Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gerry Mulligan - Paul Desmond Quartet, Blues in time.
    Mobile Fidelity Vinyl.

    http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&token=&sql=10:dcfpxqrgldse



    Review by Scott Yanow

    This CD from the audiophile label Mobile Fidelity brings back a classic Verve set that matches together baritonist Gerry Mulligan and altoist Paul Desmond. With bassist Joe Benjamin and drummer Dave Bailey completing the pianoless quartet, Mulligan and Desmond are clearly inspired, battling each other and coming up with consistently witty and inventive solos. Although there are five "originals" on this set (along with "Body and Soul" and Mulligan's "Line for Lyons"), all are based on the chord changes of common songs including "Stand Still" ("My Heart Stood Still") and "Battle Hymn of the Republican" ("Tea for Two"). Mulligan's baritone and Desmond's alto fit together perfectly and they bring out the best in each other, making this a highly recommended set for all jazz collections.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Denne duoén har noen riktig gode samarbeid sammen fra tidligere prosjekt. komboen piano/cello skaper en Nordisk stemning somi de rette anledninger er nesten overjordisk vakkert, imo.
    Som den store KB tillhenger jeg er så er denne skiven ypperlig en slik morgen når snøen laver ned og man ikke har våknet helt enda, nydelig og melodiøst/melankolsk vakkert....



    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Og begynnelsen på slutten av kvelden innledes med denne, på vinyl, og trenger vel ikke noen nærmere presentasjon ;)...



    mvh
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I en sen kveldstime, med alt mørke påslått, er denne en nytelse




    Har surret jevnt og trutt siden den kom i hus for et år siden :)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Kvedlen avsluttes med denne, også på vinyl, ikke heller den bør vel omtales så mye mer....

     

    johnnybgood

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    321
    Antall liker
    21
    Jeg har lyttet til "Blåtoner fra Troldhaugen"/Arne Domnerius kvartett, "Eventyr"/Jan Garbarek, "The cat"/Jimmy Smith, "Beyond the Missouri sky"/Haden-Metheny og "E.S.T. live"/Esbjørn Svensson trio.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Dagne starter med denne damens kanskje ikke mest kjente skive, men absolutt verdt å å merke seg...



    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    ....og fortsetter med denne.


    Arild Andersen "A Molde concert"

    En for meg ny skive og med en annen AA enn hva jeg tidligere er vant med, noe mer up tempo og krevende denne, men spennende...

    mvh
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hey, all you suckers out there!!!! Here`s some really baaaaad hip music I`m listening to right now!!!!
    Waddayou say about " Gil Evans plays the music of Jimi Hendrix ". Funky as hell!!!

    Ahem....tror jeg går tilbake til mitt vanlige språk. Den store orkesterlederen Gil Evans gav ut en plate med bare Jimi Hendrix låter. Plata skulle egentlig ha Jimi som solist på gitar, men han gikk hen og døde bare en uke før opptak. Gil Evans bestemte seg likevel til å holde en konsert i Carnegie Hall, og spille inn en plate. Resultatet ble en merkelig blanding mellom jazz og rock, som vel aldri er blitt etterlignet. Plata er å få nytrykket på labelen RCA.
    Kan anbefales!!!

    Olllie :-X
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    15.488
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Etter en ny privatlandskamp uten de store høydepunktene :-\startet jeg på disse midtveis i andre omgang...... ;D


     
    O

    om.s

    Gjest
    om.s skrev:
    Denne duoén har noen riktig gode samarbeid sammen fra tidligere prosjekt. komboen piano/cello skaper en Nordisk stemning somi de rette anledninger er nesten overjordisk vakkert, imo.
    Som den store KB tillhenger jeg er så er denne skiven ypperlig en slik morgen når snøen laver ned og man ikke har våknet helt enda, nydelig og melodiøst/melankolsk vakkert....



    mvh
    Denne vakre skiva får også starte denne vakre vinter dagen...


    Ketil Bjørnstad/David Darling "Epigraphs" (piano/cello)

    mvh
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Apropos Ketil Bjørnstad: Jeg nyder nå det spennende verket "The Shadow". Denne platen har Randi Stene som sang solist og musikken er av engelskmannen John Donne (1572-1631). Gode tekster og god musikk.

    Olllie
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Er vel greit å minne om Løsrivelse her - la den nettopp på.
    Et flott samarbeid mellom Bremnes og Bjørnstad, med noen av landets beste musikere.
    Tekstene er til tider tunge (Munchs dagboknotater og dikt i depressive øyeblikk) - men musikken er fenomenal.

     
    O

    om.s

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Er vel greit å minne om Løsrivelse her - la den nettopp på.
    Et flott samarbeid mellom Bremnes og Bjørnstad, med noen av landets beste musikere.
    Tekstene er til tider tunge (Munchs dagboknotater og dikt i depressive øyeblikk) - men musikken er fenomenal.

    God påminnelse, denne skiva tillegnes vel oftest kari (ingen feil iseg selv det) men det er jo en kjempe kred til Ketil Bjørnstad for hans musikalske bidrag en meget god skive og en gammel favoritt....

    mvh
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Denne cd spilte jeg gjennom etpar ganger rundt midnatt...


    Fantastisk flott sak :)
     

    Vedlegg

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, så sitter jeg her igjen i godstolen og hører musikk. Denne gangen er det dobbel LP`n "Journey To The One" med Pharoah Sanders.
    Da John Coltrane døde i 1967, havnet Sanders og andre i Trane`s band i et slags vakuum. Jazzen var i utvikling mot en mere rockete og psykedelisk utrykksmåte. Nå var ikke lenger Coltrane tilstede som veiviser. Sanders og blant andre Eric Dolphy måtte skape sin egen stil.
    For Sanders sin del resulterte dette i flere plater på merket Impulse, der han ofte har en meget atonal og agressiv og uharmonisk spillestil. Far out, som de sa hippiene på den tida.
    På 1980 tallet ble stilen en annen. Sanders begynte å trekke på årene, tonen ble mildere og tonal melodiøs jazz ble utrykksmåten.
    Pharoah Sanders ga etterhvert ut flere glimrende jazzplater på merket Theresa.
    Jeg har tre av dem. I tillegg til den som er nevnt , har jeg en som heter: "A Prayer before Dawn", og "Shukuru".
    Kan anbefales!!

    Olllie
     
    O

    om.s

    Gjest
    Nu snurrer denne cdén i spilleren, en meget dyktig Dansk dame dette, kanskje ikke hennes beste, eller min favoritt denne skiva, men det er hyggelig med live skiver noen ganger...

    Cæcilie Norby "London/Paris"..


    mvh
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så noen liker "Trio of Doom". Glimrende band!! Et annet er " Airto Moreira and the Gods of Jazz ". Platen "Killer Bees", er en samling hardtsvingende originallåter av bandet, som består av: chick Corea, Herbie Hancock, Stanley Clarke, Mark Egan, Gary Meek, Hiram Bullock, Flora Purim. Dete er skikkelig tøff musikk!! Forøvrig gitt ut i 1993 på merket Bowers & Wilkins Loudspeakers.

    Olllie
     
    N

    Nailhead

    Gjest
    Jo Jones (Papa Jo Jones, 1911-1985)- The Main Man fra 1976. Fra 1933 til 1948 spilte han i Count Basie sitt band. Innen "swing" regnes han for å være en av de fremste trommeslagerne. Han var også svært kreativ ved bruken av visper og hi-hat. Han hadde stor betydning for utviklingen av den moderne jazztrommestilen.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fant denne vinylplata på Platekompaniet i dag!!!!! ;D ;D ;D ;D
    (109,-)





    KOOOOS!
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Sitter og hører på nedenstående plate. Dette er definitivt "løp og kjøp" for de som ikke har den..............
    Asbjørnsen har bare en fantastisk stemme og kompet er i samme klasse
     

    Vedlegg

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    15.488
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    RBN skrev:
    Sitter og hører på nedenstående plate. Dette er definitivt "løp og kjøp" for de som ikke har den..............
    Asbjørnsen har bare en fantastisk stemme og kompet er i samme klasse
    Tiltredes ...en meget, meget sterk skive!!!!!
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    RBN skrev:
    Sitter og hører på nedenstående plate. Dette er definitivt "løp og kjøp" for de som ikke har den..............
    Asbjørnsen har bare en fantastisk stemme og kompet er i samme klasse
    Kjøpte den i går for å ha noe og høre på i bilen. Jaggu bra greier. Den var så bra at jeg tok den med inn.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    15.488
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ...ellers så har jeg gått i fra Black Sabbath og nettopp satt på denne:




    ...og kona ble bli igjen :p
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Denne cd'n med Jarrett og co spilles i kveld. Flere ganger. Egentlig ei kjempeflott plate.
    Anbefales :)
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Meget gode skiver de tre siste her også :)

    Tøff overgang fra Black S til Pat M- C.Haden...... ;D
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    15.488
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Meget gode skiver de tre siste her også :)

    Tøff overgang fra Black S til Pat M- C.Haden...... ;D
    ...heller veldig uvanlig, ja ;)

    Har nettopp spilt ferdig The Oscar Peterson Trio (m/Milt Jackson) - Very Tall (Verve vinyl) som avslutter med et fantastisk sistespor; Reunion Blues ...den svinger veldig greit med masse energisk dynamikk!



    Mvh
    Jan P.
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan dette kalles jazz??? Det beror på ørene som hører, men gruppa heter i alle fall "SEX MOB",og plata heter "SOLID SENDER"
    Bandet består av 4 herrer ved navn Steven Bernstei-trompet, Briggan Kraus-sax, Tony Scherr-bass, Kenny Wollesen-trommer.
    Dette amerikanske bandet spiller en slags salig blanding av alt mulig rart. Akkurat nå fyllies hodet av en sinnsvak verson av ABBA`s "Fernando". Sææært, men abslolutt hørverdig. Party musikk? Late nite nashspill , kanskje ,der det meste er lov.(låvv)

    Olllie
     
    O

    om.s

    Gjest
    Bill Evans Trio "How my heart sings", nydelig triojazz som passer bra som strart på en regnfull mandag....

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det blir litt jazz på morgenene oms? Godt med tid? Ble riktig misunnelig jeg nå.. :)
    Og de gamle Bill Evans-skivene er jo den smootheste balsam for sjelen også..

    Mvh Vidar P
     
    O

    om.s

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Det blir litt jazz på morgenene oms? Godt med tid? Ble riktig misunnelig jeg nå.. :)
    Og de gamle Bill Evans-skivene er jo den smootheste balsam for sjelen også..

    Mvh Vidar P

    På vinyl og disse...

    Nytt skjema på jobben så nå er det og 7 dager fri fremfor en, skal flytte denne uken så her må det nytes før anlegget pakkes ned :)

    Nå er det Monk´s "straight, no chaser" som får underholde litt....

    Joda, jazz er nydelig om morgenen og, ja egentlig alltid :D ....

    mvh
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11


    Var litt "lei" av klavertrioer og kjøpte denne da den alt overmål hadde to blåsere i ensemblet (trompet og tenor/sopran) + David Torn på to av stykkene. Vel, jeg fikk mer enn jeg fortjente for her er ikke bare et usedvanlig delikat slagtøy og do. komposisjoner, det er også et særdeles flott opptak av trommesettet til Katché - gulvtam og basstromme med full båndbredde.
    For en gangs skyld lyder stueanlegget (B&W PV1) tøffere enn Ayonene i lab'en. Utrolig lekker jazz og full bass!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne har hjulpet meg gjennom tørr PCjobbing i kveld




    Råbra skive som har snurret noen ganger de to årene jeg har hatt den :)
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du snakker om trio jazz av klasse, med kjempelyd: Chick Corea "Trio Music" og "Trio Music Live in Europe". Disse er kjempegode, med både standardlåter og mere eksperimentelt.

    Olllie
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Fikk noe jeg aldri har hørt før: Don Byas En ce temps-là utgitt på Gitanes. Innspillinger fra 1947 - 1952. Tenor sax, piano, gitar, bass og trommer.
    Tok den med på jobb :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn