Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    5.638
    Sted
    Nøtterøy
    Har kjøpt alle skivene til Kyle Eastwood. Liker alt sammen meget godt. Hører på den siste om dagen.

Panama Red

Heartattack & Vine
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    6.067
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2
    Ops feil bilde. sjekket ikke innlegget etter at jeg la det inn :-[
    Har den ikke på cd engang, men den er i bestilling.
    Riktig bilde:

Vedlegg

Panama Red

Heartattack & Vine
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    6.067
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2
    Nå måtte jeg jo sniklytte litt til denne allikevel. Koblet pc til dac, satte på Spotify og skrudde litt opp på volumet. Dette ble for kraftig kost for min kjære samboer som nærmest krevde at jeg brukte hodetelefoner. Hun er ikke like "nyfrelst" som meg når det gjelder Jazz. Så nå sitter jeg med hodetelefonene og lytter denne på spotify

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    .
    A Boy Named Sue skrev:
    Nå måtte jeg jo sniklytte litt til denne allikevel. Koblet pc til dac, satte på Spotify og skrudde litt opp på volumet. Dette ble for kraftig kost for min kjære samboer som nærmest krevde at jeg brukte hodetelefoner. Hun er ikke like "nyfrelst" som meg når det gjelder Jazz. Så nå sitter jeg med hodetelefonene og lytter denne på spotify
    Dersom du også er opptatt av lydkvalitet så fikk den første boksen i denne serien skryt for bra lyd, men de andre og spesielt den tredje skal ha dårligere lyd en de tidligere cd utgivelse av disse.
    Her er noen tilbakemeldinger fra Amazon dersom det er av interesse: http://www.amazon.com/Impulse-Albums-Vol-3/product-reviews/B001M9DTU6/ref=cm_cr_dp_all_helpful?ie=UTF8&coliid=&showViewpoints=1&colid=&sortBy=bySubmissionDateDescending

Panama Red

Heartattack & Vine
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    6.067
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2
    Takker for info! Vet forsvinnende lite om jazz og hva som er must for en som planlegger et langsomt dypp-dykk i Jazzens mørke dyp. De beste innspillingene er jo å foretrekke (pris og tilgjengelighet kan være faktorer med en hvis innflytelse)

John Coltrane Impulse volum tree tror jeg kan komme til å kreve en del tilvenning, men jeg er ganske sikker på at vi har en framtid sammen

Har nettopp hørt side 4 av Miles Davis Bitches Brew (2lp 180 gram pressing), og snart (om 20 min går min samboer på sats) er det duket for mitt første møte denne.

Vedlegg

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Skyhøy kvalitet på jazzen i denne tråden om dagen ;D

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    A Boy Named Sue skrev:
    Takker for info! Vet forsvinnende lite om jazz og hva som er must for en som planlegger et langsomt dypp-dykk i Jazzens mørke dyp. De beste innspillingene er jo å foretrekke (pris og tilgjengelighet kan være faktorer med en hvis innflytelse)

Har nettopp hørt side 4 av Miles Davis Bitches Brew (2lp 180 gram pressing), og snart (om 20 min går min samboer på sats) er det duket for mitt første møte denne
    Noen av mine favorittplater ligger som "stickers" øverst i Jazz tråden, Coltrane, Miles og Mingus er blant mine absolutte favoritter så du finner kanskje noen plater som kan være av interesse?
    Er også spotify linker til de fleste platene.

-Minutte

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Da er det søndags morgen og Bill Evans stiller i topp form fra Village Vanguard over anlegget. Avlesning skjer selvfølgelig vha pickup...

Bill Evans "Since we met"
    - bare så synd jeg aldri møtte ham!

Vedlegg

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha våknet litt er det på tide å dra opp tempo ett hakk :D

Cannonball Adderley "Fiddler on the roof"
    - fikk tak i en NM orginalutgave på eBay
    - kanonswing med Zawinul bak tangentene

Vedlegg

Alex1967

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Når man først er i gang... Hvorfor ikke slenge på ei skive til ;D

George Cables "Cables Vision"
    - med bl.a. Freddie Hubbard

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Coltrane: Giant Steps (LP)

NB! Veldig bra kvalitet på denne, både innpakking,lyd og vinyl.
    Anbefales dersom du gidder å snu platen 4 ganger. (2x45rpm)

Vedlegg

R

rico

Gjest
    Minutten skrev:
    rico skrev:
    45 RPM fra AP..
    Rico:
    Hvordan er disse 45rpm fra AP?
    Holder på å skaffe meg en Coltrane samling på viny, men leser at ikke alle er like begeistret for disse fra AP:
    http://robertmusic.blogspot.com/2009/10/more-thoughts-on-analogue-productions.html
    Har du hørt ORG sine Coltrane plater?
    Har bare Giant Steps på 45, men den var bra.

-Minutten
    Hei!

Jeg har en ca. 20 stk. av disse BN 45`erene fra AP og MM og alle låter veldig bra, noen låter kanonbra, den eneste jeg ikke er overbegeistret for er Shorter "JuJu" (MM), synes den låter litt tammere, mindre dynamisk enn de andre. "Blue Train" f.eks. låter veldig bra. Dette sammenlignet med andre pressinger jeg har.

Av ORG sine har jeg Coltrane "Crescent" og "Live At Village..." og de låter også bra men synes nok at BN platene låter bedre, om det har med at BN i utgangspunktet har bedre lyd en Impulse! vet jeg ikke, men det vil alikevel aldri bli noe bomkjøp, og så coverene da; fantastiske! Det samme må jo selvfølgelig sies om Music Matters, som Pesquera sa det i en annen tråd; de er nesten verdt pengene alene.

Har ikke noen av AP sine Impulse! 45 plater men har også registrert at det er noen som ikke er helt fornøyde.
    Har imidlertid en pakke på vei med noen titler så det skal bli spennende og høre. Får også Bill Evans 45 RPM boksen, ser at den er presset hos Pallas i Tyskland, kan ikke huske å ha sett at AP har gjort det før så det blir også spennende.

Den "Giant Step" du har er det den på Rhino?

Siden du holder på og skaffer deg Coltrane på vinyl så vil jeg på det sterkeste anbefale deg denne (hvis du ikke har den da...), 150 gr. vinyl som låter veldig bra, flott boks med originalcover på hver plate, Rhino på sitt beste.

http://store.acousticsounds.com/d/10826/John_Coltrane-The_Heavyweight_Champion-Vinyl_Box_Sets

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har bare en fra MM og det er JUJU, innpakkingen er jo helt topp med virkelig bra kvalitet på bildene inne i coveret.
    Må vel si jeg ble litt skuffet over lyden, men musikken er jo helt topp.
    Kan du anbefale en MM med topp lyd? Vurderer å teste en til, har du Lee Morgan - Search for The New Land?
    Det er vel generell enighet om at BN opptakene som regel er bedre en Impulse!
    Vurderte lenge den Coltrane boksen og hadde den i bestilling fra Amazon, men de kunne ikke levere.
    Det var vist også noe problemer med denne boksen ref div nettforum, så den ble ikke kjøpt.
    Mangler bare Ole på vinyl fra Atlantic årene så det er Imupulse! plater ser etter nå.
    Giant Steps er fra Rhino (2008?)

-Minutten

EDIT:Live At The Village Vanguard er den bare på 3 sider? (er vel bare 3 låter på den?)

R

rico

Gjest
    Minutten skrev:
    Jeg har bare en fra MM og det er JUJU, innpakkingen er jo helt topp med virkelig bra kvalitet på bildene inne i coveret.
    Må vel si jeg ble litt skuffet over lyden, men musikken er jo helt topp.
    Kan du anbefale en MM med topp lyd? Vurderer å teste en til, har du Lee Morgan - Search for The New Land?
    Det er vel generell enighet om at BN opptakene som regel er bedre en Impulse!
    Vurderte lenge den Coltrane boksen og hadde den i bestilling fra Amazon, men de kunne ikke levere.
    Det var vist også noe problemer med denne boksen ref div nettforum, så den ble ikke kjøpt.
    Mangler bare Ole på vinyl fra Atlantic årene så det er Imupulse! plater ser etter nå.
    Giant Steps er fra Rhino (2008?)

-Minutten

EDIT:Live At The Village Vanguard er den bare på 3 sider? (er vel bare 3 låter på den?)
    Du får "Chasin`the trane" 2 ganger, en med EQ og en uten. Nå fikk du meg på Coltrane kjøret her, nå er jo ikke det det verste man kan havne på, det gjør egentlig bare godt. Spiller "Live at the Village.." nå, låter bra dette, det er bare til å handle. Synes å huske at ORG platene kommer ut i 1000 ex. så en kan ikke vente for lenge. Etterpå blir det "Lush Life" på DCC (mono), lenge side jeg har spilt denne.

Har ikke nevnte Lee Morgan plate, er på wish lista til neste gang men jeg har "TomCat" på MM og den låter veldig bra! Prøv den. I det hele tatt så låter disse LM platene bra altså, "LeeWay" på AP er verdt pengene bare å høre Art Blakey tromme, sjelden man hører så autentisk tromme lyd.

Hvis jeg skal våge meg på en liten mening om forskjellen på MM og AP platene så kan kanskje MM låte LITT varmere og LITT rundere i kanten enn AP sine pressinger, dette er så lite at det kan jo bare være forskjellen på innspillingene jeg hører men mener å høre tendensen, dette er jo ett inntrykk basert på ikke så veldig mange plater så det kan like gjerne være tilfeldig.

Og når vi først er på 45 og Coltrane så kan man ikke komme utenom denne? Jeg har 33 RPM boksen og den låter ihvertfall veldig bra!

http://store.acousticsounds.com/d/5...tet-Great_Prestige_Recordings-45_RPM_Vinyl_LP

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor gir ingen ut "Live At Birdland" på vinyl?
    Når du nevner Blakey så hadde jeg et raid i høst og kjøpte 10-15 cder, det er veldig mye bra plater med Blakey.
    Og så må jeg jo ha Miles, Monk, Mingus, Evans,Coleman osv.. Har jo mye på cd og litt på vinyl, men det koster å bygge opp en OK
    vinylsamling i dag. Men det er jo litt av "kosen" å samle, bare synd at mye blir fort OOP.
    De Prestigeplatene har jeg på cd og viny. (Mangler The New Miles Davis Quintet på vinyl)

-Minutten

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn