Takk for i går, trivelig med nytt treff igjen.
Ekstra spennende denne gangen ettersom det var mitt første møte med oppsettet til tomerik. Jeg kjenner litt til Merlin + GM20 etter besøk hos Fosse, så forventningene til godlyd var absolutt til stede.
Det er rett og slett en vegg av homogen, detaljert og engasjerende lyd som møter besøkende i stua til kveldens vert. Jeg blir, uten unntak, hver gang overrasket over hva som bor i de stuevennlige og elegante Merlinhøyttalerne. Her er et drag og trøkk i mellombassen ved kraftig volum så man nesten lurer på når elementer eller forsterkere kommer til å gå opp i røyk. Musikken holdes likevel under kontroll slik at man raskt senker skuldrene og lar seg rive med.
Det ble spilt en god del jazz, både av gammel og ny årgang. Oppsettet viser sine sterke sider når akustiske instrumenter (særlig messing) får fritt leide til mikrofonene. Det er er herlig rasp i saksofoner, samtidig som balansen mellom mikrodetaljer og melodilinje er veldig bra. Piano klinger flott ut når slik informasjon er tilstede i opptaket.
Som Bring nevner er det ganske stor forskjell i lydbildet avhengig av hvor nære bakvegg man sitter. Slikt blir vel gjerne en smakssak. Vil tro tomerik kommer til å jobbe grundig med ulike alternativer utover vinteren, ettersom han blir mer kjent med egenskapene i Puccinien.
Takk ellers for god servering og en veldig trivelig lyttekveld.