Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Er den Mobleyen presset hos QRP? Jeg synes AP sine plater ble enda bedre etter at QRP så dagens lys. MM har alltid vært veldig bra synes jeg, Ikke minst coverne, er de like bra på de nye platene?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    ^^ Der var du. Nå har du satt på noe av det tøffeste jeg vet om.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.350
    Torget vurderinger
    4
    Tror den kom ut før QRP, første runden der MM og AP delte på utgivelsene. Coverne til MM er like bra på 33 som de var på 45, og med de samme bra bilder fra Francis Wolff.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.350
    Torget vurderinger
    4
    Den der har jeg "nesten" kjøpt i mange år. Lenge siden jeg kjøpt noe annet en MM fra US nå, men med den $ kursen vi har nå så blir det litt vel dyrt. Har så mye uspilt vinyl at jeg ikke lider nå nød, men jeg går jo glipp av litt som blir utsolgt.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Ja det er alltid en fare for at man går glipp av de spesielle sakene hvis man ikke passer på. Har prøvd å være skikkelig selektiv de siste halvannet året, mest pga at jeg prioriterer tape men også det faktum at jeg har kjøpt så mye i flere år som kun blir spilt en gang og to og så havner det i hylla og blir der. Det er klart best med kvalitet enn kvantitet. Men samtidig så oppdager man ikke nye ting hvis man er kjip, en balansegang dette.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Avslutter kvelden med litt tape igjen. Triosence-Away for a while, tror den er fra `06. Tysk piano trio som spiller melodiøs og rytmisk jazz, ser for meg at dette er fint for dem som vil begynne litt forsiktig med jazz uten at man blir vettaskremt. Det er en aldeles utrolig lyd på denne, noe av det beste jeg har. Den finnes også på CD og på en flott vinyl pressing fra Pallas.

ts.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.350
    Torget vurderinger
    4
    Ja det er alltid en fare for at man går glipp av de spesielle sakene hvis man ikke passer på. Har prøvd å være skikkelig selektiv de siste halvannet året, mest pga at jeg prioriterer tape men også det faktum at jeg har kjøpt så mye i flere år som kun blir spilt en gang og to og så havner det i hylla og blir der. Det er klart best med kvalitet enn kvantitet. Men samtidig så oppdager man ikke nye ting hvis man er kjip, en balansegang dette.
    Kjøper mest reutgivelser av klassikere fra us, og har kjøpt nesten alt fra Hubro, Rune og NoBusiness Records de siste årene så jeg får inn endel nytt (for mye?) også.
    Som tidligere nevnt så er jeg fortsatt ikke helt overbevist når det gjelder 45 rpm, og MM har vel bevist at 33 kan låte like bra. Er endel Miles Davis og Bob Dylan jeg skulle hatt på MOFI, men de er 45 rpm så det er litt av grunnen til at jeg ikke har kjøpt dem i det siste. Så nå at AP 2x45 nå koster rett under kr.900 i norske butikker, så jeg må må også bli som du sier mer selektiv da det blir for dyrt å x 100 av disse stående i hylla bare for å ha dem.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Hvor lang leveringstid sånn ca. er det nå når man kjøper direkte fra MM?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.750
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Kommer nettopp fra 70-års feiringen til Knut Riisnes på Victoria sene på Karl Johan i Oslo og det må være noe av det råeste jeg har vært på. Alle venner fra det norske jazzmiljøet stilte opp. Laila Dalseth Bjørn Alterhaug Petter Wettre Olga Konkova. Sistnevnte var avsindig gøy med sitt engasjement og innlevelse på en svær Steinway

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    En nydelig utgivelse fra tubaisten Michel Goddard gitt ut på Sommelier du son og av Horch House på tape. Med bl.a. Steve Swallow på bass. Tatt opp i en gammel stein kirke i Frankrike og slik låter det også, utrolig flott klang og atmosfere. Har den også på en nydelig vinyl utgivelse som er presset hos Pallas. Veldig vanskelig å sette i bås men de som har hørt de andre soloene hans bl.a. Castel Del Monte platene på Enja vet hvor i musikklandskapet dette ligger.

For øvrig tatt opp i kirka på en Studer A 810 og mastret av Dirk Sommer på en A80 så jeg ligger godt an der. :)
    Tapen er en 1:1 kopi fra masteren.

goddard.jpg

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Prøver litt vinyl igjen og da en perle. Re-utgitt av Music Matters på 2 x 45 rpm. Denne plata er bra synes jeg! Kanonlyd er det også.

AMMJ_1058__52553__01152009123911-9615.jpg

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Mer trompet (og annet..), om enn en litt annen stil. En av mine desiderte på ECM. Codona var de eminente musikerne Colin Walcott (Oregon), Nana Vasconcelos og den vidunderlige Don Cherry. Her på deres andre plate, de ga ut 3 stk. på ECM, alle kan med hell letes opp.

R-1900651-1251311313_jpeg.jpg

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    594
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    L1020044.jpg

Slapper av med litt lystig begravelsesmusikk!. Burde finnes i ethvert musikkmøblert hjem!:)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.517

Legg spesielt merke til ( hør på hva han gjør ) mannen på trommer.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo
    Er vel jazz, dette?

Sonny Rollins. A Saxophon e Colossus 001.jpg
    vinyl & en faktisk uventet god lydkvalitet.

mvh

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.350
    Torget vurderinger
    4
    Bra disse Cannonball platene. Er bra utgaver av disse både på sølvbrikker og vinyl, har vel In New York på en sacd som er bra om ikke på nivå med AP utgivelsene på 45 rpm.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.517
    Det er synd at det er så mye løping med disse 45 platene.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.350
    Torget vurderinger
    4
    Ja, å snu dem er en ting men du må skifte plater også for å høre et album. Men det er jevnt over veldig bra kvalitet på disse.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo
    Jim.I.Hendriksen skrev:
    Spør fordi jeg lurer; hvorfor var det uventet med god lyd?
    Fordi vinylskiven, som er en nypressing, seff. Var rimelig.

mvh

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Jim.I.Hendriksen skrev:
    Spør fordi jeg lurer; hvorfor var det uventet med god lyd?
    Fordi vinylskiven, som er en nypressing, seff. Var rimelig

mvh
    Ok, er det den fra Original Jazz Classic? Har ikke hørt den men alle jeg har/har hørt av denne er veldig bra, prøv Mono utgaven fra AP; Fantastisk! DCC ga også ut en som var kanonbra.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo
    Ok, er det den fra Original Jazz Classic? Har ikke hørt den men alle jeg har/har hørt av denne er veldig bra
    Skal sjekke utgivelse v. anledning.

mvh

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Jada...apropos 45, AP sin utgivelse av denne er veldig bra. Og hvis du slenger med AB Caravan så skal du se du blir i kjempeform etter hvert.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.517
    Jeg har hørt den på tape også. I Drøbak. Ikke så ille.

edit:

Jeg skal fortelle en historie:

Triodefestivalen, lørdag kveld. Det norske hornanlegget er justert ferdig og lyder meget bra.
    Men så: Charles King kobler opp sin lille Stellavox til anlegget, og setter igang en tape med et live opptak av Count Basie.
    Jeg var ute i korridoren for å hente mere øl, men ble på en magisk måte dradd inn i rommet igjen. Og det var magisk.
    Charles King spilte tape etter tape for oss. Gåsehud.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: LMC
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Jeg har også hørt tapen på samme maskinen, senest i går, her...:cool:. Men du skulle hørt en annen jeg trillet i går...kommer tilbake med den..

Ja leste om denne i en annen tråd du la ut. Skikkelig tøff den maskinen.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo
    RE: Saxophone Colossus:

Saxophone Colossus. bakside 001.jpg
    repress fra 2012, som man ser. Enten en riktig god, eller så bør jeg stille pickup.

mvh

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Den kjenner jeg ikke til men hvis den låter kanonbra så rører du ikke pick up`en..:). Uansett så er dette en veldig bra utgivelse som er obligatorisk i alle samlinger.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.350
    Torget vurderinger
    4
    Jeg pleier å styre unna WaxTime og andre rimelige lp utgivelser da de stort sett gir ut musikk der rettighetene er utgått og de oppgir stort sett aldri hva som er masteren. Mange av de kan nok være helt OK, men det er så mange andre bra å velge mellom. Selv om rettighetene til musikken er utgått så er det ofte ikke tilfellet med bildene på coverne og mange av disse har da ikke original cover (noen eksempel under). Er du bare ut etter musikken så betyr jo ikke det så mye, men f.eks Blue Note plater uten de ikoniske coverne er ikke noe jeg kjøper på vinyl.

Kin of blue.jpg
    Blue train 2.jpg
    blue train.jpg
    Miles ahead.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn