Dagen derpå.. Jeg hadde i utgangspunketet tenkt meg ned i begravelsen til Jan, det var planen. Natten før fikk jeg i det hele tatt i sove. Lå bare å vred meg. Siste året har jeg mistet 3 nære, inkludert Jan , til kreft og mange tanker gikk gjennom hodet mitt.. Når en er "middelaldrende" selv gjør en seg noen refleksjoner..
I fjor sommer kom jeg hjem til Jan ved et par anledninger. Dette etter å ha våket ved sykesenga til hun jeg var sammen med i Fredrikstad. Jan lagde kaffe og vi gikk ned i bunkeren. Jan satte på litt gammel prog, tror det var Jahn Teigen. Så satt vi der..Jan og jeg, lyttende..Og mens jeg så kjæresten min gå stadig nærmere dødsporten , følte jeg ro og lykke i bunkersen en kort stund. Fordi Jan var der. Han insisterte aldri, bare mildt lot meg prate om det som opptok meg.. Og jeg følte fred, fordi han forsto, uten alle ord..Og musikken vi kunne dele.
Etter at hun gikk bort dro jeg ned til Lagga en lørdag. Der var det en fin liten gjeng herifra. Den som kom å ga meg en god klem med en gang var Jan. Og lurte på hvordan det gikk med meg.. Så mye hjerte du hadde Jan, for alle rundt deg ...
En annen gang hadde han lånt bilen til konemor og speilet datt av, selve plata. Husker han var litt fortvilet da han hadde lånt bilen hennes. Og veldig lei seg. I det lå det mye kjærlighet for sin kjære. Noe han også sa det egentlig gjorde med et smil om munnen.
Jeg kjenner jeg savner Jan, hver dag. Det å kunne ringe og få ordnet ting. Jan var alltid lettvinn når det gjaldt å hjelpe til ...Og han ville sine medmennesker så inderlig vel.... Av dette har vi alle noe å lære. Jan var mannen med det store hjertet og det lune smilet. Temprament , helt klart, men og en spørrende innstilling til livet. Og han var og lekende. Husker ennå da vi satt i bunkers og skulle lande noen fly ifra andre verdenskrig på en flysimulator han hadde...
Hvil i fred kjære venn. Du vil alltid være en del av meg og jeg er takknemmlig for at jeg fikk lære deg å kjenne . Til sommeren skal jeg legge en blomst på din grav kjære venn, for du er en vakker rose blant livets mange tistler.