Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    folder.jpg

Her hos meg låter Gadd's trommer vanvittig bra på denne skiva.
    Blir hypnotisert, glemmer tid og sted...........faen, kransekaka er svidd, forsøker på nytt....uten musikk:cool:

B

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Pinseaften...en fin dag å blåse hue tomt for det meste og dra ut på tur....og da "far out"....
    Og for å få til det på en skikkelig måte så må man frem med en favoritt...på safety mastertape...say no more..utenom (igjen..) å nevne Pete Cosey...sykeste (i den aller beste mening...) gitaristen som var her nede.

mdagh.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    BUGGE & FRIENDS - Play It

Denne har fått noen runder hus meg de siste dagene.
    Minner nesten om gode gamle NCJ. Ikke at han har vært dyster på de siste platene, men det er lenge jeg har hørt han så glad og leken i uttrykket. Og det renner ubekymret smooth, ikke tvunget letende, ikke smått oppkonstruert som jeg fant OK World.

cover_Bugge_Friends.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    Tor Hammerø beskriver dem godt, både Bugge og Play It.

Jeg fant frem 14 år gamle Moving fra 2001. Uvanlig nok høres nesten Play It ut som en fortsettelse av Sharing (1998), Moving (2001) og Filming (2004) UTEN at de tidligere høres daterte ut eller at den nye høres retro ut. Det måtte være "retro" i form av mange hint om tydelige røtter, altså i ordets beste betydning.

Lurer på om godeste Bugge angret en smule på at 2009-albumet fikk tittelen Playing....så nå måtte årets bli Play It.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Må dra frem Moving vinylen etterpå, er nok favoritten min.

Et lite artig poeng og apropos til tapen med Miles jeg spilte i går rett over her..; "Agharta belonged to a musical period in Davis' career that influenced subsequent groups in the British jazz scene and Norwegian musicians such as Bugge Wesseltoft."

Må bare bli ferdig med denne først, dette er jo som dere vet heftige saker og det som er artig med SM tapen er at den inneholder 3 kutt som ikke er på LP`en; Ursula, Aida og Fat time, 30 min ekstra kanon musikk. Enda artigere er det at disse tre kutta har en klart bedre lyd og musikalsk så er de dynamitt!
    Finner de kun på den Japanske utgivelsen Miles! Miles! Miles! Live in Japan. http://www.milesdavis.com/us/music/miles-miles-miles-live-japan

Tror de også er på en senere CD utg. i Europa men er ikke sikker. De må være en plass da denne tapen er brukt til en plateutgivelse.:)

wwm.jpg

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.381
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke godt av å lese om slikt... Safety mastertape av Miles, dæven!!!

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    Hahh....artig sammentreff.
    Noen av sporene på Play It oser tidlig 70-talls Miles. Erik Truffaz har nok en og annen Miles-skive i skapet han også.

Fortell gjerne mer om den tapen. Er det en autentisk safty tape eller er det kommersiell produksjon for R2R klanen ?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Disse er autentiske safety mastertape. Har flere titler.:)

Har også en del kommersielle produksjoner av diverse, disse låter også utrolig bra men det er noe spesielt med disse safety mastertapene.

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Som sagt så gjort. Moving er bra altså, og Ingebrikt H.F. på bass er et viktig bidrag til akkurat det. Det er forøvrig artig hvor klart bedre vinylen er enn CD`en synes jeg, helt annen dynamikk og tyngde på LP`en. Den ber om å spilles høyt.

bw.jpg

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Jeg har ikke godt av å lese om slikt... Safety mastertape av Miles, dæven!!!
    Rart at du brukte det ordet, det er det mest brukte ordet når det gjelder å beskrive disse tapene både i Drøbak og her...:cool:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    Når vi først er inne på Bugge...

folder_600.jpg

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Har ikke tall på hvor mange ganger jeg opplevde NCOJ live, det var mange ganger. Og alltid kanonbra! Var på alle Jazzland sessions på Blå fra `99 (eller var det `98?) til de flyttet derfra. Har noen Bugge opplevelser derfra som er spikret skikkelig fast; med Scofield; med Audun K., Strangfruit og Paolo V. på lyd OG perc bak miksepulten...det ble en sen natt...+++....og nattjazzen i Bergen da Paolo hadde lyd og Arve H. snek seg inn bak en mik ved miksepulten og begynte å spille med dem, Bugge og gjengen på scenen så ut som noen store spørsmåltegn og lurte på hvor i h... den trompeten kom fra....those were the days.....

...ooog bass soloen til Ingebrikt i Folken Stavanger tidlig 2000 tallet, da trodde jeg folken skulle forsvinne til himmels...

....ooog igjen, soloen til Bugge med Jazzpunkensemblet i samme sal i `95....tok av er forsiktig tale.

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    Av en eller annen dust grunn fikk jeg bare med meg en konsert med NCJ, på John Dee av alle steder med Dhafer Youssef på Oud og vokal et par låter, må ha vært blant de siste konsertene de gjorde. Heldigvis har jeg fått med meg ganske mange av hans solokonserter, lanseringskonserten av IM på nå nedlagte Belleville var fantastisk, så noen Bugge-moments har det blitt.

Noe av det fantastiske med den fyren er jo at han funker like bra med fullt, svært band som bare han selv, med svært flygel, alskens ny eller gammel elektronikk, eller hva pokker som er til rådighet. Han er vel en av de få i verden jeg ville betalt for å høre spille på slurva...bokstavelig talt.

Er det bare jeg som fantaserer eller har jeg for noen år siden fanget opp et rykte om noen highres liveopptak av NCJ fra Blå ? Vet ikke om det var det samme som The Jazzland Sessions.

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Stemmer kanskje det, Bugge tok opp en del av disse konsertene. Ellers så har en jo Jazzland Sessions 3 CD boksen; Friday Session, Saturday Session og Sunday Session. Friday Session er fantastisk bra, en av mine favoritter. Var der:). Gitt ut`99 men det er konsertene fra `98. Ellers så er det vel et kutt med Scofield på live CD`en, det kom også en 12" vinyl med noe live opptak, hvis jeg ikke husker feil så er også disse kuttene på nevnte live CD.

Man finnes sikkert dette på brukten.

buggeboks.jpg

buggevinyl.jpg

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Noe av det fantastiske med den fyren er jo at han funker like bra med fullt, svært band som bare han selv, med svært flygel, alskens ny eller gammel elektronikk, eller hva pokker som er til rådighet. Han er vel en av de få i verden jeg ville betalt for å høre spille på slurva...bokstavelig talt.
    Flott oppsummert. Bugge er stor. Også solo.

Husker også kvartetten Bugge, Kjellemyr, Molvær og Kleive på Kongsberg og Stavanger. Flotte minner selv om det er øyeblikket som gjelder.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    En helt annen side ved Bugge, her med en annen musikalsk tusenkunstner jeg ikke har hør om tidligere, Saulius Petreikis :

[video=youtube;VKn20D_QmPU]https://www.youtube.com/watch?list=PLt6zDe6V9jtxLr531W5nAEsQLzYJUJUfn&feat ure=player_detailpage&v=VKn20D_QmPU[/video]

Flygel & iPad kombinert med største selvfølge.

I disse skjeggetider har Bugge grodd krans og oppdatert Mad Professor stilen til et sted mellom 70-tallet, løkkahipsters og nisseland.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    :)..løkkahipsters...den er fin..

btw; spiller/kjøper/samler/har du vinyl?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    Dessverre har en misforstått snusfornuft mtp. plass & penger holdt meg fra det.
    Men, en slik som dette ville nok ha fått meg til å stupe i det...

KoB_6eye_1AA.jpg

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.231
    Torget vurderinger
    14
    Jeg hører mye på denne mannen her. Min gravide kone døde 33 år gammel 1 år etter at vi giftet oss og da ble denne
    plata viktigere for meg en noe annet. (1958 meget bra lydkvalitet)
    Ha en fin kveld. 666

Mvh Lasse.
    last nedLouisgoodbook...jpg

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.305
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat kjørt gjennom tre Cannonball Adderley her. Holder for i aften! Fyrer opp Ellington's Bossa Nova - lenge siden den har snurret her nå.

b.jpg

• Liker
    Reaksjoner: 666
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Nils Petter Molvær-Khmer Remixes. Remixer av bl.a. Herbaliser, Mental Overdrive, Rockers Hi-Fi + original låter fra Khmer plata. Dette er tøft!

npm.jpg

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Neste ut er Supersilent 6. En for meg en øde øy plate, den hadde vært med uansett hvor mange jeg fikk ta med og uansett hvor stor øya var. Erfaringsmessig så blir dette den siste i kveld, alltid når jeg har spilt denne så er det tomt etterpå....

ss.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn