke mulig for meg og lage et passivt delefilter som klarer et 4 veis med løpetidskorrigering......... det er en tapt sak!!!
    Derfor så er det veien og gå med DSP. Og det blir en og annen lærepenge iogmed at vi tenker for gammeldags.
    Det ser ut til at det er et par ledd i kjeden som plutselig får litt mindre og si et system, når en skal ha digitalis inn....

Forskjellen mellom det jeg hadde og det som kommer er igrunn ganske så stort.
    JA, jeg skal ha 2360 igjen som noe av det mest iøyenfallende... Men så kommer J Hornet med 515.
    Det vil gjøre mye med midbassen, ikke det at 2226H ikke gjorde jobben, men et dedikert horn og element gjør dette allikevel mye bedre.
    Det blir et bassystem som nok kommer til og tangere det jeg hadde. Både pga tiltenkt forsterkeri og DSP.
    Det skal kunne låte virkelig massivt om jeg ber det om og gjøre det :cool:

Og det og sammenligne Nagaoka med dette blir grovt urettferdig, ølmagaene gjør igrunn en veldig bra jobb slik det står her.
    Jeg er veldig fornøyd med dem som musikkgjengivere. Enn blir aldri lyttetrett av dem.
    Jeg får enda det kicket og ville bare sette på mer og mer musikk når jeg lytter.... :)

Har dessverre ikke en tidsramme, det er budsjettet som bestemmer det.....

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Jammenatte......:cool:
    Detta blir sikkert bra....stå på!

• Liker
    Reaksjoner: HCS

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    dsp er ikke så ille. Var lenge i tenkeboksen selv, om jeg hadde selvkontroll nok til å ha det rett og slett. Viste seg heldigvis lett å plassere mic'n på loftet etter å ha justert ting. Kan helt sikkert gjøres bedre, men når jeg er fornøyd så gidder jeg rett og slett ikke gjøre noe med det.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har du tenkt til å bygge selv, eller få noen til å bygge for deg? Spennende saker uansett dette :)

D

Dåbbel J

Gjest
    OB-BB har byggd J-hornet, kjøpte det av ham. Halvfabrikata. .. finish igjen.
    Så da står Tapped Horn igjen. Og det går vel greit og sette isamnen selv. Bare enn kan få beregnet og kalkulert det hele....

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Er veldig usikker selv på om jeg skal bygge tubahorn eller et tapped horn. Tubahorn er litt i overkant av det jeg klarer selv og må da finne noen til å bygge, hadde en som muligens kunne men det ble stille når jeg sendte tegningen. Tapped horn ser litt mer overkommelig ut.

D

Dåbbel J

Gjest
    Igrunn så har jeg ikke nok plass i bredden til et bassystem.
    Derfor blir det bak inntil veggen og der blir det maks 50 x 60 .. ca.
    Derfor er TH en grei løsning. Jeg har hatt det før og vet at det leverer...

Husk og at TH og kan ligge Milenko...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Er masse muligheter, har sett at folk har bygd TH med de elementene jeg allerede har med bra resultat, så skal undersøke det litt nærmere som et alternativ.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kjøpte ikke du det store rompesprekkhornet fra BB?
    For meg var det lyset, åpenbaringen med en dæsj smøredråper på tuppen...

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Du har et bra prosjekt på gang dobbel j , dette skal bli lærerikt og få med seg :) Skal følge med her framover :)

Mvh Imagine

D

Dåbbel J

Gjest
    RoDa... og andre.. det er jo for andre gang at jeg går for 2360 hønne´ til JBL.

Hvorfor? Det er noe besnærende med det hornet der.. soundstagen der er noe jeg liker bedre enn det jeg har via JMLC hønn.....
    JEG liker det bedre, og derfor går jeg for det... nevnte JMLC har og selvfølgelig vært under lupen lenge.
    Men det låter ikke slik jeg vil at det skal låte... hehe... sær ? Ja muligens.. men det er min fulle rett :cool:

Og jeg jobber med litt med og finne ut hvor og plassere T 90, det er 3 alternativer..

1: Lage en liten "brygge" under 2360
    2: Sette det på en type "kjøl" på nederste del av hønnet
    3: Strikk og binders versjonen.... hehe det er og lage en hengende versjon som blir festeti dem orginalhullene som er på 2360.
    Med en strekkavlaster til kabelen for og holde den på plass i bakkant. Feste i fremkant kunne vært gjort med Firelinescene.....

Pr dags dato er det versjon 3 som jeg liker best... den kan bli en killer vissuelt og lydmessig ;)

Motforestillinger ??

Eller så startet dagen her ca 05.00, med deilig kaffe og Eivør på Nagaoka... noe som slettes ikke er feil.
    Weekendhandlingen er unnagjort og den første øllen er ferdig... snart er det vel på tide og fyre opp grillen for og skremme naboene litt :cool:
    Kjøpte forresten en kalkun idag, godt og vel 7 kg... noen som har grillet sånt noen gang og har noen tips og komme med ???

Go hælj alle sammen - måtte dere få det beste ut av den ..

Metallfingers thrue the air...

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som en flott dag ☺
    Har kjøleskapet fullt av selvbrygget øl og en flaske Yamazaki stående så tror det blir lyd i heimen her etterhvert også.
    God hælj ☺

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.671
    Jeg ville hengt tweetern i strikk hvis du har muligheten.

Binders er kanskje å overdrive! ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Kalkun på 7kg? Det første som slår meg er å fukte den fra innsiden via en ølboks eller tre, og en masse med smøring underveis. Ikke minst håper jeg du har nok gass eller kull ;)

Det taped horn prosjektet ditt er noe jeg lurer på om kan fungere fint her hjemme. Enkel forskning tilsier at store bassystem går utover bildestørrelsen på pj`n.

God helg J.J!

D

Dåbbel J

Gjest
    Stuffing er alltid gøy.. lagd endel kalkun.. og min praksis sier appelsiner og smør... for og få saft og fuktighet.
    så tilfører en jo det som enn har lyst på av smak... noen hele hvitløker er basis ( enn har sluttet og telle fedd....)

Men tror jeg har lyst til og prøve og røyke den endel og... hva mener dere?

Her er det Briketter som gjelder.. Har en Landmann smoker.......

Sist redigert:

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Stuffing er alltid gøy.. lagd ebdel kalkun.. og min praksis sier appelsiner og smør... for og få saft og fuktighet.
    så tilfører en jo det som enn har lyst på av smak... noen hele hvitløker er basis ( enn har sluttet og telle fedd....)

Men tror jeg har lyst til og prøve og røyke den endel og... hva mener dere?

Her er det Briketter som gjelder.. Har en Landmann smoker.......
    Fornøyd? Har en stor gassjævel stående her, men frister noe voldsomt å supplere med en kullgrill/smoker etterhvert.

D

Dåbbel J

Gjest
    Samme her... har en svær jævel av en gassgrill...... men det ga meg aldri den ekte grillfølelsen.. eller smaken... den er grei og lage middag på lissom....men ikke no mer stas enn det......
    Så det var et tilbud på en slik kombisak... og da måtte jeg bre kjøpe den... og har ikke angret et sekund.....

pic_31426_6.jpg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Legg ut bilder, bestandig morro å se hvordan andre har utekjøkkenet sitt. Må søke litt på den landmann saken tror jeg!

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte en altfor stor gassgrill, fire brennere, sidebrenner osv brukt mye første sesong, brukt et par tre ganger i fjor, må nok skjerpings til.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.671
    Ser frem til fortsettelsen!
    Spent på hva dette kommer til å bestå av :D
    Det som er spikret sålangt er som følgende

Et par Eighteensound 18ND9300 vil etter all sannsynlighet bli brukt i 2 stk Tapped Horn
    J-Horn - BB Style med Altec GPA 515-8G
    JBL 2360/2446H
    Fostex T90

Dette kommer jeg til å følge med på. Jeg funderer svært på hva jeg skal bruke i bassen selv, og driver og forsker på TH.

Subhorna til LMC leverer jo også sakene, det er jo ikke TH, men størrelsesmessig er de ikke så langt unna ( ok, de er kanskje litt større enn vanlige TH ) .

Mulig jeg husker feil, men har ikke du brukt TH før, og brent dem på bålet?

D

Dåbbel J

Gjest
    Haha... Du husker det ja :p Var vel et par stykker som vrei seg litt da ja... :cool:
    La dem jo ut om noen ville ha dem... men nei da.... :rolleyes:

Leif mener jo at TH ikke er brukanes... siden en får et "mix" signal. Altså både bakutslående lyd og det som har vært igjennom hornet...
    Men det tror jeg blir av liten akademisk interesse. og forrige gang så var det et enkelt passivt filter, denne gangen så kommer det til og bli rattet inn med DSP, noe som og vil rette et par av svakehetene til TH...
    OG ikke minst så er det et par ting som har litt og si for min del, musikkstil og økonomi.
    Den musikken som jeg spiller mest av har ikke like store krav til ekstrem hurtighet og "harmonics" :rolleyes: som LMC vile sagt det....
    Om jeg ikke regner helt uti ørska..
    Så koster mitt 18" element røfflige 2500,- pr stk
    Kryssfiner for et TH blir røfft 1000,-
    Forsterker i mitt tilfelle 3500,-
    Så med litt lim og skruer + en kabelstump..
    Så har enn et dobbelt TH system for rundt 10000,-
    Og SPL på sikkert over 130 db :cool:

Så får enn vurdere det opp mot Skramstad/LMC komboen som tatt litt ut av lufta med Holton ligger på 50-60K
    Her er det lov og gi meg korreks :)

Jeg regner med og kunne klare meg med 50x60x220cm det er det vi prøver og finne ut av ihvertfall....
    Det er noe med den massive lyden som kommer ut av TH som enn ikke helt glemmer.. ikkenoe pusteproblemer i det hele tatt.

Det skal ihvertfall prøves og testes... så får enn se om det blir stående... eller havner på bålet igjen :cool:

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn