Jangri's AV-rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    Etter mye om og men kan jeg endelig presentere mitt ferdige av-rom/kjellerstue.

    Skal hoppe over oppussingshistorien, siden det fins utallige gode tråder om det på andre forum.

    Uten videre introduksjon:
     

    Vedlegg

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gleder meg til å få høre dette systemet.
    Det ser griselekkert ut! :)
    Og Ascoltaene vet jeg spiller bra!!
     

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    takktakk.
    Ja, jeg er meget fornøyd med Ascolta'ene. ikke noe å bemerke utenom litt skarp mellomtone i visse partier - skal visst kunne fikses lett...hinthint Raymond 8)

    Det var utrolig å se film i 5.1 også.
    Fikk testa det for første gang i helgen, etter et par timer stressing med å dra en 2x4,0mm2 høytalerkabel gjennom et elektriker-rør - som forøvrig røyk 2-3 meter fra utgangen! (Du ser vel kanskje at det ligger to par "billigkabler" som går under teppet midt foran benken -nooook om deen saken..... :-[ )

    5.1 var rått! blir litt redd av å tenke på å hive inn en sub i dette systemet...
     

    Geir_H

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2005
    Innlegg
    1.602
    Antall liker
    77
    Ja´ dette såg veldig bra ut.
    Likte forsterkeren du har der. ;)
    Likte sofaen du har der også.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.470
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hmm.. Ryggen er veldig høy på den sofaen. Dette gir opphav til uønskede refleksjoner nær ørene som gir utsmøringer i tidsdomenet og andre akustiske uhumskheter. Du blir nok nødt til å selge den sofaen billig til f.eks. meg, jangri. ;D
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Flott anlegg jangri :) Og fantastiske høyttalere... Godt at de fikk et trygt hjem der de blir degget med! Godt å se at vi kanskje har tent gnisten til nok en ivrig audiofil i vår lille by :)
     

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    @coolbiz: du kan få sofaen gratis hvis du betaler "9 måneder betalingsutsettelses"-regningen som kommer i mars;)

    @Geir_H: forsterkeren er jeg kjempefornøyd med. Føler også jeg gjorde et godt kjøp: 48k for begge, demobrukt. Det viste seg allikevel at en HELT ny pre-amp ble sendt pga de visstnok hadde solgt den demobrukte:) Og en STOR takk til Gut_man som tipset meg om at de var til salgs. Hadde jeg ikke kjøpt de forsterkerne hadde det nok blitt noe hifi-klubben greier og svs-oppsett, siden jeg ikke visste bedre på den tiden...

    @egersundsentusiaster:
    Døren er alltid åpen her. Tror jeg må gå til innkjøp av noen øl til å ha i kjøleskapet. ("medisinen" som lå på bordet hos Gut_man trenger dere ikke når dere er hos meg.... :p )

    Håper Gut_man og Raymond snart kan ta seg en tur for å hjelpe meg med den siste tweakingen. Hørte noe snakk om å vadre opp diskanten, og muligens få en 110% god plassering av høytalerne.
    Er det noen som har en dB-måler? hadde vært kjekt å hatt mtp kalibrering av 5.0 oppsettet...
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Alltid lettere å lokke til seg hardbarka audiofile med litt øl og sånn jangri :) Skal nok bli ei rå med tweaking, og lydtrykksmåler har jeg liggende hos meg. Den tilhører FallenA, så vi må nok få godkjent et viderelån. Regner ikke med det er et problem så lenge han vet hvor den er! Vi holder forresten på å kjøpe oss måleutstyr til å måle frekvensrespons i rom! Da kan du få dokumentert hva alle akkustiske tiltak gjør riktig eller galt ;), og btw: slik det ser ut på bildene, kan du jo starte med tweakingen selv ved å vatre opp selve høyttaleren :) Så skal vi ta fintuningen ;) Har du foresten kjøpt flere multikanals SACD'er?
     

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    @SACD innkjøp: Holder det ikke med at jeg har verdens beste plate da?;)
    Det var godt du minte meg på det. Skal lete etter et par i morgen når jeg er på jobb - må jo ha noe å gjøre på der også:p
    Mistenker at sacd ikke funker slik det skal ennå. I introen på Pink Floyd .- money mangler noen kanaler under "pengeskranglingen".

    Skal sette i gang vatring i kveld. Skal det gå ann å justere spike'sa?

    Sier ikke nei takk til en måling av frekvensrespons. Skal bli spennende å se om jeg har kasta 10k ut vindue på akustikkplater........ ::)
     

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    edit klokken 21.55:
    Da har jeg vadra opp høytalerne til beste evne. Sideveis er de helt vater, men front og bak er ikke vater - kanskje de ikke skal være vater heller? Uansett klarer jeg ikke løfte 60-70 kilo og skru ned spike'sa samtidig:p


    har også flytta bittelitt på høytalerne, så nå står de ca 32 cm fra sidevegger til front av HT.
    Avstand fra begge HT til Sweetspot er 270 cm.
     

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    Etter et kort besøk av FallenA, ble det bekreftet at mellomtonen i Ascoltaene er litt for frodige av seg.
    Han ga noen plasseringsråd, og etter litt prøving fant vi ut at mellomtonen ble litt dempet ved å plassere høyttalerne var vinklet midt på lytteposisjon.
    Vi prøvde også å trekke de ut fra bakvegg, men da ble det ennå mer skjærende lyd.

    Konklusjonen ble at jeg skal smelle opp de restrerende akustikkplater i tak og på sidevegg - nå har jeg kun satt opp bassfeller i tre av hjørnene i rommet, samt "et halvrør" bak lyttepos.



    Er det noen som kan svare meg på hvilket av disse alternativene jeg skal sette opp akustikkplaten etter?
     

    Vedlegg

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Dette var griselekkert :D Grattis med flott oppsett.
     

    Inductivius

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    295
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    Jaha.flott rom du har.

    Lyden må treffe øret ditt direkte før refleksjonen gjør det,så da vet du hva som skal velges.Enkleste er å sitte i sweetspoot og få en til å gå med et speil langs veggen.Der du ser diskanten og mellomtonen.Der kan du prøve å henge de opp.
    Raymond Gri.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hei der!

    Riktig som Shadow sier!

    Og jeg vil ikke si at mellomtonen er "frodig", snarere noe hard og kald. Det høres godt at du har mye refleksjoner, og jeg vil anta at du har mye å hente på demping av førsterefleksjoner både bak ht, på siden og i taket! ;)

    Ellers så må jeg jo si at dette virker veldig lovende. Det er et potent anlegg du har fått deg!
    :)
     

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    Kan det rett og slett være at det er feil mellomtone-element som er i bruk i forhold til kabinettet? Etter hva jeg husker, snakket gut_man noe om at det mangler et plastikk-skall bak magneten på mellomtonen?
    For all del, håper jo selvsagt at det ikke er det som er problemet, og at det heller kan fikses med demping i rom.

    Hadde vært mojjo å prøvd Shadow sine topper, hvis det går ann ;D
     

    Inductivius

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    295
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    Mangler en boks.Filteret er designet ut fra den frekvensgangen denne boksede mellomtonen har gitt.Derfor får du noe høyere nivå (peak)i mellomtonen.Filteret fungerer ikke 100% etter det det er designet for.
    raygri.
     

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    Nå har Lakki_Luke heldigvis sagt seg villig til og forsøke å dreie til noe lurt å ha til mellomtone-kammer.
    akkurat hvordan det skal se ut er jeg litt usikker på. Håper Shadow kan komme med et eksempel :)

    Jeg prøvde så godt jeg kunne å måle avstand fra front til bak-plate, og kom til ca 280 mm. Jeg turte ikke ta ut sandposene.
    mellomtonen er i innvendig mål 114mm

    Her er målene til mellomtonen:
    http://thiel-partner.de/img/products/c_drivers/C79/C79-6DRW.pdf

    Og et par bilder som viser litt høytalervoldtekt.... :-[
     

    Vedlegg

    ssnht

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Innlegg
    457
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    3
    skulle me snart få de til å spille optimalt?
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Er det et lag rockwool i hvert hjørne bak ht, eller lag etter lag?

    Tykkelse?

    Effekt? :)
     

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    tenker du på den hvite dempematta som står i hjørnet?

    Det er akustikkplate kjøpt på acoustictuning.no

    effekten var mer kontrollert og tight bass syns jeg.
    tykkelsen er vel 5-6 cm.
     

    maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Takker for demo, glimrende service og imøtekommenhet i helga :) fikk hørt endel både på musikk og litt film hos deg på Krell / Ascolta komboen din.
    Tyngde, tight bass og god kontroll nedover er vel stikkordene her. :)
    Som du har snakket om plages du endel med noe hard og påtrengende øvre mellomtone, ellers spilte jo anlegget ditt veldig oppløst og fint, det selv med høyttalerne plassert såpass nært bakvegg.
    Håper du finner ut av det problemet med mellomtonen din, da vil definitivt dette anlegget spille enda bedre og mere avslappende enn det gjør pr idag.
     

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    Jangri's AV-rom - operation: Ascolta

    så var "D-dagen" kommet, og historien vil vise hvem som kommer seirende ut:
    målet med dette er å få elimenert med en del problemer i toppkabinettet, som kan høres i form av alt for høy mellomtone og (muligens) diskant.
    For å få bukt på dette har Ssnht fra forumet her sagt seg villig til å gå over hele høytalerene fra topp til bunn, for å se om det kan være noe feil på delefilteret.

    Han kom i kveld, sammen med Lakki_Luke som også hadde et par overraskelser med seg i bagasjen

    Vi startet med å spille en sangsnutt eller to så Lakki_luke fikk hørt Ascolta'ene for første gang hos meg. Ssnht hadde allerede hørt de fra et tidligere besøk.
    De spilte som vanlig stramt og godt i bassen, og veldig fint i toppen også (takket være litt modifisering ved hjelp av Equaliseren i Krell-forforsterkeren). Etter en sang skrudde jeg av equalizeren, og merket med en gang på kroppspråket til Lakki_Luke at noe ikke stemte:p

    Vi gikk raskt over til litt mer serious business, nemlig obduksjonen av høytalerene. Vi startet med den ene.
    som sikkert noen vet er ascolta brennin høytalerene to-delte: Basskabinett og topp. Mellom topp og bunn går der en god del ledninger. Noen var loddet direkte, og noen var koblet sammen med sukkerbiter. ikke heeelt optimalt. På noen ledninger var det i tillegg til sukkerbiter loddet på ca 5 cm lange kabel-biter - sikkert en enkel og rask måte å forlenge kabelen hvis man regner feil under oppmåling av kabel.
    Vi fikk separert topp fra bunn, og første hinder var beseiret. Etter fullført oppgradering er planen at en Speak-ON kontakt skal gjøre dette lettere neste gang.

    Vi la så bunn-kabinettet i stabilt sideleie oppå gulvteppet, og startet med å skru løs bunnplaten. Etter iherdig skruing i regi Ssnht, begynte bunnplaten å løsne.
    Så møtte vi andre hinder i form av en liten kommentar fra Lakki_luke: "det renner sand ut fra høytaleren...." - "hva faen" tenkte jeg.
    Vi prøvde å løfte høytaleren opp fra gulvet men fant ut at det var håpløst å løfte en blytung høytalere med et delefilter på ca 7-8 kilo hengende løst etter noen tynne kabler.



    problemstillingen "Et ødelagt delefilter" VS. "sand på teppet" var et enkelt valg...

    Etter litt flytting av sand, og leiting etter diverse kjøkken-utstyr fikk jeg samlet mesteparten av sanden i noen suppeskåler (godt jeg er singel:D )

    Delefilteret var nå halvveis tilgjengelig.
    Uten røntgen syn var det ikke lett å finne ut hvor de diverse kablene fra delefilteret gikk, men etter litt fant vi ut at "bunn-delefilteret" gikk til bassene.
    vi måtte så klø oss litt i hode, og lurte alle på hvor i all verden delefilteret til mellomtone og diskant lå. Vi gravde vekk litt mer sand, og fant til slutt ut at det var et delefilter plassert loddrett over terminalene bak på høytaleren. Vi gravde ut et par suppeskåler sand før delefilteret var i det fri.

    Etter noen inngrep med kirurgisk presisjon, fikk Ssnht klippet av ledningene som gikk fra delefilter til terminalene. etter litt sliting med å få ut delefilteret, fikk vi det ut. Det er godt å vite at det er presset inn så mye sand som mulig, og jeg fylte opp en halv støvsuger-pose med sand.



    Delefilteret fikk smake på friheten. Ssnht satte så i gang med å sjekke delefilteret mot tegningen. Han fant et par feil. Nå er ikke jeg noe ekspert på delefilter, så kanskje han kan fortelle hva som var galt hvis noen er interessert. I korte trekk var det en spole som det sto "5,0" på som bare ga "2,42", og en annen sto det "6ohm" på som egentlig skulle vært "12ohm".
    Dette er forhåpentligvis kilden til mye av problemene disse høyttalerene lirer av seg. Når vi først har satt i gang denne operasjonen vurderer jeg sterkt å be Ssnht om å bytte ut flere komponenter på delefilteret, avhengig av prisen selvsagt. Like greit å gjøre det nå, syns jeg!



    Delefilteret var nå gjennomsøkt for feil. Vi startet så med å kable om høytalerene innvendig. Desverre hadde Eltek sendt kabler med bare 2 ledninger, mens Ssnht hadde bestilt kabel med 4 ledninger - 2 par til diskant og 2 til mellomtone.

    vi trakk allikevel igjennom to par - noe som er en historie verdig i seg selv, men i korte trekk (ser allerede at jeg har skrevet altfor mye):
    designeren av Ascolta Brennin har spart på plass til innvendig kabling til fordel for mer plass til GODLYD, så vi sleit skikkelig med å finne ut hvilke ledninger som går hvor.
    Tingen ble ikke bedre når hele bunnplaten forsatt hadde KORTE ledninger som gikk til bassene.

    Etter å ha puttet armen min inn lenger, og i trangere områder, enn jeg noen gang har innbilt meg at jeg skulle stikke de, fikk vi dradd de nye kablene fra topp til bunn.

    På dette tidspunkt dukket det opp litt moralsk støtte i form av Vermin og Shadow. Det var hyggelig med mer besøk, og sikkert en liten lettelse for både Ssnht og meg at Shadow kom, som har samme type høytaler, bare originale.
    Han kunne da fortelle hvordan hans ascoltaer var utrustet, og Ssnht og Shadow satte i gang med sine utdypende diskusjoner om delefilter, komponenter og ohm:D På tide med litt forfriskninger i form av Cola til de edruelige, og øl til vi som ikke skulle kjøre bil;)

    Lakki_Luke fortalte så om hva han hadde liggende i bilen: et par Xavian Duetto! hvem i all verden kjører rundt med et par høytalere i bagasjerommet til daglig, tenkte jeg, men sa fort ifra at de måtte testes.

    De spilte overraskende bra til å være så små og uskyldige. Lakki og Vermin var DJ'er for kvelden mens vi andre lekte oss med ascoltaene. Men vi koste oss for det meste med øl-drikking og lytting siden vi ikke hadde så mye mer å finne på med ascoltaene uten nye komponenter på delefilteret.
    Ssnht tok delefilterene med seg hjem, så han kan måle verdien på hver komponent, og bestille deler deretter.

    Duetto'ene sleit litt i toppen når vi guffa opp Krell-forsterkeriet, men vi spilte veldig høyt før det skjedde. Det virker som høytalere liker å gjengi bass i rommet mitt, for det er stramt og kontrollert.
    Overraskende bra lyd til størrelsen å regne. Hadde jeg ikke vært forelsket i bassen som ascoltaene gjengir, så tror jeg nok jeg hadde eid et par Duettoer.



    Ssnht hadde bestilt to stk plastkopper "litt på måfå", som han hadde tenkt vi kunne prøve å installere bak mellomtonen i toppkabinettet. Originalt skal disse plastkoppene være fastmontert på mellomtone-elementet, men av en eller annen grunn
    hadde de sluttet å produsere dette produktet når høytalerene mine ble satt sammen. derfor har det blitt improvisert litt, og bak mellomtonen har det vært en god del sand-poser og mineralull. Dette er kanskje også grunnen til problemene i
    mellomtone-registeret.
    uansett: vi skrudde ut mellomtonen, og plastkoppen passet i hullet som hånd i hanske. problemet oppsto når vi skulle sette i mellomtonen: av en eller annen ræva grunn er det en firkantet ramme på mellomtonen, så jeg fikk en god instruksjon fra Ssnht og Shadow på hva som måtte gjøres og hvordan.
    Nå gjenstår det bare at undertegnede klarer å iverksette planen før ssnht kommer på besøk igjen med oppgraderte delefilter:D

    tenkte å ta et par bilder av modifikasjonen av mellomtone-kabinettet når jeg setter i gang, og håper jeg får tid til dette før Ssnht kommer igjen.
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Herlig story om oppgradering, blir spennende å følge videre!!

    R
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Takk for en hyggelig kveld!
    Kommer tilbake når høyttalerene dine er iorden.Blir bra når du får fikset de feilene i delefilterene.
    Rommet ditt er godt dempet og jeg fikk en god ide om hvordan jeg skal løse dempingen i taket hos meg også.Flott forsterkeri har du også ;)
    Kanskje der er noe med i bagasjen neste gang også.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Dette var jo interessant jangri. Må si er er noe overrasket over at spolene ikke målte som oppgitt. Jeg brukte spolene som Norsk Audioteknikk sendte meg, og hadde ikke utstyr til å kontroll måle da filterne ble montert. Ja ja, så mye for å stole på at man får det som er bestilt :( Godt å høre at dere ikke fant andre feil. Shadow kvalitetssikret filterne i sin tid, og han pleier å ha god kontroll på det han holder på med. Det eneste vi ikke gjorde, var altså å kontrollmåle spoler. Og det burde vi tydeligvis ha gjort...Blir spennende å høre hva som skjer når du har gjennomført prosjektet ditt.
     

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    Da har jeg endelig fått satt inn to "flenser" (som Shadow kalte de) i toppkabinettet.
    Fikk en MDF plate fra Shadow på lørdag, og jeg gikk rett hjem å satte i gang. Fest og øl ble nedprioritert, men fant fort ut at dette var lettere i teorien enn i praksis.

    Planen var altså å sette inn en firkanta plate med et hull i, som skal passe akkurat til plastkoppen.

    Jeg tenkte meg om vel og lenge før jeg fikk en ide. Bruk vanlig papp til å lage en Mal. som tenkt så gjort.



    jeg putta så papp-biten oppi kassen og sjekket at den passet. Noe den jo ikke gjorde. I alle fall ikke så godt som jeg hadde ønsket.
    Viser seg jo gang på gang at designeren av disse høyttalerene liker veldig godt spesielle vinkler og "trapeser". Bunnen er vid, og blir smalere og smalere mot toppen. Noe som gjør det vanskelig å finne ut hvordan malen skulle se ut. Bedre ble det ikke når det er en slags dempegummi limt fast til side, bunn og topp i kabinettet.



    å lage selve hullet var ikke så vanskelig. Heldigvis hadde min elektriker-svoger lagt igjen en slags kutte-dings til drillen som man kan stille i forskjellige lengder alt etter som hvor stort hullet skal være.
    Jeg har brukt den før på gips, og hadde ballene i halsen hver gang i frykt for hva den kunne gjøre med utstyret hvis "kutte-armen" løsna.
    Det ble ikke mindre interessant når jeg skulle sette i gang med MDF plata.



    Jeg sier meg fornøyd med dette. De blå feltene måtte jeg på en eller annen måte fjerne, siden mellomtonen er firkanta i konstruksjonen, og hjørnene tar i der. Ordna det lett med en drill og en halvstor bor... (jeg pleier vanligvis å mangle verktøy når jeg trenger det)

    Under ser dere ferdig resultat av den ene toppen. Jeg fikk noe gammal Sikaflex av Shadow, som jeg nevnte sikkert var ubrukelig. Noe den viste seg å være. Men, i mangel av noe bedre, skar jeg opp tuben og påførte limen forsiktig med "tuten" til tuben.
    Sikaflex har jeg brukt før, og jeg vet det funker selv om det er gammelt. På søndagen skulle jeg gjøre det samme med topp nummer 2, og da hadde jeg kun en tube "lim/silikon/tetningsmasse" fra Biltema - men resultatet ble bra der også.






    Og forresten: jeg måtte lime på en liten bit 1,5" lekte i bunnen av begge plastkoppene, slik at de hadde kontakt med bakvegg.

    Ssnht: Jeg glemte å sprøyte nedi lim før jeg førte koppene inn i kassen, men de sitter så godt fast at jeg tror ikke det er nødvendig.
    Det eneste er at det går ann å flytte på posisjonen til koppene hvis man bruker litt makt. Jeg får ikke dratt ut koppene heller. Jeg venter derfor med å fuge rundt koppene slik at det blir helt lufttett, i tilfelle du syns vi bør ta ut koppene og lime de fast i bunnen...



    Her er bilde av begge toppene ferdige:
     

    Vedlegg

    ssnht

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Innlegg
    457
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    3
    flott utført arbeid jangri, nu da filtrene er klar for montering fredag, ser eg frem til å hører ascoltarne på sit beste,
    + litt til.
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Hører at du har fått på plass filterene igjen.Og at det ble et meget godt resultat også :)
    Grattis med nye høyttalere.
    Du må skrive litt om hvordan det har blitt.
     

    HoJ

    Superamatør
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.827
    Antall liker
    39.540
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    lakki_luke skrev:
    Hører at du har fått på plass filterene igjen.Og at det ble et meget godt resultat også :)
    Grattis med nye høyttalere.
    Du må skrive litt om hvordan det har blitt.
    Jeg tipper de låter mere Ascoltisk en noen gang!
     

    Inductivius

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    295
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    Jaha,Nu er vi spent.Har du noen gode tilbakemeldinger å komme med???
    Burde bli pornolyd i heimen av dette her... ;D
    Ascolt your soul.
     

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    heihei folkens.
    Først må jeg få sagt masse positivt om Ssnht, som har ofret mer enn et PAR timer på denne oppgraderingen! Hjertelig takk, Søren. Resultatet er veldig positivt til nå - Det den timen eller to jeg har fått hørt på Ascoltaene, har gitt meg inntrykk av at lyden er mer avslappet, klarere og mer oppløst.

    Jeg har hatt jobb-helg hele helgen, så har ikke fått lyttet grundig. Dessuten mangler jeg å fylle sand i bunn-kabinettet, og finne riktig HT-plassering igjen. Må også skrue fast speak-on kontakten. Pluss jeg må bruke en liten time på å rydde ::)

    Det mangler også et par skruer for å feste den ene mellomtonen.
    anbefaler andre til IKKE å legge svarte skruer rett på et tykkt, svart "floss-teppe" :-\ Jeg finner de vel i støvsugeren under rydding ;D

    En mer omfattende vurdering kommer etter hvert. Håper også at Ssnht kan skrive litt om hva han har gjort med delefilteret. I korte trekk er alle kondensatorer byttet ut med nye, og all kabling på både delefilter og inne i høyttalerene er byttet ut.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.470
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fin tråd, jangri!

    Interessant lesning for de av oss som for en tid tilbake ble idiotforklart da vi forsiktig ymtet frampå om at oppbrytningen av keramikk-mellomtonen gikk udempet gjennom delefilteret på disse høyttalerene. Tipper at nå, med korrekt bygde delefiltre, korrekt kassevolum for mellomtonen og din Krell-forsterker vil det kunne bli riktig så bra.

    Honnør til ssnht for at han generøst spanderer sin fritid på å hjelpe til der ..ahem.. "garantien" er utløpt. :)


    EDIT: Bare for å presisere: Det var ikke jangri som sto bak "idiotforklaringen".
     

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    Jeg tror ikke jeg har flere bilder liggende som viser HT innvendig. Kun de som ligger ute av topp-kabinettet.

    Tviler på jeg hadde klart å innvendig bilde av basskabinettet, av den enkle grunn at det var trangere enn ei jomfru inni der pga all avstivingen som er et hus verdig, pluss sand og dempe-filt 8)

    Skal sjekke ascolta-mappen på pc'en hjemme senere i dag...
     

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    ssnht skrev:
    skulle me snart få de til å spille optimalt?
    mhmm! :p

    Børster støvet av denne tråden med en liten oppdatering:
    Har akkurat fått i hus Squeezebox Touch, som jeg styrer med ipaddå!
    Det var en fornøyelse og slippe å ha på TV'en for å styre musikken via PS3.
    Mener jaggu på at lyden ble noen hakk bedre, men må ta noen tester mot PS3 igjen for å være sikker.

    Kom forresten over "Ascolta Brennin venner" tråden her på forumet, så nå har den tråden fått seg en ny venn:p

    Har hatt en liten downperiode hva HIFI-isme angår, men etter en gledelig vakt på jobb sammen med Gutman ble gnisten tent.
    Er lett å få gira... (That's what she said)

    http://www.youtube.com/watch?v=SAAi_42uIkQ
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.925
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Bytta ut Apeskoltene? Endelig sett lyset og kjøpt hønn?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn