HH har nok hatt innflytelse på mangt. Hva sikter du til her, Sluket?En av de absolutt største og mest innflytelsesrike tidlige jazzrockalbum. Holder vann fortsatt.
Vis vedlegget 484775
Støttes, baluba. Jeg har jo ikke din kunnskap om tema, men betraktningene er i min gateJeg synes debutalbumet til vår venn J.Os band Lush Life har blitt forbigått i litt vel øredøvende stillhet etterhvert, noe det absolutt ikke fortjener. Min favoritt fra det albumet er selvsagt en låt som originalt ble innspilt av min favoritt Al Bowlly med Ray Noble Orchestra. Skrevet av Ray Noble har denne låten blitt en av de store jazzstandardene, en av de få britiske låtene som har fått en så viktig status. Senere har Billie Holiday, Nancy Wilson og mange andre hatt store hits med den.
J.Os samboer har en vidunderlig klokkeklar stemme med smokey kvaliteter som ikke er overlesset med effekter fra gospelarsenalet, den har personlighet og intimitet som minner meg mest av alt om en ung Nancy Wilson i internasjonal sammenheng. Det er derfor ikke rart at vår venn J.O kunne fortelle forleden at de to hadde oppdaget hennes debutalbum sammen med Cannonball (som oppdaget henne) og latt seg fascinere. For meg var det fint å lese at Nina Gromstad ikke har hørt så mye på Nancy Wilson tidligere, at hun ikke har latt seg påvirke av Nancy Wilson. For så likt er det ikke, men det er ofte lett å høre hvordan jazzvokalister former sin stemme ut fra sine forbilder. At Madeleine Peureux har studert Holidays fraseringer er veldig åpenbart, for eksempel.
Hvis hun har valgt låtene bevisst skal altså denne låten handle om samboer Jan Olav. Ut fra hans framferd på dette forumet tror jeg likevel det neppe kan handle om ham, ikke at jeg tror at han ikke flørter med andre kvinner, men at det skulle være spooky med en så hyggelig fyr er kanskje litt vanskeligere å svelge.
Uansett, albumet finnes på din favoritt strømmetjenste og fortjener din oppmerksomhet. Selv har jeg nå funnet ut at jeg bør kjøpe den på CD.
Da jeg skrev denne posten så hadde jeg et brennende ønske om å sette dette albumet på dagsorden igjen, for når en av våre egne begår et så godt album fortjener det oppmerksomhet over tid også. Først ble posten forbigått i relativ stillhet, men etterhvert så kom responsen. Det gleder meg at platen nå får litt oppmerksomhet igjen, da er min gjerning gjennomført. Takk for den.Støttes, baluba. Jeg har jo ikke din kunnskap om tema, men betraktningene er i min gateJeg synes debutalbumet til vår venn J.Os band Lush Life har blitt forbigått i litt vel øredøvende stillhet etterhvert, noe det absolutt ikke fortjener. Min favoritt fra det albumet er selvsagt en låt som originalt ble innspilt av min favoritt Al Bowlly med Ray Noble Orchestra. Skrevet av Ray Noble har denne låten blitt en av de store jazzstandardene, en av de få britiske låtene som har fått en så viktig status. Senere har Billie Holiday, Nancy Wilson og mange andre hatt store hits med den.
... snipp ...
Uansett, albumet finnes på din favoritt strømmetjenste og fortjener din oppmerksomhet. Selv har jeg nå funnet ut at jeg bør kjøpe den på CD.
Har i og for seg ikke noe med jazz å gjøre, men akkurat nå spiller jeg faktisk albumet som døtrene til Charlie Haden gav ut med Ry Cooder som gitarist og produsent. En herlig reise i vakre harmonier og klanger, men altså en annen genre enn jazz.
Hvem er det du lurer på?Jeg finner ikke den der som dere skryter sånn av, baluba. Har du peiling på hvor den er på det store vide verdens nettet?
Lurer på om det kan være Lush Life med Ordinary Things Everyone Ought To Do han mener. Den er faktisk litt vanskelig å søke opp i strømmetjenster siden Lush Life er et bandnavn flere bruker, og det finnes også album og låter med den tittelen. Siden jeg mener å huske at Svein Arne bruker Spotify, så er dette riktig lenke for å finne albumet. Skulle han ha startet å bruke Tidal så er dette riktig lenke.Hvem er det du lurer på?Jeg finner ikke den der som dere skryter sånn av, baluba. Har du peiling på hvor den er på det store vide verdens nettet?
Nettopp, eller bare trykke på Spotify-lenken jeg la ut i min tekst.Det er den. Skal se om jeg ikke finner ut av det, for det ble kaos da jeg søkte i Spotify.
Fant den måtte søke på tittel, ikke bandnavn.
Fantastisk og fantastisk, den er i alle fall svært god. Jeg trakk den fram fordi hun står for en motkultur til det som er det gjengse med dagens vokalstjerner innen jazzen, hun står for en renhet og sårbarhet med sin teknikk som ikke er særlig tilstedeværende i den gospeltekniske varianten vi er mer vant med i våre dager. Hvis noen fortjener å bli sammenlignet med Radka så er det henne, men selv hun når ikke opp til Radkas ektefølte hudløse sårbarhet.Joa. Men var det der så fantastisk, da?
Fikk åndenød av engelsken til hun der dama.
Lurer på om det kan være Lush Life med Ordinary Things Everyone Ought To Do han mener. Den er faktisk litt vanskelig å søke opp i strømmetjenster siden Lush Life er et bandnavn flere bruker, og det finnes også album og låter med den tittelen. Siden jeg mener å huske at Svein Arne bruker Spotify, så er dette riktig lenke for å finne albumet. Skulle han ha startet å bruke Tidal så er dette riktig lenke.Hvem er det du lurer på?Jeg finner ikke den der som dere skryter sånn av, baluba. Har du peiling på hvor den er på det store vide verdens nettet?
Jeg spilte den for min trompetistbror forleden dag, og han fikk hakeslepp. Ny favoritt kan man si.
Ja, det er der problemet ligger. Selv så søker jeg bare på tittel.De er på en måte registrert (eller heter, jeg vet ikke) med Lushlife i ET ord, så det funker det fint å søke på (hvis ikke tittel, selvfølgelig). I Spotify, ihvertfall, selv om det står delt på coveret.
Eyvind
Det er så feit groove på Watermelon man at man faktisk får kviser!!En av de absolutt største og mest innflytelsesrike tidlige jazzrockalbum. Holder vann fortsatt.
Vis vedlegget 484775
Og vi har nevnt det for de som har ansvaret på Spotify maaange ganger....Det er den. Skal se om jeg ikke finner ut av det, for det ble kaos da jeg søkte i Spotify.
Fant den måtte søke på tittel, ikke bandnavn.
Kan nevne at alt er spilt inn live i studio, også vokalen..Fantastisk og fantastisk, den er i alle fall svært god. Jeg trakk den fram fordi hun står for en motkultur til det som er det gjengse med dagens vokalstjerner innen jazzen, hun står for en renhet og sårbarhet med sin teknikk som ikke er særlig tilstedeværende i den gospeltekniske varianten vi er mer vant med i våre dager. Hvis noen fortjener å bli sammenlignet med Radka så er det henne, men selv hun når ikke opp til Radkas ektefølte hudløse sårbarhet.Joa. Men var det der så fantastisk, da?
Fikk åndenød av engelsken til hun der dama.
Jeg synes tolkningen av låter som The Nearness of You og The Masquerade Is Over er gode eksempler på egenart innenfor rammene, mens Frim Fram Sauce virker mer som et frieri til de med god hifi. Lydteknisk er det helt i topp, Kongshaug i eget kongerike. Men all over finner jeg ikke noe som trekker alvorlig ned, aksent er absolutt tilgivelig og noen ganger en del av særpreget. Hadde en tysk eller fransk sangerinne med så god fokus på riktige tekniske verdier framført dette med sin aksent ville du nok funnet det sjarmerende.