JAN#JAN`S LYTTESTUE

J

J.J

Gjest
SKAL SETTE IGANG PROSJEKTERING AV ET NYTT LYTTEROM !!!! :p

Rommet serut til å bli ca 5 x 7 meter 2,40 på den minste takhøyde ca 10 graders takvinkel...

Hva skal jeg kle med innvendig ? dobbelt lag gips eller kryssfiner ??

denne tråden blir en føljetong ;D alle tips og hint taes imot med stor takk .. akustikk blir et viktig tema !!!

Jeg får så og si full kontroll der .. men en soffakrok blir det :) sosialt skal det være .
Er en byggmester som skal se litt på priser osv... så alt må jo taes med ...

Kommer med litt mer utfyllende info litt senere idag...

Skulle gjerne ha lagt inn et bilde / link til viseno.no og vist dere hvordan det ser ut på planleggings stadiet .. men jeg fikke det ikke til nå .. muligens så finner jeg det ut siden ... :)

Som sagt så er det foreløpig på planleggings stadiet, MEN jeg regner med at en setter igang på høsten ...
Det skal bygges på en etasje til her og da får jeg mitt eget tilholdssted for hifi... ;D

Det blir nok et såkalt pulttak med 10 graders takvinkel. høytalere i den lave enden. det kommer en en limtrebjelke i taket .. et sted mellom høytalere og lytteposisjon... hva jeg gjør med det vil tiden vise .. regner med at tips kommer.
Gulv : 22 mm spon blir nok lagt .. og hva jeg gjør oppe på der igjen ...må jeg oxo se på .. vi bor 2 stykker i huset .. ingen barn - kun en Rottweilier ved navn Gucci :) så det er igrunn ikke en "prekær" situasjon med henhold til å få det lydløst til andre deler av huset , MEN hensyn tar jeg og det blir gjort enkle grep rundt omkring tipper jeg ..

Noen nevnte det og bruke asfalt vindtett plater for skikkelig trinnlyd og isolering nedover .. det er jo noe og tenke på.... gulvgips oppe på den igjen.... evnt ....

Strøm er nok ok å ha ... har idag 16amp kurs med 6mm2 + en 10 blir nok lagt opp til anlegget...som en fortsettelse.

Vinduer blir det oxo .. 2-3 små glugger eller et avlangt bak høytalere så det anser jeg ikke som noen big deal - bak lytteposisjon så blir det noe større vinduer, men ikke sikker på størelsen enda...det kommer nok ann på hva som skjer i hoved etg oxo. Tipper det blir litt smale .. 1,5 meter høye vinduer : 2-3-4 stykk

Har full vetorett når det gjelder dette rommet - Men jeg er selvfølgelig istand til å forhandle med madammen.
Kommer til å bli en daglig stue tipper jeg .. med en go soffa (må jo hvile litt middag oxo) og noen bokhyller bak i rommet....


Spør gjerne om mer info ... ;)
 
J

J.J

Gjest
Her viser jeg litt hvordan jeg har tenkt :) Rommet er til venstre på bilde ;)
den linjen som er mellom høyttalere og stol er ca der limtre bjelken kommer ... og dem brune firkantene er bare for å vise ca høyttaler posisjon...
 

Vedlegg

J

J.J

Gjest
Det blir nok om banken er enig ;) og bygge på en etg. Huset er ikke så stort med en grunnflate på 75-80m2 så om vi skal få litt mer armslag så er det visstnok det billigste i mitt tilfelle og bygge oppover... da blir det jo med et litt mer moderne oxo... nå ser det ut som et husbankhus ifra 1956 og dem er ikke videre spennende ...

Jeg vil ha tips til hva jeg må tenke på i denne fasen... (har endel tanker selv - men jeg er ingen verdensmester)
(pokker det er ikke det jeg pleier å si ...... ) 8)
Jeg vil ikke komme i den situasjonen at : Hvorfor tenkte jeg ikke på det tidligere ?? ... der vil jeg ikke være.
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Jeg synes faktisk akkustikken er bedre i rom bygget med tre/spon, framfor gips. Ett smakfullt heldekkningsteppe over spon på gulv kanskje?
 
J

J.J

Gjest
Ja - det blir ihvertfall 22 mm golvspon - så får jeg se om det kommer inn bedre tips om hva en evnt kan gjøre..oppå

:)
 
J

J.J

Gjest
???
Mangler dere info ?? Eller er det ingen som vil imponere med kunnskap ;D ;)
Vil gjerne ha all slags tips som kan være til nytte nå i prosjekteringen... Om hva jeg bør legge opp til ...
 

madlim

Medlem
Ble medlem
30.06.2007
Innlegg
7
Antall liker
0
Mitt tips är, att om du ska lägga en hel del pengar på detta projekt så borde
du anlita en akustikkonsulent. Akustik är för avancerat för att ge tumregelmässiga
svar på. Varje rum är individuellt sett till längd, bredd, höjd, volym och material i
väggar, golv och tak. Allt detta kommer inverka på totallösningen. Mitt tips är som
sagt att du bör anlita någon som kan detta med akustik, det kommer garanterat
att löna sig i det långa loppet. Ju tidigare i projektet desto bättre.
 
J

J.J

Gjest
Takk for det madlim - tanken er tenkt, men håpet med at jeg ville kunne klare endel selv med tips og sånn... men det blir nok en som kan akustikk ja :)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.834
Antall liker
587
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Lurer på om det kan være lurt å bygge limtrebjelken inn i taket. har en bjelke i taket selv og lurer på om den stanser bassen og lager krøll i lytteposisjon. Sikkert noen her som har erfaringer og/eller meninger om dette?
 
J

J.J

Gjest
Ja - jeg vet den kan bli et problem - og jeg vurderer og ha "rett" (inner-innertak) ;D tak frem til den og så stigende derifra ...

Men jeg er helt åpen for forslag :)
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Hadde nok satt noen feite bassfeller i hjørnene i rommet i hvert fall, hvis ikke tipper jeg du får utfasning av bass i lytteposisjon.
 
J

J.J

Gjest
Ja ... brukte en sånn kalkulator som jeg fant .. og det så slik ut at jeg fikk noen peaker i bunn... bassfeller er det ihvertfall plass til ... regner med å bruke dem subbene jeg har idag .. dvs 2 x 18" ;D
 
J

J.J

Gjest
Arkitekt og byggmester var her idag og det var noe gledens nytt for min hifistue :)
Det er en mulighet for å bruke I bjelker isteden for vanlige bjelker ... OG da slipper jeg unna limtrebjelken !!!!!!!!
Det letter ting endel .. vil jeg tro ... ;D
 
J

J.J

Gjest
Byggmester vurderer og bruke I-bjelker i tak-konstruksjonen, og da sa han at dem ville bli 40 cm høye. Er det på noen måte jeg kan få utnyttet det på i henhold til bassfelle for eksempel ... ?? Eller andre ting med demping ??
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.117
Antall liker
9.222
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Dette kan bli et helt supert rom!

Det er en del ting du bør "tenke" litt på før du begynner med akustikktiltak:
- likter du mye klang eller litt tørr lyd?
- Hvor langt unna høytalerne vil du sitte?
- hva slags utstyre har du tenkt å koble opp....?
- hvor mye kan du gjøre med rommet..?

Spør du meg er det masse du kan gjøre med rommet som ikke koster spesiellt mye og som i alle tilfeller vil gi betydelig bedre akustikk - det er ikke nødvendig å spesialdesigne alt. Jeg liker for eksempel litt tør lyd - og vil legge mye brebånden absorbsjon i taket på mitt nye lydrom!

Her er en gammel tråd....
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,20271.0.html

Ellers er det mange lignende tråder i den delen av forumet!

Mvh
OMF
 
J

J.J

Gjest
Takk for svar :)
Hva jeg har av hardware ser man under mine innlegg ;) at det kommer en eller annen form form hornhøytalere etterhvert er nok sikkert .. mer vinyl oxo. Det jeg for tiden er ute etter er hva som må taes med i beregningen og planleggigen FØR jeg evnt begynner ...
Med tiden så blir det nok kringlyd og jeg må jo legge opp kabel til det .. men til 5.1 eller 7.1 ?? innfelte høyttalere eller sånt ...
Det jeg må gjøre er å planlegge.

Har 2 stk 18" i tapped horn som blir brukt og mulig det bli mer bass. For å få en tight og dyp bass .. Ikke bare for å spille høyt.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann

Moro for de som har mulighter til å gjøre slike ting. Vi skal også til å bygge ut, men jeg fikk ikke noe rom med vetorett jeg :-(

Men tilbake til deg, din heldiggris!
Slik jeg ser det er det to dimensjoner å tenke over her. Den indre akustikken i rommet og hensyn til andre. I forhold til den indre akustikken så er det jo en del rammefaktorer som høyde, bredde, vinkler, dører, vinduer osv. som har en del å si. Utover det så vil det vel være mer hva du gjør med rommet innvendig som har betydning. Da tenker jeg på teppe, diffusorer osv. For å få tips i forhold til slike ting ville jeg ha sett på de som bygger hjemmekinoer. Der er det mye pene løsninger.

Den andre dimensjonen, hensyn til andre, er vel så viktig. Nå ser jeg at du ikke har det helt store behovet. Men hvordan er bruksmønsteret? Skal du kunne se film/høre på høy musikk uten at det plager madammen? Legger hun seg før deg? Jobber hun mens du lytter? Hva med naboer? Vil de bli plaget dersom du spiller høyt? Trenger du lydempet gulv? Dobbel lydisolering av gulv, av vegger?, av tak? Hvor mye og på hvilken måte gjøres det? Her finnes det nok mange gode løsninger.

Jeg ville fokusert på å finne ut av de tingene som påvirker selve konstruksjonen av rommet slik at det blir avklart så tidlig som mulig. Bassfeller, hvordan vegger skal dekkes, bruk av tepper osv. er ting som kan tenkes på senere.

Lykke til med bygget. Blir spennenede å høre hva resultatet blir!
 

aolsson

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2005
Innlegg
50
Antall liker
4
Sted
Flateby
Torget vurderinger
18
Bygg rommet opp i basis utførelse med spon, legg vegg til vegg teppe på gulvet, ikke for tykt, men tett nålfilter. Kjøp deg XTZ sin rom analysator til pc, les av, og deretter kan du teste litt med hva du har på veggene, så kan du skape ganske flat kurve selv, litt morsomt hvis du lager alt selv. Du kan evnt. henge opp plater med bilder på (store) med lyd dempende materiale bak, så skjules absorbentene litt.

Arild
 
J

J.J

Gjest
Takker for innspill ;)
Det nærmer seg tid for da arkitekten skal komme tilbake med tegninger - hun håpet å få¨dem ferdige i slutten av Mai.
Bruksmønsteret er ikke så lett og gi fasiten på enda ; men det jeg kan si er at madammen og jeg har samme døgnrytme. Naboer har klart seg seg sånn noenlunde igjennom 12 år :p og det blir bedre for dem etter en renovering - ( som jeg håper banken gir tilsagn til ;D )
Det blir helt klart endel utprøvninger av ting som jeg har sett eller lest på nett. Og av den erfaringen som en har.
Hva rommet blir bygd med er ikke avgjort .. tips taes imot med stor takk :) Det jeg prøver på er at den innerveggen får lik verdi som ytterveggene, da er utgangspunktet best.

GIPS : er vel og bra til lyd tetting , men det er en hard overflate. og det er ikke like enkelt med plugger.... Joda jeg kjenner til dem aller fleste av dem ... Så da er det og tenke på andre materialer alene eller i kombinasjon med gips...
Spon - OSB - kryssfinèr - MDF er materialer som blir vurdert mot gips. Det er kjekt og kunne montere noe til veggen på lettest mulig måte.

En ting jeg lurer på er : Hva med front veggen - den bak hovedhøyttalerne - Bør den være noe tykkere /stivere enn andre vegger ??

Det er flere som nevner på det og bruke teppe.. og det er ting som jeg kan være villig til å prøve.

Det jeg har fått vite er at byggmesteren vurderer I-bjelker også i gulv og vil med det bruke kun ytterveggene som bærer. det vil si for meg at det blir mindre støy ned til første etg. - bl.a. fordi det blir plass til mer isolasjon og en bærevegg mindre som det kan flyttes lyd i.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
For støydempning mellom etasjer finnes det jo mange forskjellige løsninger, det samme for støydempning av vegger.
Men dette er bygningsmessige ting som det finnes standarder for hvor mye lyd som skal slippe gjennom også må det bygges slik eller sånn for å oppnå dette.
Arkitekten din bør vel ha full kontroll på disse tingene, så lenge du forteller hvilke krav/behov du har?
 
J

J.J

Gjest
Som sagt så kommer hun med tegninger snart - vi (som bor her) og byggmesteren droddlet sammen med arkitekten der vi fortalte om våres behov osv... så blir det et nytt møte snart der vi ser på om løsningene ble som vi vil ha det.

Det og dempe støy utad er ikke det aller viktigste, men det er helt klart et moment :)
 
J

J.J

Gjest
Status : Sitter her med dem første skissene til arkitekten og det ser bra ut i henhold til løsninger.
MEN hun har satt døren inn til lytterommet i hjørnet... bak venstre hovedhøyttaler - så før jeg roter for mye så spør jeg dere ... hvis jeg snur rommet 180 grader og spiller MOT stigende takvinkel .... Sagt en gang til - det er snakk om et pulttak med en 5 graders vinkel. Blir litt ekstra for meg når det kommer til innvendig difusering/demping i tak - men blir det allikevel .." noe biggie " ??

Hva problemer kan oppstå .. ?????
 
J

J.J

Gjest
Jeg tror jeg legger tråden død inntil videre av mangel på respons ifra forumet.

Mvh

Jan#Jan
 

PetterH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2008
Innlegg
162
Antall liker
48
Sted
Høvik
Torget vurderinger
19
Hei Jan#Jan !

Tipper folk er ute i det fine været om dagen...
Ihvertfall her på Østlandet ;D

Har dessverre ikke masse akustikk tiltak å anbefale deg men en dyrekjøpt
erfaring har jeg som jeg gjerne bringer videre !

Mitt lytterom i det forrige huset jeg bodde hadde panel på alle veggene.
For å "modernisere" rommet valgte vi å sette opp gipsplater for å få
glatte nøytrale vegger. DETTE burde jeg aldri gått med på !!

Rommet ble etter dette hardt og kaldt lydmessig med tisynelatende flust
med refleksjoner. l etterkant var det ikke den samme lyttegleden og
lyttetrettheten kom etter bare noen minutter.

Med andre ord, prøv å holde deg langt unne nakne gipsvegger !!

mvh
PetterH
 
Topp Bunn