Alt som ikke koster skjorta (og buksa) er verdt å sjekke ut. Og underlag kan gjøre en forskjell vet jeg.Da skal jeg jaggu prøve det. Må få tilfredstilt nyskjerrigheten min og høre om det blir noe forandring på lyden her i furtebua
/jan
Alt som ikke koster skjorta (og buksa) er verdt å sjekke ut. Og underlag kan gjøre en forskjell vet jeg.Da skal jeg jaggu prøve det. Må få tilfredstilt nyskjerrigheten min og høre om det blir noe forandring på lyden her i furtebua
Bruker du helt nye kondiser så kan jo de være litt skarpe til å begynne med. Hadde selv en stor samling medPilsen får venteJepp kan mange ganger være greit å starte ut rent teoretisk å ta det derfra med litt målinger mye lytting og litt mye ølMm, i teorien tenkte jeg ogsåSå sant elementet er 8ohm så stemmer 1,98uf såvidt jeg kan se.
iallefall rent teoretisk.
Må jo ha ett sted begynne ikke sant.
/jan
Må jo ha ett sted å starte så teorien er startstedet mitt.
Så får man måle og se hvor grensene går for mellomtone og diskant - øvre og nedre grense.
I morgen den dag.
Altså, bare så det ikke blir noen misforståelser her. Det låter ikke galt, ikke i det hele tatt men det er noe som "gnager" litt. Må finne ut av det før jeg tipper over og ender opp med guttungens dali 104
I tillegg er det jo artig å leke litt, man lærer endel underveis. Nyttig for meg iaf
/jan
svarer du ikke på sms mann
pokkers til fyr
håvard
Og pils kan ikke vente!
Slokna på sofaen halv elleve i gårsvarer du ikke på sms mann
pokkers til fyr
håvard
De kondisene jeg har her er ikke nye, men tar selvsagt alle forbehold hvis det puttes i nyeBruker du helt nye kondiser så kan jo de være litt skarpe til å begynne med. Hadde selv en stor samling medPilsen får venteJepp kan mange ganger være greit å starte ut rent teoretisk å ta det derfra med litt målinger mye lytting og litt mye ølMm, i teorien tenkte jeg ogsåSå sant elementet er 8ohm så stemmer 1,98uf såvidt jeg kan se.
iallefall rent teoretisk.
Må jo ha ett sted begynne ikke sant.
/jan
Må jo ha ett sted å starte så teorien er startstedet mitt.
Så får man måle og se hvor grensene går for mellomtone og diskant - øvre og nedre grense.
I morgen den dag.
Altså, bare så det ikke blir noen misforståelser her. Det låter ikke galt, ikke i det hele tatt men det er noe som "gnager" litt. Må finne ut av det før jeg tipper over og ender opp med guttungens dali 104
I tillegg er det jo artig å leke litt, man lærer endel underveis. Nyttig for meg iaf
/jan
komponenter som var velbrukte den tiden jeg holdt på med filterbygging. Og et element som bare har jobbet
over 10KHz som slippes ned på 7KHz kan også trenge litt innkjøring.
En tredje faktor er når man prøver mye frem og tilbake slik du gjør nå, så kan lyttetrettheten kaste seg
over deg før du aner ordet av det. Har vært der noen ganger. Går nok bra til slutt
En kjapp "rapport", deling rett i underkant av 9k høres absolutt ikke feil ut.Eneste jeg har rukket i dag er å sette tilbake mundorf 1.8uF + en 0.47uF - hvilket skulle bli ett sted rundt 8700/8800hz (i teorien)
/jan
Sånt er noe forbanna dritt! ...Men når forsikringen fikser det, er det jo bare å lene seg tilbake og vente på at deres snekkere, malere og rørleggere skal fikse saken. ...Håper jeg! Håper det går bra, i alle fall.Pokker ta !! Skal være noe hele tia.
Drypper fra himlingen i boden nede, badet ligger rett over (heldigvis)
Så rørlegger har vært innom og mener det er sprekk i avløpsrøret (eller noe)
Forsikrings kællen kommer innom i morgen. Greia er at jeg har IKKE tid til lekkasjer og denslags, nok annet å gjøre
Trengte ikke det akkurat nå for å si det sånn.Sånt er noe forbanna dritt! ...Men når forsikringen fikser det, er det jo bare å lene seg tilbake og vente på at deres snekkere, malere og rørleggere skal fikse saken. ...Håper jeg! Håper det går bra, i alle fall.Pokker ta !! Skal være noe hele tia.
Drypper fra himlingen i boden nede, badet ligger rett over (heldigvis)
Så rørlegger har vært innom og mener det er sprekk i avløpsrøret (eller noe)
Forsikrings kællen kommer innom i morgen. Greia er at jeg har IKKE tid til lekkasjer og denslags, nok annet å gjøre
Ah, den etter hvert så velkjente bunkers-testplata! Har vel gått noen runder i det siste, tenker jeg.
Faktisk ikke.Ah, den etter hvert så velkjente bunkers-testplata! Har vel gått noen runder i det siste, tenker jeg.
Knallplate spør du meg. Har den ikke selv, og blir bestilt snarest.Ah, den etter hvert så velkjente bunkers-testplata! Har vel gått noen runder i det siste, tenker jeg.
Første gangen jeg hører den så mye omtalte bass ampen, og må si den imponerer...
Flere bilder av kveldens musikk.
Som sagt ble det seff avspilt noen kassetter.
Noen ord om hvordan det spilte i bunkersen:
Imponert over bass ampen. Den tilførte anlegget et fundament nedover ikke tidligere hørt. Deilig bass, hvor selv de dypeste tonene fløt naturlig og uanstrengt.
Selv ved lave lyttenivåer var det lett å følge basstonene.
Stram, og dynamisk. Her er det "No substitute for cubic inches". Denne type bass fås bare ved å benytte store elementer, i tilhørende store kasser.
Angående JBL horna, likte jeg de svært godt.
De virket godt integrert, og gjorde seg ikke på noen måte bemerket.
Skulle kanskje tro at klangen i Jans oppsett er varmtklingende, med fet rørlyd, men det spiller overraskende nøytralt.
Ingen frekvensområder som stikker seg ut.
Her har du jobbet bra med å finne rette delefrekvenser, samt nivå Jan...
Forstod på deg at her er det ørene som har gjort grovarbeidet, og siden supplert med div målinger.
Dette er det klart beste jeg har hørt hos deg Jan. Det har tatt nesten 3 år, men nå syntes jeg du har grunn til å være fornøyd.
JanR har overtatt tronen etter Rolfozzy som det beste Klipsh oppsettet jeg har hørt.
Det kommer mer.
/Ruby
Kan dra den opp til 1080 hvis man har brukelig linje. Funker greit her, og ser bra ut, i 720 den YT snutten. Synd vi ikke dro på litt bare.Ingen tvil om at det beste av Klipch K-Horn står igjen LMC.
Legger til slutt ved en kort videosnutt av gårsdagens seanse.
Mister mye av kvaliteten på opptaket på YouTube i forhold til originalen. Synd...
Takk for meg.
Ruby
Nei og det er jo pokker så ergelig når sant skal sies. Er ille nysgjerrig på 2" driverne.JanR har du et totomshorn liggende og slenge?
så kunne du fått lånt JBL 2446 av meg i høstferien
mvh
Leif
Jeg?hva har du da?
mvh
Leif
nå vet jeg ikke hva som står i instruksjonsheftet til xtz måleprogrammet, men det nytter ikke å måle fra lytteposisjon når man skal bygge delefilter, siden man i hovedsak måler rommet.Når jeg ankom bunkersen, satt Jan og trakterte sitt måleprogram.
Virket umiddelbart meget enkelt i bruk.
Mikrofonen plasseres i "sweet spot". Det kjøres et program via laptop, med diverse godt hørbare frekvens sweep, og dette er resultatet hos Jan.
Hornkasting? Er det en sportsgren?
Selvsagt.Du er vel hjemme på søndag ettermiddag Jan?
Da vil jeg komme og høre om Rubys ører er gode nok. (jeg har mine tvil)
Så da sier vi det sånn?
Så vidt som jeg kan se har du helt rettnå vet jeg ikke hva som står i instruksjonsheftet til xtz måleprogrammet, men det nytter ikke å måle fra lytteposisjon når man skal bygge delefilter, siden man i hovedsak måler rommet.Når jeg ankom bunkersen, satt Jan og trakterte sitt måleprogram.
Virket umiddelbart meget enkelt i bruk.
Mikrofonen plasseres i "sweet spot". Det kjøres et program via laptop, med diverse godt hørbare frekvens sweep, og dette er resultatet hos Jan.
hvis man ikke har mulighet til å måle utendørs, er nærfeltsmåling beste løsning.
mål mellomtone og diskant hver for seg for å være sikker på at volumet matcher og delefrekvensen er riktig.
mikrofonen skal være på høyde med elementet du måler, og ganske nært: 30-12 cm(?)
når alt dette stemmer kan de måles sammen, ved at du plasserer mikrofonen mellom diskant og mellomtone 1 meter fra HT.
målinger av sweetspot er hovedsaklig nyttig for romkorreksjon etter at delefilteret er ferdig.
ta små skritt om gangen, og en bayer for å roe nervene underveis.
lykke til
(det er forresten bare å korrigere meg hvis jeg sier noe feil; men dette er iallefall min erfaring )
Hehe du har ett poeng.Hvis noen hadde sagt til meg for et år siden at det snart ville postes bilder av en iPad som styrte musikken på en Squeezebox i bunkersen, ville jeg.... eh, vel. Kult!