Japansk tekanne?

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
12
Lurer på å spandere på frua en ny tekanne.
Så et innslag på "God morgen Norge" som omhandlet Japansk te, der hadde de en fin liten tekanne (0,6l) i støpejern. Hvor kjøper man slikt?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.862
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
de har veldig fine skjorter
mvh

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Plast er det vel ikke, men Tilia (ikke Tilis) Japonica eller japansk lind er jo ikke gull heller. Samme type ting i samme utførelse får en fra Japan til en brøkdel av prisen, men uten BB logoen selvsagt.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Litt mer on-topic så har Zensuke.com et godt utvalg av tetsubins fra Iwachu, som lager de beste som er å få. Billige kinesiske kopier er ellers kjent for å ruste, men gode kopier finnes også.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Hva med innholdet man skal ha i disse kannene?
Kan noen anbefale noen butikker som er gode og rimelige på te, med variert utvalg?
Gjerne nettbutikk - bor i Oslo.
På forhånd takk ;)

P.S. Jeg liker Indisk veldig godt.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Jeg handler stort sett hos Willoughby's Coffee & Tea siden de alltid har mine favoritter på lager (Ceylon Kenilworth Estate og Assam Madoorie Estate). Gode priser, utsøkt kvalitet og rask shipping. Det aller beste utvalget (av ordentlig te) finner du imidlertid hos Whittard of Chelsea. Skal du ha det dyreste og mest eksklusive så er det stedet fremfor noe. Fabelaktig kundeservice også, som alltid fra britiske handelsmenn med lang historie og et renommè de vet å verne om.

Av indisk te anbefaler jeg Madoorie Estate eller Hajua Garden Estate Assam fra Willoughby's, eller Harmutty fra Whittard. Evt. Margaret's Hope Darjeeling fra både Whittard og Willoughby's om du foretrekker en mildere te. Dette er førstesortering fra de aller beste enkeltplantasjene i verden, heller enn blandingsoppsopet du får på super'n.

G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Litt mer on-topic så har Zensuke.com et godt utvalg av tetsubins fra Iwachu, som lager de beste som er å få. Billige kinesiske kopier er ellers kjent for å ruste, men gode kopier finnes også.
De kannene så slett ikke dumme ut. Prisen var heller ikke avskrekkende på noen måte. hmm

Har vel aldri helt fått teken på japansk te. Har prøvd meg på Yamashiro matcha og sencha men uten at jeg ble helt fortrolig med dem.

Drikker helst Darjeeling førsteskudd fra ymse estates samt min favoritt for tiden som er gode håndrullede kuler med jasminte. Dragon pearl, Silver Pearl og slike. Liker også godt Lapsang Souchong, men nå er det en stund siden jeg kjøpte en slik. De var vanlig i butikkene før men her ikke sett dem på en stund nå.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Nei, jeg har heller aldri helt fått teken på grønn te. Jeg tar en kopp Gunpowder i ny og ne, samt Sencha, men drikker jeg annet enn Ceylon og Assam så blir det stort sett Yunnan og Oolong. Lapsang er fine greier, men jeg drikker den sjelden "bar" - istedet slenger jeg en liten slant i kanna sammen med Yunnan, noe jeg synes blir en ypperlig blend. Darjeeling er godt (og mye annet også), men jeg foretrekker som hovedregel kraftigere te.

Topp Bunn