Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.069
    Ramlet nettopp inn av døra.... elegant tangenthåndtering som bare det. Willie Jones III på bass også.
    Spilles nå - mens maling tørker -og det gidder jeg ikke se på...
    Trommisen på bass, da går det for seg tenker jeg. Kom til å tenke på denne: Hvor mange bassister trengs for å skifte en lyspære? Ikke noe å bry seg om. Bare la det være, ingen vil merke noe uansett.

Bra han dere ungen!

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ramlet nettopp inn av døra.... elegant tangenthåndtering som bare det. Willie Jones III på bass også.
    Spilles nå - mens maling tørker -og det gidder jeg ikke se på...
    Trommisen på bass, da går det for seg tenker jeg. Kom til å tenke på denne: Hvor mange bassister trengs for å skifte en lyspære? Ikke noe å bry seg om. Bare la det være, ingen vil merke noe uansett.

Bra han dere ungen!
    Skjønner at Sluket ikke er kvinne, siden han ikke greier både å høre på musikk og se på malingen tørke samtidig. Men noen av oss lukker jo øynene når vi hører på, og hvis bassisten har tatt seg av lyspæra, så er det vel ikke så mye å se uansett. Streamer denne, forresten - godt inspirert av en liten kommentarutveksling jeg hadde med Sluket i sin tid.
    819pXLlre3L._SS500_[1].jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Ikke akkurat Police selv om Sting er med på et spor.

summers.JPG

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.069
    Kurt Elling - The Questions

Tunge tider over there, og rundt om. “Still when I think of the road we’re travelling on, I wonder what’s gone wrong?”
    Meget fint album fra en av de beste stemmene innen jazz i dag.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.069
    Phronesis - We Are All

Her bør man være med, og konsentrere seg, for dette er ren energi fra Londons jazzscene. De som har mulighet til å få med seg årets Vossa Jazz bør absolutt høre disse der. Vi andre kan nøye oss med Youtube, Spotify, CD etc.

Jasper Høiby (danske) på bass, Ivo Neame (engelsk) på piano og norske Anton Eger på trommer. De to siste hørte jeg live sammen med Marius Neset her i Bodø. Meget gode saker det også.

a1286900839_10.jpg

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.633
    Torget vurderinger
    23

Fra 5:27 og utover svinger det fælt....
    Sjekk Leslie'n som flyr rundt som ville helvete til venstre for Lamarr...

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    TillVigdis.jpg

Avslutter kvelden med litt norsk jazz fra slutten av 60-tallet.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Prøvde meg på denne av Wayne Shorter, men det låt intetsigende og overraskende likt en skive fra en eller annen film

98DB1436-2C86-4B6F-94C0-6668502E76C4.jpeg

Da er det bedre å kose seg med Michel Petrucciani

656F6D21-5A1E-431F-8FE3-98A62BBE528C.jpeg

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.069
    Prøvde meg på denne av Wayne Shorter, men det låt intetsigende og overraskende likt en skive fra en eller annen film

Da er det bedre å kose seg med Michel Petrucciani
    Wayne Shorter sitt storverk Emanon topper de fleste listene over fjorårets beste jazzalbum. Verket består av fire CDer samt en grafisk novelle som også er laget av Shorter. Jeg har i grunnen sansen for slike konsepter som gir musikken store dimensjoner. Dette var jo nesten regelen på syttitallets rockeutgivelser, selvsagt på vinyl.

Men av egen erfaring, og toppe jazzlister betyr ikke nødvendigvis at musikken er likende. Det kan bli for sært, for ukjent eller for nytt. En stor del av min musikknytelse går på gjenkjenning og hva jeg er vant med. Omtrent som med mat. Smaken fra barndommen eller livet som har vært.

Emanon (noname baklengs) er en mann som reiser mellom fire forskjellige verdener og skal overkomme en frykt på hvert sted. En filosofisk reise for å oppdage seg selv.
    De to første CDene er arrangert for kvartett og kammerorkester. De siste to er samme materiale spilt inn i London av hans kjente kvartett som består av pianist Danilo Pérez, bassist John Patitucci og Brian Blade på trommer.

Den grafiske novellen følger samme historie som verket.

En vakker dag skal jeg prøve meg på dette selv også men er usikker på hva jeg får ut av det. Mange mener dette er ett viktig verk inne jazzen og kanskje også innen klassisk.

https://www.allaboutjazz.com/emanon-wayne-shorter-blue-note-records-review-by-mark-sullivan.php

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.069
    Fra Facebook

Sonny Rollins recorded "The Bridge" today in 1962, after 2.5 yrs of practice on the Williamsburg Bridge. “This was heaven," he told the Washington Post. "I could have spent the rest of my life up on the bridge... I realized, no, I have to get back into the real world.”

In 1961, a story by Ralph Berton appeared in Metronome. Berton had come across Rollins playing atop the Williamsburg Bridge, which crosses the East River and connects North Brooklyn to the Lower East Side of Manhattan. He filed a short dispatch about the encounter. In an effort to keep Rollins’s practice space private, Berton changed the location to the Brooklyn Bridge, and gave Rollins the somewhat ridiculous sobriquet “Buster Jones”.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Dette var nytt for meg, førsteinntrykket var bra men må høre litt mer.

"Maren Selvaag er Norges første kvinne med mastergrad i jazzpiano fra Norges Musikkhøgskole."

maren selvåg.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    maxell.jpg

Sjelden jeg spiller høyt, men denne må nesten spilles med litt volum!

ribot.jpg
    John Zorn - Marc Ribot ‎– Asmodeus (Book Of Angels Volume 7)

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.069
    New York summers’ day in 2013

Hører på streetjazz fra New York som ett eksempel på hvorfor jazz er så berusende. Klippet er brukt i forbindelse med forskning på improvisert musikk.

Why Jazz is so intoxicating | ScienceNordic

“In the video clip you can see [these five dimensions of] the “aesthetic experience” as a group of both young and seasoned musicians are gathered together in Times Square in New York for an impromptu street jazz performance,” says Olsen.

He points out that “disturbance” is the dominant dimension as passerby see the ten musicians and start to take part. People either keep walking or stop and dance.

Initiation is also an important element, as a young boy participates on equal terms with his more experienced siblings, parents, and grandparents. In the clip, we see how he headed into the centre of the circle to play a solo. Despite being so young, the crowd are happy to listen to him.

Immersion is also clearly present, both by the musicians as they immerse themselves in their musical expression, and by the way the audience is obviously caught and suddenly drawn into the music.

Olsen hopes that his work can open people’s eye to the many qualities of jazz culture, even if it does not often command the media spotlight of pop music.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.069
    ^ den musikken oser av stemning. Artig å lese kommentarene i YouTube, der får fantasien utløp.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.633
    Torget vurderinger
    23
    Zappa var det meste. Sadly missed :(

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.069
    Chick spiller Monk. Det gjør jeg også.
    (Bilde er fra Facebook/chickcorea/)

chick.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=eXKIEJ0ez98

For anyone wondering about the cover. The idea is that Monk was like the French Resistance of jazz (because he was rebelling against the occupying forces over jazz, traditionalism and functionality), the French Resistance was also known as the Underground during World War II. And besides the album cover, it is one of Thelonious' best featuring an unusual amount of new original material for a Monk-album.

U

utgatt25555

Gjest
    Ett av de beste x-over albumene jeg har hørt på bra lenge :cool:

71qab2iJq2L._SL500_.jpg

...og andre ganger igjen er det gamle originale helt på sin plass, sviskene´s far og datter i ett bra samspill, ikke mye nytt her men det funker til sitt bruk :)

71fyeC6TFqL._SL500_.jpg

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn