JanR's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Da skal jeg jaggu prøve det. Må få tilfredstilt nyskjerrigheten min og høre om det blir noe forandring på lyden her i furtebua :)
    Alt som ikke koster skjorta (og buksa) er verdt å sjekke ut. Og underlag kan gjøre en forskjell vet jeg.

/jan

Serialcat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Så sant elementet er 8ohm så stemmer 1,98uf såvidt jeg kan se.
    iallefall rent teoretisk.
    Mm, i teorien tenkte jeg også :)
    Må jo ha ett sted begynne ikke sant.

/jan
    Jepp kan mange ganger være greit å starte ut rent teoretisk å ta det derfra med litt målinger mye lytting og litt mye øl :)
    Pilsen får vente ;)

Må jo ha ett sted å starte så teorien er startstedet mitt.
    Så får man måle og se hvor grensene går for mellomtone og diskant - øvre og nedre grense.
    I morgen den dag.

Altså, bare så det ikke blir noen misforståelser her. Det låter ikke galt, ikke i det hele tatt men det er noe som "gnager" litt. Må finne ut av det før jeg tipper over og ender opp med guttungens dali 104

I tillegg er det jo artig å leke litt, man lærer endel underveis. Nyttig for meg iaf :)

/jan
    Bruker du helt nye kondiser så kan jo de være litt skarpe til å begynne med. Hadde selv en stor samling med
    komponenter som var velbrukte den tiden jeg holdt på med filterbygging. Og et element som bare har jobbet
    over 10KHz som slippes ned på 7KHz kan også trenge litt innkjøring.
    En tredje faktor er når man prøver mye frem og tilbake slik du gjør nå, så kan lyttetrettheten kaste seg
    over deg før du aner ordet av det. Har vært der noen ganger. Går nok bra til slutt ;)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.185
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    svarer du ikke på sms mann
    pokkers til fyr :)

håvard

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Så sant elementet er 8ohm så stemmer 1,98uf såvidt jeg kan se.
    iallefall rent teoretisk.
    Mm, i teorien tenkte jeg også :)
    Må jo ha ett sted begynne ikke sant.

/jan
    Jepp kan mange ganger være greit å starte ut rent teoretisk å ta det derfra med litt målinger mye lytting og litt mye øl :)
    Pilsen får vente ;)

Må jo ha ett sted å starte så teorien er startstedet mitt.
    Så får man måle og se hvor grensene går for mellomtone og diskant - øvre og nedre grense.
    I morgen den dag.

Altså, bare så det ikke blir noen misforståelser her. Det låter ikke galt, ikke i det hele tatt men det er noe som "gnager" litt. Må finne ut av det før jeg tipper over og ender opp med guttungens dali 104

I tillegg er det jo artig å leke litt, man lærer endel underveis. Nyttig for meg iaf :)

/jan
    Bruker du helt nye kondiser så kan jo de være litt skarpe til å begynne med. Hadde selv en stor samling med
    komponenter som var velbrukte den tiden jeg holdt på med filterbygging. Og et element som bare har jobbet
    over 10KHz som slippes ned på 7KHz kan også trenge litt innkjøring.
    En tredje faktor er når man prøver mye frem og tilbake slik du gjør nå, så kan lyttetrettheten kaste seg
    over deg før du aner ordet av det. Har vært der noen ganger. Går nok bra til slutt ;)
    De kondisene jeg har her er ikke nye, men tar selvsagt alle forbehold hvis det puttes i nye :)

Mm godt poeng, vært mye annet å henge fingrene i den siste uka så kun blitt korte økter nede.
    Regner med at det blir ett par timer nede i kveld, måle litt og leke litt med de kondisene jeg har.

Fortsettelse følger....

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Pokker ta !! Skal være noe hele tia.
    Drypper fra himlingen i boden nede, badet ligger rett over (heldigvis)
    Så rørlegger har vært innom og mener det er sprekk i avløpsrøret (eller noe)
    Forsikrings kællen kommer innom i morgen. Greia er at jeg har IKKE tid til lekkasjer og denslags, nok annet å gjøre :cool:

Eneste jeg har rukket i dag er å sette tilbake mundorf 1.8uF + en 0.47uF - hvilket skulle bli ett sted rundt 8700/8800hz (i teorien)
    Kommer en kæll eller to innom ila kort. Målinger får vente til i morgen.

/jan

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Forsikrings kællen kommer innom i morgen. Greia er at jeg har IKKE tid til lekkasjer og denslags, nok annet å gjøre :cool:
    Sånt er noe forbanna dritt! ...Men når forsikringen fikser det, er det jo bare å lene seg tilbake og vente på at deres snekkere, malere og rørleggere skal fikse saken. ...Håper jeg! Håper det går bra, i alle fall.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Sånt er noe forbanna dritt! ...Men når forsikringen fikser det, er det jo bare å lene seg tilbake og vente på at deres snekkere, malere og rørleggere skal fikse saken. ...Håper jeg! Håper det går bra, i alle fall.
    Trengte ikke det akkurat nå for å si det sånn.
    Heldigvis, får man si, så er boden nede rett under og der er det ikke så mye som er så ille farlig med. Ølkjøler'n og masse "kjekt å ha" skrot bare. Men dog... Fikk tømt boden ganske kjapt. Uansett...liker ikke å ha vann flytende rundt hverken i himling eller på gulv.
    Stikke hjem om litt, snakke med forsikringskællen, rørlegger osv osv. Få det fikset fort som fan.
    Må ta en runde på badet nede også, DOH. Endel fuger under badekaret som glimter med sitt fravær, bra jobba flislegger !

Nuvel, nok sutring :)

Ellers er vel ikke livet så helt galt.

/jan

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Fredrikstad
    Pokker til uflaks Jan. Lekkasjer er no dritt. Får håpe det ikke blir for ille.:)

Nevnte ikke noe om dette under mitt besøk i går kveld. Rolig som skjæra på tunet var du.:cool:
    Lenge siden siste besøk i bunkersen nå. Her har det jo skjedd en del.

Det første som trakk til seg blikket var en eske på gulvet, med noen DIGRE Gauss elementer.
    Original elementet blir smått i forhold.

1.jpg

Fikk desverre ikke lyttet til disse, da Jan hadde montert noen JBL elementer på toppene.

4.jpg

Midlertidig plassering seff.

3.jpg

2.jpg

15.jpg

Heldigvis var det "Svampen" som stod for kveldens forsterkeri av toppene.
    Denne har imponert gang på gang, uansett hva den er blitt testet mot.

5.jpg

Når jeg ankom bunkersen, satt Jan og trakterte sitt måleprogram.

Virket umiddelbart meget enkelt i bruk.
    Mikrofonen plasseres i "sweet spot". Det kjøres et program via laptop, med diverse godt hørbare frekvens sweep, og dette er resultatet hos Jan.

6.jpg

Forøvrig en imponerende flat frekvenskurve.

Jan kjørte også en kontinuerlig samtidsmåling, hvor målingen vises som et spektrum.

7.jpg

Artig å snoke i skuffer, og skap hos Jan. Mye snadder som dukker opp.

28.jpg

Jan har et stort utvalg av original inspillinger på kassett
    Her et lite utvalg.

27.jpg

Flere kassetter stod i esker på gulvet.:cool:

Litt uvant å se bunker med nye, uåpnede kassetter i hylla.

Lagga, og Dazed, spiller forøvrig også dette retro mediet regelmessig. Artig...

29.jpg

I Jan sitt oppsett brukes det ikke unødig mye penger på dyre kabler.
    Kablene til Biltema holder i massevis.;)

21.jpg

Legger ved et lite utvalg bilder av kveldens musikk.

8.jpg

9.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

Beklager noen uskarpe bilder, men alle ble tatt uten stativ med et pocket kamera, og det er MØRKT i bunkersen, så det kunne bli noe lang lukkertid på enkelte bilder.

Det kommer mer....

/Ruby:)

Sist redigert:

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Upåklagelig kvalitet på bildene, og besøket :)

Ang våt bod, ville selvsagt ikke klage og plage andre med det. Har man besøk så er det musikk kos og juging som gjelder :D

/jan

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.711
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    er målemic´n kalibrert over 10K ?
    kult med bilder
    mvh
    Leif

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Fredrikstad
    Ah, den etter hvert så velkjente bunkers-testplata! :) Har vel gått noen runder i det siste, tenker jeg. ;)
    Knallplate spør du meg. Har den ikke selv, og blir bestilt snarest.

Første gangen jeg hører den så mye omtalte bass ampen, og må si den imponerer...

20.jpg

Flere bilder av kveldens musikk.

22.jpg

23.jpg

24.jpg

25.jpg

30.jpg

32.jpg

31.jpg

33.jpg

34.jpg

35.jpg

36.jpg

37.jpg

Som sagt ble det seff avspilt noen kassetter.

26.jpg

IMG_0612.jpg

Noen ord om hvordan det spilte i bunkersen:

Imponert over bass ampen. Den tilførte anlegget et fundament nedover ikke tidligere hørt. Deilig bass, hvor selv de dypeste tonene fløt naturlig og uanstrengt.
    Selv ved lave lyttenivåer var det lett å følge basstonene.

Stram, og dynamisk. Her er det "No substitute for cubic inches". Denne type bass fås bare ved å benytte store elementer, i tilhørende store kasser.

Angående JBL horna, likte jeg de svært godt.
    De virket godt integrert, og gjorde seg ikke på noen måte bemerket.

Skulle kanskje tro at klangen i Jans oppsett er varmtklingende, med fet rørlyd, men det spiller overraskende nøytralt.
    Ingen frekvensområder som stikker seg ut.
    Her har du jobbet bra med å finne rette delefrekvenser, samt nivå Jan...

Forstod på deg at her er det ørene som har gjort grovarbeidet, og siden supplert med div målinger.

Dette er det klart beste jeg har hørt hos deg Jan. Det har tatt nesten 3 år, men nå syntes jeg du har grunn til å være fornøyd.

JanR har overtatt tronen etter Rolfozzy som det beste Klipsh oppsettet jeg har hørt.:)

19.jpg

Det kommer mer.

/Ruby:)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis noen hadde sagt til meg for et år siden at det snart ville postes bilder av en iPad som styrte musikken på en Squeezebox i bunkersen, ville jeg.... eh, vel. Kult! ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.711
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    he-he
    bare basshorna som er igjen av Klipsch, og det var jo det beste med de og
    resten er jo folkevogn trimmet opp til mercedes nivå:cool:
    porchen ligger og lurer :rolleyes:

mvh
    Leif

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.585
    Sted
    Fredrikstad
    Ingen tvil om at det beste av Klipch K-Horn står igjen LMC.

Legger til slutt ved en kort videosnutt av gårsdagens seanse.

Mister mye av kvaliteten på opptaket på YouTube i forhold til originalen. Synd...
    Takk for meg.

Ruby:)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.711
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    JanR har du et totomshorn liggende og slenge?
    så kunne du fått lånt JBL 2446 av meg i høstferien
    mvh
    Leif

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ingen tvil om at det beste av Klipch K-Horn står igjen LMC.

Legger til slutt ved en kort videosnutt av gårsdagens seanse.

Mister mye av kvaliteten på opptaket på YouTube i forhold til originalen. Synd...
    Takk for meg.

Ruby:)
    Kan dra den opp til 1080 hvis man har brukelig linje. Funker greit her, og ser bra ut, i 720 den YT snutten. Synd vi ikke dro på litt bare.
    Takk for titten, var kjempehyggelig :)
    Og det kameraet ditt - genial dings.

Ikke helt uenig i beskrivelsene dine, nå er jeg riktig nok alt annet enn objektiv men det låtter pokker ikke galt nå ;)

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    JanR har du et totomshorn liggende og slenge?
    så kunne du fått lånt JBL 2446 av meg i høstferien
    mvh
    Leif
    Nei og det er jo pokker så ergelig når sant skal sies. Er ille nysgjerrig på 2" driverne.

Hadde halveis planer om å svinge bortom ila eftan men ser ut til at det skjærer seg.
    Skytteltrafikk mellom heimen og jobben i dag. Ser ut som jeg blir sittende igjen ett par -tre - fire timer i dag også, må vente til etter 4 før vi får gjort noe fornuftig her på bruket.
    Murphy er ikke min venn !

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.673
    Torget vurderinger
    2
    Du er vel hjemme på søndag ettermiddag Jan?
    Da vil jeg komme og høre om Rubys ører er gode nok. (jeg har mine tvil) ;)

Så da sier vi det sånn?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.819
    Sted
    oslo

Mikrofonen plasseres i "sweet spot". Det kjøres et program via laptop, med diverse godt hørbare frekvens sweep, og dette er resultatet hos Jan.
    nå vet jeg ikke hva som står i instruksjonsheftet til xtz måleprogrammet, men det nytter ikke å måle fra lytteposisjon når man skal bygge delefilter, siden man i hovedsak måler rommet.
    hvis man ikke har mulighet til å måle utendørs, er nærfeltsmåling beste løsning.

mål mellomtone og diskant hver for seg for å være sikker på at volumet matcher og delefrekvensen er riktig.
    mikrofonen skal være på høyde med elementet du måler, og ganske nært: 30-12 cm(?)

når alt dette stemmer kan de måles sammen, ved at du plasserer mikrofonen mellom diskant og mellomtone 1 meter fra HT.

målinger av sweetspot er hovedsaklig nyttig for romkorreksjon etter at delefilteret er ferdig.
    ta små skritt om gangen, og en bayer for å roe nervene underveis.

lykke til ;)

(det er forresten bare å korrigere meg hvis jeg sier noe feil; men dette er iallefall min erfaring :cool::cool:)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.711
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    de hvite ja! kult
    ellers tenkte jeg kanskje på noen litt kortere horn som var lettere å kaste rundt
    mvh
    Leif

J

J.J

Gjest
    Hva er det vi ikke gjør for hverandre i HA ???
    Om Jan vil så stiller jeg ..enten med drivere eller hønn.. or both..

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg

nå vet jeg ikke hva som står i instruksjonsheftet til xtz måleprogrammet, men det nytter ikke å måle fra lytteposisjon når man skal bygge delefilter, siden man i hovedsak måler rommet.
    hvis man ikke har mulighet til å måle utendørs, er nærfeltsmåling beste løsning.

mål mellomtone og diskant hver for seg for å være sikker på at volumet matcher og delefrekvensen er riktig.
    mikrofonen skal være på høyde med elementet du måler, og ganske nært: 30-12 cm(?)

når alt dette stemmer kan de måles sammen, ved at du plasserer mikrofonen mellom diskant og mellomtone 1 meter fra HT.

målinger av sweetspot er hovedsaklig nyttig for romkorreksjon etter at delefilteret er ferdig.
    ta små skritt om gangen, og en bayer for å roe nervene underveis.

lykke til ;)

(det er forresten bare å korrigere meg hvis jeg sier noe feil; men dette er iallefall min erfaring :cool::cool:)
    Så vidt som jeg kan se har du helt rett :)
    Bruker øra stort sett jeg da. Nærfelts måling av mellomtone hornet er iofs det eneste interesante. Nærfelt = 5-15cm.
    Trenger iofs bare vite hvor langt opp det spiller i mellomtonen og justerer deling deretter. OG rett i underkant av 9k ser ut til å fungere greit. Ikke helt ferdig med filter-leking ennå.

Alle andre målinger er mest for morro skyld ;)

/jan

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.711
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    I Drøbak er hornkasting på vei inn som prøvegren i det lokale idrettslaget:cool:
    undertegnede har tjuvstartet grovt og har allerede ligget i treningsleir i et snaut år
    mvh
    Leif

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Hvis noen hadde sagt til meg for et år siden at det snart ville postes bilder av en iPad som styrte musikken på en Squeezebox i bunkersen, ville jeg.... eh, vel. Kult! ;)
    Hehe du har ett poeng.
    Praktisk og lettvint. Har noe mere musikk på hd's enn på cd - vinyl.
    Men...foretrekker fortsatt cd - vinyl når man skal kose seg. flac er kjekt når jeg sitter bak pc'n eller holder på med noe i kjeller'n.

I går ble det spilt 80% cd, 10% kassett og vinyl, 10% flac, og i alle sjangere :)

ps: ikke ofte jeg får låne med meg bøgfjøla ned, ungene hiver seg over den og da er det bare å trekke kølapp.
    Syns også logitech appen oppfører seg til tider merkelig etter at fjøla ble oppdatert til 6.0....

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn