Jan-Jan´s ve og vel ..... og vel så det

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.617
    Torget vurderinger
    23
    Vi vil se bilder! Og hvor deler du? :D

D

Dåbbel J

Gjest
    Jeg deler ved 666 Khz :cool: Og det er stupbratt deling

20150531_125730.jpg

Her er kaoset... og bollen innholder XLR kontaktene

For og unngå nybegynnerfeil, så har jeg satt på strekkavlasteren og bakkappen på pluggene på alle kablene.... FØRST som SIST.....
    Ikkenoe er kjedeligere enn å ha loddet på plugger for og innse at det mangler......

D

Dåbbel J

Gjest
    Er dette feil ?

Altså fremgangsmåte.... avisolerer kabler.. smelter tinn på kobberet, smelter tinn på kontaktene og så legger lederen inn i kontakten og så lodder....

Sist redigert:

JanOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    1
    Er dette fei ?

Altså fremgangsmåte.... avisolerer kabler.. smelter tinn på kobberet, smelter tinn på kontaktene og så legger lederen inn i kontakten og så lodder....
    Høyrest greitt ut det. Fortinning av ledarane er nok det viktigaste. Loddetinn på samtidig med at du loddar er også eit alternativ etter fortinning. Men då treng ein tre hender, som ikkje må forvekslast med treneve....

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    3
    Det er morro å være flink. Ikke sant Dåbbel J :) :)

D

Dåbbel J

Gjest
    Ja - det nok mange der ute som er det - men all mulig respekt til dem som kan dette... ikke minst ha et veldig godt syn og stødige hender... :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.617
    Torget vurderinger
    23
    Pass på at tinnet flyter ordentlig ut, så du ikke får klumper som så løsner senere. Ikke beveg loddepunktet før det er stivnet heller - dakan du få grålodding og dårlig kontakt. Etter litt øvelse så får du dreisen på dette serru - du er jo ikke akkurat noen kløne så dette klarer du fint.

D

Dåbbel J

Gjest
    Jeg er en kløne av dimensjoner ! HAAAH .. så det så... hehe....

Joda - det gjelder og ha nok kaffe, god tid.. passe på og ikke stresse seg opp.... ser greit ut.. paser på og ikke få for mye tinn heller

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.617
    Torget vurderinger
    23
    Riktig temperatur er viktig, da flyter tinnet med flussmiddelet riktig ut og gir optimal kontakt.

Det lønner seg også å bruke en lyslupe (arbeidslampe med forstørrelsesglass) til slike ting.

lodde.png

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    551
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så kritisk på denne type lodding, men når man skal lodde mer følsomme komponenter, lønner det deg å rense loddestedene.

Bruke pensel og sprit. (ikke alle som vil være enig i dette bruksområdet for sprit, men legger hodet på blokka). Loddepunkter er som regel tilsmusset av fett fra pølsefingrene, som bare Vårherre vet hvor har vært. Ved å pensle litt med sprit får man en renere lodding og kortere oppvarmingstid.

D

Dåbbel J

Gjest
    Og andre ganger så skulle det vært et håndbrekk på sitt eget ego.... :rolleyes: :cool:

D

Dåbbel J

Gjest
    Nå har jeg foretatt målinger her hjemme i stua !! Og jeg ble overrasket..... Om litt så kommer det et vannfall, så dere kan få sett hvordan det skal være.....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.617
    Torget vurderinger
    23
    Skummelt.. jeg har sett bælstrøkne vannfall fra høyttalere jeg aldri ville dratt i hus:eek:

D

Dåbbel J

Gjest
    Sånn skal et skikkelig vannfall se ut... Innen hifi så er det absolutt INGENTING som er kompromistløst - for det er det KUN naturen som er !!!

Very-Attractive-Beautiful-Waterfall.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.617
    Torget vurderinger
    23
    BTW, hva i helsike er det som har skjedd med deg? Fra ihuga vinyl-og anal og fan til digital målenerd...?

D

Dåbbel J

Gjest
    Skummelt Sluket.... trodde du visste at jeg kun brukte sånn som dette , enn så lenge .... :rolleyes:

DSC_0336.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.617
    Torget vurderinger
    23
    JJ, har du prøvd deres spesial kabel for de som virkelig er ute etter finslepet lyd? Den heter pusseKlotz..;)

D

Dåbbel J

Gjest
    Såååååå........ Tilbake til hva det handler om...... LYD - det har vært litt kaotisk her idet siste, sett ut som halvt møbleverksted i stua.
    MEN det ofrer jeg gjerne for den gode sak: HORN.
    Men nå bød anledningen seg for og rydde opp litt, og da var det frem med tommestokken og få stillt opp Ølmagaene litt.

Wooooawh.... Det sitter som ei kule spør du meg, til sammenligning så har jeg hørt BLH til omtrent (tilgi meg om jeg tar feil) 24 ganger prisen !!!

Og jeg hører ikke helt hvor dem dyre låter noe særlig bedre enn det her, muuuuuligens litt bedre utklingning i toppen, men alt annet gjør Fostex 203 En-S og Yamaha 4281B bedre etter MIN mening og smak for lyd. altså MIN MENING... jeg kan selvfølgelig være på feil jorde - til feil tid, men det tar jeg på min kappe.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.617
    Torget vurderinger
    23
    DIN mening er uansett den viktigste - glem aldri det.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.617
    Torget vurderinger
    23
    Har jeg noensinne sagt noe annet 2xj? Har jeg prøvd å påtvinge deg noe annet? Hmm?

D

Dåbbel J

Gjest
    Jeg har ikke allverdens erfaring, MEN jeg vet hva jeg liker...... Og jeg vet hvordan jeg liker lydbildet..... eeehmmm.. hvor skulle jeg med dette....

JO ... Slukster... kan ikke du få lagd en en tegning der en står med en kompresjonsdriver --------> inn i armen....

(du skjønner tegninga)

:p

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.617
    Torget vurderinger
    23
    Som i Keith Richards Aerobics? ;) Redd jeg ikke har tjukk nok nål... Anroper BjarneTv til jobben! Han har suveren strek.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    BTW, hva i helsike er det som har skjedd med deg? Fra ihuga vinyl-og anal og fan til digital målenerd...?
    Guttungen er blitt mann

Er det ikke heller omvendt? Mannen har blitt en drittunge som nerder med digitalt!
    Mulig at han rett og slett bare er usikker på sin egen audiofile legning. Helt vanlig i den alderen
    Til Dobbel J sin trøst så kom jeg ut av skapet den tiden slikt ikke var generelt akseptert. Møtte mange fordommer i starten, men har ikke angret ;D

Edit: Det digitale skapet altså :-X

D

Dåbbel J

Gjest
    HAH !! Er det noe jeg er sikker på så er det en ting... det skal være HORN !! BLH - FLH - elefantrass..... u name it... til og med nystekte går inn her :cool:

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det skal være horn :cool: Liker oppsettet du har under oppseiling Dobbel J!

D

Dåbbel J

Gjest
    Takk ... håper jo at det blir bra og da... og så har det jo et utviklingspotensiale.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Herlig med et godt og gjennomtenkt fundament som lar seg videreutvikle bit for bit etterhvert som man tillater seg det.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.617
    Torget vurderinger
    23
    Herlig med et godt og gjennomtenkt fundament som lar seg videreutvikle bit for bit etterhvert som man tillater seg det.
    Slettes ikke dumt nei - vet om en jeg også, som definerer "etter hvert" som x antall år :cool: FC Bømlo... Nei, ikke Football Club!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn